Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MaMaMehiläinen: ei kannata huolestua kätilön sanoista. Ystävälleni kanssa ihmeteltiin vauvan pään kokoa, kun ei vastannut viikkoa samalla tavalla kuin muut mittaukset. Sitten kätilö katsoi tulevia vanhempia ja totesi, että lapsi on tullut vanhempiinsa, kun molemmilla hieman keskivertoa pienemmät päät. Jokainen on oma yksilönsä ja oman käsityksen mukaan se oma ulkomuoto alkaa muodostua jo kohdussa. Ja jos mitat olivat hyvät, niin turha stressata. Olisi muuten kätilö pyytänyt lääkäriä katsomaan.

Meillä oli toinen ylimääränen äitipoli lääkäri maanantaina. Mies ei oo päässy noihin nyt mukaan. :( Mutta vauvalla oli kaikki hyvin ja keskikäyrillä kasvaa. Painoarvio oli reilut 1200 <3 kilpirauhasongelmien takia siis seuraillaan, vaikka arvot yms. onkin ollut ihan kohillaan. Toissakerralla lääkäri uskalsi veikata vilautuksen perusteella tyttöä, nyt ei saanut varmistettua. Tää tyyppi ku tykkää istua jalat ristissä salaisuutensa päällä ultrissa :D

Tänään käyty ultrassa mittailemassa pikku mimmiä. Muuten koot vastasi viikkoja mut masun ympärys vastas rv32 ja nyt vkt on 30+5. Kolmen viikon päästä seurantaultra ettei hirveesti paino vauvalla nousis. Painoarvio oli tänään 1748grammaa :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Masun ympärys? :O ruukataanko sitäkin mitata jossain päin suomea? Mun fyysinen mahan ympärys vastaa sitä mistä moni muu synnyttää... (Kuten olen jo kuullut jonku kerran sen lisäksi että kysytään montako siellä on...)
Ei meillä ole ikinä mitattu moista :)

Joku oli käyny kilppariarvojen takia lisäkontrollissa (en pysty lunttaan kuka kun kirjotan) mutta onko sulla liika- vai vajaatoimintaa? Meillä ei tuohonkaan liittyen tehdä muuta ku katotaan pari kertaa raskauden aikana noi tsh:t ja t4v:t...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

^Vauvan paino arvioidaan pään ympäryksen, vatsan ympäryksen ja reisiluun pituuden perusteella, ultralla otetaan nuo mitat, eli siis vauvan masusta on kyse :).

Niin ja siis tosiaan, vauvan masu oli vähän liian iso. Mun maha nyt on jättimäinen :D :D

Ahhahhaa :D
Mä ihan aattelin että no jo on hassua :D ~raskausaivot~

Voiskohan tota lisäultraa pyytää neuvolassa, kun lääkärineuvolassa ei saatu mitään painoarvioo ja mulla kuitenkin on toi diabetes päällä. Olis kiva tietää että missä mennään, kun toi sf-mittakin hipoi viime kerralla yläkäyrää.

Tässä tänään ja eilen on alkanut jostain syystä huippaamaan ihan älyttömästi. En tiedä johtuuko se sokereista vai raudan puutteesta. Ens viikolla olis neuvola, mutta pitäisköhän sinne soitella tosta jo tällä viikolla. Vaavilla tuntuu olevan kaikki kunnossa kun liikkuu joka päivä reippaasti.

Neuvola 30+6 oli tänään. Sf-mitta 30 - yläkäyrillä mennään edelleen mutta kasvu kuitenkin rauhottunut. Paino noussut parisataa grammaa kahden viikon takaa; ehkä kaiken kaikkiaan vähän liikaa mutta hellepiikin jälkeen kuitenkin rauhottunut täysin. Vauvan syke 150, köllötteli poikittain ja tunnustelemalla ei kuulemma ole kyse jättivauvasta. Mun beibi on kauheen liikkuvainen. Nyt sillä on vielä tilaa pyöriä tuolla ympyrää.

Raskausdiabetes on herättänyt kysymyksiä ja jännitystä vauvan koosta, oon vähän kateellinen kun toiset saa tässä näillä viikoilla jotain ultria ja painoarvioita. (Mun viimeinen ja ainoa on rakenneultrasta 20+1, se 407g!) Mutta mä ootan viel kuukauden lääkäriä ja se laittaa ultraan jos katsoo tarpeelliseksi. Jos ei katso, niin se on tietty hyvä, vaikka jotenkin kiinnostais kyl joka tapauksessa.

Neuvolassa käyty 31+1 Kaikki oli muuten kunnossa mutta hemoglobiini laskenut. Sitä kyllä itse epäilin kun ollut väsynyt ei siis muutakuin rautatabletteja napsimaan. Kahden viikon päästä sitte uudestaan. Niin ja painoa tullut tähän mennessä 12.9kg.

Täällä myös neuvolapäivä. Painoa on itselle tullut mutta ei hälyttävästi kun en edes saanut mainintaa :eek: Möykyn syke 145 ja hyvässä tahdissa jumpsutti sydän :Heartred Viikot 30+1, sf-mitta 29. Ei siitäkään sen enempää puhuttu mutta kuitenkin täti totesi että hyvin tuntuu kaikki olevan ja vatsa kasvavan. Näillä tiedoilla oli ihan kiva osteopaatilla käydä, kun sai vähän enemmän informaatiota oman kropan toiminnasta :grin Lääkärineuvola onkin vasta äippäloman aikaa ja jos sitten sais kokoarvioo. Viimeisin tieto tokasta ultrasta!!!

Tänään kävin höpisemässä neuvolatädin kanssa, 29+1. Paino noussut yhteensä 5,6kg. Kaikki hyvin, sykkeet 145-150 luokkaa, kova möyriminen oli. Vauva laskeutunut jo melko alas pää alaspäin, tätä neuvolatäti vähän ihmetteli, mutta totesi, että tilaa on vielä kääntyillä. Ja ajat perhevalmennukseen sain.

Mulla oli viime perjantaina neuvola, silloin rv 31+5. Kohdun sf-mitta oli 29,5 cm ja vaavin syke jälleen se 150! :p Alan kohta epäilemään n-tätin laitteita... Paino noussut nyt yhteensä n. 10 kg mutta en onneksi saanut noottia siitä. Vauva oli korkeassa raivotarjonnassa, eli ei kovin alhaalla.

Tänään kävin höpisemässä neuvolatädin kanssa, 29+1. Paino noussut yhteensä 5,6kg. Kaikki hyvin, sykkeet 145-150 luokkaa, kova möyriminen oli. Vauva laskeutunut jo melko alas pää alaspäin, tätä neuvolatäti vähän ihmetteli, mutta totesi, että tilaa on vielä kääntyillä. Ja ajat perhevalmennukseen sain.

Ja täytyy lisätä, että sf oli 26,5cm eli keskikäyrällä mennään nätisti :)

Täälläkin käyty neuvolassa. Nyt 31+2, paino noussut 600g vajaassa kk ( yhteensä noussut 7,5kg), sf-mitta 30. Vauva on jo aika alhaalla pää alaspäin. Sykkeet hyvät. Supisteluita ja veresokerin ylityksiä pitää seurata, sain ensi viikolle jo uuden ajan. Virtsassa vaikutti olevan jotain häikkää joten pissatulehduksen tarkistus ja bakteeriviljely. Ja pitää mittailla kotona verenpaineita raskausmyrkytyksen varalta.

Olipahan turhan tuntuinen neuvolalääkärikäynti. o_O Katottiin nopeesti verenpaine ja paino ja nopeesti ronklasi tuolla alapäässä ja katto kohdunkaulat yms. Sitten vähän aikaa ultrasi (olihan se tietty tosi kiva nähä tuo asukki taas, näyttää jo ihan pieneltä ihmiseltä :) ja koitti tunkea sormea suuhunsa moneen kertaan). Sitten kyseli nopeesti miten oon voinu ja siinäpä se. :/ No kahen viikon päässä ois taas neuvolakäynti jos siellä ei tuntuis olo ihan niin liukuhihnapotilaalta.

riSa, samaa se on täälläkin. Tuntuu todellakin nopealta, yksinkertaiselta ja vähän jää suu auki joka kerran jälkeen!:eek: Oli sitten neuvola tai lääkäriaika. Edellisessä neuvolassa oli kuitenkin aina vähän aikaa jutella...:rolleyes: ja höpötettiin neuvolatädin kans paljonkin kaikkea.
Noh, aina ei voi voittaa. Kohti seuraavaa kertaa jälleen avoimin mielin :wink

No ihan samat fiilikset täälläkin. Ei meillä paljon tunteita ja fiiliksiä kysellä. Enemmän ne on rutiinisuorituksia kaikki käynnit. kätilöt puolestaan sairaalassa on ollu tosi ihania ja inhimillisiä!!

Tänään neuvolassa käyty. Rv 29+1. Sf 26cm. Syke vauvalla pyöri siinä 140. Jee hyvin kasvaa :love017 Kerroin siellä että vauva potkii todella kipeästi oikeaa kylkeäni vasten, todella reunassa ja siellä totesivatkin että vauva melkeimpä poikittain mahassa, pää hieman alempana o_O Ennen ollut aina selkeä rv, hui kun ei olis nyt pikkanen päättänyt että kääntyykin pää ylöspäin :eek: Kysyin tehdäänkö täällä meillä päin sikiön painoarviota tms. niin kuulemma ei.. lääkäri vain varmistaa että se mahtuu tulemaan alateitse ja on oikeassa asennossa, jos jompi kumpi näistä mättää voi saada lähetteen ultraan (täällä tuppu kylässä ei ultrata, niissä joutuu käymään kauempana...) ja siellä voidaan ehkä tehdä... Huoh... Eikä siis ultriakaan enää tule jos kaikki ok. Ollut siis ainoastaan nt-ja rakenneultrat. Noh eipä voi mittään, olishan sitä pientä voinut vielä olla kiva katsella näin vatsa asukkina ennen syntymää :)

Mite musta tuntuu että kaikki tietää misä käyrillä mennää ja on nähty vauvaa ja saatu painoarvioo ja mitä kaikkee.. Mulla ei suoraansanotustikkaa oo mitää hajua mistää. :o nojoo, perus np ja rakenne uät otettu eikä mitää painoarvioita jne. Ja sitte ku jouvuin KYSissä käymää nii sielö lääkäri tarkasti vauvan voinnin ettei sillä oo mitää hätää nii sillo sain kuulla eka kertaa painoarvion! Yhe kerra oon neuvolalääkärissä päässy käymää eikä sielläkää muuta oikeestaa saanu tietää muuta kun sen että poika tulossa ja vastaa viikkoja :o ja siitä on aikaa. Eikä tietoakaa toisesta neuvolalääkäri ajasta.
Neuvolassa on otettu sf mittoja joo tietysti mutta en mää tiijä misä käyrillä se menee?! Tai ees vauva :D mua ei ees seurata mitenkää erityisen tarkemmin vaikka mullaki on kilpirauhasen vajaatoiminta. Aina kerrotaa onko verikokeet ollu hyvät vaiko ei, jos ei nii lisätää annostusta :D tunnen ihteni jotenki iha urpoks näissä asioissa ku en tiijä mistää mitää :o

Takaisin