Neuvola & ultrakäynnit

Mun kaveri synnytti viime kesänä pt-tilassa olevan vauvan ja oli kuulemma mennyt koko synnytys tosi hyvin. En ihan ymmärrä miksi siitä on tehty niin iso asia? Toki riskit on isommat ja oma pituus yms vaikuttaa, mutta mitä olen lueskellut niin pelotellaanko siitä vähän liikaa? Asiasta en sinänsä mitään tiedä mutta ajattelin tämänkin kannan ilmaista ettei se pt automaattisesti ongelmia tarkoita :)

Mun kaveri synnytti viime kesänä pt-tilassa olevan vauvan ja oli kuulemma mennyt koko synnytys tosi hyvin. En ihan ymmärrä miksi siitä on tehty niin iso asia? Toki riskit on isommat ja oma pituus yms vaikuttaa, mutta mitä olen lueskellut niin pelotellaanko siitä vähän liikaa? Asiasta en sinänsä mitään tiedä mutta ajattelin tämänkin kannan ilmaista ettei se pt automaattisesti ongelmia tarkoita :)

Me ollaan käyty polilla paljon läpi tota perätilasynnytystä ja siihen liittyviä riskejä. Myös synnyttäjän pituus tietysti vaikuttaa tosi paljon ja koska itse oon aika lyhyt, niin mulle sanottiin heti että ei kyllä missään nimessä perätilasynnytystä. Itse en ainakan koe, että mua olis mitenkään peloteltu mutta tottakai ne riskit kuulostaa aika pelottavilta. Vauvan on tultava ulos juuri oikeassa asennossa peppu edellä ja jalat koukussa. Jumiin jääminen on todella suuri riski ja siinä vauvalle aiheutuu yleensä hapenpuutetta. Kun peppu on syntynyt niin kätilöt eivät pysty avittamaan synnytyksessä samalla tavalla vaikkapa imukupin kanssa. Lisäksi vielä kädet tai hartiat saattavat jäädä jumiin, riippuen siitä missä asennossa ne ovat. Tämä voi aiheuttaa hapenpuuteen lisäksi luiden sijoiltaan menoa :(

Myöskin siinä ulkopuolisessa käännössä on sen verran riskejä, että sitäkään ei aina voi suositella.

Onhan sitä ennen vanhaankin synnytetty ilman kaikkia tutkimuksia ja muita käyntejä ku pakkohan se on ollu saaha ulos sieltä... Itelle ei ainakaan kukaan ole pelotellut sillä asialla mut ite henk. Koht. Välitän itsestäni ja mun alapäästä sen verta paljon et en ala yrittään pt synnytystä näin ensi synnyttäjänä :-) itse olen kans aika lyhyt mutta lantio on tilava ja juuri noiden asioiden takia mitä Mymmelim sanoi tuossa niin en halua ottaa riskiä...

Jotkut sairaalat suosii sektiota perätilasynnytyksen sijasta vahvastikin. Ilmeisesti kuitenkin esim TAYSissa taas suositaan perätilasynnytystä sektion sijasta huomattavasti enemmän kuin esim OYSissa.

Mulle varattiin seuranta-aika, ja jos vauva ei käänny siihen mennessä, yritetään kääntää. Mulla on nyt sellanen tunne, ettei hän mihinkään käänny. Sääli sinänsä, että juuri kun sai pelkopolilla synnytykseen hyvän ja toiveikkaan fiiliksen, alkaa näyttää siltä, että leikkuupöydälle mennään.

Tänään neuvolassa 34+5 vauveli onneksi raivotarjonnassa. Ollut jo hetken aikaa eli nyt vois ajatella et voi hyvillä mielin odotella synnytystä. Itse kun kovasti jännittäisin sektioita. Muutenkin kaikki oli ok. Sf mitta 30. Terkkari epäili että hyvin keskikokoinen baby olisi tulossa. Mutta ei varsinaista painoarviota tullut nytkään.

Mullaki ollu nyt raivotarjonnassa pari viikkoa ja toivottavasti ei käänny mut jos kääntyy niin pt tilassa en uskalla synnyttää ja sektiota en haluis.. pitää vaa toivoa et pikkukaveri pysyis nyt raivotarjonnas... keskiviikkona kävin myös ultrassa. Oikein virkeä kaveri oli ja painoarvio 1680gr. Keskikäyrään ja alakäyrän välillä mennään niinku sfmittakin ollut nyt viimeaikoina. :)

Mulla tänään 35+0 ja oli neuvolalääkäri! Sintteröisen painoarvio oli 2300g ja mulla oli sf mitta 36 Apua! Meni yli käyrien että heilahti...hupsista...ei se kyl mitää sanonu et toi tytsy olis mitenkää liian iso mut mut..

Mulla tänään 35+0 ja oli neuvolalääkäri! Sintteröisen painoarvio oli 2300g ja mulla oli sf mitta 36 Apua! Meni yli käyrien että heilahti...hupsista...ei se kyl mitää sanonu et toi tytsy olis mitenkää liian iso mut mut..
Voi olla et se on pt niin siks sf mitta on iso niin ainakin mulla todettiin viimeks neuvolassa....Mulla oli sf mitta 33,5 mikä meni reippaasti yli ylä käyrän sano et on pt ku tuntu ihan selvästi...

Mulla on nyt liikkeet tuntunut taas vaan alhaalla, eli vauva on päättänyt kääntyä taas vaihteeksi :/ Ens vkolla neuvolalääkäri ja synnytystapa-arvio niin toivottavasti ennen niitä kääntyisi omatoimisesti ja pysyisikin niin...

Deisel_87 ai meinaakstoi pt et olis niiku beba edellä siellä :D eli niiko viel väärinpäin. Ku ei ees oo.. Pää on alhaalla ja pyllyy puskee toho tissien alle nii pal etten koht enää pysty hengittää :)

Deisel_87 ai meinaakstoi pt et olis niiku beba edellä siellä :D eli niiko viel väärinpäin. Ku ei ees oo.. Pää on alhaalla ja pyllyy puskee toho tissien alle nii pal etten koht enää pysty hengittää :)
Joo meinaan perätilaa eli pää ylöspäin ja perse alaspäin... Ku mie käsitin et sul olis perätilassa se vauva niin siks ois iso sf mitta mut mie oon voinu käsittää väärin jos näin ei ole ku et sanonu tossa et onko rt vai pt... Mulla se puskee päätänsä tohon rintojen alle niin ettei pysty hengittää kunnolla kohta ja potkut tuntuu alamahassa...

Eiku mulla se on just sillai et pää alhaalla ja peppua tunkee toho ylös ja potkii kylkiluihin! Toivottavast se vaa mittas sen jotenki vähä huonosti tai jotai...

Jenspa, ei vauva ainakaan isokokoinen ole! Syötä paini sikiön painokäyrään niin näet missä se menee, mutta varmaan keskikäyrän alla tai keskikäyrällä.
Sf-mitta voi olla iso vaikka vauva ei olisi.
Mulla vauvan painoarvio 2,4kg rv36 ja vauva oli lääkärin mukaan siro.

Miulla vauvan painoarvio 33+4 oli 2500g ja silloinkin ihan normi kokoinen vauva, joten voit olla Jenspa ihan huoleti jos painoarvio pitää paikkansa.

Terveisiä neuvolasta, viikkoja 34+2, jätkä edelleen poikittain. Sf-mitta 27 cm, alakäyrän alapuolella edelleen. Paino ei oo miul kahdessa viikossa noussu grammaakaan, mut kasvua beibin osalta on varmasti tapahtunu. Hyvin liikkuu ja sykkeet on hyvät. Terkkarina oli oman terkan sijainen, joka on myös kätilö. Ei lähteny huolestumaan tarjonnasta eikä mahan mitasta, parin viikon päähän uus neuvola-aika ja äitipolille synnytystapa-arvioon sillä samalla viikolla. Jos ei sillo oo viel kääntyny ni tuskin kääntyykään. Miul on vahva tunne että tän kaa oon menossa sektioon. Tää on jo viis viikkoo kölliny selällään, taitaa viihtyy. Toki itekin tykkään kun ei paina mahalaukkuun, rakkoon eikä keuhkoihin...mut kyllähän se luonnollinen reitti olis se paras tapa syntyä. No, en stressaa, katsotaan mitä tapahtuu.

Tänään oli loppuraskauden lääkärineuvola, viikkoja 35+4. Painoarvio oli vähän vajaa 2600g, kuulemma 10 prosentin virheen mahdollisuus. Huh, ei ole onneksi iso köllykkä tulossa :)

Mainitsin lääkärille, että vähän pelottaa että vauvalla on napanuora kaulan ympärillä synnytyksessä. Joka viidennellä lapsella kuulemma on ja vauvat kestävät sen hyvin. Ja toisaalta eihän sille mitään mahda jos napanuora on kaulan ympärillä.

Joo meidän esikoisella oli kans napanuora kaulan ympärillä. Mentiin muutaman viikon päästä vatsanpurujen takia vyöhyketerapeutilöe ja hän ensimmäisenä kysyi millainen synnytys oli ja oliko napanuora kaulan ympärillä. Hassua mutta se kuulemma vaikuttaa vielä pitkään kaikenlaisiin lihasjännityksiin ym. Mutta siis tosi yleistähän se on ja vaaratonta vaikkakin voi siinäkin huonosti käydä.

Takaisin