Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootteko muuten täyttäneet jo sen esitietolomakkeen mikä annetaan sit synnärillä kätilölle? Täytyy miettiä tarkkaan mitä siihen raapustaa, kun viime synnytyksestä jäi vähän huonoja kokemuksia. Nimiäkään ei olla vielä ihan lopullisesti päätetty, mutta jospa tässä olisi vielä se reilut 8 viikkoa aikaa miettiä... Ne täytyy kuitenkin mahdollista hätäkastetta varten tuohon lomakkeeseen laittaa.

Mikä esitietolomake? Viimeksi menin vaan synnyttämään ilman mitään sen kummempia lappuja o_O eikä meilläkään ollut nimestä tietoakaan eikä ole nyttenkään vielä.
Voisko toi olla joku paikkakunta kohtainen juttu?

Ultrassa käyty ja vauva jo nyt (32+) 2100g, tai ainakin painoarvio oli.. Huh! Esikoinen syntyi 2270g tästä kuukauden päästä. Tuleekohan nyt joku nelikiloinen ?? Jännä miten erilailla voi mennä.. Nehän ultrailee mua juuri tuon ennenaikaisuuden takia, taas 3vkon päästä uudelleen!!?
Vaikka siis kaikki oli hyvin, kohdunkaulaa jopa 5cm eli tosi paljon, paikat kiinni, lapsivettä normaalisti, vauvalla kaikki hyvin jne. Täti sanoi että hänen vaisto sanoo että voi hyvinkin mennä laskettuun aikaan asti!! Hurjaa ja tosi outoa!
Mä en edes tiedä miltä tuntuu olla viimeisillään raskaana jostain kolmekiloisesta! Nytkin jo aikasmoisia kipuja ja "oireita", arki on aika hankalaa ja vaikeaa.
Noh, kivahan siellä on käydä katsomassa vauvaa! Saa vaan esikon hoidon aina jotenkin järjestetyyn.
Mä olen kyllä itse nyt vähän hämmentynyt, rupes synnytys jännittään ihan eritavalla kun pääsin niin helpolla viimeks.. Sanoinkin miehelle kun meillähän on jo lääkärin määräämä seksi kielto että jahka vko38 tulee täyteen, alkaa sellainen peittojen heilutus että!! :) mites se meni, kolmen ässän sääntö, Sauna-Seksi-Siivous.. :)

Eilen sain nettitunnukset siihen esitieto lomakkeen täyttöön ja kävin sen jo täyttämäs, hätäkastenimi on kyl auki edelleen.

Täälläkin käyty neuvolassa tänään. Pikkuinen on kätilön varovaisen arvion mukaan siirtynyt perätarjonnasta toiseen asentoon, jee. Lopullinen varmistus asiaan saadaan, kun menen marraskuun alussa taas extra ultraan.
Sydänäänet kuului myös hyvin, vaihteli 140-150 välillä. Itselläni oli hb noussut 138, viimeksi taisi olla 131. Harmillisesti sitten oli verenpainekin noussut, olen ollut niin pitkään sairaslomalla ja siis liikkumatta, että ehkä se on vain siinä. Pian pääsen töihin ja "tavalliseen" elämään, niin toivottavasti paineetkin alkaa laskemaan. Pitää nyt niitä seurailla tarkemmin ja olla yhteydessä neuvolaan, jos muutoksia ei tapahdu.
Oli neuvolatäti unohtanut meidät kokonaan perhevalmennuksesta pois, nyt mennään sitten sellaisten kanssa samaan ryhmään, jotka synnyttää vasta ensi vuoden puolella. Noh, ei se meitä haittaa. Muutenkin tuo perhevalmennus on kuulemma juuri uusittu, nykyään ne on tyyliin "messut". Saa käydä juttelemassa eri alojen asiantuntijoiden kanssa mieltä askarruttavista asioista. Kuulemma vanhaan tyyliin tehty perhevalmennus ei tuottanut tulosta, kun kukaan ei oikein uskaltanut avata suutaan. :p

Joo meillekkään ei oo kyllä puhuttu mistään esitietolomakkeesta, ja Helsingissä tosiaan synnytän. Onkohan siellä? Ihan kätevältä vaikuttaa.

Neuvolaan olis huomenna aika ja äippäpolille taasen viikon päästä, saa nähdä alkaako asiat selviämään.

Tampereella täytettiin netissä sellainen esitietolomake, johon sai neuvolantädiltäntunnukset. Siinä kysyttiin ihan perustiedot sairauksista, sokerirasituksen tulokset ja kaikki yhdistelmäseulontojen tulokset ym ja sitten myös mahdollisia toiveita synnytykseen ja hätäkastelupa+nimet sitä varten. Se tosiaan täyteltiin kotona ja tarkistettiin neuvolassa yhdessä ja sitten se tallennettiin siihen ohjelmaan, josta saavat sen sitten aikanaan Taysiin.

Meillä oli paperinen versio tosta esitietolomakkeesta. Juurikin nämä perus kysymykset että onko sairauksia tai allergioita ja sitten ne nimi ehdotukset. Minulle ainakin sano että jos joutuu keskoskaappiin tai teholle niin siellä ei käytetä esimerkiksi "Tyttö Lahtinen" nimeä vaan juurikin sitä varten nuo nimiehdotukset. Niitä sitten käytetään siellä mutta jos tulee hätäkasteen tarve niin ne saa vielä vaihtaa jos haluaa. Mulle se lappu annettiin jo joskus ekalla tai tokalla neuvolakäynnillä ja sanottiin että täytellään jossain kohtaa. Muistaakseni siinä rv30 kohdilla palautettiin. :)

Ei meilläkään ole ollut mistään esitietolomakkeesta vielä puhetta. Seuraava neuvola marraskuun lopulla. Sitä ennen on sairaalaan tutustuminen. Pitänee siellä kysyä asiasta.

Hätätilanteessakaan ei meidän lasta kasteta mutta eiköhän tällaisillekin tapauksille joku nimi kirjoihin merkitä.

Täytettiin jo kesällä sähköinen esitietolomake, joka tallennettiin suoraan niin että näkevät sen synnytyssairaalassa kun sinne menee. On meillä siinä kaikki nimet yms. On ollut vain yksi neuvolalääkäri kesällä. Ja terveydenhoitajan käyntejä on ollut tähän mennessä (rv 30+5) 4kpl. Seuraava taas 31.10 rv 32+1.

Jännä kyllä HUSin sairaalassa oon synnyttänyt ja tulen synnyttämään, eikä oo ollu puhettakaan neuvolassa siitä esitieto lomakkeesta!? Tuleeko tässä nyt pääkaupunkiseutu jälkijunassa? :wink
Citruksen kysymykseen neuvolakäynneistä niin ainakin ennen ovat tihentäneet käyntikertoja viimeisen kuukauden aikana, viimeksi oli 2 viikon välein ja kun la mennyt niin silloin ihan pari kertaa viikossa sai käydä paineita mittaamassa :) siinä oli aina jännittämistä että tuleeko seuraava käynti vauvan kanssa vai ilman :rolleyes:

Nojoo, liekö tuolla sitten eri systeemit kun mulla tosiaan riskiraskaus ykköstyypin diabeteksen vuoksi ja sen takia joka toinen viikko seurannat polilla, joten aika tarkkaan pitäis olla sairaudet ja allergiat siellä tiedossa, mitä ilmeisesti noissa teidän lomakkeissanne kyselty? Aika tarkkaan ollaan jouduttu käymään kaikki siis läpi jo muutenkin. Tosin tota hätäkastetta varten tietysti ihan kätevä lomake, mutta kaipa senkin toisaalta ehtii hoitamaan jos tilanne sitä vaatii. Toivottavasti tietenkään ei vaadi.

Oulussa kans tuo nettilomake käytössä. Sinne kirjataan myös toiveet synnytykseen liittyen. 32 viikon tienoilla muistaakseni oli supsiteltavaa sitä täytellä...

Ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain tuo esitietolomake. Tuntuu aika kivikautiselta täytellä paperista versiota, kun useilla paikkakunnilla on jo nettiversiot käytössä. Toivottavasti joku kerkeää sen lukaista kun sairaalaan rynnätään! Ei sillä, että mulla mitään erityisiä tarpeita olisi, ainoastaan laktoositon ruokavalio, mutta luulisi intolerantteja olevan sen verran, että sairaalassa tuo olisi muutenkin jo huomioitu. Toisaalta synnytystoiveista voisi olla kiva kertoa etukäteen, ettei käy niin, että on liian myöhäistä alkaa mitään toiveita esittämään, kun on jo pää ulkona :eek:

Meillä päin tota esitietolomaketta ainaki täytetään netin kautta pitkin raskautta, mihi kirjataan mm. ultra käynnit, sokerirasitus tulokset ym. ja jos on sairauksia, allergioita jne. Myös hätäkastenimet täytetään sinne. Ja lopussa osio, mihi voi laittaa toiveita synnytyksen ym. suhteen. Mun mielestä kätevä, ku ei tarvii papereita alkaa täytellä ja sinne voi käyvä lisäilemässä asioita saamilla tunnuksilla aina ku halluu.

Täällä taas kuukausittainen lääkäri käytynä PHKS:ssa. Sokereiden takia saa käydä ultrassa vähän useammin.
Nyt viikot 32+3 ja painoarvio oli 1915g ja meni edelleen ihan käyrien keskiarvon mukaisesti.
10.10. viimeksi otettu sf-mitta ja se oli silloin 25, mahan ympäri kun mittasin toissapäivänä niin mittaa oli 103cm.
Oli kova huoli kun maha oli pienen oloinen, nyt helpotus kun vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin ja painoa sen mitä piti.

Hauska lueskella muiden mittoja kun kaikilla niin erikokoisia mahoja ja vauvoja samoilla viikoilla :)

Takaisin