Neuvola & ultrakäynnit

Mä mittaan paastoarvon ja sit 1h aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. Paastoarvon pitäis olla alle 5.5 ja 1h arvojen alle 7.8.
Samanlailla määkin... Pari viikkoa mittasin 2krt viikossa, 6 krt päivässä. Nyt vähennettiin 1krt viikossa...

Mulla kans, rasituksessa arvot oli 5.4, 7.6 ja 6.6. Eli paastoarvo 0.1 yli sallitun (muut rajat 10.0 ja 8.6).

Nyt ohjeena mitata joka toinen viikko aamupaasto 4nä aamuna ja joka toinen vko mitataan 1nä päivänä ennen ja jälkeen ruokailun, yht 8 mittausta. Ennen ruokailua tulis olla alle 5.5 ja 1h ruokailun jälkeen alle 7.8. Hyvin on pysynyt arvot reippaasti alle sallitun. Välillä oon tehny ekstra-mittauksia, jos oon syöny paljon hiilareita tai muuten tuntunu olo ruoan jälkeen raskaalta.

Aamupaastoarvoon voi vaikuttaa positiivisesti syömällä iltapalalla vähän jotain proteiinipitoista ja pitämällä huolen ettei iltapalan ja aamupalan välinen aika venyisi yli 10h mittaiseksi. Tää ohje onkin itselleni ollut ihan tärkeä, kun oon vähän huonosti iltapalaa yleensä syönyt. Nyt on sokerit pysyny tosi tasaisena, toivottavasti kestäis myös isommilla viikoilla!

Pian jo puoliväli! Ja rakenneultra ens pe. Jännittää!

14.3 olisi rakenne-ultra, en malta odottaa! Onneksi mieskin pääsee mukaan ja tytärkin taitaa tulla kun ollaan kaikki talvilomalla. Mutta ei se varmaan haittaa jos on lapsi mukana? :-o

Ainakin naistenklinikalla lukee isolla joka ovessa, että lapset eivät saa tulla ultraan mukaan. Ihan vaan siksi, että ultraaja voi rauhassa keskittyä tekemään työnsä huolella.

Jorvissakaan ei saa olla lapset mukana ultrassa. Siks olinkin nt-ultrassa yksin kun pk oli kiinni.

Sama kielto on Kättärillä, mutta se lukee jo kirjeessä. Viimeksi ultrassa näin, kun yhdellä oli pieni lapsi mukana ja joku toinen nainen (ehkä tulkki tai muu tukihenkilö). Kätilö kielsi lasta tulemasta tutkimushuoneeseen alkuun, mutta lopuksi kutsuivat lapsen ja toisen naisen kurkistamaan vauvaa.

Tampereella ei myöskään saa. Tosin tossa lapussa lukee, että vain isä/tukihenkilö, mutta on mulla ollu aina vaimokin siellä mukana.

Oulussa ei myöskään saa olla lasta mukana...ainoastaan puoliso/tukihenkilö :)

Tänään oli lääkärineuvola. Mukava lääkäri sattui, uusi mun kaikki reseptit ja kattoi että on raskausajaksi ja pidemmällekkin kaikki allergia- ym. lääkkeet kohdillaan :)

Onko teillä muilla mittailtu kohdunkaulan pituutta? Mulla on siis ollut harkkasupistuksia ja sukkapuikkokipuja... Supisteli myös vastaanotolla. Kohdunkaula kuitenkin vielä 3cm joka ilmeisesti ihan ok? Sitä seuraillaan nyt ja jos kivut/supistukset jatkuu tai kovenee niin varmaan mut määrätään vuodelepoon. Jännä sinällään että noita on esiintynyt vaan ns levossa mulla :O Toivottavasti toi baby viihtyisi vähän paremmin mun kohdussa.. Tänään tosiaan vasta 17+2.

Huomenna 19+0 ja vielä ku jaksais viikon odottaa, niin olis ultra 17.2 :Heartbigred
ja siitä taas viikko niin olis 3 neuvola :)

Mulla supisteli tosi paljon viime raskaudessa. Alkoi jo rv6-10 ja puolen välin aikaan ja jälkeen supisteli eniten. Sitten ne väheni loppuraskaudessa. Tosin kerran piti käydä näytillä kun jatkuivat muutaman tunnin säännöllisinä.
Vauva syntyi kuitenkin ihan täysiaikaisena:)
Mutta tarkkana niiden supistusten kanssa kannattaa olla ja mä ainakin lepäsin mahdollisimman paljon. Mitään riskiä en asian kanssa uskaltaisi ottaa.

Mä veikkaan, että olen just niitä mammoja jotka supistelee koko raskauden ja joutuu vuodelepoon. Ja sitten vauva syntyy 2vkoa yliaikaisena ja synnytys kestää 3vrk :/ Ei mutta, pakko vaan kuunnella omaa kroppaa ja levätä jos nää vielä kovasti jatkuu.

Mulla supisteli viime raskaudessa oikeestaan koko ajan. Saikulla olin töistä loppuajan mutta ei lepokäskyä tullut koska supistukset ei olleet kivuliaita. Tein vaan asioita hitaammin ja sitten tauko kun supisteli. Tyttö syntyi laskettuna päivänä täsmällisesti, vaikka aikaisemmat oli molemmat menneet yli :)

Meillä oli tänään neuvolalääkäri, ja kuunneltiin sykkeet. Dopplerilla on ollu keskisyke 155, nyt oli samaa, 157. Kuulemma 160 on normaalin raja. Onko toi siis vähän yläkanttiin? O.o Niin ja tuleeko korkeammilla sykkeillä tyttöjä? :D

Mulla ekan vai tokan sykkeet oli usein 170 eikä kukaan puhunut mitenkään epänormaaleista!? Vain onko kaikki kriteerit ja rajat niissäkin muuttunu näinä vuosina! :)

Kyllä mullakin lääkäri kohdunkaulan mittas ja merkkas 3cm. Edellisessä raskaudessa kävin paljon ultrassa ja yks ultraava lääkäri sanoi, että käsikopelomittaus antaa pienemmän tuloksen kuin ultralla mitattu. Mulla oli 5cm ultrassa. Lisäksi ultralla näkee varmemmin onko kuhdunsuu kiinni, mikä on tärkeää. Mulla ulkosuu lerpattaa helposti sormelle, mutta onneksi sisäsuu pysyy kiinni. Eli esim bakteerit ei pääse kohtuun jne.

Mutta käsikopelomittauskin antaa suuntaa ja jos siinä alkaa näyttämään siltä että kaulaa ei juuri ole niin syytä on lepoon ja ultralla tarkistaa.

Nyt kohta tulee rakenneultrat... Aiotteko kysyä sukupuolta? Toki tärkeintä on lapsen terveys, mutta kyllä me aiotaan kysyä sukupuoli, jos sattuu selviämään.

Takaisin