Neuvola & ultrakäynnit

Joo ei ole mullekaan kerrottu mitään painoja tai lapsivesimäärää... Liikkeet tunnen hyvin niin siitä sanoivat et vettä on tarpeeksi, jos ei tunne liikkeitä niin vettä saattaa olla vähän... Eiköhän sitä saa paino arvion viimeistään rv 36-37 ku on synnytystapa-arviointi

Tänään käyty äitipolilla kontrollissa. Nätisti mennään kasvussa hivenen keskikäyrän alapuolella. Painoarvio 1,7kg 31+3. Vauvalla kaikki hyvin. :) Runsaasti lapsivettä kuulemma, mutta ei siitä lääkäri enempää sanonut.

Vauva viihtyy edelleen sitkeästi perätilassa istumassa, kuten on tykännyt olla koko raskausajan. Rv 36 uusi aika jolloin keskustellaan kääntämisestä ja synnytystavasta, jos ei siis ole itse kääntynyt ennen sitä :nailbiting:

Tänään oli taas aika polille, viikkoja nyt 33+1. Vauva oli pysynyt raivotarjonnassa, mikä oli itselleni todella suuri helpotus. Olin jännittänyt tosi paljon, että mitä jos onkin kääntynyt takaisin perätilaan. Juteltiin synnytyksestä ja sain taas kysellä kaikkea mitä mieleen tuli ja mitä olis kirjoitellut edellisen käynnin jälkeen ylös. Mulle on tullut noiden polikäyntien jälkeen sellainen olo, että jos olisin vain oman neuvolani varassa niin tosi paljon tärkeää tietoa olisi kyllä jäänyt saamatta. Ihan mahtavaa siis, että oon päässyt tonne keskustelemaan ja siitä kiittelinkin taas kovasti ihanaa kätilöä :)

Meidän pienellä pojalla näytti olevan kaikki hyvin. Siellä kädet nyrkissä heilui ja saatiin ihania kuviakin taas mukaan. Painoarvio oli nyt 2040g eli kahden kilon raja on nyt sitten mennyt rikki. Kuulostaa kyllä hurjalta kun miettii niitä ekojen ultrakäyntien painoja.. Siellä se pieni vaan kasvaa kovaa vauhtia <3

Kesäkuun puolessa välissä on sitten seuraava aika polille. Siellä lääkäri tekee synnytystapa-arvion, vauvan kokoarvion ja ultraillaan taas ja tsekataan tota tarjontaa. Tehdään samalla myös virallinen lappu mun toiveista koskien synnytystä ja pääsen vielä kerran juttelemaan tuon ihanan kätilön kanssa :)

Miten teillä on noin paljon noita polikäyntejä missä ultraillaan ja katsotaan kokoa ja asentoa... mulla vaan neuvoloita jossa kokeillaan missä asennossa on. No nyt varmaan pääsen ultraan noitten sokereitten takia kun koholle ne menee ruokailun jälkeen. Täällä noussut mun paino maltillisesti. Alle 10 kg paino noussut ja nyt rv30+6. Paino saattaa myös tippua nyt kun tuo kilppari lääkitys aloitettiin. Mikä nyt toisaalta hyvä kun on ylimääräistä josta saa lähteäkin.

Lucky87, mulla on polikontrollit kahden viikon välein, missä seurataan vauvan kasvua (mulla on lääke + insuliinihoitoinen radi), napavirtauksia (kohonneet verenpaineet + suurentunut riski raskausmyrkytykseen) ja nyt on tiheentyneesti seurattu myös kohdunsuun ja kaulan tilannetta, koska paikat on kypsyneet ennenaikaisesti. Alkuun mulla oli polikäyntejä sen takia, että tää alkoi kaksosraskautena, joista toinen meni kesken ja oli kohonnut riski toisenkin keskenmenoon ja istukkakin oli kohdunsuulla ja sekin aiheutti vuotoja.

Se, ettei sulla ole ylimääräisiä polikäyntejä ja ultria kertoo vaan siitä, että asiat on sujunut raskaudessa hyvin. :) ei oo nimittäin ollut turhan herkkua tää oma raskaus, kun rv 6 eteenpäin käyty vähintään 2 viikon välein seurannassa..

Eipä mullakaan oo mitään ylimääräisiä käyntejä tai ultria. Vasta sitten 36 viikolla on synnytystapa arviointi edellisen sektion takia ja silloin ainakin ymmärrykseni mukaan ultrataan ym. :-) joten se ettei ylimääräisiä ultria ole johtuu juurikin siitä että kaikki on hyvin ja mallillaan :-)

Väittäisin kyllä, että siinä miten asioihin tartutaan/puututaan on myös hyvin paljon paikkakuntakohtaisia eroja...

Muokattu viimeksi:
Pääsin tänään vihdoin (kahden peruutuksen jälkeen ) neuvolaan. Painoa tullut nyt yhteensä 9kg, maltillisesti noussut, sanoi th-täti vaikka pelkäsin että oli noussut jo vaikka kuinka paljon. Hb mulla laskenut edelleen..nyt 114 (viimeksi 117), jotenkin odotin että nyt ois jo nousussa. Selittänee mun hapettoman ja väsyneen fiiliksen. Keskusteltiin perheväkivallasta. Oli vissiin joku uusi juttu kun ei aikaisemmin ole siitä puhuttu. Kyseli miten riidellään ja riidelläänkö kasvatuksesta yms. Minusta vähän hassu keskustelun aihe. Huomenna sit kontrolliultra. Neuvolassa mulla ei loppuraskauden lääkäriä olekaan kun ramppaan Hyvinkäällä jo muutenkin. Ja sit rv36 synnytystapa-arviokeskustelu. Ilmeisesti sen takia kun on ollut pieniä kaikki syntyessään.

Jouduin perumaan tämän aamun neuvolakäynnin, koska olin niin heikossa hapessa! Mulla oli eilen toiseksi viimeinen työmatka, ja pääsin kotiin vasta puoliltaöin. Matka itsessään onnistui ja mulla oli tosi, tosi kiva päivä. Paluumatkalla bussissa en saanut hyvää asentoa, kun bussi oli täysi ja kaikilla vierustoveri ja laukut jalkatilaan ympättynä. Jalat oli päivän kävelystä muutenkin ihan muusia, joten kun otin kengät pois ja kärvistelin 2,5 tunnin bussimatkan, kengät ei enää meinanneet mahtua jalkaan, ja kipu oli karmea. Aamuyöstä heräsin siihen, että pyörryttää ja oksettaa. Sitten aloin oksentaa veristä limaa. En pysynyt pystyssä ennen iltapäivää, joten töitä tai mitään muutakaan en ole pystynyt tekemään :(. Ihan hirveää, miten kivasta reissupäivästä voi romahtaa näin totaalisesti. Mulla katosi jo sanojakin päästä. Näin viinirypäleet keittiössä ja ajattelin, että olen unohtanut ruuvimeisselit pöydälle. Hirveä, hirveä olo.

Tiistaina oli lääkärineuvola jossa selvis vauvan olevan perätilassa. Viikkoja nyt 35+2 joten laittoivat lähetteen ens keskiviikoksi äitiyspolille kääntöyritykseen ja synnytystapa arvioon. Onkos tääällä muita perätila tapauksia? :-D itseä jännittää eniten se et jos kääntö ei onnistu niin onko mulla mahikset silti alakautta synnytykseen. Esikoinen kun on kyseessä niin synnytys jännittää muutenkin, mut eniten pelkään joutuvani sektioon..

Tiistaina oli lääkärineuvola jossa selvis vauvan olevan perätilassa. Viikkoja nyt 35+2 joten laittoivat lähetteen ens keskiviikoksi äitiyspolille kääntöyritykseen ja synnytystapa arvioon. Onkos tääällä muita perätila tapauksia? :-D itseä jännittää eniten se et jos kääntö ei onnistu niin onko mulla mahikset silti alakautta synnytykseen. Esikoinen kun on kyseessä niin synnytys jännittää muutenkin, mut eniten pelkään joutuvani sektioon..
Täällä on yks perätilassa oleva toukka :-) mulla viikkoja nyt 34 ja lähete lähti äippäpolille, mulla synnytystapa-arviointi rv 37 niin saa nyt nähä et aikaistetaanko sitä tän lähetteen takia, jännityksellä ootan et pitääkö mennä aikasemmin samalla saattas selvitä tän sukupuolikin... Ite oon jo vähän miettiny sitä sektiota et se voi olla edessä jos tää ei käänny pää alaspäin... Mulle sano neukkutäti että ensi synnyttäjä ei voi pt olevaa vauvaa synnyttää alateitse et se on sit sektio koska ensi synnyttäjä ei osaa välttis ponnistaa oikeaan aikaan ja se vauva voi jäädä jumiin sinne synnytyskanavaan ja ei tiedetä et mahtuuko se tulemaan sieltä et riittääkö lantiossa tila...

Täällä kans vauva perätilassa. Parin viikon päästä neuvolalääkäri ja sieltä sitten lähete eteenpäin jos perätila edelleen voimassa. Viikkoja nyt 34 ja risat. Täytyy toivoa että kääntyisi vielä, onhan tässä onneksi aikaa.

Mä kävin tänään pelkopolilla, ja se oli tosi hyvä kokemus. Aivan ihana ihminen oli vastassa, ja edellinen synnytys ja siinä vaivaamaan jääneet seikat käytiin huolella läpi. Laadittiin suunnitelma, miten nyt ja miten toivoisin minua kohdeltavan ja mitä tulee mun kohdalla huomioida. Tuli rauhallinen ja hyvä mieli. Ainoa huoli on nyt vain se, että lapsukaiseni on edelleen perätilassa (ja välillä poikittain niin että pää jää ylemmäs ku jalat). Ei auta kuin toivoa, että tajuaisi kääntyä itse ajoissa.

Perustin tuossa aiemmin oman keskustelun perätila-pohdinnoille ja se löytyy täältä: http://forum.vau.fi/threads/vauva-perätilassa-synnytys-vai-sektio.1587148/

Viimeksi ultratessa vauva oli tosiaan kääntynyt raivotarjontaan ja todella toivon, että on pysynyt nyt noin päin :) Itse en suostuisi ulkopuoliseen kääntöön ja polilla sitä ei kyllä mulle oikein suositeltukaan koska olen niin lyhyt. Mulle tulee siis automaattisesti sektio, jos vauva on kääntynyt takaisin perätilaan heinäkuun alussa tai jos synnytys käynnistyy itsestään ja huomataan silloin, että vauva on kääntynyt pois raivotarjonnasta.

Kävin viikolla äippäpolilla sokeri/ kasvukontrollissa. Nyt löytynyt omien sokrujen suhteen jonkinlainen tasapaino ruokavaliolla ja tableteilla. Omasta painosta sain huomautuksen, ettei saa enää laskea, mielummi vähä nousta. Oon nyt about -5kg lähtötilanteesta (varmaan oikeesti enempiki).. tämä on hullua kuultavaa, ku alkuraskaus toitotettii et yhtää ei saa tulla lisäpainoo... Vauva kuitenki sit taas rv 32+3 painoarviolla melkein 2,3kg, eli paria viikkoa suurempi kuin viikot? Kasvanut melko tasaisesti omaa käyräänsä kuitenkin, molemmin puolin sukua isoja ihmisiä, vaikken ite ookkaa nii pitkä.. kuitenki kasvun suhteen taas kolmen viikon päästä kontrolli, et mis mennää.. Sain jo "lupauksen" et yli lasketun ei mennä, mutta jospa tulis vaik muutaman viikon aikasemmi jo...?

Deisel_87 outoa että heti ovat olleet sektiota tyrkyttämässä. Minäkin ensisynnyttäjä mutta kyllä lääkäri alustavasti sanoi ettei pt ole este alatiesynnytykseen. Keskiviikkona tosiaan varattuna aika sinne kääntöyritykseen ja jos se ei onnistu niin kuvauttavat lantion ja tekevät synnytystapaarvion, mulle siis varattu valmiiksi samalle päivälle kaikki mahdollinen jos ei kääntö onnistu.

Täällä myös A perätilassa ja jos ei ihmeitä tapahdu, niin siinä pysyykin kun tila pyöriä loppuu kesken yhtä vauvaa aikaisemmin (etenkin kun B viihtyy poikittain). Kääntää ei voi yrittääkään eikä myöskään alakautta saa yrittää synnyttää, koska kaksoset. Synnytystapana siis todennäköisimmin etukäteen pelkäämäni suunniteltu sektio.
Rv 31+2.

Deisel_87 outoa että heti ovat olleet sektiota tyrkyttämässä. Minäkin ensisynnyttäjä mutta kyllä lääkäri alustavasti sanoi ettei pt ole este alatiesynnytykseen. Keskiviikkona tosiaan varattuna aika sinne kääntöyritykseen ja jos se ei onnistu niin kuvauttavat lantion ja tekevät synnytystapaarvion, mulle siis varattu valmiiksi samalle päivälle kaikki mahdollinen jos ei kääntö onnistu.
Eivät ne sitä tyrkyttäneet, sanoi neukkutäti vaan et täällä eivät anna yrittää synnyttää pt vauvaa koska riskit niin isot ja sanoin itekin suoraan että en ala pt vauvaa synnyttään alakautta et mielummin sektio ja ymmärrän oikein hyvin et siinä on riskinsä yrittää synnyttää alateitse, mitä jos se oikeasti jää sinne kiinni, hyi apua en halua edes ajatella... Yrittävät kyllä kääntää ja sen näkee sit siellä äippäpolille et pitääkö kuvata lantio ja toivon kyl kovasti et tää kääntyy viel ittestään mut olen myös valmistautunut henkisesti sektioon ettei tule sit järkytyksenä sekään vaihtoehto jos siihen päädytään...

Takaisin