Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänää tehtiin suunnitelmaa synnytystä varten. Eli marraskuun alussa magneettikuvaus, katotaan onko miulla ylemmässä synnytyskanavassa rakenteellista haittaa. Jos ei oo, ni sitte käynnistetää synnytys enneku vauva kasvaa 4 kiloiseksi ja mikäli synnytys ei etene ja pitkittyy niiku viimeks, ni sitte sektio. Nytten kokoarvio oli 2030g.
Eli hyvin tod.näköistä, että vauva syntyy marraskuun puolella. :)

onnea citrus hyvistä ultrakuulumisista mashaAllah pikkuset kasvaa hyvin :)

mimaro hyvä että saat kunnon suunnitelman itelles ja tällä kertaa kaikki otetaan huomioon ja tutkitaan, inshaAllah kaikki menee hyvin kun lapsi päättää syntyä :)

Kävin tänään ylimääräisessä ultrassa tuon raskaus diabeteksen takia. Kaikki oli pikkuisella hyvin, kasvu oli juuri keskikäyrillä, eli painoa rv 29+3 1,4kg. Jos kaikki menee käyrien mukaisesti, niin sitten tulen synnyttämään 3,5 kg painavan pojan. :Heartblue
Lapsiveden määrä oli myös kuulemma sopiva, istukka etuseinämässä ja lapsi perätilassa.

Diabeteshoitajan juttusilla kävin myös ja nyt sitten kävi niin, että insuliinia alan pistelemään (pieni määrä kylläkin) joka ilta. Aamupaastoarvo on ollut se ongelma ja ei ole korjaantunut ruokavaliolla. Aina lohduttavaa, että näkee samassa tilanteessa olevia muitakin, ennen minua oli kaksi eri mammaa siinä odottelemassa. Kaikilla meillä oli sama tilanne, eka juttusille hoitajalle, sitten lääkäri ja sitten ultra. Mutta tuo diabeteshoitaja oli aivan ihana tapaus, niin ystävällinen olento! Olin varautunut siihen pahimpaan tietty mutta hän olikin ihan mahtava ja mitään saarnoja ei tarvinnut kuunnella.

Muutenkin oli hieman erilainen tilanne käydä tänään noilla käynneillä. Olin meinaa jo valmiiksi sisällä sairaalassa, jouduin sinne perjantaina pitkittyneen kuumeen ja hengitysongelmien takia. Kirjoitinkin tänne, että olen sairastellut ja loppua ei näy. Menin perjantaina siis ensiapuun ja minut otetiin saman tien sisään sairaalaan, koska crp oli niin korkea (130) ja lisäksi vielä raskaana. Osastolla aloitettiin suonensisäinen antibiootti, joka ei sitten kuitenkaan tehonnut niin hyvin. Sen lisäksi otettiin sitten vielä toinen antibiootti suun kautta. Sairaalassa olin 5 päivää ja nyt pääsin sitten kotiin, crp edelleen 60 mutta paranemaan päin. Antibioottia tietty vielä kahdenlaista täällä kotona pitää ottaa. Olin siis tosi onnellinen, että pääsin tuohon ultraan tänään ja sain itse nähdä, että pikkuisella on kaikki hyvin tuolla masussa, vaikka olenkin sairastellut näin pitkään ja ehtinyt ajatella ties mitä omassa päässä.

En ole koskaan ennen ollut sairaalassa edes yhtä yötä syntymäni jälkeen, kokemus oli tämäkin. Sairaalaruoka on ihan hyvää..ja sitä oli paljon! Paljon enemmän tuolla tuli syötyä, kuin kotona. Hyvin kaikki pelasi ja olin kyllä tyytyväinen hoitoon, suurin osa hoitajista oli ihan mahtavia. :)

Neuvolassa käyty, vauvalla kaikki hyvin syke 158, liike ++, sf mitta 28 ja viikot mulla 28+4 eli yläkäyrää mennään edelleen o_O no mulla ei sit kaikki niin hyvin,painonousu + 520g /viikko eli nyt yhteensä tullut 11kg. Hb laskenut 100 ja uudelleen mittauksessa oli vain 94,joten ei mikään ihme että huimaa ja pyörryttää!! Sain lähetteen labraan, pieni verenkuva pitäisi ottaa :sad001 eikä siinä vielä kaikki, pissassa oli sokeria eka kertaa...äh, nyt tuntuu et kaikki menee pieleen:sad001 valittelin sitten vielä raskaasta työstä ja lantion särystä ym.ja sain kyllä sympatiaa ja kehoituksen hakeutua lääkärille pikimmiten, täti oli kovi huolissaan mun jaksamisesta ja eka vapaa neuvolalääkäri aika oli vasta 28.10o_O Sanoi vielä että mikään työ ei ole niin tärkeää kun oma ja vauvan terveys ja että siitä mitään sädekehää saa vaikka töissä sinnittelee!

Tsemppiä eevis! Joudutko nyt siihen sokerirasitukseen heti vai vain jotenkin lisätarkkailuun?

Meillä oli kanssa eilen neuvola. HB oli 110 joten rautakuuri jatkuu.

Tehtiin joku mielialakysely ja juteltiin jonkin verran mun ikuisuudesta, joka on ollut viime viikkoina aika paha. Väsymys noita itkuja aiheuttaa ja väsymyksen taas katkonaiseksi muuttunut uni. Sain kehotuksen levätä ja olla töistä pois, jos tuntuu, ettei jaksa. Hieman itsestäänselvää mutta tulipa juteltua...

Vauva oli kääntynyt pää alaspäin, terkkari tosin sanoi, että se ehtii mönkiä vielä monta kertaa eri päin ennen kuin tulee ulos. Syke oli 130.

Mun paino oli noussut viime kerrasta eli noin neljässä viikossa 1,7 kiloa! Ei th siitä kuitenkaan muuta tuumannut kuin että hyvin on noussut. Yhteensä painoa on nyt tullut 8,6 kg, joten ei paha.

neuvolaläkärillä käyty taas kontrollissa ja kaikki oli ihan ok,kovista supistuksista huolimatta ei ole muuutoksia tapahtunut..vauva on alhaalla rt ssa ja pää on todella alhaalla,sen kyllä huomaa kövellessä ja istuessa..
hemppari oli vähä laskenu taas eli 107 oli ja verenpaine oli ok..
sf mitan kanssa lääkäri oli sitä mieltä että on ihan ok kokonen..28+6 ja sf 28.5..
painosta ei oo tullu mitään huomautuksia vaikkakin sitä on jo kertyny 16 kiloa..huh!

sairaslomaa lääkäri jatko nyt LA han saakka...kiva ku ei tarvi ramppaa kokoajan lääkärillä...ja kerranki oli lääkäri jonka luona oli mukava käydä..

Ei mun tarvi enää sokerirasitukseen mennä kun on jo radi diagnoosi, jatkan toistaiseksi ruokavaliolla kun Kotimittauksissa arvot olleet hyviä. Heti jos nousee yli sallitun niin soitto neuvolaan. Tänään meen verikokeeseen ja tulokset pitäs tulla parissa arkipäivässä.

Niin ja juteltiin neuvolassa myös mun pelosta ja painajaisista joissa joudun synnyttämään jonkun ihan jättivauvan. Just ku mun kaikki lapset on ollu isoja ja joka kerralla ollu edellistä isompi, niin pelkään et tää on joku 5 kiloinen ku painoo vaan kertyy vaikka en paljoa syö ja työ on fyysistä ja toi radi ja kaikki nyt eka kertaa! :eek: Onneksi on ymmärtäväinen täti ja lupasi että hän laittaa mulle lähetteen sinne arvioultraan heti kun rv 32,jos sf mitta viel yläkäyrällä. Se on vissiin siinä kriteerinä + tää radi siihen päälle tietty!

Neuvolassa käyty. Hb edelleen 115 vaikka nestemäistä rautaa ottanut. Noh näillä mennään, se riittää kuulemma juuri ja juuri arvoksi. Paineet hyvät, sydänäänet 125, mistä sanoin että aika alhaiset, mutta terkka sanoi että kun on tasaiset niin on ok. Vauva vissiin nukkui ja jos olisi hereillä niin sydän löisi nopeampaa. MUTTA mun vatsamitta ei ollutkaan kasvanut parin viikon aikana yhtään... sitä pitää nyt seurata ja ensi viikolla lääkäriin, jos ei ole kasvanut, niin sitten ultraan lähete. Sovittiin myös että menen töihin ensi viikolla, vaikka terkka olisi sitä mieltä että saikkua olisi kannattanut jatkaa. Halusin itse, että menen töihin kokeilemaan. Varmaan kuitenkin taas alkaa sen verran tulla supistuksia, että saikku taas kutsuu.. mutta sen näkee sitten ensi viikolla.

Tänään käyty neuvolassa (rv 30+1). Viime neuvolakäynnistä paino noussut 2,4kg, hemoglobiini 118 (2kk sitten 121), verenpaine 138/80. Pää alaspäin kuulemma oli, sydänäänet erinomaiset, sf 29cm ja kovasti neuvolatäti ja opiskelija naureskelivat kun yhtäkkiä vissiin peppua työnsi ulospäin kun neuvolatäti tota sf-mittaa otti. :grin Opiskelija kun tota neuvolakorttia täytti ja kysyi "Niin olit liikkeitä tuntenu" niin neuvolatäti totes vaan "Niin ja mekin niitä nähtiin". Kovasti taas potki kun sydänääniä kuunneltiin. :)

Sokeriarvoihin oli hyvin tyytyväinen, kertakaan ei vielä ole noussut liian korkealle.

Kahden viikon päästä seuraava neuvola ja olikohan se rv 36 kun lääkäri olis.

Onko muilla tehty ultrassa painoarvioita / todettu isokokoisiksi? Meillä rv29 ultrassa tehtiin pojalle painoarvio 1600g ja rv32 2400g. Menee +2sd käyrien yläpuolella. Mulle on tehty sokerirasitukset ja arvot oli ok, samoin elintavat on terveelliset. Vauveli ei lääkärin mukaan ole "pullero" vaan kaikilta mitoiltaan kookas. Isokokoisuus kuulemma on geneettistä ja isoja miehiä suvusta löytyy..
Olisi mukava kuulla jos joulukuisissa on muitakin jotka ovat saaneet vastaavia uutisia.

Vanilja85, minä kävin extra ultrassa viime viikolla tämän raskausdiabeteksen takia. Oli sama rv 29 ja painoarvio oli 1500g, kuulemma keskikäyrillä meni ihan justiin. Mutta nythän se vauva alkaakin kasvamaan mittoja, kun elimet ovat kehittyneet ensiksi. Seuraava ultra on marraskuun alussa, toivottavasti kasvu on pysynyt käyrillä...

Eilen jouduttiin lähtemään lääkäriin, kun supistuksia tuli sen verran usein ja kivuliaasti. Kohdunkaulan tilanne oli onneksi normaali ja kohdunsuu oli kiinteä, mutta lähtenyt silti avautumaan jo jonkin verran. Painoarvioksi saatiin 2,4kg, mikä kuulostaa ainakin mun korvaan tosi paljolta tässä vaiheessa? Eilen kuitenkin oli vasta 32+5. Lapsivettäkin oli kuulemma aika runsaasti.. Päästiin kuitenkin lähtemään kotiin ja neuvottiin vaan lepäilemään.

Tänää oli neuvola ja th.n mielestä vauva tuntui melko isolta viikkoihin nähden (32+4). Mutta niinhän lääkärikin sanoi viime ultrassa, että on isohko vauva. Sf mitta oli 35 eli reilun kokoinen on kohtukin. Pää kuulemma tiukasti kiinni hyvin alhaalla.
On kyllä hyvä, että seuraavat tuota kokoa, ettei tarvii jättivauvaa synnyttää.

Meillä tänään neuvolassa sf-mitta oli 24cm ja nyt rv30+4. Neuvolantäti taas sitä vähän huokaili, mutta ei sitten kuitenkaan kummempia kommentoinut. Kotona katsoin tarkemmin neuvolakorttia ja huomasin, että tuohan on aivan alakäyrällä eikä kohdun kasvu ole nyt mennyt yhtään käyrien mukaisestikaan. Onko teillä muilla ollut vastaavaa ja onko tälläisessä tilanteessa ryhdytty johonkin jatkotoimenpiteisiin esim tarkistusmittaukseen tai ultraan?
Tiedän, että kohdun pienuus ei tarkoita automaattisesti, että vauva olisi pieni tai ei kasvaisi, mutta huolettaa silti. Työkaverinikin oli kuulemma viime vuonna lähetetty kontrolliultraan heti, kun kohtu oli ollut vähän normaalikäyrän alapuolella :confused:

Musta tuo käyrä ei kerro mitään, mulla sf yläkäyrän yläpuolella ja mini vauva tuli. Samoin nyt. Ilmeisesti ne heittelyt sillä käyrällä, niinkun joku jo kirjoittikin kertoo enemmän jostain kuin varsinaisesti sf mitta itsessään .. Ja jos niin on niin kyllä usein kontrolloidaan ultrassa.. Jos lurua sua ei lähetetä, luulisi että kaikki olisi ok siltä osin. Mutta onhan ne nyt ennenkin säästö- tms syistä pihistellyt että voitko esim keskustella/pyytää/vaatia itsellesi mielenrauhaksi sellaista?

Huomenna on neuvolalääkäri tän mun selän ja väsymyksen takia niin voin siellä kysyä asiasta onneksi. Ärsyttää, kun terkka ei voi ikinä selittää näitä asioita vaan sitten täytyy itse kysellä ja selvittää asiaa itse ja stressata.
Tyhmänä ensikertalaisena tässä ottaa kaikesta stressiä ja luultavasti tästäkin menetän yöunet vaikka tiedän, että jos tuokin olis jotain hälyttävää niin varmasti olisi lähetetty ultraan tms :grin

Täällä käyty tark ultrassa tuon pään takia... Sanoisinko että oli melko turha käynti. Olin olettanu että saan vihdoin tietää tehdäänkö sektio mutta mitä hulluja. Lääkäri totes että pitää vielä neurologia konsultoida asian suhteen, soittavat viikon päästä sanoin kyllä lääkärille että itteä vähä pelottaa kun tietää ettei toimenpide Oulussa menny ihan nappiin,et jos se pamahtaakin ponnistaessa, mutta tuntu siltä ettei mun ajatukset sitä kiinnostanut no se kiva oli että sain varmistuksen siihen että masussa todella asustaa tyttö ja että hän painaa nyt rv 32+1 1827g kaikki oli siis hyvin.
Toki se hyvä puoli asiassa on että jossei ne suosiolla mulle sektioo myönnä nii voin aina ottaa yhteyttä johtavaan ylilääkäriin joka sattuu olemaan setäni toivotaan ettei hänen apuun tarvitse turvautua ☺️
Nii ja toki jos neurologi voi 100% varmuudella sanoa ettei pullistuma pamahda synnytyksessä nii tottakai synnytämme mielummin alakautta.

Takaisin