Neuvola & ultrakäynnit

Mulla on kans vielä paino alle lähtöpainon.. Joku 500g tullu takas mutta edelleen -4kg lähtöpainosta.. Vähän jännittää maanantain neuvola et tuleeko taas sanomista painosta :/

Ru oli aamulla, kaikki oli hyvin pienellä. Siel hää vei peukaloa suuhun :D Viikkoja nyt 20+5, ja painoarvioksi tuli 411g. Sukupuoliveikkaus saatiin pojasta <3 on se vaan kummallista, jokohan me nyt uskallettais pikkuhiljaa hankkiakin jotain pienelle. Ja vieläkin miun eka kysymys oli että onko siellä syke, kun lääkäri kävi mittailee päätä ja käsiä..

Merivesiväri, vauva kyllä ottaa omansa pois ensin, eli sun kunto vain laskee jos et saa syötyä kunnolla. Mutta vauvasta ei tarvii olla huolissaan. :)

Meilläkin oli aamulla RU ja vieläkin sanoin kätilölle, ettei tunnu ollenkaan siltä että vauva olisi mun vatsassa, vaikka sen omilla silmillä näki ja tuntee jo liikkeetkin :D Meilläkin oli kaikki hyvin, vauva lähetteli lentosuukkoja vanhemmille :Heartpink Painoarvio oli 360g ja vastasi viikkoja 20+5, nyt on lasketun ajan mukaan 20+3. Ehkä tosiaan nyt alkaa uskaltaa ostaa jotain vauvalle ja laittamaan huonetta remppaan. Ehkä se myös sitä kautta konkretisoituu vähitellen itselle.
Sukupuolta pikkunen ei suostunut kertomaan, piti jalat visusti yhdessä. Oltaisiin se mielellään kuultu, mutta eipä sen väliä kunhan vaan kaikki hyvin muuten. Ajattelen sen niin, että näin on tarkotettu ja se selviää sitten heinäkuussa.

Merivesiväri, ihan vaan ajatuksena, että älä oo vauvan voinnista sen osalta huolissasi. :) Sun vointi toki on myös tärkeää ja sit vaan pitää yrittää puputtaa sitä ruokaa parhaan kykynsä mukaan.

Mulla tilanne, että paino laskee kokoajan, mutta eivät ole huolissaan siitä äitipolilla koska lähtöpaino on korkea ja paino laskee ruokavalion takia tällä hetkellä. (Ruokavalio on siis tarkastettu siellä myös, ja se on ok).

Merivesiväri, tiiän et tiiät paljon ravitsemuksesta ja en tarkota mitenkää neuvoo, sori jos kuulostaa siltä. Mut nii. Vauva tosiaan ottaa kaiken tarvitsemansa, mutta saatat itse kärsii jostain puutostiloista. Luusto, hampaat, hemppari, kaikki heikkenee, ja kyllähän se kroppa alkaa hajottaa jo lihaksiaki että vauva saa tarpeeks aminohappoja. Koita pitää laadukkaita rasvoja ja runsaasti kalsiumia ruuassa, samoin ku piet huolen hiilarien ja protskujen saannista joka aterialla. Ja yritä syödä se viis kertaa päivässä. Jos huolettaa ni käy ravitsemusterapeutilla juttelemassa.

Pinkkis, mun ongelma on lähinnä siinä, että syömisestä tulee tosi äkkiä ähky ja huono olo. Toki tiiän, mitä ja miten pitäs syyä, mut pitäis keksiä, miten auttaa tota ruuansulatusta. Heti kun on syöny vähemmän, olokin on parempi. Ei kauheen hyvä lähtökohta :/

Syö pienempiä annoksia ja useemmin. Muista purkka ni ei hampaat kärsi niin kauheesti. Ja lyhyt aika heinäkuuhun on et ei siinä kerkee hampaitaan pilaamaan :)

Yritä syödä vaikka tuoretta ananasta, eikös se auta ruuansulatusta, siinä on niitä entsyymejä jotka pilkkoo lihaa. Ja asidophilus-bifidus -maitotuotteita...?

Noi on kaikki käytössä :) Lihaa en tosin syö ollenkaan, ku maha teki täysstopin sen kaa. Maitohappobakteeria menee ihan kapseleina. Oon suunnitellut tilaavani Amerikasta ruuansulatusentsyymejä.

Itse oon löytäny taas avokadon ja pähkinät ruokavalioon. Hyviä rasvoja ja energiaa. Sit kaurapuuro raejuustolla ja marjoilla matkaa aina hyvällä halulla. Ja vihersalaatti. Melonit, itsetehdyt rahkasämpylät, jäiset mansikat. Maustamaton jogurtti, rahka, porkkana. Kirsikkatomaatit... nams. Helppo syödä useemmin. Lämmin ruoka riittää kerran päiväänki kos ei useemmin tee mieli tai kerkee. Ite syön 5-6 kertaa päivässä. Ja ne murot maidolla, nam!

Mulla taas se tilanne että oon jo pari kk saanu syötyä ihan normaalisti ja aika reilustikin mut paino ei vaan nouse. Ei ehkä pitäisi ihmetellä ääneen kun varmaan kohta se hetki tulee että paino sit nouseekin aika vauhdilla.. Niin ainakin neuvolassa veikattiin :grin

Vähän samaa on täälläkin liikkeellä, liha ei maistu (vaikka normioloissa sekasyöjä olenkin), ja täyteen syömisestä tulee paha olo. Maitohappobakteereja olen ottanut, kun en ole ihan varma aina et mikä pahan olon lähde on. Periaatteessahan ruokavalioon saa lisää potkua lisäämällä energiatiheyttä, niin ei tarvitse sitten syödä isompia määriä. Ja aina pitäisi olla matkassa jotain naposteltavaa, myslipatukat käsilaukussa ovat pelastaneet monta iltapäivää. Minä onnistuin edellisessä raskaudessa lopussa paisumaan kuin pullataikina kun mussutin parit itse tehdyt (oikeaan voihin tehdyt!) unelmatortut napaan... Ja nytkin mietin et laittaakko iltapuuron sekaan marjoja, vai pelaisiko voisilmällä.

Ps. Oikaiskaa jos olen väärässä... Olen ihmetellyt tuota raakaruokavillitystä. Eli siis idea on kai et raakaruoka on sama kuin kypsentämätön ruoka, eli keho joutuu käyttämään sen sulattamiseen enemmän energiaa, eikä mahdollisesti pysty käyttämään sitä niin tehokkaasti hyväksi?

Joo, toi lienee yks raakaruuan ideoista, mut tärkeintä varmaan siinä on, että ravintoaineet eivät oo tuhoutuneet korkeissa lämpötiloissa. Ite en mikään raakaruokafani oo, mutta raakasuklaakakut on kivoja. Kaakao on kuitenkin kypsentämättömänä maailman kompleksisimpia raaka-aineita.

Itelläki syöminen tuntuu ihan fyysisesti kipeältä, ku sisuskaluilla alkaa jo nyt olee vähän ahdasta...

Jos syö vähän niin ei satu, mut sit on kyllä hetken päästä huono olokin eli pahoinvointi is back. Harmi :(

Mut syön silti urheesti kaiken mitä lautaselle laitan. Ei tää raskaus mukavalta oo missään vaiheessa tuntunut, joten lisä epämukavuus ja kipu ei haittaa yhtään.

Minä tulen syödessä kans äkkiä täyteen, eilen käytiin lounaalla ja söin liikaa. Oli tosi vaikea olla töissä seuraavat pari tuntia ja sen jälkeen vielä olin täynnä. Pitää muistaa syödä vähemmän kerralla. En muista tällaista vaivaa aiemmin olleen.

Tänään päätin aloittaa karkkilakon heinäkuulle. On tullut syötyä liika karkkia (lähes joka päivä). Pelkään, että paino rupea nousemaan liikaa, kun liikuntakin on vähentynyt sairastelun takia. Painoa on tullut tasaisesti jo jokunen kilo joten ei huolta ettei se nouse ja loppua kohti mulla painoa tulee varmasti vielä nopeammin.

Hmm...kylläpä on jännä lukea teidän syömisvaikeuksista...itsellä ei ole mitään vastaavaa..ruoka maistuu ja sitä menee isokin annos kerralla...maistuu vähän liiankin hyvin :D mulla tosin ei missään vaiheessa pahoinvointi edennyt oksentamiseksi, joten ehkä se vaikuttaa? Muutenkin raskaus on mennyt hyvin..lonkkakipua oli yhden viikon ajan öisin kuukausi sitten. .reippaampaa vauhtia kävellessä kipeytyy vasen nivunen, mutta muuta ihmeellistä vaivaa ei vielä ole :)

Muhunkin uppoo hirveet määrät ruokaa ongelmitta. :D Toisaalta oon aina ollut isojen annosten ystävä. Mies aina sanoo, että rakastui mussa ekana siihen että tykkään syödä :hilarious: Jos vauva perii vanhempiensa ruokahalun niin mun tissit on kyllä pulassa.

Takaisin