Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Idapa, onpa outoa ettei sitä tarkkailla jos on matala. Meillä otetaan joka toinen kerta (jos sillonkaan) jos arvot on kohdillaan, mutta tarpeen vaatiessa joka kerta. Mulla oli ihan alussa hemoglobiini 137, sit ei otettu aikoihin (ehkä raskauden puolessa välissä) ja seuraavalla kerralla oli 126. Sanoi että edelleen on hyvä eikä ole tarvetta mitata turhan usein. Viimeks otettiin (rv 34) ja se oli noussut 136.

Mä oon syöny koko ajan raskaus&synnytys-vitamiinia jossa on rautaa, ja viimeks tais lukema olla 145! Että ei oo otettu multa koska vitamiininsyönti ollu neuvolassa tiedossa...

Meillä otetaan vain kolmesti verikokeet ja silloin katsotaan hb. Ei ole käytössä hb:n pikamittaria. Toisaalta en kaipaakaan, että sitä joka kerralla seurattaisiin, koska ei se arvo nopeasti liiku suuntaan tai toiseen. Itse kävin luovuttamassa verta rv 3+1, kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Joten hb oli lähtötasoisesti matala eikä ole raskauden aikana lisäraudasta ollut hyötyä, on sentään pysynyt yli 110.

Ei sitä hirveästi vikassa neuvolalääkärissä viisastunu. Vähän pehmeä kohdunsuu mutta napakasti kii, RT- tarjonta ja sf-mitta 33-34cm. Pikkusen yli keskikäyrän mennää vieläkin :) arvot/paineet/näytteet ok! Ei mitää arvioita mistää painosta että laitoksella vissii sit pohditaan seuraava kerra :wink

Tänään oli neuvola rv 33+5 paino noussut yli 600g/viikko !:o sf mitta vaan 26 cm mikä huolettaa minua mutta oma neuvolatäti sano viimeks vauvan olevan jo laskeutunut siks on tipahtanut käyriltä. Mutta nyt se on vieläkin alempana käyriltä mutta sijainen ei noteeraanu ollenkaan tota mittaa?

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Viikon päästä ultra on ohi! Eli vielä olis 7 yötä odotettava. Just mietittiin miehen kaa et jos saadaan vaikuttaa syntymäpäivään niin otetaanko aika heti kun mahdollista vai myöhempään mahdolliseen aikaan... No onhan tässä vielä aikaa miettiä :) Mulla siis olo ihan hyvä koko ajan, eli sen puolesta tuskin on mikään ongelma venyttää sitä mahd lähelle laskettua aikaa.
Eniten ultrassa jännittää kuitenkin se mysteeri, ja selviääkö se vieläkään. Eli SUKUPUOLI!!!! ;)

36+6 ja lääkärineuvola takana.. Supparit kuulemma kuulostaa hyvältä :D ja kaikki pienellä kaverilla mallillaan. Mun verenpaine nyt noussut neuvolatädin mukaan uudelle tasolle, niin kuin jo viimeviikolla uumoiltiin, mutta nyt vaan seurataan oloa muuten. Koska kaikki muutoin on ok niin ei huolestuta sen kummemmin.
Viikonloppuna tosiaan kipeät supparit, mutta ei ollut paikkoihin vaikuttanut kuulemma oikein mitenkään, kohdunkaula edelleen kaukana ja kiinni. Vähän vaan pehmentynyt kuulemma :eek:
Mutta sitten.. Kysyin sokereista kun ne mua stressaa ihan hirveästi, että paljonko ne nyt oikein saa olla koholla. No eipä lääkärillä ollut mitään hajua. Eikä kukaan lopen tiennyt, miksi mulla on kontrolliaika äippäpolille viikolla 39. No, laittoi nyt gynekologille konsultaatiopyynnön... Ja senkin kyllä saneli musta ihan hullusti. No, nyt sitten odotellaan, että siirtyykö käynti aiemmaksi vaiko ei. Paineiden takia kuitenkin neuvolassa viikkoseurantaa raskauden loppuun saakka.

Mä kävin tänään pyörähtämässä neuvolassa kuuntelemassa sykkeitä. Vauveli on ollut aika laiska liikkeissään pari kolme päivää, ja aamulla käytin kotidoppleria pitkästä aikaa. Hieman säikähdin kun se näytti nippa nappa 120 ja välillä vähän päälle 130 kun yleensä ollut siinä 140-150 välillä. Neuvolan dopplerilla lukemat oli kuitenkin tuota luokkaa eli 140-150 väliä, ja jotain tohinaa siellä oli käynnissä kun yritti liikkua anturin alta pois vaikka en itse tuntenut liikettä. Kaikki oli siis onneksi hyvin!

No sitäpä juuri ja että kaikki on varppina kunnossa :) Tää on tätä perus ultraa edeltävää paniikkia, jonka aikana ek kandee esim mitata verenpainetta. Heh! Onneks mies lähtee mukaan.

Voi paska mikä pettymys koko neuvolakäynti!! Ensin neuvolatäti (vieras sellainen) teki normi tutkimukset ja sitten lääkäri katsoi kohdunsuun. Kaulaa kuulemma jäljellä ja kohdunsuu kiinni. Ja kommenttina synnytystapa-arvioon:"Sulla on hyvä lantio!"

Kyselin sitten että mites se paino-arvio joka mulle luvattiin tehdä ultralla. Lääkäri sanoi että ei hän sellaisia tee. Jso yhdelle lupaa niin niitä pitää sitten olla tekemässä kaikille.... MITÄ?!?! Yritti kuunnellla sydänääniä dopplerilla, mutta ei saanu mitään kuulumaan. Lopulta katsoi sitten ultralla että sydän kumminkin sykkii... Siistiä!! Tosi kiva fiilis jäi. :(

Lähdettiin siitä sit pois ja minä siinä itkua tihrustin kun olin niin pettyny. Kannustava mieheni päätti täräyttää vähän vettä myllyyn ja totesi ettei ikinä enää lähde näille turhanpäiväisille neuvolakäyyneille ja joutui nytkin jättämään tärkeän työpalaverin väliin mun takia!!

Ajattelin kyllä soittaa omalla neukkutätilleni ja kertoa miten pettyny oon. Ja jos pääsis vaikka hänen luokseen noita sydänääniä kuuntelemaan...

No voiha juma mikä reissu sulla, eikä tosiaan miehen töksäyttelyt auta :/ Joko hän ei tajunnut mitä suustaan päästi tai taisi itsekin pettyä kovin. Jaksuja!
Soita ihmeessä omalle th:lle, hän varmasti suostuu äänet kuuntelemaan. Mikä tärkeintä sanot ettei kunnolla ultrattu vaikka tarkoitus olikin, voi olla että varaa ajan toiselle lääkärille. Minulla oli ongelmia sairaslomien kanssa alkuun ja aluksi mietin että nieleskelen lääkärin käytöksen enkä sano mitään. Onneksi avasin suuni ja pääsin toiselle lääkärille, on nimittäin selväksi käynyt että töitä ei kyllä enää olisi tehty.
Tsemppiä!

Voi juma MaMaMehiläinen.
Kaikki sympatiat sun puolella. Olipa tympee lekuri.
Toivottavasti saat toiselle lääkärille ajan ja omalle th:lle sydänäänten kuunteluun.
Huoh. Joskus ihmiset osaa vaan olla niin tympeitä. Ei se lääkärikään mikään jumala ole. Ihan se on ihminen niinkuin kaikki muutkin. Ärsyttää tommonen "ylimielisyys".

No olipas käynti MaMa :( Voin vaan kuvitella sen pettyneen fiiliksen! Ja ei kyllä auta asiaa miehen töksäyttelyt, omakin päästelee välillä "sammakoita" suustaan kun ei ymmärrä että nainen on herkkä ja hormoneissaan! Ja kun se oma elämä ja olo pyörii nyt tällä hetkellä siinä raskaudessa ja niissä ajatuksissa, eikä mies osaa täysin tietenkään samaistua. Niillä kun on ne työt ja palaverit ja muut velvoitteet siinä ohella... Soita sit omalle th:lle :)

Soitin neuvolaan ja oma täti oli taas niin suloinen. Laittaa mulle lähetteen äippäpolille oikein kunnon ultraan ja muutenkin vakuutteli, että kaikki on kunnossa ja pyyteli anteeksi lääkärin käytöstä! Nyt on onneks jo paljon parempi mieli. Jotenkin vaan pitäs muistaa, ettei aina odota liikoja noilta lääkärikäynneiltä, jottei sitten pety oikein kunnolla.

No johan on taas ollut lääkäri.. Mikä siinä on kun tuntuu että just lääkärit osaa olla töykeimpiä?!? Vaikka juu osaavat asiansa ja ovat taitavia niin saman arvoisia me kaikki täällä ollaan. Kaveri kun riisuu valkoisen takkinsa, kukaan ei edes tiedä hänen olevan lääkäri :mad: toivottavasti saat ajan uudelle lääkärille ja pääset kuunteleen sydänäänet! :)

Mä olen sen kaksi kertaa lääkärini tavannut ja olen iloinen ettei enää tarvitse. Töykeä ja tyly nainen jonka kanssa tunsin itseni ihan maan matoseksi, enkä ikinä saanut kysyttyä mitään kun menin sen seurassa ihan lukkoon! :P

Takaisin