Neuvola & ultrakäynnit

Kuinka kauan teidän nt-ultrat on kestänyt ja onko tehty alakautta vai mahan päältä? Mulla olis maanantaina Naistenklinikalla ja viikkoja sillon 12+4, iiik! :)

Meil meni noin 20min, masun päältä näkyi hyvin. Oon uudelleen synnyttäjä ja kohtu oli jo melko korkeella, kätilö sanoi ettei alakaut olisi edes kunnol välttämättä näkynyt

Höpinöineen ja ultran kanssa aikaa meni n.30 min. Mulle on tehty kaikki 3 nt-ultraa mahan päältä vaikka hieman ylimääräistä rasvaakin on mahassa. Tampereella Terveystalossa yrittävät aina ensin mahan päältä. Meillä siis kunta ostaa nt- ja rakenneultrat Terveystalolta. Ja verikoetulokset viedään mukana ja saa riskiluvut lopussa tietää, kone siis laskee ne ultran jälkeen.

Mulla kesti tänään verikokeineen kaikkineen n 20min ja vatsan päältä katottiin ja hyvin näkyi! :) Sattui olemaan hyvässä asennossa heti alkuun et saatiin niska mitattua samantien. Meilläkin kunta ostaa ultrat yksityiseltä :)

Sportmom: mulla oli kans Naikkarilla ja se kesti 20min. Vatsan päältä tehtiin ja ei edes puhuttu muista vaihtoehdoista..

Ultra oli eilen ja vilkas kaveri siellä heilui:) la. muuttui kaksi päivää aiemmaksi eli 9.7. niskaturvotus ja verikoe antoi arvon, että hyvin alhainen riski. Ihana helpotus kun jännittänyt niin paljon.

Varmaan siis vatsan päältä mullakin. :) Mietin vaan, että mitenköhän vatsan päältä näkyy, kun lkri ei meinannut viime viikolla varhaisultrassa saada kunnon näkymää alakauttakaan. Oli niin vikkelä tyyppi. :D Mut jokuhan tosiaan jo mainitsikin (en muista oliko just tämä ketju), että tietyn vaiheen jälkeen näkee vatsan päältä paremmin. :)

Juuri näin, Sportmom. Ekasta kävin varhaisultrassa ja se tehtiin alakautta, mutta kaikki kolme nt-ultraa vatsan päältä.

Tajusin muuten että saatiin tavallaan ylimääräinen ultra kun beibi onkin noin viikon pienempi. :p Ensin vaan harmittelin viikon takapakkia, ihan hassu tämä ihmismieli.

Huh, nt-ultra ohi! Kätilö yritti ultrata ensin vatsan päältä, mutta kohtu oli vielä niin kaukana, ettei saanut mitään näkymään. Ultrattiin sitten loppujen lopuksi alakautta. Vauveli siellä nukkui, eikä millään suostunut kääntymään niin, että saisi kunnon sivukuvan (josta mitat otetaan). Jouduin välillä nousemaan ylös pomppimaan tasajalkaa, ja kun sekään ei auttanut, niin jouduttiin lähtemään pidemmäksi aikaa ulos kävelylle ja hyppimään, ja sitten uusi yritys. Portaiden hyppely sai vauvelin heräämään, ja lopulta saatiin joku sivukuvan ja etukuvan väliltä oleva, mutta ei täydellisiä mittoja. Kätilö kuitenkin sanoi että näillä kuvilla mennään, koko vastaa suurinpiirtein viikkoja eikä niskaturvotusta ole kuin alle milli.

Vähän vielä jännittää seulonnan tulos joka tulee parin viikon sisään postissa tai puhelimitse, mutta onneksi ainakin ultrassa kaikki oli hyvin <3

Hyvää uuttavuotta kaikille! :)

Me käytiin myös tänään nt-ultrassa, tai sinne luultiin menevämme. Viikkoja piti olla 12+6 mutta niitä olikin arvioiden mukaan 15+6. Multa otettiin kierukka pois aikalailla oviksen aikaan, että se tärppäsi siis ihan heti :) Niskaturvotusta ei siis saatu mitattua, mutta pääsemme nipt-testiin (verikoe äidiltä). Laskettuaika siirtyy kesäkuuhun, ja minä siirryn myös kesäkuisten porukkaan. Hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Millä viikolla on yleensä toinen neuvola? Vai vaihteleeko paikkakunnittain?

Mä veikkaisin, että vaihtelee ehkä enemmän sen mukaan onko ensisynnyttäjä vai ei. Mä oon ja mulla toinen jo sillon ens viikolla 13+1. Onko Jniina?

Muokattu viimeksi:
Mä veikkaisin, että vaihtelee ehkä enemmän sen mukaan onko ensisynnyttäjä vai ei. Mä oon ja mulla toinen jo ens viikolla 13+1. Onko Jniina?
Mäkin ensisynnyttäjä. Eka neuvola oli vkolla 8 ja tää toinen vkolla 16. Välissä on nt ultra vkolla 12. Ja normaalisti vkolla 10 vielä sydänäänten kuuntelu (mitä mulla ei ollut koska olin käynyt ultrassa vkolla 6?) Ja tämän takia myös kävin eilen siellä ultrassa Mutta näin siis täällä Lahdessa.

Siis kävin ultrassa koska en päässy siihen sydänäänten kuunteluun ja halusin nähä onko siellä vielä joku, kun oireita ollut niiiiin heikosti :D

Ihana lueskella teidän ultra käynneistä! :-) Itse pääsen vasta 18.1 nt-ultraan ja viikkoja tuolloin 13+0.. Jännitys on ihan hirvee, että onko kaikki pienellä niinkuin pitääkin!

THL:n neuvolakäsikirjasta voi katsoa miten suositus neuvolakäynneile on sekä niiden sisältö löytyy sieltä myös. https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nu...isten-terveystarkastusten-maara-ja-ajankohdat

Mutta nää on myös kunta- ja odottajakohtaisia. Meidän kunta säästää minkä kerkiää ja yrittää pitää käynnit minimissä. Mutta jos odottaja syystä tai toisesta tarvii enemmän käyntejä niitä tulee antaa. Siis fyysinen tai henkinen (esim.pelot) puoli sitä vaatii.

Takaisin