Voi, mäkin ajattelin ekaa odottaessani, että selviän synnytyksestä hyvin, koska olen nainen ja mun kroppa on luotu siihen ja onhan mul leveä "synnyttäjän lantiokin" ja kaikkea. En osannut pelätä yhtään. Mutta kuten jo siellä synnytyspelkoketjussa kerroin, mikään ei mennyt niin kuin olin ajatellut. Lapsivedet meni mutta synnytys ei käynnistynyt, joten käynnistettiuin lääkkeillä. Välillä jouduin saamaan jo vastalääkkeitä, kun käynnistyslääkettä oli menyt liikaa ja supistuksia tuli niin hirveään tahtiin, ettei synnytys edes edennyt. Mitään altaita ja jakkaroita ei TYKSissä ollut tarjolla lainkaan, ja päädyin puolimakaavaan asentoon synnyttämään, vaikka olin ajatellut ja pähkäillyt dokkareiden avulla, että juuri se ei kannata. Kun vauvan pää on synnytyskanavassa, asentoa ei pysty vaihtamaan. Kipu on liikaa.
Epiduraali oli ihana, kunpa se olisi auttanut ponnistusvaiheenkin kipuihin. Niihin sain ilokaasua, mutta ei se kyllä paljoa auttanut. Välillä kun nää liitoskivut on oikein pahat, muistelen kaiholla epiduraalin tuomaa helpotusta avautumisvaiheessa. Otan kyllä kaiken kivunlievityksen ensi kerralla vastaan enkä pyri pärjäämään ilman. Kun kerran länsimainen lääketiede on käytettävissämme ja voi todella auttaa ja helpottaa naisena olemisen kivuliainta hetkeä, niin en näe omaehtoisessa infernaalisessa kärsimyksessä mitään kunniaa ja glooriaa.