Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä oli se kontrollikäynti viimeviikolla ja kaikki oli hyvin. Istukka ei onneksi ollut kohdunsuun edessä. Lapsiveden määrä oli normaali ja vauva oli kehittynyt tasaisesti. Oli raivotarjonnassa ja painoa oli 1284g rv 27+3. Kaiken kruunasi se että pääsin kokemaan 4d ultran. Pienen houkuttelun jälkeen sai lääkäri kädenkin pois kasvojen edestä ja sain kuvan kasvoista :)

Eilen oli taas neuvola, kaikki mittaukset kunnossa. Hb näytti eka 109 mutta terkkari ei uskonu sitä ja mittas uudelleen, tulos 125 :D paino pysyny kahen viikon ajan samana, sf-mitta 30. Maha kasvaa aivan hurjaa vauhtia! Verensokerit pysyny hyvänä joten normihommat jatkuu. Lähetteen äitipolille saan rv38 radin takia, tarkistavat vauvan koon ja tekevät sen synnytystapa-arvion.
Nyt siis menossa 31+5. <3

Neuvolassa käyty täälläkin.
Painoa oli nyt tullut vähän enemmän, mutta uskon että se tästä taas tasoittuu - nyt on tavoitettu se taso jolla olin ennen edellisen neuvolakäynnin mahatautia. Painoa tullut siis +730g/vko. Verenpaineet 124/81, ja hempglobiini todella omia aikojaan noussut 115 -> 129. Aika hyvä! Sf-mitta nyt 27cm, edellisestä kerrasta kasvua siis kokonaiset 5 senttiä. Huikeeta!
Vauvan sykkeet 140 molemmin puolin ja hyvät, vahvat. Liikkeet ++.

Juteltiin noista liitoskivuista ja kun mulla on noi olemattomat vatsalihakset tosi kipeät. Kohdun tunnustelukin oikein sattui. Se on kuitenkin normaalia ja koska ei nyt kuitenkaan kamalasti haittaa normaalia elämää, niin seurataan tilannetta. Tukivyötä ja fysioterapeutin luona vierailua tarjosi sitten jos kivut kovasti yltyy.

Terveiset neuvolasta täältäkin!
Hemppa 130, sykkeet 140 (tyttökö? :)), painoa tullut viime käynniltä 3kg, joka oli 2kk sitten. Eli nyt ollaa 2kg plussalla :)
Verenpaineita en muista.
Mutta sain pika pika lähetteen lääkäriin, kun neuvolan aikana tuli muutama tosi napakka supistus. Ja muutaman päivän on poltellut alaselkää tosi ikävästi. Toissa yönä tuli kahden tunnin sisällä kymmenen supistusta levossa :( , joten ehkä ihan hyvä että käyn tarkistuttamassa tilanteen. Eihän ne supparit mitään haittaa, jos eivät aiheuta muutoksia kohdunsuulla. Kohtu harjoittelee synnytystä varten, mutta kun mulla alkavat olla ikävän tuntuisia..
No, huomenna tiedetään. Vielä olisi kaksi viikkoa äippäloman alkuun kuitenkin..
Tänään 32+0 ja sf-mitta 28cm. 7cm kasvanut viime kerrasta :)

Neuvolalääkärillä käyty ja enpä taas voi kun ihmetellä millasta porukkaa siellä on töissä. Taas lääkäri oli yli puoli tuntia myöhässä ja kutsuessaan sisään ei hymyillyt tai tervehtinyt laisinkaan.
Lääkäri oli virolainen ja musta tuntui ettei hän ymmärtänyt yhtään mitä yritin selittää. Perimmäinen syy sinne menemiseenhän oli se, että koen työni liian raskaaksi kun mennään jatkuvasti vajaalla miehityksellä ja tän kipeän selän kanssa koko päivä jaloillaan on aivan liikaa kun en ehdi ruokatauon lisäksi pitämään yhtään taukoja. Nukkunut en oo moneen viikkoon kunnolla ja kaikki asiat stressaa ja itkettää.
No saikkua sain kaksi viikkoa, syyksi saikkulappuun hän laittoi "selkäsärky", joka mielestäni vaikuttaa siltä, että oon ihan turhasta hakenut saikkua ( tai siis pomon mielestä ainakin). En saanut parempaa tukivyötä vaikka pyysin enkä mitään vinkkejä tuon selän parantamiseksi. Onneksi tiedän itse mitä voin sille tehdä nyt jos lepäiltyäni saan voimia taas tehdä muutakin kuin maata jalat kohti kattoa.
Kysyin myös tuosta sf-mitasta ja hän vain vihaisesti tiuskaisi,että sitä täytyy seurata vain. Kuulemma täytyy varata kontrolli parin viikon päästä. Eikä hän suostunut mittaamaan uudelleen vaikka pyysin.
Onneksi tuon kontrollin voin varata jo uuteen neuvolaan ja toivon, että siellä olisi edes vähän paremmin hommat hanskassa porukalla. Pääasia on, että saan nyt pari viikkoa levätä rauhassa ja sitten onkin enää vajaa pari viikkoa äippäloman alkuun. Edelleen tuo sf-mitta huolettaa sekä mua että miestä ( ei se pienuus niinkään vaan se ettei se mene ollenkaan käyrän mukaisesti) :confused:

Kuinka usein teillä on nyt neuvola? Viime kuussa kun kävin edellisen kerran niin silloin olisi pitänyt siirtyä jo 2 viikon välein käynteihin, mutta sain puhuttua et vielä tän kerran mennään et on kuukauden väli. Sitten 2 vkon välein ja 1kk ennen laskettua 1 vkon välein.

Mulla oli edellinen kolme viikkoa sitten, ja seuraavaan on myös kolme viikkoa. Tuon jälkeen on lääkärineuvola, johon siis edellisestä käynnistä taas kolme viikkoa.

Nyt on ollut neljän viikon välein ja seuraavat kaks kuulemma kolmen viikon välein, joista jälkimmäinen lääkäri raskausviikolla 36.

Mulla oli maanantaina neuvola nr 4 ja viides tulee heti marraskuun ensimmäisenä maanantaina.
Sitten tulee neuvola lääkäri 24.11 ja sen jälkeen ehtii kaksi neuvolaa kahden viikoin välein ennen kun on laskettu aika koittanut. Että kuulemma vikan neuvolan jälkeen aika sitten mennä sinne sairaalaan jos ei mitään tapahdu!! ;-)

Mä olin laihtunut 200 g ja sf-mittakin oli kasvanut vain vähän (edelliskerralla oltiin hiukan keskikäyrän yläpuolella ja nyt vähän sen alla), vaikka tuntuu että vatsa on kasvanut tosi paljon :eek: Tosin viimeksi vauva oli rt:ssa ja nyt vissiin jotenkin poikittain, mikä kuulemma vaikuttaa siihen mittaankin. Hemoglobiini 115, joten voin onneksi vielä olla ilman lisärautaa. Olen nukkunut viime aikoina tosi huonosti, ja hoitaja kehotti hakemaan saikkua, jos unettomuus ei helpota yhtään. Olin varmaan aika kurjannäköinen, kun olin aamulla itkeskellytkin sitä väsymystä. :sleep011

Neuvola rv30+1: sf oli kasvanut, eli eiköhän se vauvakin! Sf nyt 29. Lapsi oli pää alhaalla raivotarjonnassa, syke n. 140.
Mä näytin sitä synnytystoivelistaa ja neuvolahoitajan mielestä se oli tosi hyvä. Sanoi että on nykyään yleistä tehdä sellasia ja kätilön on helppo toimia kun tietää toiveista.

Huomattiin miehen kanssa, että kohdunsuu on pehmentynyt, mutta hoitajan mielestä ei syytä huoleen kun mulla on vain kivuttomia harjoitussupistuksia.
Kysyi haluanko seuraavan ajan reilun kuukauden päähän, kun on se lääkäri, vai haluanko tulla hoitajalle vielä välissä. Todellakin halusin. Mun hoitaja on tosi kiva ja rauhoittaa mieltä kun vauvasta keskustellaan ja saa kuulla sydänäänet.
Lääkäriä odotan toki eniten, kun silloin pääsee ultraan! Ja kyllä se ultran painoarvio kiinnostaa myös... Mies vitsailee että tulee joku viisikiloinen, ja mä en haluais sen olevan lähelläkään totuutta! :smiley-ashamed004

Mä kävin lääkärissä. Kohdunkaula kaksi senttiä ja sisäsuu kiinteä. Ulkosuu reilun sentin auki.
Ei vaadi saikkua, eikä mitään varotoimenpiteitä, voi jatkaa entiseen malliin kauppareissujen ja siivousten kanssa. Mulla supparit ja poltot ovat vain kohdun harjoittelua, onneksi. Ajattelin jo kauhulla että pitää jäädä laakereilleen lepäämään, mutta ei tarvitse. Välillä tuntuu, kun joku tökkisi sukkapuikolla kohdunsuulle, mutta ilmeisesti sekin kuuluu asiaan, vaikka on todella ikävän tuntuista..
Mutta anyways, saa uida, saunoa ja sekstailla kuulemma vaikka kahden edestä Olen kyllä niin iloinen. Terkka nimittäin sai töhöttäessään mullekin lietsottua pienen paniikin ennenaikaisesta synnytyksestä.
Lääkäri ultrasikin nopsasti. Ei näkynyt sukupuolta. Kokoarvio 1700g ja nyt siis 32+1. Sf-mitta sama 28cm. Tarkistin vanhoista neuvolakorteista ja mulla sf-mitta on ollut synnyttämään mennessä tytöistä 32cm (vaikka toinen oli 600g isompi) ja pojasta 31cm :)

Mäki soitin tänään neuvolaan nuitten supistusten takia ku ei tarvi ku vähä matkaa kävellä nii on maha ihan kivikova ja illalla tulee kipeempinä levossa... pitää kuulemma käyä tarkistaan kohdunsuun tilanne mutta ajan sain lääkärille vasta ens torstaille :0!! Kuukausi ois vielä äippäloman alkuun, mut pyydän varmaan sikkulapun ku en mä töissä oo pystyny hoitaan hommiani, eikä enää paljo kevyemmin voi ottaa... oon vaan eessä siellä;)

Kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne.
Mullakin oli ihan sama juttu, ja yöllä saattaa herätä supistuksiin. Kyykkiminen ja kumartelu saa myös aikaan ikävät supistukset.
Ihana kun sai lääkäristä mielenrauhan, eikä tarvitse murehtia, että mitä voi tehdä ja mitä ei :)

Niinpä... en mä usko et mullakaan on muutoksia tehny (vaikkei se tietenkään mikään uskon asia ookkaan), mutta eipähän tarvi sitte miettiä. Kyllä nuo kuitenki tahtia hidastaa ja kävelemisen tekee mahottomaksi ku vetää mahan ihan kramppiin lyhyestäki kävelystä. Työ ois aika liikkuvaa ja paljo pitäs olla jaloilla. Oon pari viikkoa nyt tehny kaikkia rästiin jääneitä paperihommia ja ne alkaa olla jo pikkuhiljaa rehty:D työnantajallekki edullisempi et jään sitte suorilta pois ku saa sitte kuitenki korvauksen ku palkkaa mulle sijaisen... aika tiukassa vaan oli nuo lääkäriajat!

Yksityisessä ultrassa käyty ja kyllä tipahti raskas taakka harteilta, kun kaikki oli pienellä oikein hyvin :Heartred
Tämänhetkinen paino noin 1700g ja syntymäpaino arvio 3,6kg. Kaikki virtaukset oli ok ja rakenteet juuri niinkuin pitääkin. Sukupuolikin näkyi nyt selvästi ja nyt voi luottavaisin mielin ostaa vähän mekkojakin :love7 Kasvokuvaa ei saatu, koska kasvot oli kiinni kohdunseinämässä, mutta tärkeintähän oli nyt ilmanmuuta, että kasvettu on normaalisti.
Lääkäri selosti kaiken todella yksityiskohtaisesti, joten nyt ei ainakaan mikään ole epäselvää enää. Käynnin syyksikin laittoi supistukset, joten saatiin kelakorvauskin vielä.
Nyt voi hyvillä mielin keskittyä nauttimaan loppuraskaudesta:Heartpink

Neuvola oli rv 32+6. Paino jonka tasaista nousua olen panikoinut on nytten vihdoinkin pysähtynyt. Tai siis ei ainakaan ole liikaa noussut. Kolmessa viikossa yhteensä +200g elikkä 67g/vk mikä minun mielestä oli loistava. Sf-mittakin näyttäisi vihdoinkin tasaantuvan. Opiskelija mittasi ensin, sai tulokseksi 34cm ja minä sydämentykytyksiä. Onneksi tuo tuttu ja turvallinen neuvolatäti mittasi itse vielä uudestaan ja tulokseksi tulikin "vain" 32cm. Aikasemmin mitta on liitänyt siellä yläkäyrän yläpuolella ja nytten oli tasaisesti yläkäyrän kohdilla. Jess! Hemoglobiinia ei jostain syystä mitattu. Veikkaan että opiskelija yksinkertaisesti unohti sen. Niin ja asentoa tunnustellessaan tämä opiskelija otti todella kovakouraisesti kiinni vauvan päästä ja heilutteli kun kokeili että onko jo kiinnittynyt. Mun ilmeeni varmaankin paljasti että pelotti ja hieman ehkä jopa sattuikin koska opiskelija päätti pyytää kokeneempaa kättä sitten varmistamaan. Huh. Sain myös vihdoinkin ajan sinne lääkärille elikkä saan tietää onko noi kivut tuolla kohdunkaulan suunnilla saanut jotain aikaiseksi vai vaan ärsyttäneet minua. :) Muuten oikeen hyvä käynti. Niin ja eilen lähti rv 34 käyntiin! Pitkällä rupeaapi olemaan jo. :)

Neuvolassa käyty pitkästä aikaa, kuukausi taisi edellisestä kerrasta olla.RV 30+1, kaikki arvot hyvät, painoa tullut alusta asti yht: 10,3 kg. Sf mitta 26cm, keskikäyrän alapuolella mennään, mutta ei kuulemma tarvitse huolestua, liikkeet on reippaat ja sydänääneet loistavat, tosin hän menee karkuun kun alkaa neuvolantäti sillä laitteella kuuntelemaan :love7 Vauva on vinottain masussa, kun taitaa olla ainoa asento miten mahtuu hyvin olemaan, pää kuitenkin alhaalla. Jännä kyllä, vaikka on iso maha, niin sinne se vauva pääsee vielä piiloon jonnekkin ilman, että kaikki liikkeet näkyy päällepäin o_O

Eilen oli viimeinen neuvolalääkäri (ellei sitten tule jotain akuuttia missä tarvitsee lääkäriä, mutta kuten hän lopuksi toivotti: nähdään jälkitarkistuksessa..joko sellanen kohta on? :D ). Kaikki näyttää lääkärin mielestä hyvältä, paitsi kohdun koko joka kulkee alakäyrällä, nyt 28cm. Pikkuinen edelleen raivotarjonnassa, kohdunsuu pehmentynyt jo vähän, mutta ei lyhentynyt. Painoa tullut nyt 7kg, verenpainekin vähän parempi kuin aikaisemmin. Nyt vissiin seuraillaan sitten vähän tarkemin tuota kohdunkasvua neuvolatätin kanssa, näin ainakin asian ymmärsin.

Eilen oli neuvolakäynti ja viikot silloin 31+2. Ei mennyt ihan vielä 70kg rikki, vaan 69,9 painoin. Lähtöpaino oli suunnilleen 60kg. Sf mitta menee ihan yläkäyrillä, kun nyt se oli 31cm. Toisaalta oli joku sijainen mittaamassa eikä se ollut ihan varma siitä korkeimmasta kohdasta. Mittaili sopivasti just harkkasupparin aikaan ja taisi olla vauvan selkä sillä kohtaa... Hb oli noussut 112:sta 116. Hyvä juttu! Verenpaine oli 124/71 ja sokeritkin mittasi, kun pyysin (en ole sokerirasituksessa käynyt). Oli kuulemma ihan paastoarvo, vaikka olin just syöny kevyen lounaan. Vauva oli jo raivotarjonnassa ja sykkeet 135. Ensi viikolla olisikin sitten ultra, kun viimeksi ultratessa oli istukka lähellä kohdunsuuta. Ehkä siellä saisi jo jonkinlaisen painoarvion vauvastakin, vaikka aika pieleen ne arviot viimeksikin meni. Piti olla alle 3,5kg ja tulikin lähes 4kg vauva! Tulevat neuvolakäynnit onkin sitten 2 viikon välein.

Takaisin