Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin ensimmäinen neuvolalääkärikäynti takana ja kaikki hyvin. "dudum, dudum" sieltä kuului nätisti.:Heartred
Painonnousu näyttää mulla tasaantuneen, alussa tuntui sitä tulevan. Mut mullahan onkin koko ajan nälkä eikä minkäänoloista pahaa olo tai oksentelua ole ollut =). Ja kun tuo migreeni on pakottanut lepäämään niin on kirmailu sekä salilla käynti jäänyt vähemmälle niin ihmekkös jos muutama kilo tulee.
Migreenistä haittaa on ollut eikä siihenkään mitään ratkaisua löytynyt tällä käynnillä, saikkua vaan hakemaan jos taas pahaksi äityy.
Sokerirasitustesteistä kyselin, kun ikää on se 37 vuotta... no lääkäri (itsekkin nuori) ihmetteli ensin, että miten niin jo 37, et voi olla tosissasi =). Hesassa kuulemma 40v ja yli "joutuu" automaattisesti, muuten katsotaan riskitekijät ja miulta ei sellaisia löydy.

Mä ainakin oon syönyt pastöroituja juustoja ihan hyvällä omalla tunnolla niin tuorejuustoja kuin fetaakin. Lakuhimo vaivaa ja mut onneks vielä järkevissä rajoissa. :)

Nyt sitten odotellaan parin viikon päästä olevaa rakenneultraa...

Ihan hyviä verenpainelukemia teillä on kaikilla. Mulla on verenpainetauti ja alapaine normaalisti ilman lääkkeitä yli 90! Nyt raskaus on luonnostaan alentanut paineita, lääkkeet lopetin itse heti kun sain tietää olevani raskaana. Jos loppuraskaudessa alan saada kotona mitatessa lukemia 150/90, alotetaan albetol-lääklitys. Muuten vetelen ilman.

Multa ei paineita neuvolassa edes mitata, koska tiedossa on että siellä lukemat aina isot (valkotakkikammo, no can do). Aluks mittasin kaks kertaa aamuin illoin ekojen neuvoloiden välissä ja sain kotona ihan normaaleja lukemia. Nyt ohjeena mitata ainoastaan kotona, ennen neuvolakäyntiä. Äsken mittasin huvikseni; 134/77, eli ihan hyvissä mennään.

Täällä odotellaan vielä ekaa neuvolalääkärikertaa (2 vkoa vielä) ja ru:aankin lähemmäs 5 vkoa. Mä ihmettelin edelliskerralla neuvolassa kun "täti" kysyi, että onko tää väli mun mielestä liian pitkä ja et soita vaan jos tulee epävarmuutta välissä ja haluatkin jo aiemmin tulla kuuntelemaan sydänääniä. No, nyt ymmärrän ne puheet :D Tähän saakka mennyt hyvin, mutta nyt taas viikon verran jotain ihme stressiä että onkohan kaikki nyt hyvin ja kun niitä liikkeitäkin vois jo alkaa tuntemaan jajajaja... :D Mutta, nyt yritän rauhottua ja kestää nämä kaks viikkoa!
Ylipainoisena täällä kanssa stressaan siitä painonnoususta, mutta huh, tänä aamuna kävin vaa'alla ja näyttää pienempiä lukemia kuin ekalla neuvolakäynnillä. Toisaalta nyt vasta on alkanut makea taas maistua (ei tosin samoissa määrin kuin ennen :D) että ehkä sillä on oma iso osuutensa asiaan. Nyt on muutenkin semmonen kummallinen olo noiden syömisten kanssa, kun oikeen mitään ei tee mieli?! Siis syön kyllä ihan normiruokaa, mutta ei yhtään mitään mielitekoja. Ehkä tästä pitäis olla vaan onnellinen ja keskittyä siihen, että syö terveellisesti. Mutta yleensä ruuanlaittoon on vaikuttanut hiukan sekin millä mielellä on, onko kevyen salaatin päivä vai tekiskö mieli jotain täyttävämpää, nyt on hirmuisen vaikea keksiä mitä tekee ruuaksi :D
No joo, mansikoita tekee mieli ;) Harmi vaan kun ne ihanat kotimaiset on vielä melkoisen kalliita...saattanut silti pariin rasiaan sortua ;)

Tänää ostettiin lasten kans ruotsalaisia mansuja,niitä ku saa myös syödä.
Mutta eivät ole yhtä rasvanen hinta ;)

Mie oon ihan unohtanu kertoo, että kävin alkuviikosta neuvolassa. Sydänäänet löyty pienen etsiskelyn jälkkeen hyvin alhhaalta ja syke pyöri 150 tietämissä. Kaikki hyvin siis. Mie tykkään, kun täällä neuvolassa saattaa vierähtää tuntikin, kun neukka juttelee välillä myös niitä näitä. Auttaa varmasti löytämmään myös ne ongelmat joita joillakin odottajilla on, mutta eivät kovin herkästi niitä uskalla esiin tuoda.

Tänään neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa :) painoa tulkut n.500g/vko, en kauheasti jaksa stressata kun lähtöpaino on alhainen. Sykkeet oli n. 140-146 :) nyt vaan odotteleen rakenneultraa jos sais tietää sit sukupuolen <3

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app

Neuvolassa käyty! Kaikki kunnossa ja toukan sykkeet +150. Paino oli vähän tippunut aloituspainosta mutta koska verenpaine ja hemoglobiini oli hyvät niin ei huolta. (Ihme kyllä tuo paino kun olen kyllä mässäillyt ihan riittävästi :D )
Viikolla 18 mennään jo :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla huomenna illalla 4D-rakenneultra! Iiiks kui paljon voikaan jännittää, et onhan kaikki hyvin... Kovasti Nooa potkuttelee, mutta niin tekee myös semmoset vauvat, joilla pahoja rakennevikoja, ei takaa potkut eikä sykkeet terveyttä. Huh. Vuorokauden päästä mä tiedän jo. Menis nyt aika nopsaan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Toivon kyllä koko porukalle tsemppiä rakenneultraan sekä hurjasti voimia niille, jotka mahdollisesti saavat uutisia vauvasta, joka ei ominaisuuksiltaan vastaa "normaali"kehitystä. Itse jännitän myös rakenneultraa jonkin verran, mutta myös odotan näkeväni Olmin jälleen. Muistinko muuten kertoa että viikon takaisessa neuvolalääkärissä oli kaikki hyvin ja sain myös (yllätyksenä) nähdä rakkaani, koka tällä kertaa oli köllimässä selkä alaseinämää vasten, pienet kintut ylöspäin suunnattuna. Neuvolan ultralaite oli tosin vanha, eikä kuva ollut hirveän hyvä, muttei haittaa!!!

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Tsemppiä ultriin, jännätään täällä teidän puolesta :happy093Mulla on ensi viikolla, mitä lähemmäs se tulee sitä enemmän jännittää. En jännittänyt poikien aikana ultria näin paljon. Onhan nyt ikääkin tullut lisää, ja silloin meillä ei ollu vielä konetta ja gooooglea :wink

Eilen kävin ekassa " laajassa lääkärineuvolassa". Eivät siis tehneet mitään kun en vuoda eikä ole kipuja... Ei tehnyt _mitään_ tavallisuudesta poikkeavaa. Ei otettu edes hemoglobiinia. Vaan paino, verenpaine ja pissa jonka teki terkkutäti ja lääkäri ei muuta sitte tehny ku kuunnellu sykkeet. Voin kertoo että vähä harmittaa, sillä aika monilla muilla on otettu sf-mitta ja tehty sisätutkimus et kaikki ok. Näillä mennään =)

Eilen käytiin neuvolassa ja viime viikkosesta pikakäynnistä tullu kilo (1KG!!!!!!!) lisää painoa! Todettiin kuitenki että se taitaa olla pelkkää ylimäärästä nestettä (jaloissa oli crocseista kunnon jäljet!) sf-mitta oli 21cm! että kyllä täällä kasvaa hurjan iso pötsi! :D ilmankos on selkä koko aika kipeenä.. Verenpaineet 131/89 p. 81. Hemog oli laskenu taas, joten rautaa jälleen popsimaan päivittäin. Sydänääniäki kuunneltiin eikä minipapu meinannu pysyy taaskaan ollenkaan paikallaan, hurja myllerrys ja korvissa sirisi kun tää kaveri monotti doppleria :D Ens viikon torstaina siis ru, sinne kun jaksaiskin odottaa...<3 <3 <3 <3

FirstTimeMom, ei minunkaan "laajaan" lääkärintarkastukseen mennyt kuin ehkä max 10minuuttia, josta noin 3min sisätutkimukseen jossa kokeili kohdunkaulaa, sit kuunteli sykkeet ja siinäpä se, muutama sananen vaihdettiin. Ennen tuota lääkäriä terkka mittas painot ja verenpaineet, sf-mittaa ei otettu. -Tosin olen jostain lukenut ettei niillä viikoilla (Kävin pian nt ultran jälkeen eli oisko ollut 12+ viikolla?) se lukema vielä olekaan vertailukelpoinen?

Nyt mulla on koko tää kesäkuu vailla mitään raskauskäyntejä. Varmaan teitä joitakin kummeksututtaa miks mä niitä käyntejä haikailen, mutta jotenkin näin enskertalaiselle ne konkretisoi odotusta ja ovat aina kivoja välietappeja mitä odottaa. Nyt seuraavaan ultraan vielä reilut 3 viikkoa ja tuntuu ikuisuudelle! Sitten kun on noita liitoskipuja (?) alkanut tulla, tai mitä lieneekään, niin ois jotenkin mukavampi kysellä terkalta tuollaisista eikä arvuutella täällä, vaikka kiitos ihanuudet, paljon on helpottanutkin saada vastauksianne asioihin mitkä ihmetyttänyt.

Mä tapasin lääkärintarkastuksessa vain neuvolalääkärin, en neuvolatätiä ollenkaan. Hemppaa, pissanäytettä ja verenpainetta ei otettu, ainoastaan sisätutkimus, kohdunpohjan korkeus (käsin, oli N-1 eli yhden sormenleveys alle navan) ja sykkeet dopplerilla. Sitten juteltiin kaikenlaista, mitä on ollut mielen päällä liittyen raskauteen.

Tänään on alkanut jännittää todenteolla huominen rakenneultra... Vielä reilut 24 tuntia! Hirvittää että jos kaikki ei olekaan hyvin, tähän asti on kuitenkin jo päästy. Ei sitä saisi etukäteen murehtia, mutta minkäs sitä itselleen välillä mahtaa. :confused:

Tänään kävin neuvolassa taas, taisi olla kolmas kerta nyt. Katottiin verenpaineet ja horoskoopit ja aiempien kokeiden tulokset ja jutusteltiin ihan yleisiä kuulumisia ja sitten vielä ultralla vilkaistiin maha-asukkia. Olen kuullut että joillakin on vaan ihan muutama ultra koko raskauden aikana mutta itsellä tuo oli jo kolmas kerta :O (viikkoja 16+6) ja neljäs on sitten rakenneultra ensi kuussa. Nyt ruudulla näkyi että siellä se harjoitteli jotain akrobaattiliikkeitä ja heilui ja mekasti niin paljon että sydänääniä oli hankala saada selvästi kuulumaan.
Hyvät sykkeet kuitenkin ja kaikki muutenkin hyvin. Hyvin on asukki kasvanut taas ja itselläkin painoa on tullut (vaan) 800g lisää vaikka itsestä tuntuukin että oon paisunut kuin pullataikina ikään.

Mulla on tasan kaksi "ilmaista" ultraa koko raskauden aikana, eli vaan ne vapaaehtoiset seulat. Hurjalta tuntuu että jos kaikki menee hyvin niin huomisen jälkeen näen murusen seuraavan kerran vasta sitten loka-marraskuussa!

Voi hurja, rakennneultrat vaan lähestyy. Joillakin ilmeisesti jo ollutkin?
Kyllä jänskättää vaikka itellä se on edessä vasta heinäkuun alussa, mutta jännätään se aika teidän muiden puolesta :)
Mulla oli viime viikolla kaksi käyntiä, toinen naistenautien puolella ultrassa niiden vuotojen vuoksi. Kaikki oli hyvin eikä vuodon syy selvinnyt ja toinen reissu oli sitten neuvolalääkäri jossa aluksi oli tuo terkan tapaaminen perussysteemeineen ja sen jälkeen lääkäri joka armahti sisätutkimukselta tuon naistentautienpolikäynnin vuoksi, papakin siirtyi ilmeisesti jälkitarkastukseen.
Sydänäänet kuunneltiin ja sen päälle vielä ultrailtiin, kaikki oli mainiosti ja sykkeet oli n.160
sykkeet olleet koko ajan 160-170 :Heartred

Takaisin