Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ImageUploadedByVau Foorumi1414159465.274585.jpg

Siis tämmöiset.
Eihän nämä mitkään maailman seksikkäimmät ole, vaikka olisivat kuin kivoissa väreissä tahansa, mutta hitto että ovat mukavat. Ei ole meikäläisellä paluuta tavallisiin, kuin poikkeustapauksissa :)

Ja toi kuva tuli kyllä niin väärään ketjuun, kuin olla ja saattaa, heh!!
Mä olen kyllä sellainen tekniikan ihmelapsi, ettei tiedä itkeäkö vai nauraa

ja pitihä se arvata että jotai menee pieleen...tk:t tänää kii muslimien uudenvuoden tai vaalien takia, en tiä kumpaa käyttävät syynä joten ei tarkastusta ennen ens viikonloppua ja tänää sit alko aamusta menkkajomotukset kipeempinä kuin eilen illalla mut näyttää siltä että täällä alkaa tihenee noi kivut, josko työt ois käynnis mut sais pysyä viel muutamia viikkoja ainaki sisällä tuo neiti.

Myös meille tulossa varmaan joku valtava mötikkä. Nyt viikolla 32+3 painoarvio 2300g, kun keskimäärin pitäis olla 1700g.

Minä pistän valitettavasti vielä paremmaksi:
RV 30+2 tehty painoarvio 2030g.. nyt siis kohti synnytystapa-arviointia ja katsotaan miten kasvu jatkuu. Sokerit itsellä ollut ok ja olen jo muutenkin esim. syönyt harkiten ja järkevästi.
Mukavan ahdistuksen sitten sai aikiseksi, kun ei edes tajunnut siinä lääkäriltä mitään kysellä miten nyt sitten ollaan yhtäkkiä noissa lukemissa...syvä huokaus.

Kyfi, itsellä sama tilanne. Masu asukki on nyt jo samankokoinen kuin esikko oli syntyessään tästä kuukauden päästä!!! Ultrassa todettiin yläkäyrillä menevän tuon painoarvion. Mutta täti oli myös kirjannut lapsen olevan vatsakas, sammakkomainen. Esikko oli myös vauvana pieni sammakon poikanen. Pienet laihat raajat ja pinkeä pyöreä pallovatsa. Itse mietin että tämähän saattaa nostaa painoarvioo, jos se kone laskee sen vatsan ympärysmitan mukaan, vaikka oikeasti olisi pienempi vauva.
Toinen juttu mikä itselle kävi, esikko ultrattiin vielä vesien menojen jälkeen ja silloinkin painoarvio oli 2,5kg vaikka syntyi 7h myöhemmin 2270g.
Joten jotenkin tuntuu että vaikka kuinka epäilisivät isompaa vauvaa nyt, uskon ja vaisto sanoo ettei hänestä kyllä mitään jättiä tule..
Ei noi ultrat kaikkea tiedä, usein ovat vain arvioita ja todellisuus on toinen..

Mut ultrattiin sairaalassa varhaisten viikkojen takia kun synnytys käynnistyi spontaanisti 36+4. Siks ottivat heti sisään eikä odoteltu kotona supistusten voimistumista

Ei mulle ole tehty vielä painoarvioo vaikka olen sitä pyytänyt. Terkka sanoi et jos sf mitta vielä vk 32 yläkäyrällä saan lähetteen arvioultraan, hyvinkään sairaalassa se on joku kriteeri + raskausdiabetes. Nyt vk30 +5 , joten ens neuvolakäynnin jälkeen saan tietää lisää tai saan lähetteen :)
Eihän ne yleensä turhia ultraile,vaan jos on jotain poikkeavaa tai epäily isosta vauvasta.
Sulla citrus ei varmaan huolta isosta vauvasta kun harvoin kaksoset yltää painossa paljoo yli kolmen kilon :)

mulla tarkkailu samalla ku resepti uusitaa ja aina kattoo painon jne ultralla. tukilääkitys ku 5 km peräkkäin ollu ni tarkkailua. nyt vaa ku menkkakivut alkan tulee tiheemmin ja välil kovempina välil lievempinä ni tietenki tk on kiinni ni pitää oottaa ens lauantaihi että pääsee tarkastettavaks inshaAllah, injektiotki pitäs saada mutta eivät varmaa suostu antamaa vaikka lakon ajalta on saamatta kahen viikon injektiot.

Meillä on tiistaina taas ultra, ja jännittää kyllä minkä kokoinen pötkylä siellä tällä hetkellä kasvaa.. Rv 33+1 oli kuitenkin arvio jo 2,4kg..

Ei niitä arvioita tehdä jos ei ole jostain syystä aihetta epäillä poikkeavan kokoista vauvaa, pientä tai suurta. Ja osaahan ne arviotkin heittää tosi kovasti - mun esikoisesta povattiin koko loppuraskauden isoa vauvaa, kun mulle tuli painoa melko paljon, lapsivettä oli paljon ja sf-mittakin oli kohtuullisen iso loppua kohden. Ultrattiin 2-4 viikon välein rakenneultran jälkeen, ja niidenkin mittojen mukaan olisi ollut iso vauva, syntyessään kokonaiset 3190g ja 49cm. Eli pelkkien ultran mittojen mukaan tehdyt arviot on tosiaan vain arvioita.

jep mulla veikkailtii esikosta jotai 3,5kg mut oliki 4396g ja 55cm :) vatsa oli kyllä todella iso silloin. nyt vatsa on pienempi omast mielest ku oma muistikuva esikkoajalta.

Mulla ultrattiin esikoiselta päivää ennensynnytyksen käynnistymistä ku neuvolassa sydänääniä kuunnellessa jätti sydän välillä lyöntejä välistä...(mikä muuten on sitte aila yleistä, et ei kannata siitäkään huolestua jos jollain sattuu sama) No siis sillon ultraava lääkäri sano et painoarvioissa on aina +-0,5kg marginaalit. Jos sitte on vielä jotenki omanlaisensa mallinen vauva niin heittäähän ne. Ton jälkeen tuntuu kullä hassulta et ykskään kätilö tai th antaa mitään arviota pelkästään mahan päältä kokeilemalla;)

[quote="Rouva Nappula, post: 854090, member: 74781. Ton jälkeen tuntuu kullä hassulta et ykskään kätilö tai th antaa mitään arviota pelkästään mahan päältä kokeilemalla;)[/quote]

Ihan totta! Mutta, olen tosi monta kertaa kuullut, että sellaiset oikein vanhat, ihan juuri eläkkeellä jäävät kätilöt tai terkkarit vaan arvioi käsikopelolla tosi tarkasti sitä painoa ja oikein!

Mimael, sun kirjoitus nyt jo hieman lohdutti..toki tiedän, että "tuomio" voi vielä muuttua ja kyse voi olla vaikka vaan kasvupyrähdyksestä ja vielä ehtii tasaantua jne. Tuli vaan niin puskista, kun huoli oli alunperin toiseen suuntaan. Ja onhan tässä aikaa taas laitella omia ajatuksia mahdollisesta erilaisesta synnytyksestä jonkinlaiseen järjestykseen. Sitä vaan mieli tahtoo löytää kurjimmat vaihtoehdot aina ensin...

Olen siis ollut kroonisiin vaivoihin (ja niiden lääkkeisiin) liittyen tiheämmässä seurannassa, ja nimenomaan tarkoituksena seurata sikiön kehitystä. Kortisoni olisi selittänyt juurikin kovan kasvun, mutta kun en ole sitä nyt tarvinut..

Minä olen myös ymmärtänyt, että lääkäreilläkin voi olla "oma käsiala" näitä arvioita tehdessä ja. No, seuraavaa ultraa odotellessa.

Niinpä, hyvä että seuraavat. Minäkin taas jo parin viikon päästä takaisin kun tuota ennenaikaisuutta kyttäävät. Pitää vain koittaa olla murehtimatta, aika vähän sitä itse pystyy kuitenkaan vauvan painoon vaikuttaan, saati itse synnytykseen.. Menee miten menee, reagoi sitten siinä hetkessä niillä tiedoilla mitä on ja toivotaan meille kaikille terveitä vauvoja!

Tänään kävin lääkärissä, ja ihan terveysasemalla koska en ole saanut neuvolasta aikaa. Hän kirjoitti nyt saikkua äitiysloman alkuun saakka eli 20.11 asti, meinas että näillä mun veriarvoilla paljoo töitä jakseta tehdä! Kysyin myös siitä että onko matalalla hb arvolla yhteys vauvan liikkumiseen niin vastaus oli ympäripyöreä että voihan se olla, mutta jotkut sikiöt vaan on rauhallisempia. Kuunneltiin myös sydänäänet ja sain mielenrauhan kun tasainen syke löytyi n.140. Teki myös sisätutkimuksen ja vielä oli kohdunkaulaa se 3 cm mutta kuvaili puolipehmeäksi . Nyt vaan paljon lepoa ja rautaa niin eiköhän se tästä :) ainiin, vauva on mulla perätilassa,toivotaan että hän pian kääntyy,mä en todellakaan halua puskea sitä perse edellä tähän maailmaan! :eek:

Takaisin