Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut Sintti ja voimia tunteiden läpikäymiseen.

Meillä oli eilen ar-ultra, jossa laskettu aika arvioitiin välille 1.-3.12. (Eri mittauksilla eri tulos). Tuohan voi tosin vielä myöhemmissä ultrissa muuttua. Taidan nyt kuitenkin sitten siirtyä pääosin tuonne joulukuisten ryhmään, vaikka saatan toki täälläkin pyörähdellä :).
Iloa ja eloa kaikille!

Kovasti voimia kaikille km saaneille <3 Itselläni ei ole vielä ultraa ollut, vasta 30.4. :( ei millään jaksaisi odottaa sinne asti! Mitään vuotoja ei ole onneksi ollut, oireetkin pysynyt samanlaisina ellei pahempina. Silti jännittää ja pelottaa kovin, että onko kaikki hyvin. Tämä epätietoisuus on yhtä tuskaa..

Voimia kaikille keskenmenon kokeneille! Oman aikansa elämän ymmärtäminen tuollaisen vastoinkäymisen jälkeen vaatii. Toivon teille kaikkea hyvää tulevaan!

Me kävimme ensimmäisellä neuvolakäynnillä torstaina. Neuvolantäti oli sama kuin viimeksi kesken menneessä raskaudessa. Hän oli kovin erilainen, osaaottava ja kuunteli. Viimeksi oli kovin ylimalkainen, eikä esim lähettänyt ultraan vaikka hoito-ohjeen mukaan olisi pitänyt.

Olin tosi varautunut ennen käyntiä, valvoin edellisen yön ja mietin. Kaikki sujui kuitenkin hyvin. Tämä täti tulee lisäksi jatkamaan nyt meidän kanssa, vaikka aluksi piti olla toisen. Täti laski lasketuksiajaksi 17.11. Itse olin laskeskellut 18.11. Ja ar-ultrassa saatiin 20.11. No seuraavassa ultrassa saadaan sitten tarkemmat mitat ja yksi laskettu päivä, jota odottaa.

Neuvolan jälkeen oli hyvä mieli ja jotenkin heräsin huomaamaan, että mehän ollaan jo pitkällä. Pääsiäisen jälkeen seerumiseulaan, sitten tulee jo kutsua ultraan ja pian on eka kolmannes takana. :)

Kaikille oikein leppoisaa lauantaita!

Ainakin useimmiten alkuraskausessa ultrataan alateitse. Itse jopa toivon sitä koska niin päästään lähemmäksi kohtua ja saadaan tarkempi kuva. Edellistä km edeltäneen ultran hoitaja teki jostain syystä vatsan päältä. Perusteli sillä ettei mulla ole paljoa peitteitä siinä päällä. Noh, sitten kaksi viikkoa epätietoisuudessa kun näkymä ei vastannut viikkoja josta tiesin ettei kaikki ole hyvin. (Heitti siis 2 viikkoa). Kaikki ihmetteli miksi niillä viikoilla oli ultrattu vatsalta, joten perustin sitten toivoni mittavirheelle sen perusteella...
Summa summarum; alkio näkyi vatsaltakin tapauksessani, ja etenkin np-ultra tehdään kai paikka paikoin jo vatsaltakin. Itse silti luotan alussa enemmän vaginaaliseen ultraukseen vaikka ei ne sisätutkimukset omiinkaan lempihetkiini kuulu. Jos siellä on kaikki kuten pitää, olen melko varma että keskityt ihan muuhun kuin ultralaitteeseen sillä hetkellä. :)
Tsemppiä ja mukavia ultratuloksia!

Alateitse meilki alkuraskauden ultra, ja ei sitä,edes tajua kun katsoo ruutuun - näkyykö siellä jotain :D

Mä kävin alkuraskauden ultrassa RV 6+6 yksityisellä ja vatsan päältä yritettiin. Mukaan piti ottaa esiliina, jos tarvitseekin tehdä sisäultra. No mies oli mukana siis esiliinana. Riisuduin sermin takana ja sit piti laittaa sellainen kertakäyttösairaalakaapu siihen puolentoista metrin matkalle takaisin tutkimuspöydälle.. Sellaista täällä. Joskus julkisella on pitänyt kirjoittaa laput alle, että suostunut sisäultraan. Suomessa en muista, että koskaan olisi edes kysytty, vaan tehdään niin kuin paras on.

Ultraaja oli siitä huono, että puhui tosi vähän ja senkin epäselvästi. Muuten ei kyllä sisäultra haitannut, vaikka synnytyksen jälkeen ajatus tuntuukin kammottavalta.

Mulle sanottii neuvolassa, että jos painoindeksi alle 25, tehtäisiin ultrat nykysin ihan vaan mahan päältä (myös niskapoimu-ultra) ja jos ei, niin sitten alateitse. En tiedä onko tää muuttunut nyt sitten ihan lähiaikoina, kun vielä viime vuonna kälylle oltiin kuitenkin tehty samassa paikassa alateitse ja hän on todella todella pikkanen. Ei ollut edes puhuttu, että katsoittaisiin päältä. Oisko tässäkin taas paikkakuntakohtasiakin eroja?

Musta toi alateitse ultraaminen on aika helppo homma. Oon käyny aina yksityisellä gynellä ja tottunu, et se tehdään joka tarkastuksen yhteydessä. Enemmän mua inhottaa ne jääkylmät metallivälineet... :stop Sain joskus gyne reissut alotettuani (15 vuotiaana) hyvän vinkin vanhemmalta naisgyneltä, että kun rentoutuu ja keskittyy koko ajan vaan siihen, että alavartalo on ihan rento ja hengittelee rauhassa syvään, niin koko touhu käy paljon helpommin. Musta siitä on ollu paljon apua ja huomaan, et heti jos vähänkin jännitän alakroppaa, koko toimitus tuntuu paljon epämiellyttävämmältä. :)

Ekassa neuvolass käyty. Meillä kävi nyt niin ettei sykettä saatu näkyviin, oli kyllä hyvän kokoinen jo mutta sykettä ei vain näkynyt.
Mulla tuli lauantaina sunnuntai välisenä yönä haaleaa verta pyyhkiessä ja sen jälkeen parilla vessa reissulla tosi vähän rusehtavaa vuotoa. Ja sitten yks kova "kipukohtaus", alaselkää- ja vatsaa särki hetken.
Nyt sitten eilen tuli pari kertaa kirkasta verta.
Tänään keskussairaalaan vielä ultraan ja siitä katsotaan sit jatkotoimenpiteet. Mitä luultavammin siis keskenmeno, minut saa täten poistaa listoilta.
Kova paikka tämä on meille, ei ole kovin kauaa aikaa kun oli kohdunulkoinen raskaus ja nyt tämä... :'''(
Onnellista odotusta muille <3

Mulla on ensimmäinen neuvola vasta vappuaattona. Höh, tuntuu, että siihen on vielä ikuisuus vaikka pari viikkoahan se vaan on. Ultrasta ei siis vielä tietoa. Toivon nyt kovasti, että yritettäis saada kumminkin sydänäänet kuuluviin ekalla neuvolakäynnillä, vaikka silloin onkin vasta 9+4, joten vähän epävarmaa saadaanko kuuluviin ja yrittääkö neuvolan täti kuunnella.

Janis77, just kysyin aamulla tuosta ja sanoivat että näillä viikoilla (mulla tänään 9+1) pitäisi pitäisi alkaa kuulumaan. :)

Mulle eivät suostuneet antamaan ennen 10. raskausviikkoa neuvola-aikaa (on kuulemma normaali tapa, muualta olen kuullut 7/8 viikon ekoista neuvoloista), mut toisaalta kun haluan mennä mahd. vähällä puuttumisella koko raskauden ja synnytyksen, niin aattelin et näin on varmaan hyväkin. Mihinkään seulontoihin en halua: mietin sitä niin et mitäs JOS siellä näkyy "jotain"? Se vaan aiheuttaisi turhaa huolta, kun voi olla, et vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin syntyessään. Jo pelkkä turha huoli voi olla vahingollista vauvalle. Ja jossain seulonnassa tungetaan pitkä neula mahaan ja kohtuun saakka ja otetaan sieltä näyte.... Aika arveluttavaa touhua minusta, kun siinä on todellinen keskenmenon riski olemassa.

Voisiko joku näin ensikertalaista valaista noista # + # viikkojen ilmoittamisista? Itse tiedän vain et nyt on viikko 10 menossa ja HUOMENNA on se kauan odotettu eka neuvola! Yhden ultran haluaisin, että näkisin tulokkaan kertaalleen (tällä hetkellä tuntuu et ois vaan joku älytön ummetus tän turvonneen mahan kanssa :D) ja sitten voisin aloittaa rauhassa hautomisen ja uuden tulokkaan odottelun.

Sellainen tuli vielä mieleen et täällä on eka neuvolakäynti 1,5 tunnin mittainen: onko tämä maantapa vai oman paikkakuntani erikoisuus..? Toiveikkaana, että siinä ajassa ehditään muutakin kuin "höpötellä" :p

Kyllä se sen ajan (vähintään) ottaa. :) Siis mielestäni ihan normaali kesto 1. käynnille.

talvivauvaa odottava
noi viikko merkinnät on viikot + päivät

eli mulla nyt esim 9+3 eli yheksän viikkoa ja kolmepäivää.
eka viikko päivä on esim. 10 +0 ja viiminen 10+6 sit alkaa taas 11+0

toivottavasti joku saa selvää kun oon huono selittää näin tekstinä... :)

Tänään 10+0 ja verikokeisiin meno! Ja enää 2 viikkoa nt-ultraan! Ja talvivauvaa odottava, ei seuloissa oteta näytettä kohdun sisältä (lapsivesinäyte) ellei aiemmin herää (verikokeet+ultrat) vakavia epäilyksiä kromosomi- tai rakennepoikkeamista. (Eikös se näin ole?)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin