Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milli88, mulle sanottiin että se verikoe pitää tehä ajalla 10-10+6.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Ai, mulle painotettiin että viikoilla 9+ - 11, mieluummin ei kuitenkaan heti 9+ alkuun eikä ihan sinne 10+6, vaan siinä välillä. :) Voin olla väärässäkin, mutta tällainen minulla jäi mieleen, eli ei kai se voi olla ihan päivän päälle?

Mulla on verikoe rv 10+4, ja jos muistan oikein niin neuvolatäti että siinä paikkeilla olisi paras käydä.

Meillä ei otettu seuloja vielä 9+6, eli jos ne meinaa ottaa pitää ens viikolla mennä uudestaan. Muut otettiin jo ja pissapurkit on kotona, et jonain aamuna kurvaan labran kautta töihin. Labra on työpaikan lähellä, tavallaan kätevää, kun voi käyttää mitä tahansa HUS-labraa. Omalle terveysasemalle olis todella hankala sovittaa käynnit, kun on ihan väärässä suunnassa.

Neuvolassa otettin multa hemoglobiini, 137, kuten oletinkin olevan. Tuota luokkaa mulla on aina. Painoa oli ihan liikaa, pisut puhtaat. Täyteltiin miljoonia lappusia ja sain 2014 painoksen Liberon raskauskirjasta. Se on muuten aika hyvä kirja, tarkat kuvaukset viikoittain raskauden etenemisestä, ja kuvat on kans tosi hyvät, eli esikon kanssa varmaan myöhemmin niitä sit yhdessä tutkitaan. Kun maha alkaa kasvaa, niin ihmetellään, mitä masussa tapahtuukaan.

Kirjassa on myös sopivia jumppajuttuja, synnytyksestä jne.

Mulla on verikoeseula ensi keskiviikkona ja silloin on rv 9+2 ja kyllä THL:n oppaassakin lukee että seeruminäyte otetaan rv9+0 - 11+6 ja sitten nt ultra rv11+0 - 13+6. Rakenneultra sitten taas rv18+0 - 21+6.

Täällä labrat myös tällä viikolla, neuvottiin käymään ennen rv 10+6, nyt siis menossa rv 10+2. Pissapurkin sain kotiin mukaan ja täälläkin voi mennä joko sairaalan tai terveyskeskuksen labraan. Kätevää :)

Jännää. Esikoisen kohdalla (syksyllä 2012) otettiin verikoe samalla kerralla nt-ultran kanssa, viikkoja oli kasassa 11 tai 12. Miksiköhän niitä on nyt laitettu noin erilleen? :/

Meillä kanssa neuvottu menemään 9+ -10+6 välillä. Itse käyn labrat torstaina jolloin menkkojen mukaan 10+1 mutta ekassa ultrassa näyttäisi että olisi viikon jäljessä eli sen mukaan olisi 9+1. :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Okei, jos teillä muillakin on heittoja ni ei kai se sit niin tarkkaa ole. Ar-ultrassa myös lääkäri tästä kyllä mainitsi, että mahdollisimman lähellä rv 10+0, kun minulle sitä aikaa katseli...
Neuvola täti sanoikin, et suositukset on muuttunu just 1kk sitten, et on esim. erit mitä itselläni oli 2012. Ja jokainen neuvolatätihän on yksilö.. ;) ja monet jotka jo pitkään tehneet tietyllä tavalla, ei niitä tapojaan helposti ala muuttamaan..

Sent from my iPad using Vau Foorumi

huomen eka neuvola ja toivon että sielä se ultra tai jotain et saa varmuuden onko matkassa ketään <3

Nyt mua harmittaa ihan hirveästi ettei tullut varattua ja maksettua sitä ar-ultraa... Olisi niin paljon levollisempi olo kun tietäisi ainakin ettei ole tuulimuna tai kohdunulkoinen. Nyt enää viikko nt-ultraan joten ei ole paljon järkeä tässä vaiheessa mennä yksityiselle. Mutta tämä stressi ja pelko on jotain järkyttävää!! Ollaan vielä lähdössä lauantaina reissuun ulkomaille, en varman pysty keskittymään mihinkään siellä kun mietin ja odotan sitä nt-ultraa ja plärään mielessäni kaikki kauhuskenaariot kuinka siellä kohdussa ei sitten mitään olekaan tai pieni elämä on jo sammunut.. Nyyh ihan kamalaa! :smiley-angry017 En normaalisti ole kyllä näin pessimistinen, mutta kai sitä yrittää itseä jotenkin valmistella siihenkin mahdollisuuteen ettei siellä kohdussa ole mitään elävää, ettei romahtaisi sitten niin korkealta jos näin sattuisi käymään. Suosittelen kyllä siis kaikille vähänkään heikkohermoisille tai muuten vaan jännittäjille menemään ar-ultraan.
Viikot nyt mulla siis 10+2.

Juuh noh varaa ar ultraan ei oo joten toivon että huomena sel..sen verran vuotoja ollu et en tiedä onko enää mitään..toisaalta mtään runsasta se ei oo ollu eikä kipuja, minkäänlaisia...et sapi nähä...

Meillä oli jo varhaisultra 14.3. (LA 2.11.), koska minulla on ollut tätä ennen 4 kohdunulkoista munatorviraskautta. Kaksi viimeisintä nyt syksyllä, ja viimeisessä munatorvi repes niin, et se poistettiin hätäpäivystyksessä Kättärillä. Huono torvi oli siis pois pelistä. Se oli jotenkin huojentava hetki, varsinkin kun tuon toisen munatorviraskauden jälkeen yksi lääkäri ilmoitti, etten voi tulla normaaliteitse raskaaksi. Törmäsin onneksi ehkäisyneuvolassa nimenomaan kohdunulkoisiin erikoistuneen lääkärin, joka loi minuun kolmen vuoden tauon jälkeen uuden uskon. Näin sitten kohdattiin vielä nuo kaksi kohdunulkoista, mut nyt vihdoinkin tuossa viime perjantain ultrassa onnen kyyneleet vieri pitkin poskiamme, kun lääkäri sanoi, että alkio on oikeassa paikassa. Näimme jo sydämen lyönnitkin. Viikot silloin 6+5. Neuvolaan pääsemme 26.3.

Tuntuu vieläkin epätodelliselta!!

No niin...ikävä päivittää tätä toivoa täynnä ollutta kirjoitustani, mutta näköjään sisua vaaditaan vieläkin enemmän, että meille joskus lapsi tulisi. Saimme kaupungilta ultra-ajan vasta 13+4 kohtaan, ja mä taas halusin mielenrauhan aiemmin, eli varasin yksityiselle ajan 10+1 kohdalle. Sanoin puolisolleni, et haluan vain nähdä, että se pieni sydän yhä sykkii. Lääkärikin oli ihan innoissaan ja kaikki oli hienosti, kunnes.....olisi pitänyt nähdä se sydämen syke. Ei löytynyt enää, vaikka tuolloin 6+5 sen näki jo selvästi. Sain lähetteen kättärille, jossa asia varmistetaan paremmalla ultralla. Lopputulos oli sama. Pienen elämänalun kasvukin vastasi viikkoja 8+3, joten sydän oli hiipunut jo liki kaks viikkoa sitten. :sad010 Todella kova paikka, kun tämä oli jo viides kerta, kun toivo oli herännyt. Tällä kertaa vielä enemmän, koska ekaa kertaa alkio oli oikeassa paikassa ja oli jo nähty olevan kunnossa.

Kyseessä oli siis keskeytynyt keskenmeno, eli pikkunen oli kuollut, mutta mitään vuotoa tai poikkeuksellista kipua ei ollu. Mulle annettiin kättäriltä mukaan tabletit, joilla keskenmeno piti kotona käynnistää. Ensin kipulääkkeet ja sitten puolen tunnin päästä ne keskeytyslääkkeet sisään. Seittemän tunnin päästä lääkkeiden laittamisesta alkoi tosi kova alaselkäkipu ja pian vuoto. Ihan järkyttävä määrä verta! Ja kun kävi vessassa, niin se vaan valu solkenaan ja no...tulihan sieltä tietysti kaikkia hyytymiä ja itse alkiokin ulos varmasti. Täytyy myöntää, että tarkkaa analyysia ei tehnyt siinä itkiessä mieli tehdä. Puolisoni oli täydellisenä tukena, mikä helpotti oloa! Vaikka olen sisukas, ja paljon jo ennestään kokenut, niin tosiaan kyllä tässä muutamana päivänä on kyynel jos toinenkin poskella vierinyt.

Jos haetaan hyviä puolia: 1) oikea munatorveni toimii ja on hyvin mahdollista, että ensi kerta jo onnistuu, jos vaan henkisesti sen jaksaa. 2) Tällä kertaa ei ollut oma henki vaarassa. Itsehän en oo sitä aiemminkaan murehtinu, mut puolisolle tämä ehkä aiheutti näin aavistuksen vähemmän huolta. 3) Mä haluan uskoa siihen, että keskenmeno aiheutuu siitä, että alkiolla on ollu joku kromosomihäiriö, joten ehkä parempi näin ekalla kolmanneksella raskauden päättyminen, kuin myöhemmin.

Ja oppi: ens kerralla menen neuvolaan vasta, kun olen selvinnyt ensimmäisestä kolmanneksesta. Mulla oli siellä neuvolassa koko ajan sellanen olo, etten haluais vielä sopia mitään imetysvalmennuksia jne., kun vielä mennään riskiajalla. Nyt kun ollaan jo saatu sieltä perusoppi, niin ens kerralla voidaan mennä myöhemmin. Eikös se Kelaankin riitä kun on käynyt neuvolan ja ultran ennen 16 viikkoa?!?

Kaikille muille tsemppiä odotuksiin! :happy119

Autumn, mielestäni on järkeä mennä yksityiselle jos sillä rahalla saat mielenrauhan ostettua itsellesi, vaikka nyt sitten olisikin enää viikko nt-ultraan. Itse päätin olla varaamatta yksityistä ultraa, koska sain rauhoitettua mieltäni lueskelemalla suurinpiirtein internetin läpi noista vuodoista. Pisaraakaan punaista ei ole maanatain jälkeen näkynyt ja lieviä oireita tunnen yhä välillä, joten yritän ajatella ettei tilanne ole muuttunut. Jos tässä nyt on (taas) huonosti käynyt, ehdin saada sen tiedon ensi tiistainakin, siihen asti koetan pysyä rauhallisena. (Ellei vuotoa tai pahoja kipuja ala tms.)

Blueroseteddylle iso lämmin tsemppihalaus. Toivottavasti tilanne selviää pian. Lueskelin tosiaan noista vuodoista PAL-JON, ja kyllä sinne mahtui niitäkin tarinoita että on vuodettu kuin seula, ja silti kaikki ollut hyvin. Useimmiten sellaisissa ollut syynä joku hematooma kohdussa, joka täyttyy verellä ja vuotaa sen veren sit aika ajoin pois. Myös kohdunsuulla oleva istukka voi aiheuttaa vuotoja. Nämä lievemmät vuodot voivat johtua vaan ihan limakalvojen turpoamisesta tms.
Toivottavasti neuvolassasi tajutaan ultrata/lähettää sinut ultrattavaksi pian.

Ja Pikkusisu... Voih :smiley-angry017
En voi kuin lähettää voimia tulevaan. Itsellänikin kaksi km taustalla, ja nyt pelottaa kovasti kolmas, ja nyt "jo" tuntuu että mistä riittäisi voimia aina uuteen luottamukseen. Mutta jostain se varmasti aina löytyy, olet hyvä osoitus siitä. Hyvä kuulla että sinulla on hyvä tuki saatavilla mieheltäsi, se on kullanarvoista!
Jännä muuten miten eri tavalla ajattelemme eri ihmiset näistä asioista. Itse nimittäin haluaisin vielä entistä tiuhempaan käydä neuvolassa/ultrissa mitä enemmän pelkään. Mistään imetysvalmennuksista ei tosin neuvolassani ollut onneksi vielä mitään puheitakaan.
Hyvää ja onnellista jatkoa sinulle!:Heartpink

Voi ei Pikkusisu, kyllä oli niin surullisia uutisia että ihan kyyneleet tuli silmiin... :sad001 Olen pahoillani puolestasi. Toivottavasti teillä riittää vielä uskoa ja toivoa siihen, että oma nyytti vielä tulisi perheeseen. :Heartred Never give up hope.

Ja juuri kun tuon ylläolevan julkaisin, niin johan taas vessakäynnillä jäi oranssia/vaaleenpunasta paperiin. :/ Mutta olkoot, nyt en enää jaksa. Stressata enkä surra. Pessimistinen olo. Tiistain ultraa odotellessa...

Voi pikkusisu!! :'( ... mul on takana km rv 16+4 ja km rv 10+1... ja nyt on jo luojankiito kaksi ihanaa pientä elävää tyttöä(nuorempi koht 7kk) .

Mutta nyt sitten tänään oltiin ultrassa (10+3) ja siellä oli ruskuaispussi,mutta ei mitään muuta. Ei siis yhtään mitään muuta. Ja joo,ottaa koville,surettaa,harmittaa ja itkettääkin,mutta nyt ei ole edes itsellä aikaa käsitellä tätä asiaa,koska meidän pienempi on edelleen osastolla potilaana toipumassa mahalaukun ja ruokatorven tähystyksestä ja mahaportin leikkauksista. ehkä sitten puolen vuoden päästä olisi aikaa käsitellä tätä asiaa.

Mutta teille kaikille ihanille hirmuisesti Onnea odotukseen ja hyvää jatkoa ja terveitä ihania vauvoja! lupaan käydä kurkkimas sillointällöin täällä tapahtumia.

Otan osaa kaikkien menetykseen, ihan itselläkin silmä kostuu. Yksi keskenmeno on itsellänikin, joten en siksi ole tästä raskaudesta uskaltanut kenellekään kertoa. Silloin viimeksi olin niin innoissani että tuli työnantajallekin kerrottua. Olikin sitten noloa kun kävin vuoden päästä entisellä työpaikalla ja työnantaja kysy että on jo varmaan aika iso lapsi sulla. Eipä ollut kiva entisten työkavereiden edessä alkaa keskenmenosta jutella :scared007 . Siitä kerrasta viisastuneena.
Ikävää että lapsen saannin pitää joskus olla niin vaikeaa. Miksi luonnon on tarvinnutkaan tommosia km keksiä.. . Ja tosiaan uskaltaako sitä kertoa ees sillo rv12. Olen ajatellut että nt-ultran jälkeen läheisille voisin kertoa ja muille sitten kun alkaa näkyä.

Kyffie90 ja Pikkusisu, otan osaa teidän molempien menetykseen. Lähetän voimia täältä Helsingistä menetyksen suremiseen. Elämä toimii tavalla, jota on välillä todella vaikea ymmärtää. Älkää kuitenkaan menettäkö toivon kipinää ♡

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin