Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanat "ammattilaisen otteet" terkkarilla;)! Mä pääsen ens viikolla käymään ihan yksin terkkarilla mut sitte pitää mennä taas ton pojan kans, joka ei yhtään tykkää siitä et mua tutkitaan! Kauhee huuto ku yritetään kuunnella sydänaaniä ja koittaa työntää sitä anturia pois:(. Saa nähä mitä keinoja keksitään sitte lääkärineuvolassa kolmen viikon päästä ku pitäs kauemminki maata siinä pöydällä ronklattavana... Muuten viihtyy kyllä hyvin neuvolassa ku siellä on paljo leluautoja;)

täällä kätilöllä käyty kokeissa ja sisätutkimus tehtiin, siel oli opiskelija joka ekana tutki kunnes kätilö keskeytti hänet, no opiskelija möläytti "onneks 2vko kuluttua sulla on rv 37" ja sit kätilö hiljens opiskelijan loppuajaks. kätilö sano että kohdunsuu kiinni mut muuta ei sanon. mun tihentyneet supparit kuulemma vaarattomia kätilön mukaan. saapi nähä mitä lauantaina saa kuulla lääkäriltä ultrassa. molemmat siis yllättäen puhu englantia mikä helpotti huomattavast mut se kätilö kyl oli vähä outo.

täällä kätilöllä käyty kokeissa ja sisätutkimus tehtiin, siel oli opiskelija joka ekana tutki kunnes kätilö keskeytti hänet, no opiskelija möläytti "onneks 2vko kuluttua sulla on rv 37" ja sit kätilö hiljens opiskelijan loppuajaks. kätilö sano että kohdunsuu kiinni mut muuta ei sanon. mun tihentyneet supparit kuulemma vaarattomia kätilön mukaan. saapi nähä mitä lauantaina saa kuulla lääkäriltä ultrassa. molemmat siis yllättäen puhu englantia mikä helpotti huomattavast mut se kätilö kyl oli vähä outo.

Meillä piti olla neuvola-aika tänään, mutta viimeksi mukana ollut opiskelija ei ollut muistanut laittaa aikaa ylös koneelle, vaan pelkkään korttiin, ja odoteltiin turhaan tunti... Ei siinä mitään vaarallista tapahtunut, mutta mua olis väsyttänyt vietävästi ja miehen on hankalaa olla töistä pois ja haluaisi kovin osallistua käynneille, kun pelkää, että mä pökrään, oksennan taas päälleni tai jotain muuta ikävää. :p

Mä en ole jaksanut tänne kirjoittaa, mutta mulla oli neuvola viime viikon Maanantaina ja tuolloin olin siis 32 + 2 (nyt tänään 33 + 3).

Painosta niin kuin pelkäsin tuli noottia. Olin siis kolmen viikon sisällä saanut 2.4kg lisää. Täti sanoi, että sitä pitää nyt vähän katsella, että jos se jatkuu nousemaan niin nopeaa tahtia ja ei voi pelkästään laittaa turvotuksen piikkiin niin mut laitetaan uudestaan sokerirasitustestiin, ettei vain olisi kyseessä raskausdiabetes. Minun viikolla 27 tehty testi oli priima. Viime maanantaina olin siis 75.3kg ja nyt eilen 74.4kg siis olen saanut painoa taas alas ja toivottavasti pysyy siinä tai jatkuu hieman tasaantumisella kunnes on neuvola lääkäri 23.11.

Hb oli romahtanut rutkasti alas 111 ja jouduin aloittamaan raudan syönnin, 100mg/pv. Oireita minulla ei kyllä raudan puutteesta ole ollut ja olen voinut hyvin. Nyt kun olen popsinut pillereitä niin uskon, että se on vaikuttanut sillä ulostan kaksi kertaa päivässä. Kuulemma raskauden loppu vaiheilla Hb yleensä nousee kun taas keski raskaudessa laskee.

Verenpaineet olivat hiukan koholla, joka oli epänormaalia minulle mutta kotona olleet hyvät niin niitäkin hieman tarkkaillaan, ettei lähde nousemaan.

Vauvan liikkeet super hyvät, tämä Apinahan ei muuta teekkään kuin liikehdi niin niitä ei tarvitse kyllä koskaan laskea.
Apinan sydänäänetkin hyvät ja sf-mitta kohdillaan, vauvan pää alaspäin ja peppu miekkalisäkkeeni kohdilla.

Minulla ensimmäistä kertaa meinasin pyörtyä ja yrjö lentää, onneksi ei sentään. Makasin selälleni (joka siis ei ole ongelma minulle, nukun monesti selällä vielä) ja täti alkoi painella vatsaa etsien vauvan asentoa. Siinä aika kauan paineli ja mittasi vielä sf-mitan ja sitten sydänäänet päälle. Varmaan 3-4minuuttia siinä häärättiin ja yhtäkkiä mulle tuli kylmähiki ja huone alkoi pyöriä päässä ja tuli pahaolo. Sanoin rauhallisesti asiasta tädille ja sain nousta istumaan. Siinä kyllä kesti jokusen ajan, että laantui olo. Sain kylmää vettää ja täti avasi ikkunat. Aika tukalaa oli. huhu Ensi kerralla tehdään kyllä nämä asiat kyljellä!!

Hienoa, sain ajan äitiyspolille painoarvioon suuren sf mitan takia ja perätila epäilyn takia! Ottavat mut rv 36 tutkittavaksi, eli kahden viikon päästä olis aika :) myös labrat pitää ottaa, pieni verenkuva kun hb edelleen matala ja veren hyytymisarvot olleet matalat. Huojentunut olo kun päättivät nyt tutkia kunnolla mahdollisen sektion takia,noilla mun veriarvoilla ei paljoo leikkauksia tehdä.

No nyt mä sit joudun verikokeissa käymään tuon alapaineen takia, kun ei se laske :oops: siis toki hyvä että sitä seurataan, mutta olis nyt voinut mennä loppuun asti yhtä hyvin kun tähänkin asti. Muutenkin alkanut jännittää kaikki enemmän miten synnytys menee ja etenkin vauvan hoito, niin nyt sitten pelottaa että tulee viel jotain kurjaa tähän loppuun. Muut arvot kyllä ollut hyvät ja pissanäyte hyvä eikä mitään epäilyttävää ole muuta kun tuo korkea alapaine. Voehan rähmä sanon minä, kylläpä osaakin ahdistaa. :smiley-ashamed008 onneksi vauva liikkuu paljon niin rauhoittelen sillä itseäni että kaikki on hyvin.

Ultrassa kokoarvio oli 3200-3300g (rv 36+4) ja päätettii käynnistää synnytys 24.11. Mikäli vauva kuitenkin kerkee kasvaa 4 kiloiseksi, niin sitten tehään sektio. Paikat oli pehmentyny ja jonkun verran auennu.
Magneettikuvissa ei näy synnytysestettä, mutta häntäluu vähän kääntynyt. Ai että on nyt hyvä olo, ku tietää tuon päivämäärän. :gen014

Mimaro, täällä vähän samoissa tunnelmissa; rv36+0 kokoarvio 3.7kg ja sovittiin käynnistysaika 2vko päähän. Toisaalta huojentavaa kun nyt tietää ettei ainakaan päästetä yliaikaiseksi, mutta sitten toisaalta tuntuu niin hurjalta että 2vko päästä alkaa tapahtua! :eek:

Mie oisin ollu ihan valmis jo nyt käynnistyksee, mut parempi tosiaan, että vauva vielä vähän kehittyy. Ei mee enää kauaa, ku saapi opetella taas vauva-arkeen.
Lääkäri muuten kehu, että "Onpa upea maha!" Isohan tuo on ku mikä. :p

Voi teitä onnellisia kun saitte jo tietää päivän mua niin ärsyttää kun aikasemmin lääkärit lupasi käynnistyksen viikolle 38. Nyt eilen 36+4 lääkäri kumosi kaikki lupaukset käynnistyksestä ainakaan ennen viikon 39 loppua.. Lisäksi kaveri on TAAS perätilassa ja pitää ensiviikkoon mennessä päättää synnytystapa ilman mitään selityksiä perätilasta tai riskeistä! Ahdistaa myös kun kovasti lupasin itselleni etten valita ja kestän kaiken mitä tulee kun kerran tulin viimein raskaaksi.. Mut oikeesti alan olla ihan loppu, mitään ei pysty kivuitta tekemään, edes käymään vessassa ja oon niin väsynyt ja kiukkuinen koko ajan! + oon väsynyt pelkäämään että tämäkin raskaus päättyy huonosti! Tästäkään ei lääkäri vähät välittänyt.. Kiitos ja anteeksi

Iituliina, miksi joudut verenkuvan, jos alapaine on koholla? Minulle ainakin sanottiin, että aloitetaan verenpainelääkitys, jos verenpaineet koholla. Minullahan on siis vastaanotolla mitattessa valkotakki jännityksen takia paineet aina koholla mutta nyt kotona mitattessa on ollut jonkin verran vaihtelua alapaineessa nimenomaan. Normaalisti raskuden aikana on ollut alapaineet 79-86 ja nyt sitten viime aikoina 86-92. Lääkäri sanoi, että jos menee yli 95, niin soittoa äippäpolille On varmaan stressiä, kun olen jäämässä äippälomalle töistä ja yritän kovasti lyhyen ajan sisällä kouluttaa kahti eri ihmistä omiin hommiin.
Oma olo on muuten aivan loistava, liitoskivut ja närästykset ovat melkein kokonaan kadonneet. Verensokeri on ollut tosi hyvä ja hb oli oli yli 130. Onneksi ehtii nauttia tästä olosta nyt sitten äippälomalla, enää pari päivää töitä. :happy090

Halutaan sulkea raskaus myrkytys pois, näin mä ymmärsin. Se oli eilen illalla 101 ja aamulla vielä 92. Muita oireita ei ole niin haluavat vielä verenkuvan katsoa. Neuvolassa saatiin eilen aamulla alimmillaan 95.

Emciliini: toi on kyllä niin ärsyttävää :( Miks sulla olikaan käynnistys suunnitelmissa? Ja miks tämä lääkäri kumoskin suunnitelmat nyt? :/

Radin takia (ja myös 2v sitten synnytin kuolleen pojan, napanuora kaulan ympärix3. Eli pelkään koko ajan tämän tapahtuvan uudelleen) Tämän lääkärin mielestä ei ole mitään syytä käynnistykselle, koska vauva ei ole VIELÄ liian iso + vauvan kuoleminen napanuoraan uudelleen on epätodennäköistä muttei mahdotonta. Lähinnä mua ärsyttää se että monta viikkoa on annettu ymmärtää käynnistyksen tapahtuvan vko 38 ja oon ehtinyt jo valmistautua siihen ja myös se, että tämän lääkärin mielestä pitää olla joku jo hätänä ennen kuin voi toimia... Eli aika pettynyt olo, vaikka kaipa ne lääkärit tietää parhaiten

kannattaa vaatia toinen mielipide emciliini ku kerran tuo lääkäri on tuollai en sano mikä. inshaAllah asiat järjestyy parhainpäin eikä historia toista itseään enää. iha ymmärrettävää pelkäät ku tuollasia joutunu kokemaan.

IItuliina, tässä taas näkee paikkakunta kohtaiset erot. Minulle ei kukaan puhunut (neuvolassa eikä lääkäri) verenkuvan ottamisesta, että voidaan poissulkea raskausmyrkytys. Minulle sanottiin, että pitää tarkkailla muita oireita, joita siihen kuuluu sen korkean verenpaineen lisäksi, eli päänsärky, raju turvotus ja pahoinvointi. Heti kuulemma verenpainelääkkeet käyttöön, kun menee sen yli 95 tuon alapaineen osalta. Lisäksi sanottiin, että ei kannata mitata illalla vaan vain aamuisin. Ota näistä nyt sitten selvää, kun ihan eri tavalla neuvotaan eri paikkakunnilla. o_O

Niimpä ja en itse usko että on mitään vialla kun olo on muuten hyvä. No mielummin käyn tuolla kuin arvaillaan saati mitään lääkitystä en nyt ihan hevillä aloita.

juu no täällä ei hirveemmin mitää testailla paitsi ku minä mainitsin et mulla ollu esikosta b-strepto ni laitto täyden verenkuvan, tukostaipumus joka tullu aiemmin negana eli ei ol sitä ja sit viljely tuolt toosasta että näkee onko tulehuksia, inshaAllah kattovat b-strepton siitä ku minä sanoin että mulla se ollu positiivinen viimeks. mielenkiinnol ootan myös tuota hemoglobiinia ku viimeks katottu 2012 marraskuussa, sillo lääkäri sano että normaali on vaikka hemppa oli 80. minä huusin lääkärille et näis tuloksis ei ol ku muutama normaali arvo. ja 80 ei tosiaankaa ole mikää normi hemppa. verenpaine ku täällä katotaa ni ne kattoo ainoastaa yläpaineen ei ollenkaa alapainetta. vois varmaa kysästä jos lääkäri vois kattoa verenpaineen lauantaina ja kertoa sekä ylä että alapaineen.

Takaisin