Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakortissa on loppuosassa käyrä, josta voi seurata sf-käyrää. Siinä on ala-, keski-, ja yläkäyrä merkattuna. ImageUploadedByVau Foorumi1409677003.567229.jpg

Sen perusteella neuvolassa katsotaan sikiön kasvua. Tosin lapsiveden määrä voi vaikuttaa paljonkin mittaustuloksiin ja käyrään. Mitään painoarvioita en itsekkään ole saanut muuta kuin rakenneultrassa, jolloin se oli n 360g.

Minäkään en ole saanu mitään painoarvioo muuta kun sillon rakenneultrassa (vaikka on toi rd) ja lääkäri on ollut yhen kerran. Ylimääräisen ultran sain kk ennen LA, koska esikoinen oli 4425kg, sektio ja 3 kk synnytyksen jälkeen löytyi oikeasta munasarjasta 12cm teratooma kasvain, sattumalta kuvasivat magneettikuvalla mun lantion kun oli pysähtynyt synnytys. Mitat oli hyvät, paitsi tällanen "pikku" löydös. Leikattiin oikeestaan koko munasarja. Joten yhdellä voi hyvinkin raskautua :)

Oho tulipa avautuminen... Tosiaan ilman tätä mulla tuskin olis sitä ultraa. Synnytystapa-arvio varmaan kuuluu loppuvaiheessa tehdä? Ainakin ensisynnyttäjillä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla on ollut ainoastaan nt- ja rakenne-ultrat eikä muita ole tulossa. Ei painoarvioo eikä varmaan lääkärin käyntejäkään enään. Lääkärin olen nähnyt kaksi kertaa. 1.kerta kuului kaavaan, 2. kerta mun pyynnöstä kun oli harkkasuppareita ja tarkistettiin kohdunkaula. Neuvolassa sitten saa ravata kerran kuussa ja lopussa taitaa olla 2. Vko:n välein :/

Sent from my SM-G3815 using Vau Foorumi mobile app

Eli mää vöyhkäsin iha turhaa :D ensimmäine raskaus kuitenki ja tuntuu että enempi pitäs tietää :D onneks teillä on taas seurattu tarkemmin kun tuommosta taustaa takana! :o
Joo oon kahtellukki tuota käyrä juttua, mutta eepä sinne oo mittää merkitty (enkä oo oikee sitte ymmärtänykkää x) ), varmaa pitäs ite ottaa selvää misä sitä ollaa menossa.... :o eiku käyriä tutkailemmaa täsä joutessaa kun ei virkkaamaankaan pääse! ;D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Idapa, mulla ainakin neuvolakortin viimeisillä sivuilla käyrä mihin neuvolahoitaja sitten merkkaa ton sf mitan ja siinä on ilmoitettu missä pitäisi suunnilleen olla, siitä ainakin itse sitten katsonut että missä mennään :) Muuten mulla aika samat fiilikset ku sulla, eipä juuri ylimäräistä kerrota ja tunnen itseni tietämättömäksi :sad001 Vaikka koitan kysellä mutta välillä tuntuu et niillä olis kiire tms. ja jotkut asiat tulee mieleen vasta kotona. Mukava neuvolahoitajani on mutta aika rutinoitunut... :confused1

Mulle se on vaa kirjottanu onko se 20 vaiko 30cm se mitta, että ei oo siihe misä se käyrä on nii sinne piirrelly viivoja eikä mittää, että pittää varmaa ite rueta niitä kahtommaa ja lyijykynällä merkata että pysyy ees vähä mukana!
Joo nii määki yritän kysyä mutta jotenki sivuuttaa aina ne jutut! Tai jotenki, on mullaki mukava neukkutäti mutta vanha ja rutiinoitunu.. ollu mun miehellekki neukku tätinä ja ukko täyttää 30 tammikuussa :D :D :D

Mulla sentään net on merkannu.. Jotain sekin :)Joo täällä ihan sama! :D meidän tulevalla lapsella sama nauvolatäti+lääkäri kun meidän isännällä, 24.v, ja oli jo sillon anopin mukaan vanha ja ihmetteli et onko se vielä töissä x)

Oeh, yritin tossa merkkailla mutta mitenkä se näytti nii hupsulle, yläkäyrillä menis :D
Ahhhaha, nojoo :D kyllä täälläki ihmeteltii ja naurettiinki sille :D

Mä olen nv lääkärin nähnyt useammin, mutta pyynnöstäni vointiini liittyen. Täällä lääkärit on yks kerta joka raskaus kolmannes. Ultratkin nuo perus. Ihanahan se nöttönen olisi nähdä vielä, mutta onneksi piakkoin sitä saa katsella sydämen kyllyydestä♡ Ens viikolla olis neuvola ja ilmeisesti jos oikein ymmärsin niin nyt ens viikon jälkeen täällä neuvola olisi kahden viikon välein rv 36 asti ja siitä eteenpäin kerran viikossa.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Ääh. Neuvola takana, ja jälleen kerran mun maha on tipahtanut kokonaan sf-käyriltä. Viikkoja on 31 ja mitaksi saatiin 23 cm. Molemmissa aiemmissa raskauksissa tilanne on ollut sama ja aina olen saanut jossain vaiheessa käydä äippäpolilla kontrollissa tämän vuoksi.Vaikuttaisi siltä, että vauva on vatsassa poikittain vielä.

Nyt pitää ensin parin viikon päästä käydä uudestaan neuvolassa mitoilla ja sitten mietitään tarvitaanko kontrollia. Molemmat raskaudet ovat kuitenkin aiemminkin menneet hyvin ja lapset ovat syntyneet täysiaikaisina ja normaalikokoisina, joten en ole itse kovin huolissani nytkään.

Muuten neuvolassa kaikki oli hyvin. Syke huiteli siinä 150 - 155, painoa on tullut jopa reilut 400 g / vko ja verenpaine oli tosi hyvä. Hb oli vähän alhainen, mutta ei edelleenkään ole pakko syödä rautaa, se kun sotkee mun mahan toiminnan.

Mulla todettiin se streptokokki ja se saattaa aiheuttaa supistelua, näin sano neuvolatäti. Se vielä katsoo tarkemmat tulokset ja soittaa to-pe alotetaanko antibiootit. Sokerien heittelyistä, nyt pitää seurata hyvin ensi viikkoon ja ke on taas neuvola. Sit mahdollisesti lähete äitiyspolille, se jäi vielä epäselväksi mitä siellä sitten. Mahd. varmaan tarkistavat vauvan kokoa ja aletaanko määrätä insuliinia. Aamusokrut on ollu koholla neljä kertaa vaikka olisin yrittäny syödä mitä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään käytiin äippäpolilla tarkastuksessa ja jos tulee kova päänsärky tai vyömäinen kipu ylämahaan niin samantien sairaalaan. Mulla siis tarkkaillaan raskausmyrkytyksen edistymistä. Mitään en saa tehdä ettei verenpaineet nouse ja tasan vkn päästä uus kontrolli. Tänään rv 31+5

Tänään käytiin neuvolassa. Sf-käyrä huitelee edelleen ylärajalla, mutta hoitaja vakuutteli, ettei se välttämättä kerro kaikkea vauvan koosta. Sanoi, että tuskin vauvasta tulee nelikiloista diabeteksesta huolimatta, kun me molemmat vanhemmat ollaan oltu suht pieniä syntyessämme. Painoarviota saadaan odottaa ensi kuun puoleen väliin, jolloin on toka lääkäriaika. Silloin ollaan jo viikolla 36!

Kaikki arvot oli muutoin ok, mutta tiedän diabeteslääkärin taas pitävän mulle palopuheen perjantaina, kun yksi sokeriarvo on mennyt seurannassa yli rajan (sain sellaisen kuvan hänen vastaanotollaan, että olen huono äiti kun olen itselleni aiheuttanut raskausdiabeteksen. Sitä vain mietin, miten sen olen itselleni aiheuttanut, kun en voi vaikuttaa geeneihieni).

Seurataanko sikiötä useammin jos todetaan raskausdiabetes? hui onneks olen tolta itse säilynyt, kai?? miten se on todettu? multa ainakaan oteta kun hb ja pissanäyte joka kerta, ei muita verikokeita tai verensokeria tms.... :confused: Ystävänikin kysyi tänään olenko ollut jo sokerirasituksessa.. vastasin silmät pyöreenä että ei mulla olla sellasesta edes puhuttu :eek:

Normi neuvolakäynnillä on samat testaukset kuin kaikilla muillakin, mut sen lisäks on diabetesneuvolakäynti/-käynnit, jossa syynätään sokeriarvoja ja niitä joutuu ittekin jonkin aikaa seuraamaan kotona.

Sokerirasitukseen ei joudu, jos on normaalipainoinen, alle 25 v, eikä suvussa ei ole diabetesta.

Eiköhän se nyt ole näistä keskusteluista selväksi tullut, että Suomessa käytännöt vaihtelee hyvin huimasti eikä esim. just tosta raskausdiabeteksesta voi sanoa jotain yhtä toimintamallia. Mulla se on myös, mutta mua on nyt kielletty kyttäämästä arvoja (koska osoitin että osaan syödä oikein ja parin viikon arvot oli ok) ja vaan pitää ruokavalioo sit noudattaa loppuun asti. Ei mitään diabeteshoitajia, ylimääräsiä ultria tai muuta ekstraravaamista missään.

Todellakin tuntuu vaihtelevan hurjasti. Toisille vauhkotaan pienestäkin ja toisille ei taas kerrota riittävästi, jos jokin testeissä heittää. Ota näistä nyt selvää.

Just tänään neuvolan jälkeen totesin, että sitä on kyllä onnekas, jos saa mukavan neuvolahoitajan joka ei ole turhan vauhko, muttei myöskään jätä mitään tärkeää kertomatta. Ittelle on onneksi osunut kohdalle ihan mukava neuvolahoitaja, mutta samaa ei voi sanoa diabetesneuvolahoitajasta eikä neuvolalääkäristä, mutta ei kai sitä kaikkea voi saada.

Niin, ja tällä odottavalla puolella sopis muistaa että jos ei ole jostain asiasta neuvolassa puhuttu niin sitten se ei varmaan ole mitenkään itseä koskettavaa. Toki kun tässä touhussa on ekaa kertaa, ni tottakai sitä miettii ja pähkäilee, kun ei tiedä mitä tuleman pitää. Itse olen myös ensiodottaja, mutta oon kyl saanu stressin pidettyä poissa ihan sillä faktalla, että täällä Suomessa me ollaan hyvissä käsissä kuitenkin.

Mä oon oman terkkani tavannut 5min ennen lääkärin tapaamista plus nyt viimeks, kun juteltiin melkein tunti kaikesta. Kaikki muut kerrat oon käyny sijaisilla ja muilla terkoilla, oma kun on pitänyt pitkän loman jne. Jossain vaiheessa kärsin siittä ja tuntu ihan naurettavalta, mutta toisaalta nyt taaksepäin katsoessa kaikki on olleet ihan ok. Muutama lässyttäjä on sekaan mahtunut mutta niistäkin on selvitty.

Se on kyl; mä en voi sietää sitä että mulle, 31-vuotiaalle puhutaan ku lapselle :D Vaikka hyvää varmaan tarkottavat mutta silti. Jännä kokea miltä se tuntuu, kun itse oon työskennelly hoitoalalla ja sosiaalipuolella, ja ollu aina kauheen tarkka etten ala lässyttää - oli asiakasryhmä mikä tahansa.

Takaisin