Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja täytyy muistaa, että hoidoista tai tutkimuksista voi ja saa kieltäytyä.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Näinhän se menee. Seulonassa otetaan vaan verikoe ja sitten katsotaan ultralla mahan päältä tai sisäkautta vauvan niskapoimun paksuus. Näistä tuloksista yhdessä lasketaan "taipumus" Downin oireyhtymään. On siis täysin turvallinen äidille ja lapselle :) Neuvolasta saa esitteitä asiasta.

Niinhän se on, että on jokaisen oma asia mihin seulontoihin haluaa osallistua. Toisaalta ihan kaikkiin tutkimuksiinhan ei edes pääse (kuten lapsivesinäyte) ainakaan julkisella puollella, jollei ole aihetta epäillä esim. kromosomivirhettä muiden tutkimusten perusteella, tai kuulu muuten johonkin riskiryhmään.

Omassa lähipiirissäni on ollut tapaus, jossa juuri näiden seulontojen ansiosta havaittiin kehityshäiriö - harvinainen tapaus, jossa selkäydin ei sulkeudu, mikä johtaa siihen, että aivot eivät kehity. Raskaus keskeytettiin. Lapsi ei olisi todennäköisesti selvinnyt syntymään asti. Jotkut harvat näistä ns. aivottomista lapsista syntyvät elävänä ja saattavat hengittää pari päivää refleksien avulla syntymän jälkeen, mutta eivät siis elä paria päivää pitempään. Mietin tätä asiaa ja olisin itse halunnut vastaavassa tilanteessa myös tietää asian ajoissa.

Anteeksi, ei ole tarkoitus pelotella ketään ja nämä tapaukset ovat tosi harvinaisia, mutta halusin vain kertoa taustaa sille, miksi itse otan kaikki mahdolliset seulonnat vastaan jotka tarjotaan. Ymmärrän kuitenkin hyvin myös heitä, jotka eivät halua niin tehdä ja jättävät asiat luonnon käsiin. Totuushan on, että suuri osa lapsista kehittyy ja syntyy täysin normaalisti seulonnoista ja tutkimuksista riippumatta.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä Autumn! Laitahan sit viestiä tänne jahka ehdit!

Talvivauvaa odottava; m-inski jo selvittikin että kyseessä on viikkoa + päivää. Ja nämä lasketaan siis edellisten kuukautisten alusta, joten hedelmöittymishetkellä on jo periaatteessa jotain rv2+ :) -Ettei menisi liian helpoksi.
Lisäksi jos sinulla on menossa kymmenes raskausviikko, tarkoittaa se sitä että se merkitään 9+?, eli yhdeksän viikkoa ja joitain päiviä täynnä= kymmenes viikko menossa.

Itse olen tykännyt neuvolasta saamastani Vau-kirjasta jossa on kerrottu raskauden kulusta. Siinä on myös rautalangasta taivutettu noiden viikkojen kulku.

terv Tinja rv 9+2, eli kymmenes viikko täälläkin :)

Moi
Tänään se sit oli
Eka neuvola takana ja iloinen mieli :) olin ihan yllättynyt kun pääsin ultraan ja sain ekat kuvat mukaan.rv 8+3.
Siellä se pikkunen köllötteli ja ihan pikkuriikkinen sydän löi,niin sanomattoman ihana tunne nähdä tuo pieni masuasukki :)
Tästä on ihana jatkaa kohti pääsiäistä :)

Nt-ultra on onnellisesti takana! Huh, kyllä jännittikin! Mutta kaikki oli siis masussa hyvin, siellä venkoili erittäin pirteänoloinen kaveri ja esitteli jalkapohjiaan meille. :Heartred Kyllä siinä muutamat ilonkyyneleet vierähti silmistä! Tuntuu edelleen ihan epätodelliselta, mutta nyt on vihdoin nähnyt että siellä mahassa on oikeasti uusi elämä kasvussa. Hassua oli se, että kaverin koko vastasi viikkoja kuukautisten alusta, eli 12+2 mutta tiedän, että se ei ole mahdollista, sillä meillä oli tasan kaksi kertaa peitonheiluttelua kuukautisten ja plussan välissä. Ja vaikka laskisin siitä aiemmasta kerrasta niin silti saan viikkoja ihan maksimissaan 11+4. Mutta nuohan voi tarkentua sitten vielä myöhemmin rakenneultrassa, pääasia että kaikki tosiaan oli kuten pitikin. LA ei muuttunut tuon koon takia vaan pysyi kuukautisista laskettuna eli 26.10. Itse pidän kyllä 31.10. todennäköisempänä...

Ultraus tehtiin vatsan päältä, kätilö sanoi että kokeillaan siitä ensin mutta ei saa säikähtää jos ei mitään heti näy, sen jälkeen olisi kokeiltu sisäkautta. Mulla tuota vatsamakkaraa vähän on edessä, mutta samantien siellä kuitenkin näkyi se pieni mönkiäinen. Niskaturvotusta ei ollut juuri nimeksikään. Kuvia saatiin iso tukku mukaan. Kyllä vierähti iso kivi sydämeltä!

Huh!!! Ja jee! Nyt meidän "paniikkileidit" Tinja ja Autumnkin pääsee huokaisemaan ja naatiskelemaan!!! Oon super onnellinen teidän puolesta.

Itselläni ainakin ensimmäinen ultra teki tehtävänsä ja siitä lähtien olen ollut paljon levollisemmin mielin. Ennen ultraa ajatus kyllä laukkasi jos ja miten... Nyt vain ilo irti siitä tiedosta että kaikki on just hyvin :)

Huomasin kalenterista että ensiviikolla on toinen neuvolakäynti, olin jo unohtanut tarkan päivän ja ajan. Ensimmäiseen laskin lähes tunteja ajan varaamisesta lähtien...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onnea kaikille hyvistä kuulumisista! <3 Olen tipahtanut kärryiltä, kun pyörin enemmän facen puolella...

Tänään toisessa ar-ultrassa käyty. Ekalla kerralla kunnon mittaustulosta ei voitu ottaa, kun näkymä oli niin huono. Kohtu reippaasti eteenpäin kallellaan niin alakautta ei nähty tarpeeksi ja mahan päältä virtsarakko oli tiellä. Tänään ultrattuna nähtiin yksi sykkeellinen, oikeassa paikassa oleva, pikkuinen. Tänään menkoista laskettuna 9+1 ja mitat vastasivat 8+6, joten LA:ta ei vielä muuteta Hyvä olo nyt :)

Tänään ultrassa ja en voisi olla onnellisempi! Vastasi päivälleen viikkoja ovulaatio testin plussasta laskettuna. Sydän sykli ja raajat heiluivat. Nyt yritän jättää kaiken huolehtimisen ja uskoa, että kaikki menee parhain päin. Tiedän toki, että voi tapahtua jotain, mutta niin voi milloin vaan. Np-ultra on vasta 13.5., kun oon edellisen viikon lomamatkalla. Taitaa olla jo rv14 silloin.

Mulla on neuvolakäynnit kestäneet aina maksimissaan vartin. Olisikin ihan mielenkiintoista tietää, että mitä kaikkea siinä puolentoista tunnin aikana tehdään :) ei tosiaan tämä Englannin neuvola järjestelmä ole ihan yhtä laadukas kuin Suomen.
Eipä mullakaan yleensä kyllä ole ollut mitään kysyttävää..

mulla kesti jonku tunnin se ...koska en ole ensi synnyttäjä..pitää täyttää päihdelappu, otetaan hemoglobiini...jutellaan kaikesta ja asioista :) ja saa miljoona erilaista lappua mitä pitää lukea tai täytellä :D

Tänää np-ultra ja voi että kun toinen on kasvanut ja siellä hän pötkötteli mallikkaasti juuri lääkärin toivomassa "mittausasennossa". Selvästi herätettiin kaveri, kun hetken päästä alko sellanen vispaaminen ja pyöriminen, kunnes väsähti taas ja kävi kiltisti pötköttään samaan "mittausasentoon". Ihanaa! :love7Olen niin onnessani. :Heartred:Heartred Toisella kaikki hyvin ja niskaturvotusta ei nimeksikään. Onnen kyyneleethän siinä tuli ja tänää on lähetelty ultakuvaa puhelimella äidille ja ystäville :oops::rolleyes: Tekis mieli huudella koko maailmalle, että kattokaa nyt mikä nökkönen täällä kasvaa! :love7 Kuinka voi mennä onnesta sekaisin! Nyt jaksaa taas oksentaa viikko tolkulla :smiley-bounce013

EDIT: Laskettuaika piti ainakin nyt päivälleen paikkaansa ja rv siis rv 11+5 tänää.

NT-ultra vähemmän onnellisesti takana. Lukemathan sieltä pärähti, 3,9. :sad001
Tässä pitäisi yrittää olla reippaana ja salailla raskautta vielä noin kuukausi jolloin ehkä on tulokset selvillä.
Tällä hetkellä suututtaa vaan ihan kauheasti! Johan edellinen raskaus oli KU ja kesti kuukausi kaupalla hoitaa sitä. Niin pitihän nyt tämmönenkin vielä tulla.

Mä en oikein noista lukemista ymmärrä tai tiedä mitä tarkoittaa KU.. :/

ku = kohdun ulkoinen. En tuosta lukemasta ole varma, mutta tarkoittaisko niskaturvotusta? Tsemppiä joka tapauksessa kokakolalle. :Heartred

Pahoittelut Kokakola. En osaa sanoa oikein mitään mikä lohduttaisi. Mutta toivotaan kovasti teille parempia uutisia jatkotutkimuksista.

Stork: ku = kohdun ulkoinen raskaus, ja nuo lukemat viittaa siihen niskaturvotukseen jonka mittaamisen tuo nt-ultra siis pohjautuukin. En muista rajoja kun en ole siinä itse ollut, mutta kun lukema ylittää määrän x, voi lapsella olla lisääntynyt riski joihinkin kehityshäiriöihin. Mutta tämä tosiaan kertoo vain kohonneesta riskistä, jatkotutkimuksissa sitten selvitetään asia perusteellisemmin.

Takaisin