Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselläkin tänään lääkärineuvola ja kaikki hyvin rv:t 35+3. Vs-arvot pysyy hallinnassa ja pikkunen kasvaa keskikäyrällä sf-mitta 31,5cm. Kohdunkaulaa 3cm kiinni ja kiinteä, joten hän ei vielä varmaankaan ole tulossa :rolleyes: .. Verenpaine hieman koholla (kotona olleet ok), pissassa proteiini 1+, paino edelleen laskusuuntainen eli ruokavalio puree :wink Pikkuisen pää alaspäin takaraivotarjonnassa, liikkeet tuntuu hyvin sekä sydänäänet tasaisen vahvat. Otetaan nyt pissanäyte varmuuden vuoksi, koska prot + ja RR vähän koholla.. Hyvillä mielin mennään eteenpäin..

helmi79, mikä ruokavalio sulla on käytössä? Itekin haluaisin saada painoa pikkasen tippumaan tai ainakin pysäytettyä sen kiivaan nousun. Mulla on ollu nyt parina iltana paineet kotosalla vähän kotona, mutta oon vaan ajatellu että liittyy tähän työstressiin ja väsymykseen, kun äippis alkais perjantaina. Pikkasen ressaa!!

Täällä myös neuvola pitkästä aikaa takana. Edellinen kerta olikin tuolla elokuun ekalla viikolla, joten jo tätä vähän olin odotellutkin. Painoa on kertynyt raskauden alusta piirun alle 10kg ja th tokaisikin, että tosi hyvät lukemat, että ei ole ylimääräistä. Verenpaine onneksi myös kunnossa, sillä se heitteli edellisessä raskaudessa. Hemoglobiini 128 jee ei lisärautatarvetta. Ja kohdunpohja 26...menee tasaisesti omilla alakäyrillä :) sykkeet vaavinkaisella pomppaili 160-170 välillä. Touhukas tirppa tuloillaan :) seuraavaksi onkin tiedossa jo viimeinen lääkärintarkastus (jaiks). Mihin tää aika on mennyt :)?

No niinpä, aika menee siivillä! Täällä synnytystapa - arvio parin viikon päästä, mitähän siellä tehdään? ?

35+2. Paino alkanu nousta mutta sille en varmaan enää tässä lopussa mitään voi, ku toi pikkunen tuolla kirii. Sf-mitta 32,5 cm eli pikkasen tullu sit jo yläkäyrältä alaspäin (wuhuu, se ei kasvakaan loputtomiin yli :D). Johan täs ollaan jo viikolta 25 oltu yläkäyrien päällä :D Sykkeet oli ok. Vauva asettunut pää alaspäin ja painaa hyvin alas, lähtökuopissa ollaan. Seuraava neuvola 15.pvä - katotaan, mä oon vähän ajatellu että sillä viikolla tää vois syntyä :D Lääkärin aparaattien äänet vauvan sai herkästi reagoimaan, iski jalkansa sivulle :D

Synnytystapa-arviolle ei siis oo tarvetta, katsoi ultralla asennon ja totes että tällä tahdilla ois syntyessään 3,5 kg. Ei ole jättivauva tunnustelemalla nyt ainakaan. Totes pissatulehdukseen syömästäni antibioottikuurista, et hän ei olis semmosta ees määrännyt. Että "ei me täällä mitään sekaflooria hoideta"... :D No,ihan sama, ei siittä oo mitään haittaa ollu kuitenkaan.

Voi pöh, painoarvio ultran aika muuttu kun lääkäri on estynyt. Ei siinä muuten mitään, mutta harmittaa kun mies ei pääse nyt mukaan :/

35 + 1 verenpaine ok, painoa 438g/vko (alusta yhteensä 10kg), sf-mitta 32, sykkeet 138-145. Vauva painaa alaspäin ja majailee alhaalla mut ei oo kuulemma vielä kiinnittynyt. En mä vielä olekkaan valmis synnyttään :D

MaMaMehiläinen:
Mun ruokavalio on yksinkertainen eli syön säännöllisesti pienempiä ruokaannoksia, jonka olen nyt oppinut ns. pakon edessä, kun tuli tuo raskausdiabetes... Itse olen aina ollut illansyöppö ja varsinkin viimeisten vuosien kilot ovat kertyneet liian isoista ruokaannoksista ei niinkään ylenmääräisestä roskaruuan tai karkin syönnistä. Tietenkin olen nyt syönyt entisestään vähemmän karkkia ja olen todella tarkkailut mitä suuhun pistän mutta en tiukkapipoisesti.
Omalla kohdalla tämä pieni muutos on toiminut yllättävän hyvin, että ihmettelen itsekkin :eek:

Nyt meen 31+3....
wuhuu neukku tänään <3 ja pissapuhdas...jännitin niin paljon et eka rr oli kauheen korkee..sit ku kerroin miks jännitin ja pelkäsin..niin laski samoin tein normaaleihin :D heh..näillä viikoila kun jouduin yheks yöks paineiden takia tarkkailuun...

mut tosiaan raivotarjonnassa vissiin olisi - kuulema lääkärin tarkastuksessa ultratessa selviää kaikki siis hyvin syke oli hyvä ja liikkui ja potki anturaa

neuvolalääkäri on 35+3 viikolla
viiikolla 37+0 on sit oma neukku

tuntuu niin oudolta - mitä kaikki hyvin, ja mä pääsen mahd. pidemmälle ku esikon kanssa..apua :D

joo mut siinä sitten niitä mun kuulumisia :D neukku totesi vaan että liitoskipuja nuo miun alapää kivut kun toinen on hakemassa ja aika hyvin melkein kohillaan alhaalla..mutta sehän selviää silloin 35 viikolla <3

Muokattu viimeksi:
Minullakin on tuo raskausdiabetes ja ruokavaliossa tärkeintä syödä pieniä aterioita useita kertoja päivässä. Lisäksi on vältettävä sokereita ja turhaa hiilihydraattia. Nyt viikot 34+3 ja paino noussut koko raskauden aikana vain 2 kg :) Ihan yllättynyt olen itsekin miten vähillä olen selvinnyt! Turvotustakaan ei juurikaan ole, joten sekään ei ole painoa nostanut.

Minulla neuvolassa verenpaineet koholla, joten sain kotiin lainaksi mittarin, jolla pitää parina aamuna viikossa verenpaine mitata. Jos alkaa paineet olla jatkuvasti liian korkeat, niin pitää ottaa neuvolaan yhteyttä. Toivottavasti ei, vaan pysyisivät normaalina... Mulla vauva ollut poikittain jo yli kuukauden, välillä öisin vaihtaa asentoa. Synnytystapa-arvio on äitiyspolilla kolmen viikon päästä, toivottavasti vauva siihen mennessä vaihtaa asentoaan! Oli puhetta jo käännösyrityksistäkin tarvittaessa, ja siitä olen vähän negatiivisia palautteita kuullut. Vauva on myös vielä erittäin ylhäällä ja painaa keuhkoja ja palleaa. Välillä todella vaikeaa olla missään asennossa! Ja liitoskivutkin vain pahenevat ja myös lannekipuja on välillä. Ja nehän ei enää tässä vaiheessa helpotu vaan pahenevat :( Toivottavasti ei kovin pahasti kuitenkaan!

rv 33+5. verenpaineet olleet paremmat kuin koskaan! :) Rakenne ultran jälkeen ollaan oltu jo kahdessa ylimäärärisessä, vauva kasvaa vyötäröltään pienesti ja sitä tarkkaillaan,viimeksi 19.9 ultraava lääkäri sanoi istukan virtauksissa olevan pientä häikkää ja päätti siirtää seuranta vastuun taysiin missä meillä seuraava kontrolli 10.10. Työterveydestä sain sairaslomaa työpäivän jälkeen voimistuneiden supistusten ja liitoskipujen vuoksi. Mammaloma alkaa 10.10, työterveyslääkäri ehdotti kohdunkaulan tarkistusta ja totesi sen hieman olleen jo pehmennyt.:eek:

Painoa tullut raskausaikana +10kg

rv 33+2, tänään taas takana äitiyspolin lääkäri ja ultra. Vauvalla kaikki hyvin, koko menee edelleen yläkäyrillä painoa nyt hällä 2,3 kg ja syntymäpainoksi veikkailivat 4 kg. Nyt oli eri lääkäri ja todella mukava, jäi hyvä fiilis käynnistä ja tuo 4 kiloa tuntuu sopivalta kun oon pelännyt sitä 7 kiloa :grin

Täällä tänään myös neuvolakäynti, rv 31+6 ja sf-mitta 25. Edellisellä käynnillä 24+4 sf-mitta oli 24, terveydenhoitajan mukaan siis liian vähän kasvanut tuo mitta, mutta kun kerroin etten ole syönyt kovin paljoa niin terkkari sanoi että se varmaan selittää tuon hitaan kasvun. Ja sain tomeran kehoituksen alkaa tarkkailla ruokavaliota ja syödä tarpeeksi usein ja terveellisesti :D Paino on kuitenkin noussut 8kg, ja hemoglobiini oli noussut, edellisessä mittauksessa se oli 112 ja nyt 127 mutta en tajua miten se on noussut kun kuluneen kuukauden aikana olen syönyt kehnommin kuin kertaakaan aiemmin raskauden aikana :O Noh, pian on edessä muutto uuteen asuntoon ja yhteenpaluu tiskikoneen kanssa, kummasti alkaa varmaan taas ruuanlaittokin kiinnostaa kun tiskikone hoitelee tiskit :)

Mie oon ollu kahesti kääntöyrityksessä ja kahesti synnyttäny perätilasen vauvan eli käännöt ei onnistunu. Mut ei kumpikaan kerta minnuu sattunu. Ite vaan pittää olla mahollisimman rentona. Miulla on ollu hyvä lääkäri, joka osas neuvoo hengityksenkin jotta kääntöyritys ois mahollisimman helppo. Tällä kerttaa vauva on raivotarjonnassa. Tunttuu ihan ihmeelliseltä. Käänttöö eivät yritä hirveen aikasin, koska siinä on kuitenkin pieni riski, että synnytys käynnisttyy.

Se on toinen lääkärikäynti takana ja viikot siis 35+4...tärkein uutinen tais olla, että ei sieltä tosiaankaan olla vähään aikaan ulos tulossa. Mitään merkkejä ei ole :rolleyes:. Sf-mitta oli pompahtanut ulos keskikäyrältä ja sen kyllä olinkin itse huomannut, tää tynnyri on parissa viikossa ottanut sellaisen kasvupyrähdyksen, että huh huh. Mitta oli nyt 33, kun viimeksi 29 ja väliä se kolmisen viikkoa. Mut ei senkään suhteen mitään hätää.
Sykkeet oli hienot ja pää alhaalla eikä sieltä enää kuulemma ihan helpolla käännytä ja jos tyyppi päättää kääntyä niin sen kuulemma todellakin huomaan:grin.

Mut se oli 20min tehokäynti lääkärissä ja ovesta ulos. Samanlaisia nää mun kaikki neuvolavierailut on ollut. No niin ja nyt sitten muistin, ett piti sitä painoarviota kysellä...noh ei kai tuo jätti tule olemaan, kun ei siitä mitään mainintaa ole ollut...:rolleyes:

Neuvolassa käyty! Kaikki kunnossa. Vauva köllöttelee perätilasssa, on siinä suht hyvin ollut jo tovin, viime kerralla ja vielä aluks luultiin tänäänkin että on raivotarjonnassa, mutta lisää tunnustelemalla ja sydänääniä kuuntelemalla tajuttiin että sehän istuu siellä sivuttain. Mä oon kyllä olostani huomannut että oikealla puolella se viihtyykin ja vasen puoli on tyhjempi, siellä tuntuu ja näkyy sit potkut!
Nyt selvis sekin syy tarkemmin. Tuskin kuulemma enään kääntyy kun on "hyvän kokoinen" vaikka sf-mitta keskikäyrällä meneekin. Tuolla vauvan asennolla ei onneks ole mitään väliä kun mulle tehdään se suunniteltu sektio. Gravidaan onkin aika tasan kahden viikon päästä maanantaina! Siellä lyödään syntymäpäivä lukkoon :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Synnytystapa-arvio takana... Eli sektioaika on nyt varattu, hui!
Meidän neitokainen näkee siis päivänvalon 5.11 (viimeistään), en pistäisi pahaksi vaikka ottaisi varaslähdön kuten veljensäkin, neuvolalääkärikin varoitteli että merkit viittaisi vähän siihen...
Iso on tämäkin tulokas, arvio oli 2600g ja voi olla isompikin kun on jo niin alhaalla lantiossa että päästä ei saatu optimaalista mittaa...
Mutta näillä eteenpäin <3 voi rueta päiviä rustaan yli :D

Nonni, nyt ois sitten käytynä se kauan pelätty lääkärineuvola, jossa oli lääketieteen opiskelijoita. Mulla oli siinä niitä kaks, yks mun ikäinen nainen ja yks mun ikäinen helevetin hyvännäköinen mies. Just niinku arvelinki... Vaan saa olla tyytyväinen, ettei mulla ollu ne kaks vielä komeampaa nuorta lääkärikandia! Oisin varmaan pyörtyny jännityksestä! Ne opiskelijat oli nimittäin aluksi vaan kahdestaan ilman sitä valvovaa lääkäriä ja ne teki kaikki toimenpiteet.

Selvästi kyllä huomas, että ku oli mies ja nainen, niin mies sai sillee siististi väistettyä kaikki pimpin ronkkimiset. Ne teki (thank god) se naisopiskelija. Molemmat oli tosi ystävällisiä ja kuunteli hirveen tarksti kaiken ja kyseli kovasti.

Sf mitta jäi vähän arvoitukseksi, mutta kuulemma menee keskikäyrällä ja lapsi olisi syntyessään keskikokoinen, n. 3700 g. Kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja hieman pehmentynyt. Sykkeet 145-150. Mulla verenpaine 70/118. Hemoglobiinin unohtivat. Paino oli noussut kuukaudessa järkyttävät 2,5 kg!!! :( noh, olihan tuo toki odotettavissa liikunnan vähyyden vuoksi ja silti ihan normaalia. Pissanäyte pitäisi saada vietyä huomenna aamulla eri tk:hon, jonne matkaa n. 4 km... En tiiä miten pääsen sinne. Ja pissaa pitäisi pidättää se 4 tuntia! Miten lie onnistuu... Mut kaikki kunnossa. :)

Muokattu viimeksi:
32+0! Aamulla kävin pitkästä aikaa neuvolassa ja sokerit olivat plussalla virtsassa. Tästä syystä sain lähetteen sokerirasituskokeeseen. Varailin netistä ajan ja sainkin sen jo heti huomisaamuksi, joten illalla alkaa paastoaminen.

Muuten kaikki normaalisti. Sf 27 eli edellisen mittauksen mukaan omalla käyrällään, vähän alle keskiarvon. Massaa olin kasvattanut 750g/vko, verenpaineet hyvät 122/69 ja tytön syke vähän korkeampi kuin tavallisesti 160-170 (kovasti hän siellä touhuilikin; potki ja tuuppi anturia).

Vielä tämä pikkuinen mahtuu kääntymään, eikä toisaalta majaile kovin alhaalla, joten hoitaja ei kovin paljon yrittänytkään selvittää sitä, miten päin tyyppi siellä majailee. Varattiin kuitenkin ikäänkuin ylimääräinen neuvola-aika kahden viikon päähän ja seuraava lääkäriaika kuukauden päähän.

Mites muuten, oletteko aikoneet ottaa influenssarokotuksen?

Takaisin