Neuvola & ultrakäynnit

Mulla on tänään 16+0 ja oli lääkärineuvola. Oli kyllä niiiiiiiin turha käynti. Tää on mun neljäs raskaus, vaikka siis kotona on vain yksi lapsi. Terkka otti painon, verenpaineen ja stiksas pissan. Sitten lääkärille ja housut pois. Sisätutkimus, hätäinen sykkeiden kuuntelu ja "onko kysyttävää". Perussairauteni vuoksi laittavat synnytyssairaalaan lähetteen arviointikäyntiä varten, jos siis tällä kertaa haluavat mut nähdä aiemmin kuin viimeksi. Vähintään synnytystapa-arviokäynti tulee kuitenkin. Noh, sitten kun ei kysyttävää ollut lääkäri sanoi kiitos näkemiin, nähdään ihan loppuraskaudessa.

Terkka tosin ottaa yhteyttä uuden ajan suhteen..ei voitu sopia kun oli tietokoneongelmia. Kun matkaa neuvolakäynnille kertyy 44 km yhteensä niin tuommoinen käynti kyllä pistää sapettaan. Tiesinhän mä ettei siellä mitään ihmeitä tehdä, mutta silti.

Mutta siis kaikki kunnossa ja nyt odotellaan sitten taas kaikessa rauhassa.

Mä en vielä ole käynyt neuvola lääkärillä. Se olisi siinä rv20. Ja tosiaan eihän se muuta tee kuin sisätutkimuksen. Sain sen käsityksen terkalta että ei ole"pakollinen" käynti ja mietinkin menenkö sinne. Tämä on kolmas raskaus. Toisaalta olisiko hyvä tsekata kohdunkaulan pituus tässä raskaudessa? Voiko se vaihdella raskauksien suhteen? Nyt ei ole ollut yhtään supisteluja, että uskon kaiken oleva ok.

Mulla on huomenna 15+0 ja ensimmäinen neuvolalääkäri. Saas nähdä onko ihan turha käynti. Kuulee siellä ainakin sydänäänet. :) Ja mun pitää siellä kysyä myös mun verenohennuslääkityksestä tulevalla matkalla.

Tänään ultrassa kaikki niinku piti. Kirppu vastasi 12+0 ja menossa nyt 12+4 sen takia ei muutettu la:ta. Pitkään kesti ennen ku hän päätti kääntyä mahaltaan selälleen jotta saatiin niska poimu mitattua :D nyt on mummolle ja ukille kerrottu. Mummi Alko itkemään. :D ukon vanhemmilta ei oo tullu minkäänlaista kommentia mihinkään.

Liitteet

• 1453207359448.jpg
    1453207359448.jpg
    35.7 KB · Katsottu: 64
Nt-ultra oli eilen. Kaikki oli tosi hienosti, ei niskaturvotusta eikä muutakaan poikkeavaa, hyvä syke ja kauniin kuvankin sain. Lääkäri sanoi, että näiltä näkymin synnytän kesällä ja että olisi erittäin epätodennäköistä, että mitään sattuisi. Tietenkin se on aina mahdollista, mutta huojensi ajatuksia näin keskenmenonkin kokeneena. Ja hah, antoi mulle muka vapautuksen lumitöistä koko talveks,i kun mies oli kuulemassa. Olkoonkin vitsi, aion toteuttaa sen, enkä ole eilen enkä tänään siistinyt lumesta edes oven edustaa ;D.

Mulla oli tänään neuvola (rv 14+4). Oma terkkari oli sairaana, ja sitä sijaisti maailman ihanin neuvolatäti! Sellainen herttainen vanhempi rouva, jolla oli rautainen ammattitaito. Olisin voinut jäädä sinne sen hoiviin moneksi tunniksi. :) Pääsin ultrattavaksikin, kun se ei löytänyt sydänääniä dopplerilla. Ultralaite oli tosin ikivanha, ja kun mulla on vielä taaksepäin kallistunut kohtu (nt-ultrassa ei nähty vielä mahan päältä mitään), niin eipä tuollakaan nähnyt muuta kuin epämääräisen möykyn. Mutta sydän sillä sykki, ja siellä se möykky heilutteli itseään. :Heartred

Kävin just lääkärineuvolassa, kaikki hyvin ja saatiin sillä ikivanhalla laitteella syke myös kuulumaan :) Nyt tasan 13+0. Paino laskenut 1.7kg joten tulin heti neuvolan jälkeen laskiaispullalle :woot:

Mulla kans neuvolalääkäri ja paino pudonnut 2kg, tosin johtunee tästä kauheasti räkätaudista. Vauvan syke 148 tällä hetkellä. Kaikki ok, paitsi verenpaine taas liian alhaalla..pitäis sitä kiellettyä salmiakkia syödä :)

Mulla kans neuvolalääkäri ja paino pudonnut 2kg, tosin johtunee tästä kauheasti räkätaudista. Vauvan syke 148 tällä hetkellä. Kaikki ok, paitsi verenpaine taas liian alhaalla..pitäis sitä kiellettyä salmiakkia syödä :)

Mikäs sun verenpaine oli jos saa kysyä :)

RR oli 97/68. Esikoista odottaessa oli vieläkin alempana ja silloin alkoi ne paineet jo tuntumaankin jossain.

Tänään oli joku juttu että THL muuttaa suositustaan lakritsin ja salmiakin suhteen. Jotain että raskauden aikana runsaasti nautittuna aiheuttaa lapselle tarkkaavaisuushäiriöitä. Paljonkohan sitä pitäis syödä?

"Liian matalan" verenpaineen rajaa on vaikea määrittää kai. Enemmän taitaa olla kiinni siitä, iltä verenpaine tuntuu itsestä. Mulla verenpaine oli 89/55 ja huimasi rankasti, mutta aloin syödä reilummalla kädellä suolaa ja salmiakkia, ja hyvin menee (en tosin tiedä, mikä paine on nyt, kun ei ole itsellä mittaria). En kyllä jätä salmiakkia kokonaan pois, se on liian hyvä (monessa mielessä) lääke.

Kävin myös tänään neuvolalääkärissä. Se oli säpäkkä reissu. Tutkittiin pissanäyte, kohdunsuu ja -korkeus, dopplerilla sydänäänet, ja minulta paino. Ei mitään ihmeellistä tullut esiin. Paino oli tippunut 100g vaikka en ole voinut pahoin ja ruokaa saa puputtaa tasaisesti tai tulee kiukku! Sain kuulla helpotuksekseni, ettei minulle ole suunniteltu sokerirasitusta, koska eka raskaus meni normaalisti, suvussa ei ole diabetesta ja painokaan ei ole kirinyt mihinkään. Huolimatta siitä et ikää on jo 35v.

Verenpaine oli hitusen korkeammalla kuin viimeksi. Eipä ihme, ehdin aamulla juoda kupin kahvia ennen kuin muistin et tunnin päästä pitäis mitata verenpaine. Ja se et samalla autoreissulla vie esikoisen kouluun ja köröttää menemään rapsakassa pakkaskelissä aamuruuhkassa, ei auta asiaa. Pitänee jatkaa mittailua kotona, yleensä on ihan ok lukemat kun mittaa kesken rutikuivan kirjan lukemisen... :grin

Muokattu viimeksi:
Meilläkin tänään lääkärineuvola käynti. Terkkari otti painon ja verenpaineet, lääkärin kanssa käytiin sitten muutamia kyselykaavakkeita läpi jotka viime kerralla saatiin mukaan ja kuunneltiin vauvan sydänäänet. Seuraava käynti 15.2 ja rakenneultra maaliskuun alussa :) aika nopea käynti oli.

Mua niin ihmetyttää noi kaavakkeet mistä puhutte. En oo kummassakaan raskaudessa vielä yhtään kaavaketta täyttänyt. Mitä niissä kysellään? Mietin vaan että jutellaanko meillä ne asiat muuten?

Sain kaavakkeen aiheesta "perheen voimavarat", pitäis täytellä siipan kanssa. Kai se on jonkinlainen katsaus turvaverkkoihin ja tekijöihin jotka auttavat vauva-arjessa eteenpäin.

Meillä meni ihan läpän heitoksi toi voimavara-kaavakkeen täyttäminen :D

Vähän tuntuu hölmöltä jonku vieraan ihmisen kanssa sitäki alkaa käymään läpi...ja turhaa ajanhukkaakin ehkä :)

Mä sain kans neuvolakäynnillä marraskuussa tuon saman lomakkeen, just äsken sitä lueskelin kun muistin että se tosiaan pitäis täyttää ja viedä mukana seuraavalla kerralla. Tohon siis vastataan miehen kanssa yhdessä, niin että molemmat merkkaa oman vastauksen? Tästä ei ollut puhetta kun sain tuon kotiin, oletteko te laittaneet molempien vastaukset mukaan? :)

En oo vielä saanu kyseistä lomaketta, mutta viime raskaudessa sain. Meille sanottiin, et laitetaan molempien vastaukset ja et se paperi on lähinnä meille, että kotona keskusteltais kans siitä raskaudesta ja yleensäkin elämäntilanteesta.

Juu, molempien vastaukset ainaki meillä. Miulle sanoi, että on keskustelun tueks kotona. Omakantaan oli kirjottanu, et seuraavalla kerralla käydään yhdessä ne läpi...

Takaisin