Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolalääkärillä käyty ja saikkuahan se perkele lykkäs. Viikko olis enää ollu äitiysloman alkuun mutta ei. Kohdunkaulaa jäljellä noin 2cm ja ulkosuu sormelle.. auki? En muista mitä sanaa käytti mutta sormi sinne meni. :D On kuulema vähän turhan paljon kypsynyt ensisynnyttäjäksi ja viikkoihin nähden jotenka sain nytte ohjeistuksen ottaa ainakin 2 viikkoa erityisen rauhallisesti. Komiasti muutto tossa viimenen päivä. :D Ihan hölmö olo ku ei ole yhtään semmonen olo etteikö voisi töissä olla. Pakkohan se on yrittää rauhottua jottai saisi tämän pikkuisen pysymään mahdollisimman pitkään tuolla masun uumenissa. :) Niin ja nytten siis viikkoja 33+4.

ninjakirppu jaksamista ja tuo saikku on vaa sulle ja pikkuselle hyväks, itellä tunne että mulle tulee ukaasit lauantaina lääkäriltä. likka taitaa olla kiinnittyn, paine on jotai uskomatonta lantiossa ja supparit yleistyn mut epäsäännöllisiä. varmaa tulee taas totaalinen kielto tehä mitää muutamaks viikkoo. ite oon 31+6 nyt vikan ultran mukaan laskettuna ja pitäs sinne 37 päästä ainaki että ois täysaikanen.

Neuvolassa käyty ja proteiinit näytti yhtä plussaa, pitää siis viedä huomenna labraan uudet näytteet.. Raskausmyrkytyshän tästä puuttuiskin vielä. Päänsärkyä ja oksetusta on kyllä ollut aika paljon, tosin verenpaineissa ei oo mitään muutoksia ja eikös sekin ole periaatteessa yksi "kriteeri"? No, tulokset kuulee tiistaina kun sillon on lääkäri.

Sinänsä jännä, että multa otettiin jo elokuussa se streptokokki b (?)-näyte, ja nyt vasta viikko sitten kun kävin päivystyksessä kipeiden supistusten takia vaivauduttiin kertomaan kyseisen näytteen olleen positiivinen. Mun mielestä aika olennainen juttu kuitenkin, kun vaatii antibiootinkin aloittamista synnyttäessä. No, mutta nyt on tiedossa..

SF-mitta oli 31cm, eli noussut kaksi senttiä viimekerrasta, ihan ok mun mielestä. Painoa tullut joku 400g/vk.

jaksamista michelle ja lepäilehä kunnolla nyt sitten iha varoiks aina ku mahollista. inshaAllah ei raskausmyrkytys iske sinulle.

Mulla on monesti ollu proteiinit plussalla, mutta kun verenpaineet on ok niin proteiinit on kuitattu valkovuodoks

Mulla myös ollu proteiinit välissä kahellaki plussalla mutta ko ei oo ollu muuta poikkeavaa niin se on menny valkovuodon piikkiin. Äitipolilla lääkäri myös sano, että joskus munuaiset päästää jostain syystä proteiinia pissaan eikä sille voi mitään. :)

Lisäys: toki eka kerta ko proteiinit oli plussalla itekki menin ihan paniikkiin ko terkkari hysteerisenä lähetti meät äitipolille raskausmyrkytysepäilyn takia rv 22. Lääkäri sitte palautti maan pinnalle. Onhan se hyvä kuitenki kaikki tutkia, ko kysymys on pienen ihmisen alun hyvinvoinnista. ❤️

Oli ikimuistoinen neuvolareissu tällä aamulla. Yö meni tosi huonosti ja aamulla oli normaalia väsyneempi olo. Aamupalaakin puoliväkisin söin puolikkaan kipollisen puolukkaa ja rahkaa. Makuulla tutkimuspöydällä ollessa harjoittelija ja oma terkka kokeilivat vauvan asentoa ja ottivat sf-mitan. Sitten harjoittelija alkoi etsiä sydänääniä. Siinä vaiheessa täytyi vähän alkaa skarpata, tuijotella seiniä ja hengitellä vähän huolellisemmin, kun olo alkoi tuntua huonolta. Ehdin sanoa, että nyt alkaa olo mennä veteläksi ja kuulo lähtee. Nostivat mut istumaan ja lähes heti oksensin päälleni. Reidet, sukat ja tissien kohta yltäpäältä vaaleanpunaisessa mössössä. Terkka piteli mun hiuksia, mies piteli mua pystyssä ja tähtäsi oksukippoa suun alle ja harjoittelija säntäili hakemassa paperia. Ai että!!Onneks oli takki mukana, ettei tarvinnu pelkillä legginsseillä ja rintsikoilla painella ulkona.

Mutta joo, muuten reissu oli hyvä. Arvot kunnossa ja kaikki ok. Vauvan pää löytyi alhaalta. Sen oon viikon aikana hyvin huomannu, sillä puolentunnin välein tuntuu pissahätä. Selällä nukkuminen ja makailu ovat myös jääneet muutamien päivien sisällä pois.

No olipa tosiaan käynti Hulinalla! On opiskelijallakki sattunu hyvä oppimistilanne raskauden hienouksista;).
Minäki kävin neuvolalääkärillä aamulla ja kirjotti sairauslomaa äippäloman alkuun, eli kuukauden kerralla. Helpotti kyllä et laitto ketralla, ettei tarvi alkaa varaileen lääkäriä taas parin viikon päästä ku en kuitenkaan enää töitäni pysty hoitamaan.. Väsyy tosi helposti ja supistukset muuttuu illalla kipeiksi... kohdun kaula ei ollu lyhentyny, mut paikat oli pehmentyneet niin, et suositteli lepoa. Hiivalääkkeenki käski käyttää varalta ku valkovuoto tosi runsasta ja vähä kokkareista. Mitään tulehdusoireita ei oo mut aamulla vielä varalta pissanäyte labraan. Nyt saa rauhassa keskittyä synnytykseen valmistautumiseen ja vauvanvaatteiden ompeluun ku mies on kotona vanhempainvapaalla ja hoitaa ton taaperon;)

hulina siellä on toimintaa riittän sit ja varmast harjottelija muistaa tuon pitkään. hyvä että kaikki kunnossa kuitenki.

rva nappula jep parempi levätä että pikkunen pysyy matkassa tarpeeks pitkään.

ite päätin et nyt on paras vaa levätä ku eilen jouduin ekan kerran ottaa kipulääkettä menkkajomotuksiin jotka oli alavatsal ja alaseläs tuntikausia, sit ku menin lepäämää makkarii kyljellee ni alavatsalta kuulu napsahus. no kalvot on ehjät alhamdulillah ja neiti on aktiivinen. mä tässä jo vähä oon miettin et saas nähä mikä on mun tilanne ku lääkärii meen lauantaina inshaAllah. kaveri totes et hänen korvaa kuulostaa aikas tutulta tuo kipu, paras levätä vaan eikä tehä mitää ku voi olla kuulemma merkki että työt käynnissä. lisänä ku välillä ollu alaosastolla venymistunnetta ja vihlontoi. alhamdulillah tänää on 32+0 jo, sais viel 5vko pysyä.

Täällä oli eilen neuvola. Kaikki arvot oli hyviä. Ainoastaan möykky nyt on päättänyt olla perätilassa. Tosin en siitä ole huolissani, miun mielestä se vaihtaa asentoa parisen kertaa päivässä. Yöllä se kyllä oli ihan ihme asennossa, ja ei pystyny nukkuu selällään ku möykky painoi, sama homma jos nukku kyljellään. Sitten ennen viittä piti herätä.

Mulla oli neuvola 16.10. ja seuraava on 3.11. Ja siitä 1-2vkon päästä päksissä viimeinen lääkäri ja synnytystapa-arvio. En ole vielä saanut kytsua.
Tuskin tarvitsee täälläkään rv 38 asti odotella, mikäli vanhat merkit paikkansa pitää, mutta niiin toivon että saisi 36 vkoa täyteen!!! Eli kolme viikkoa vielä, mutta mieluusti kuukausi. Saa nähdä.

mulla on kuukauden välein lääkäri täällä eli huomenna ja sit viel rv 36 on vika lääkäri mikäli neiti on vielä yksiössään. alkan menkkajomotukset oleen jokapäiväsiä et eiköhä siellä jotai ol alkan tapahtuu lisäks paine ja se että neiti on tosi alhaalla, venytystä tuntuu välillä toosassa lisäks.

Mulla on neljällä viimeisellä viikolla joka viikko neuvola. Ekana lääkäri-neuvola, jossa lienee synnytystapa-arviointi? Ja siitä eteenpäin joka viikko käynti terkalla aina laskettuun aikaan saakka. Terkka sanoi että jos syntyy aiemmin ni sitte perutaan ajat. Onpahan ainakin tehokasta seurantaa loppumetreillä.

Täälläkin tännää neuvolassa käyty, viikkoja siis 33+1. Kaikki arvot oli hyviä, pikkunyytin sydän hakkas 140 molemmin puolin. Sf-mitta 31cm. Painoo tullee itelle tasasesti koko ajan lissee, mut nii on tehny kahessa edellisessäki raskaudessa. Seuraava käynti 12.päivä ja se onki neuvolalääkäri aika, pääsee näkkee pikku mylleejän ultrassa, malttamattomana jo ootan :happy093

Hieman kateellinen olen kyllä tuosta ultraamisesta neuvolassa. Täällä ultrataan tasan kaksi kertaa (niskaturvotus ja rakenneultra), jonka jälkeen ei ultrata ellei ole syytä. Neuvolassa ei ole edes ultravälineitä. Viimeksi oon toukan nähnyt screenillä raskauden puolivälissä kesällä..

Kieltämättä nämä "ekstraultrat" tuo mielenrauhaa kun pääsee tarkistamaan että mahassa on kaikki hyvin. Toisaalta raskaudessa on silloin jotain minkä takia tilannetta seurataan. Tai ainakaan pääkaupunkiseudulla kunnallisiin ultriin ei valitettavasti pääse vain oman mielenrauhan takia, joka varmaan tekisi hyvää kyllä aika monelle odottajalle :)

Me käytiin nyt rv33+ ultrassa vauvan isokokoisuuden takia ja niinhän se painoarvio oli nyt näillä viikoilla lähes 2800g. Jos jatkaa samalla vauhdilla kasvamista niin laskettuna aikana arvio olisi 4600g. Että huh! Vatsanympäryskin on mulla kunnioitettavat 112cm joka tuntuu aika hurjalta kun ajattelee suhteellisen hoikkaa lähtötilannetta :)

Takaisin