Neuvola & ultrakäynnit

Eilen oli toka neuvola, eikä siellä mitään kummempaa ollut. Terkka oli jo varautunut etsimään sydänääniä pitkään, mutta ne löytyikin ihan heti kun masuun hipaisi. :D Siinä sitten terkka pohdiskeli, että taitaapi olla istukka takaseinässä, kun näin äkkiä ja vahvoina sydänäänet kuului.

Mä oon aikaisemmissa raskauksissa joutunut sokerirasitukseen (koska sitä ylipainoa ja ikää löytyy...), mutta vaikka nyt painoa on jopa 5kg enemmän kuin edellisellä kerralla (ja ikääkin luonnollisesti tullut lisää :D), niin ei ole ollut mitään puhetta siitä, että pitäisi sokerirasitukseen mennä. Eipä mulla kyllä aiemmilla kerroilla niissä arvoissa mitään vikaa ollut, ja molemmat lapset on olleet melko pieniä syntyessään (esikoinen vähän reilu 2800g ja toka just ja just 3000g), joten ehkä nyt tällä kertaa eivät enää näe tarpeelliseksi? Tai sitten ei vain ole vielä asiasta mainittu, aiemminkin oon vasta puolen välin jälkeen sokerirasituksessa käynyt.

Mulle kyllä sanottiin että vaikka aiemmin sokrurasitus ok niin sinne olisi hyvä mennä nytkin. Ja kun ajattelee, että kyseessä on syntyvän lapsen etu niin kyllä mä menisin vaikkei sinne pakottaa voi.

Jos mulla ei ois itse mahdollisuutta seurata sokereita, niin sit varmaan menisin minäkin.

Tarzuli, saanko udella, että miten sulla - tai kenelläkään - on varaa käydä koko raskaus yksityisellä? O.o Siitähän tulee monien tuhansien eurojen lasku!

Mitä sokerirasituskokeeseen tulee, niin mä oon päättänyt mittailla paastosokruja kotona ja pyytää rasituskoetta, jos näyttää siltä. En mee huvikseni, koska viimeks pyörryin sinne... Viis kertaa.

Oulussa kaikki yli 25 vuotiaat ensisynnyttäjät joutuu sokerirasitukseen.
Eli todennäköisesti en joudu ellei tule jotain erikoista :)

:)
Tarzuli, saanko udella, että miten sulla - tai kenelläkään - on varaa käydä koko raskaus yksityisellä? o_O Siitähän tulee monien tuhansien eurojen lasku!

Mitä sokerirasituskokeeseen tulee, niin mä oon päättänyt mittailla paastosokruja kotona ja pyytää rasituskoetta, jos näyttää siltä. En mee huvikseni, koska viimeks pyörryin sinne... Viis kertaa.
Heippa. Saa udella:). Yksityiset neuvolakäynnit maksaa vajaa 50€ kerta, lääkärintaksat erikseen ja eihän niitäkään kovin monta kertaa tule. Meitä on kaksi työssäkäyvää ja mietin ettei noi ei nyt oo niin kalliita. Toki hoidot ovat olleet arvokkaita, mutta ikä ja julkisten jonot ja oma terveyshistoria vaati monenmoista. Kyllä sitä piti harkita, mutta ikää on jo sen verran ett valinnat elämässä piti priorisoida. :Heartpink:Heartpink:Heartpink

Me käytiin kans vaimon kaa aikanaan yksityisellä inseminaatioissa, kolme kertaa. Rahaa meni muistaakseni 10 000€. Mua ei siis saatu raskaaksi silloin, mutta olin melkolailla alipainoinen, syömishäiriötaustaa kun löytyy. Sit tietty inssin onnistumisprossa ei oo kauheen korkee. Millä hoidoilla sut saatiin Tarzuli raskaaks? Jos haluut kertoo :)

Ja julkisen jonoista, niin ystäväpariskunta varasi ajan joulukuussa ja sai sen nyt helmikuun alulle. Olin yllättynyt! Se on tietty se alkukartoitus vaan, itse hoitoihin mennee aikaa. Meillä ei naisparina ollut muuta mahdollisuutta kuin yksityinen.

Me käytiin kans vaimon kaa aikanaan yksityisellä inseminaatioissa, kolme kertaa. Rahaa meni muistaakseni 10 000€. Mua ei siis saatu raskaaksi silloin, mutta olin melkolailla alipainoinen, syömishäiriötaustaa kun löytyy. Sit tietty inssin onnistumisprossa ei oo kauheen korkee. Millä hoidoilla sut saatiin Tarzuli raskaaks? Jos haluut kertoo :)
No inseminaatiolla onnistuttiin. Ihme kyllä....

Sokerirasituksessa otetaan tarkoituksella paastoarvon lisäksi se yhden ja kahden tunnin arvo, monella raskausdiabeetikolla voi olla paasto kunnossa mutta häikkää niissä seuraavissa joka johtaa radi diagnoosiin ja kertoo heikentyneestä insuliinin toiminnasta. Jos siis mittaa pelkkiä paastoja on olemassa riski että raskausdiabetes jää huomaamatta ja kuten Tarzuli mainitsi, olisi melko ikävää pungertaa 5kg vauvaa ja aiheuttaa syntyvälle lapselle verensokerinheilahteluita joita joudutaan esim tiputuksella /nenämahaletkulla hoitamaan.

Itse en tykkää piikitellä itseäni ja sormenpäänäytteet on mun mielestä ikävämpiä kun normi verikoe :D se litku sokerirasituksessa oli sellaista ylimakeaa vadelmapillimehun makuista. Pari tuntia se ottaa elämästä mutta ainakin saa melko luotettavat tulokset sitten siitä omasta sokerinsiedosta. Eikä tarvitse mieltään sen kummemmin asialla vaivata jos arvot on ok :) uusinta itselläni kai noin rv 26, terkka varmaan ens käynnillä kertoo tarkemmin

Mulla ei oo mitään muuta sitä sokerirasitusta vastaan kun että menin siitä viimeks melkein sairaalakuntoon, mul on siis kroonisesti matala verensokeri. Kroppa ei tykänny yhtään, vaan veti sokrut tunnin näytteen kohdalla 2.1:teen... Mul oli ystävä mukana ja välillä makasin tajuttomana sen sylissä ja se yritti läpsiä mua hereille. Ja loppupäivän aikana mikään ei pysyny sisällä. Että silleen :D Siks vältän kokeen, jos vaan voin.

Hui no kuulostaa pelottavalta :( yleensähän se sokru nousee siit liuoksesta :s mitä sul todettiin syyks että se sit laskikin noin runsaasti?

Salmiakki, kukaan ei tiiä :D Ilmeisesti mun urheilu- ja anoreksiatausta vaikuttaa. Raskaus on onneks nostanu sokereita normaalille tasolle, enää ei oo alle neljän menny. Äidillä oli mun veljestä radi, niin siks kyllä haluaisin huolehtia... Kunhan vaan välttäisi ton rasituskokeen...

Mä vähän mietin noita mittauksia (mulla siis todettiin Radi). Mun ainoa poikkeava arvo oli 2h arvo, ja sekin rajalla. Nyt seurannassa niitä 2h arvoja ei kuitenkaan mitata ollenkaan. Tai voihan niitä mittailla jos haluaa, mutta siihen ei ohjeistettu. Kaikki arvot on tähän asti olleet reilusti alle raja-arvon, myös yksi 2h arvo jonka otin kun en muistanut ajoissa mitata. Olis kiva tietää enemmänkin noiden sokerirasitustestien ja vain-mittausten tulosten tulkinnasta, ja aion kyllä lääkärineuvolassa asiasta kysyä. Pääasia kai kuitenkin, että pysyvät hyvällä tasolla!

Mä vähän mietin noita mittauksia (mulla siis todettiin Radi). Mun ainoa poikkeava arvo oli 2h arvo, ja sekin rajalla. Nyt seurannassa niitä 2h arvoja ei kuitenkaan mitata ollenkaan. Tai voihan niitä mittailla jos haluaa, mutta siihen ei ohjeistettu. Kaikki arvot on tähän asti olleet reilusti alle raja-arvon, myös yksi 2h arvo jonka otin kun en muistanut ajoissa mitata. Olis kiva tietää enemmänkin noiden sokerirasitustestien ja vain-mittausten tulosten tulkinnasta, ja aion kyllä lääkärineuvolassa asiasta kysyä. Pääasia kai kuitenkin, että pysyvät hyvällä tasolla!
Mulla oli paasto arvo 0.2 mmol yli sallitun niin jouduin tarkkailuun ja kaikki paasto arvot mitä oon kotona mitannu niin on ollu reilusti alle raja arvon niin nyt ei tartte enään kun kerran viikossa mitata. Mie kysyin yhdeltä labra ihmiseltä et onko tosiaan näin tarkkaa tää homma niin tuumas et jos ois otettu samasta verinäytteestä toinen näyte ja tutkittu se niin ois ollu eri luku taas kun se ensimmäinen eli 0.2 mmol voi olla virhemarginaalikin jo mut tiedä sit, pitää itekin kysässä lääkäriltä sit.

Miten te mittaatte, joilla radi on todettu, ja mitä näiden arvojen pitäis olla? :)

Mä mittaan paastoarvon ja sit 1h aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. Paastoarvon pitäis olla alle 5.5 ja 1h arvojen alle 7.8.

Takaisin