Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NinjaKirppu, ei ollut koskaan siinä käyrällä vaan aina sen yläpuolella. Mun mitat esim. rv 26+6: 28, rv 33: 34 ja 39+4: 36. Nopeesti kun tuota taulukkoa vilkaisin niin sulla näyttäis arvot menevän aikalailla ihan siinä yläkäyrän tuntumassa.

päivää ultrassa käyty ja neiti vastaa hyvin viikkoja kooltaan ja painoarvio oli 1239g. tulipa lähete verensokerin mittaukseenki sitten. ens kuussa loppuuki sit miniaspiriinin litkiminen vihdoin inshaAllah. ens kuussa taas on ultra loppukuusta ja sit tuleeki kirje jo mukaan että pääsee sairaalaan tarvittaessa. kanavan pituuski katottii tällä kertaa ja oli täysimittanen. raivotarjonta vahvistu kans, neiti ei muuta asentoaan enää ilmeisesti, on niin alhaalla jo.

Pampero, juu semmosen millin verran yli sen yläkäyrän menee joka mittauksella ja tasasesti sitä viivaa pitkin, vähän vaan korkeemmalla.
Mulla tuli kuivunutta (ruskeeta) verta tänään töitten jälkeen. :S just kun sain kehuja siitä ettei mulla ole ollut mitään sen suurempia työhön vaikuttavia vaivoja. Nytte tottakai ensimmäinen ajatus on se että saikkua heti ja vuodelepoa. Vissiinkin kuitenkin ihan tavallista kunhan ei tule "tuoretta" verta?

Mulla ei oo kyllä kokemusta eikä tietoo nuista verenvuodoista sitten ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Ninjakirppi, joko se loppu ja tuliko sitä paljon? Varmaan vähä säikäyttää vaikla tuskin mitään vakavaa onkaan.

NinjaKirppu: mulla oli kans eilen sama juttu. Hiukan verestävää vuotoa. Aattelin et se oli limakalvoilta tai jotain kun sen verran vähän tuli :) Kannattaa varmaan seurailla ja ottaa rauhallisesti pari päivää, jos yltyy kunnon vuodoksi niin ota yhteyttä äitiyspolille tai neuvolaan :)

Juu no oletin kanssa että liittyy varmaankin limakalvoihin.. en oo nytte huomannu mitään muuuutta katotaan nytte vielä yön yli ennenku innostutaan. :) Kyllähän sitä kävi jo kaikki mielessä siinä ensimmäisen 10min aikana. :D Dopplerilla sydänäänien kuuntelu kuitenkin sai sen verran mielen rauhottumaan että pysty ajatteleen järkevästi. :)

Kävin tänään kontrolliultrassa lisäistukka epäilyn takia. Lisäistukkaa ei löytynyt ja istukka muutenkin siirtynyt pois kohdun suulta. Etuseinässä on. Lapsivettä hyvin ja kohtu kiinni ja kuulemma pitkä kohdunsuu. Painoarvio tällä hetkellä 1515g, pieni siis on. Keskikäyrän alapuolella vähän, mutta lääkäri ei ollut huolissaan, koska ei meistä kumpikaan mitään isoja ole, eikä isommat sisaruksetkaan. Nyt sain myös viitettä vauvan sukupuolesta, kiveksiä ei löytynyt, joten pieni tyttö on lupauksissa, tosin lääkäri sanoi, että se ei ole 100% varma, mutta pieni lupaus tuli kuitenkin :)

onnea hyvistä ultrakuulumisista satru ja tyttölupauksesta vaikka varovainen olikin mashaAllah :) taitaapi teille tulla siro neiti.

Kiitos! :) Eipä tuo minun ensimmäinen tyttökään iso ollut, 2740g syntyessään ja pieni on vieläkin, joten tämä tuskin poikkeus :) Helpotus oli kuitenkin nähdä, että kaikki on hyvin kun supistellut on joka päivä ja siksi saikullakin ollut jo pitkään. Lääkäri sanoi myös, että näillä näkymin ei ole vaaraa siitä, että syntyisi liian aikaisin. No, jos on sisaruksiin tullut, niin menee yliaikaiseksi :)

Ei joka neuvola käynnin jälkeen kehtaa kirjottaa niin tehdään nyt tällainen yhteenveto.
Kävin 17.9 siellä kontrolli ultrassa, viikot oli sillon 28+3. Istukka oli noussut eli sen suhteen ongelmia. Napavirtaus ja veden määrä hyvä. Vauva perätilassa. Kehitys ok. Painoarvio 1,2kg. Ei ollu vielä tyttö munaskuukkeleita kasvattanut ;) Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Synnytystapa-arviointi marraskuussa.
Tänään kävin neuvolassa, viikot 30+2. Hempparit 107 eli jouduin rautakuurille. Pissa, rr ok. Sf-mitta 25cm. Laps perätilassa edelleen. Sydänäänet ok. Painoa tullut tähän mennessä +8kg :(
Siinäpä sellainen lyhyt ja ytimekäs päivitys. Ei puhelimella pidempiä jaksa näpytellä :)

satru tsemppiä supparien kanssa, hyvä ettei ol riskiä että tulis liian aikasin.

moondance onnea hyvistä neuvoja-ja ultrakuulumisista mashaAllah. :)

Pohdin, miten kaikki muut saa painoarvioita paitsi mä? Tai siis onko se normaalia että se arvioidaan ultrassa? Vai ovatko nämä arviot tehty joissan extra ultrissa? Mua niin "hermostuttaa" hieman tuo lapsen tuleva koko ja paino niin olisi niin helpottavaa saada tietää jonkinlainen arvio, vaikka olen tietoinen että se voi heittää suuresti sitten siihen oikeaan kokoonkin.

Ei mullakaan ole painoarviota sitten rakenneultran. Periaatteessa normaalisti etenevässä raskaudessa ei noita arvioita tehdäkään, eli jostain syystä ns. ylimääräisissä ultrissa käyvät nämä jotka arvioita saavat. Niin, ja toiset terveydenhoitajat arvioivat kyllä käsipelilläkin sitä painoa mutta luulen ettei näissä ole siitä kyse.

Mulle annettiin painoarvio rakenneultrassa ja nyt tässä ylimääräisessä ultrassa. En tiedä oikein mistä se riippuu, onko kätilöstä, sairaalasta vai mistä on kiinni. Enkä tiedä kuinka tarkkoja painoarvioita ovat, tosin vertasin poikani ja nyt tämän painoarviota (silloin 1999 otettiin yksi ultra ja yksi painoarvio), samoilla viikoilla poika oli 1900g ja nyt tämä sen 1515g, että siinä mielessä osasi kyllä sanoa, että siro neiti on kyseessä, jos siis painoarvio menee oikein.

en minäkään ole saanut kuin yhden painoarvion ja rakenneultrassa sekin. En tiedä vedenmäärää sen koommin, saati missä tilassa vauva on ja missä istukka sijaitsee. Muutenkin turhauttaa vähän kun on neuvola niin harvoin niin saa stressata onko tuolla kaikki hyvin. Ultraan ei taida enää päästä ellei jotain hälyyttävää tule? Tekeeköhän ne julkisilla ultrauksia jos maksaa ne itse, näkis ainakin miten tuolla voidaan?o_O

Ja ne painoarviot on arvioita. Niissä voi olla suuriakin heittoja kumpaankin suuntaan. Itsellä kaikista tarkimmat arviot on tehty käsikopelolla. Ultralla päksissä rv 35 tehdyssä oli esikoisen kohdalla kilon heitto. Kakkosen kohdalla yli kilon heitto, mutta toiseen suuntaan :)

No mulle antoi kätilö arvion tytöstä kun menin häntä synnyttämään. Sanoi käsikopelolla, että saattaa olla yli nelikiloinen..no ei ollut, hyvä että oli 2,5 kiloinen :) Jos asiat huolettaa, niin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, kaikista huolista on hyvä puhua, sitä vartenhan he siellä ovat :) Mä oletan kaiken olevan hyvin kun vauva liikkuu joka päivä aktiivisesti ja masu kasvaa kuitenkin jatkuvasti :)

mulla tulee painoarvio automaattisest joka ultrassa muuten vaa ku lääkäri katsoo miten kasvaa, kattoo joka mitan mitä pitääkin ku mulla tukilääkitys ni joudun uusimaa kuukauden välein reseptin ja samalla lääkäri katsoo ultralla vauvan ja viimeks katto myös kanavan pituuden että onko normi vai lyhentyn. kaikki mitat mulla lukee ultrakuvassa aina ni näkee miten neiti kehittyy :)

Tiällä oli tännää neuvolakäynti, viikkoja 29+6. Kaikki kunnossa, verenpaineet hyvät, pissa puhas, hemppari 125. Painoo tullu nyt 10 kg lissee. Vaavelin sydän hakkas kovasti 150 molemminpuolin, välillä liikuskeli kovasti pakkoon, sf mitta oli 28, hiukka keskirajan yläpuolella. Kolmen viikon päästä uudestaan.

Takaisin