Neuvola & ultrakäynnit

Munkin pitää odottaa vielä tasan viikko, ei millään jaksaisi.. Jännittää kovasti onko kaikki kunnossa. Ihanaa kun monet muut on jo päässy näkemään pikkuistaan.

Mulla ultra vasta 11.1 :-D niin hassua kun odotin esikoista niin olin siellä ensimmäisten joukossa :-D

Merivesiväri millon sulla on ultra? Mulla on kans vasta 14.1. Ei malttais millään odottaa niin kauaa, vaikka onki jo kerran pikkusen nähny varhaisultrassa..

Merivesiväri millon sulla on ultra? Mulla on kans vasta 14.1. Ei malttais millään odottaa niin kauaa, vaikka onki jo kerran pikkusen nähny varhaisultrassa..
13.1. Mä en tiedä, odotanko enemmän ultraa vai sitä, että eka kolmannes ois ohi... Mä kans kahdesti oon nähny kaverin :) Silti malttamaton!

Saako muuten ultran yhteydessä jo tietää seulonnan tuloksen, jos verikokeiden tulokset on jo olemassa? Vai joutuuko tuloksia vielä odottamaan tuon nt-ultran jälkeen?

Mun verikokeet lähti ultran jälkeen tutkittavaksi pakkasesta ja kuulemma ens viikolla tulee tulokset.

Mä sain tietää heti, kun tulokset näkyi koneella! Kävin 2 viikkoa ennen veri kokeessa

Hmm, ehkäpä mäkin sitten saan tulokset jo samantien ultrassa, kun kanta.fi:ssä näkyi jo ne verikokeiden tulokset. Vähän jännittää että joudutaanko jatkotutkimuksiin, niin olisi kiva jos sen saisi tietää jo samantien eikä vasta joskus viikon päästä. Toi kanta.fi on ihana, mutta samalla sitä onnistuu kehittelemään itselleen stressiä, kun yrittää tulkita verikokeiden tuloksia ilman että niistä ymmärtää mitään :) No, onneksi huomenna jo nt-ultra ja saanemme vastauksia!

Jostain syystä mulla näkyy Kannassa vaan lähete, ei tuloksia, vaikka osa niistä tuli jo tekstarilla. Tää on just tätä :D

Mulla ei näy kannassa verikokeen tulokset:( mutta se sano että ei kohonnutta riskiä niin ehkä uskon sitä:)

Hmm, ehkäpä mäkin sitten saan tulokset jo samantien ultrassa, kun kanta.fi:ssä näkyi jo ne verikokeiden tulokset. Vähän jännittää että joudutaanko jatkotutkimuksiin, niin olisi kiva jos sen saisi tietää jo samantien eikä vasta joskus viikon päästä. Toi kanta.fi on ihana, mutta samalla sitä onnistuu kehittelemään itselleen stressiä, kun yrittää tulkita verikokeiden tuloksia ilman että niistä ymmärtää mitään :) No, onneksi huomenna jo nt-ultra ja saanemme vastauksia!

Laita googleen niitä mystisiä lyhennelmiä ja arvoja. Tuloksena usein löytyy ihan suomenkielisiä labrojen tietoiskuja viitearvoista ja siitä et mistä ne kertovat. Esim. Googleen "U-KemSeul" (esimerkki pissatestin tulkinnasta), ja hyvältä näyttävä tulos: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03151 (Virtsan kemiallinen seulonta)

Äsken kotiuduttiin NT-ultrasta! :) Viikkoja 11+2, mutta ultrassa 12+1 eli LA siirtyi 12.7 (entisen 18.7. sijaan) Kaikki hyvin, pikkuinen siellä mennä vipelsi :) kromosomiverikokeet otettiin nyt ja niitä odotellaan näiden pyhien takia ehkä jopa kaksi viikkoa.

Mekin käytiin ultrassa ja mennään parin viikon päästä uudelleen. Beibi olikin noin viikkoa pienempi, kovin huiski menemään mutta turvotusta ei pystynyt vielä mittaamaan.

Laita googleen niitä mystisiä lyhennelmiä ja arvoja. Tuloksena usein löytyy ihan suomenkielisiä labrojen tietoiskuja viitearvoista ja siitä et mistä ne kertovat. Esim. Googleen "U-KemSeul" (esimerkki pissatestin tulkinnasta), ja hyvältä näyttävä tulos: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03151 (Virtsan kemiallinen seulonta)

Juu, mä noita viitearvoja etsinkin ahkerasti koko illan. :) Mutta harmi kyllä noi veriseulan S-PAPPA ja S-hCGBV/D ei ole suoraan siinä muodossa kuin mitä riskilukujen laskemisessa käytetään. Tai siis, lueskelin netistä että noista alkuperäisistä luvuista ei voi vielä päätellä mitään koska niiden viitearvot ovat riippuvaisia mm. sikiön koosta, ja ne pitäisi saada muunnettua johonkin MoM-muotoon, jotta niistä voisi sanoa mitään. Mulla esimerkiksi toi S-hCGBV/D oli 113, kun jonkun käyrän mukaan pitäisi olla tässä vaiheessa jo alle 70. Siitä huolestuin aivan kamalasti, mutta netin perusteella joillain samansuuruinen lukema on MoM-arvona ollut hälyttävä, joillain toisilla taas normaalin rajoissa. Jännää on, tulis jo pian huominen!

Juu, mä noita viitearvoja etsinkin ahkerasti koko illan. :) Mutta harmi kyllä noi veriseulan S-PAPPA ja S-hCGBV/D ei ole suoraan siinä muodossa kuin mitä riskilukujen laskemisessa käytetään. Tai siis, lueskelin netistä että noista alkuperäisistä luvuista ei voi vielä päätellä mitään koska niiden viitearvot ovat riippuvaisia mm. sikiön koosta, ja ne pitäisi saada muunnettua johonkin MoM-muotoon, jotta niistä voisi sanoa mitään. Mulla esimerkiksi toi S-hCGBV/D oli 113, kun jonkun käyrän mukaan pitäisi olla tässä vaiheessa jo alle 70. Siitä huolestuin aivan kamalasti, mutta netin perusteella joillain samansuuruinen lukema on MoM-arvona ollut hälyttävä, joillain toisilla taas normaalin rajoissa. Jännää on, tulis jo pian huominen!
Olen ymmärtänyt et olis käytössä joku ohjelma jonka avulla tehdään noi tietojen yhdistämiset ja saadaan sitten riskiluvut. Ehkei pitäisi liikaa vaivata päätään tuolla asialla. Ja voihan sitten vielä otattaa istukka/lapsivesinäytteen, jos tuloksissa on jotain mistä huolestua.

Itse käytin aikaa viitearvojen "tulkintaan" viime raskaudessa valtavasti aikaa. Ja sain vain lisää pelkoja ja "turhia" huolia. Pelkät verikokeet ei kerro mitään vaan sen nimihän on yhdistelmäseula, jossa ultramittaukset, verikokeet ja äidin ikä + paino vaikuttaa. Ja toisaalta, kyse on "vain" riskiluvasta mikä ei takaa mitään suuntaan tai toiseen. Mutta kyllähän niitä väkisin miettii. Mulle on ainakin sanottu että ultrassa on tärkeää että näkyy mm. nenäluu ja toki niskaturvotus pieni. Nenäluun kehitys häiriintyy Down:ssa. Ja kyllä sieltä sitten ohjataan jatkotutkimuksiin, jos tarvitsee. Eikä tietenkään ole pakko suostua jatkotutkimuksiin, jos niin päättää.

Mulla ultrassa laskettu aika pysyi samana kuin neuvola laski menkoista. Noh, käytännössä tiedän varmaksi ettei lapsi ole saanut alkuaan niin aikaisin kuin tuosta laskien olisi. Mutta siis lapseni on vähän suurempi kooltaan ja niin oli edellinenkin, vaikka syntyessään olikin sitten pieni ja siro. Mutta mun vauvat on tässä vaiheessa "isoja", isompia kuin oikeat viikot vastaa. Vitsailin miehelle että joko putkimies tai pyhähenki on ollut asialla tämän lapsen suhteen, kun isäntä ei ole ollut silloin paikalla :). Ja edellisessä taas ns. varma alkupäivä tiedettiin, koska kyse oli IVF/PAS raskaudesta. Vaikka ultrat on tarkkoja niin kaikkia mittoja/arvoja verrataan ns. keskiarvoihin.

Jee tänään oli ultra ja vastasi täysin laskettua aikaa eli nyt 12+2. Liikkui ihan hulluna ja eikä ainakaan ultran perusteella huolta kromosomihäiriöstä. Oli se hassua kuulla se sydämmen ääni ja nähdä kun kaveri siellä kieri ja pyöri ❤️

Takaisin