Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
eevis hyvä että sait saikkua. minäki kävin yleislääkärillä tänään eli yhtä tyhjän kanssa koska ne ei osaa tehä sisätutkimusta joten ainoastaa verenpaineen katto ku pyysin ja kirjotti mulle injektioi joita hoitaja ei ois halunnu antaa mut lääkäri sano että sinähä annat, sain 10 injektiosta 5 peräti. ehkä oon hullu tai jotai tein mielest mut oli pakko saada selvyyttä mikä mulla on tilanne eikä ukko vaivautun ees kätilöllä käyttään mua vaikka oli paikalla. päätin kotona pestyäni kädet kunnolla että katon vähä mikä tilanne on. paikat alkan aueta, iha pehmeet jo ja ku oli hollilla kaulaki ni se 2cm oli suunnillee jälellä. lauantaina on kiva mennä lääkärille, pitää vaatia että tutkii kunnolla tällä kertaa ja sanon kivuista jotka lisääntyny. tääl joutuu jo ite hoitaa nämäki jutut näköjää ku kukaa ei tee mitää ja ukko ei halua tietää mistää mitää, suuttu mulle jo terkkarissa ku valitin ettei mua tutkittu. hän meni sinne ainoastaa injektioiden takia.

Täällä rv 32+1 ja neuvolassa käyty. Viikon päästä vien näytille tulokset verenpaineen kotimittauksista. Oli neuvolassa 150/88, mutta nyt oli kotona 128/67 joten tais jännityksestä johtua. Turvotusta ei ole ja pissanäyte puhdas.
Paino oli 2vko aikana pudonnut 300g, mutta sf-mitta kuitenkin 32cm (2vko aikana +3cm). Tuntuu kauhean isolta mitalta kun mitä lukenut muiden mittauksia. Pituutta kun itsellä 169,6 niin en ihan hirveän lyhytkään ole. Toki asento yms vaikuttaa kans.

Edelleen oli raivotarjonnassa ja sydänäänet 140 paikkeilla.

Gatusa, kuulostaa kyllä pelottavalla tuo sinun tilanne! Olisin itse tuossa tilanteessa ihan hermoraunio, jos en pääsis kunnon lääkärille tarvittaessa!

Mitä injektioita siis sait? Miten sä tunnet itse tuon alapään tilanteen? Minä en varmasti osais sanoa juuta enkä jaata kohdunsuusta, empä kyllä tosin ole koittanutkaan.

Koitahhan ottaa rauhallisesti ja toivotaan että siellä kaikki menee hyvin.

yleensä saan lovenox 4000ui tukosta estämää vaikkei olekaa tukostaipumusta mut iha varoiks määräsvät ja täl kertaa sain saman mut toisella nimellä eli enoxa 4000ui. ollu noi koko raskauden käytössä ja loppuu asti pitää vetää. tunnen anatomian aika hyvin ja mulla tuo kaula oli hollilla sen verra hyvin et pysty helpost tarkastaa tilanteen. lisäks noi kivut mitä ollu ni on ollu sellasia mitkä mulla ainaki kypsyttää paikkoi ja alkaa avaamaa ni nyt vaa otettava rauhallisest. eile neiti otti jaloil oikei vauhtia ja puski itteää alaspäin lisää kohdunkaulas ollu tuntemuksia välillä mm venymistunnetta toosassa siis. ja nyrkiniskut heijastun sinne kans mikä tuntuu ilkeelt, välil säikähtän et onko kalvot menos puhki ku tuntunu et jotai valuu alaspäin mut ei ol viel ainakaa vettä tihkunu alhamdulillah. valkkaria tullu vaan toistaseks. lauantaina sit omalle lääkärille ja se saa luvan kyl sit tarvittavat toimenpiteet päättää eli esim tarttenko mahollisest kortisoni-injektion kypsyttää vauvan keuhkoi. esikosta mulla oli tällai tilanne sellai n. 3vko ennen synnytystä joten toivon että tällä kertaa kans kestäis ainaki sen 3vko mut mieluummin vähintää 4vko 3pvä että pääsis sinne rv 37+0 asti.

Mie oon kans miettiny, että onkohan synnytys kui lähel, ku on nii kovasti ollu kipuja (menkkamaisia + vihlontaa + supistuksia ja liitoskivut). Viime vkon ma tuntu, että kaikki lantion luut liikku yht aikaa sivulle. Oli aika häijy olo. Neuvolaan soitin pe ja en saa enää käveleksiä juuri ollenkaa. Tosin ei kyl pystyiskää, ku niin pian tulee kovat alapään kivut ja sellaset supistukset, et on veet silmissä. Nyt on rv 34+3, joten viel jos 2,5vkoa sais eteen päin, niin vauvan keuhkot ois kehittyneemmät. Vähän jäntskättää...

Tsemppiä mimaro ja gatusa. Toivottavasti meidän kaikkien pienokaiset pysyy omassa yksiössään ainakin viikolla 37 asti.

kiitos tsempistä mabness. inshaAllah kaikki saadaa pienokainen aikasintaa rv 37 jolloin on täysiaikanen.

jaksamista mimaro mullaha on vuodelepomääräys päällä mut vaikee toteuttaa sitä kunnolla ja tänää ukolleki sit sanoin ku tuli töistä ja kysy mikä vointi ni katto vähä aikaa ja totes et hänen isän lääkäri kyseli mun vointia ja tarjos että laittaa lanssin tulee tarvittaessa, tosin sillo pitäs olla kylläki anoppilassa valmiiks eikä omas kotona joten aikas mielenkiintonen tilanne täällä... inshaAllah vielä 4vko 3pvä pysyis sisällä neiti ees.

oi michelle kohtaha sulla onki sit pikkunen jo sylissä inshaAllah... :)

onnea hyvistä ultrakuulumisista citrus. inshaAllah pikkuset pysyvät nyt rt:ssa ja kaikki sujuu sit aikanaan helposti :)

Michelle, ilmoittele sitten miten tilanne teillä etenee! Meillähän on hieman sama juttu, käytiin viime viikolla rv 33+2 ultrassa ja arvio oli 2800g. Eli reilusti iso. Tosin täällä pääkaupunkiseudulla äippäpolin lääkäri ei oikein ollut myönteinen käynnistykselle, joten täällä hieman sitten jännittää että minkä kokoista sieltä sitten mahdollisesti täysiaikaisena tulisi ulos.. Jos kasvu jatkuu näin niin kovasti toivon että syntyisi hieman etuaikaan.

Michelle ja Vanilja85: mielenkiinnolla seuraan myös teidän kuulumisia :) Oliko teillä kummallakaan raskausdiabetesta? Tai onko jotain muuta tiedossa olevaa syytä vauvan koolle? Minkä kokoisia teillä onkaan aiemmat vauvat olleet, jos teillä ennestään oli lapsia? :)
Michelle: Tehdäänkö sulle lapsivesipunktio vielä ennen käynnistystä? (Muokkaus: kelailin taakse päin ja sieltähän löytyikin että sulla on 1. tyypin dm.)

Mullahan on taustalla yksi iso synnytetty vauva (yli 4,5kg) jonka vuoksi seurannassa olen tällä kertaa. Mulla vaan ei ole vielä yhtään kokoarviota tehty ja ensimmäinen on tulossa rv34+0. Sitä odotan! Aiemmin puhuttiin, että mahdollisesti käynnistys on jo ennen rv 38, että jos vauva on iso niin tehdään lapsivesipunktio ja keuhkojen salliessa käynnistys rv 35-37. Mutta nyt onkin tuo sf-mitta mennyt keskikäyrällä ja sen perusteella ei olisikaan iso vauva tulossa tällä kertaa. No, vasta lääkärikäynnin jälkeen tietää enemmän :) Toivon ja luulen ettei kuitenkaan tarvitsisi ihan vielä rv 35-37 käynnistää eikä lapsivesipunktiota tarvita.

Muokattu viimeksi:
Vanilja85: oliko tuo lääkäri kokonaan vastaan käynnistystä vai meinasko että vasta kun rv38 on täynnä? Millä perusteilla ei ollut käynnistyksen kannalla?

Pampero, joo tosiaan on ykköstyypin diabetes ja sen takia alusta asti olen käynyt Naistenklinikalla seurannassa ja siellä myös synnytys. Aluksi kasvoi keski- ja yläkäyrän välissä pitkän aikaa, mutta muutama viikko sitten huomattiin kasvun kiihtyneen hurjasti ja kiihtyminen oli vaan lisääntynyt tämän päivän tarkastukseen. Vauva kuitenkin voi onneksi tosi hyvin ja kaikkien tutkimusten mukaan täysin terve. Lapsivesipunktioon mennään torstaina jotta saadaan keuhkojen kypsyys selville, mutta uskovat kuulemma että sen suhteen ei tässä vaiheessa enää ole ongelmaa.

Michelle: toivottavasti punktiosta tulee hyvät tulokset ja pääset synnyttämään :) Parempi teille molemmille vaikka normaalisti hieman aikaista vielä onkin :)

35+1 ja neuvolalääkäristä oli tänään sitä mieltä, että kaikki on niin hyvin, että ei muuta kun synnytystä odottelemaan. Ei siis kuulemma tarvitse enää ennen h-hetkeä käydä neuvolassa. Kysyin kaks kertaa, että onko ihan tosissaan, ja kyllä väitti olevansa!! :D. Nykäisin sit kuitenkin lähtiessä terkkaria hihasta ja varattiin mun toiveesta aika kahden viikon päähän. Mulle kun oli viimeksi terkka sanonut, että loppuraskaudesta käydään joka viikko :). Sellaista luottoa tai säästöä tai mitä lie täällä ilmassa :D.

Niin joo, ja mitään edes käsipelillä tehtävää painoarviota ei tullut, eikä lantion tilavuuttakaan arvioitu...

Kävin ultrassa tänään, siis rv 32+4, koska istukan paikkaa seuraillaan. Vauvelilla oli kaikki hyvin, painoarvio oli n. 2kg, mutta vieläkin on istukka liian lähellä kohdunsuuta n. 1,5cm. Täytyy käydä siis taas kahden viikon kuluttua ultrassa. Nyt varmistui, että ihan varmasti on poika tulossa :)
Vähän jännittää kyllä tuo istukan paikka, kun siinä on isompi riski istukan irtoamiselle... Sektioon joutuminen ei sinällään pelota, ehkä menen jopa mieluummin sinne kuin synnytän alateitse, koska viime synnytys oli aika hankala. Heti on mentävä sairaalaan jos vähänkin alkaa verta vuotamaan. Lääkäri kyseli jopa sitä, miten pitkä matka meillä on sairaalaan, eli taitaa olla sitten aika kiire... Vähän jännittää joo. :(

Oho, on tää meininki nykyään muuttunu :) Kun tosiaan vielä vähän aikaa sitten loppuraskaudessa käytiin neuvolassa kerran viikossa, nyt ei tarttis rv35 jälkeen enää käydä? Eli vaikka 7 viikkoa vois olla ilman mitään kontrolleja, vaikka eikö ne riskit juuri lisäänny loppua kohden? En ihan ymmärrä :)

Takaisin