Neuvola / ultra

Neuvolatäti kävi tänään kotikäynnillä ja kuulemma ihan hyvin olen varautunu tavaroineni ja hyvin päästään alkuun näillä. :)
Sydänäänet asukilla oli kuulemma hyvät ja itsellä paineet edelleen hyvät. Vielä on kuulemma asukki myös oikein päin vaikka tuntuukin liikuskelevan niin että välillä jo luulee sen kääntyneen kokonaan ympäri. Pää oli alhaalla mutta vielä liikkui joten ei ole kiinnittynyt mutta sanoi että saataisipa tulla hyvinkin pian. Ensi viikolle varattiin taas neuvola ja sanoi että nähdään silloin jos olen vielä yhdessä osassa. :D
 
Tällä viikolla oli neuvolalääkäri rv 36+3. Kaik ok, paitsi hemppa 110, et pikkuisen alakanttiin. Pitäis muistaa syödä niitä rautatabletteja... vauva oli raivotarjonnassa, muttei kiinnittynyt. Kokoarvioksi sain:"ei vaikuta miltään jättiläiselta" :wink Kohdunsuu n. cm 1 auki ja kohdunnaula lyhentynyt 1,5 cm:iin. Lääkäri tuumasi kun katsoi mun edellisten synnytysten kestoja, että ei kannata jäädä kummemmin kotiin odottelemaan kun alkaa tapahtua. Vauva mellasti hurjasti kun lääkäri teki tutkimusta, ja lääkäriä nauratti. Hän totesi, että taitaa olla pienellä jo valmiiksi kolmannen lapsen syndrooma, kun pitää noin kovin meteliä itsestään. Paino oli tällä kertaa pysynyt samoissa (ihan hyvä niin) , sf kuitenkin kasvanut normaalisti.
 
Palaan tuohon streptokokkiasiaan sen verran, että Kätilöopistolla se tosiaan otettiin siellä synnytyssalissa...ja mähän olin siinä vaiheessa jo 9cm auki eli jännityksellä odotettiin kerkiääkö tulos vai tuleeko vauva ensin...no vauva päätti siinä vaiheessa hidastaa toimintaansa, joten negatiivinen tulos kerettiin saamaan :).

Kirjoitan synnytyksessä enemmän sitten kun voimia on vähän enemmän...pikkusen väsyttää, kun on todella meijereitä hyväksikäyttävä nyytti tuossa kainalossa :Heartred

Kotona on muuten kiva olla tuhisevan nyytin kanssa. :Heartred
 
Se olisi sitten huomenna mentävä neuvolaan... 40+2... Mä niin toivoin että vauva olisi jo näyttänyt merkkejä tulostaan, mutta eii!! Möyryää vatsassa mutta ei mitään tietoa että syntyäkin voisi! Puskee vaan ylöspäin peppuaan ja jalkoja! Se on kyllä kumma että 9kk jaksaa odotella ihan hyvin ja viimeiset kaksi viikkoa on ihan malttamaton. Olisi jo niiiiin ihana tavata oma pieni poika :Heartred Jännään kovasti näyttääkö isoveljeltään :)
 
Neuvolaan pitäisi lähteä ja huomenna ois taas lääkärikontrolli. Kyllä minua nyt tarkkaillaan, mutta vaavi vaan viihtyy masussa...
 
Neuvola (39+6) takana ja kaikki ennallaan. Verenpaineet pikkasen koholla ja pissassa protskut yhdellä +. Vaavin sykkeet hyvät ja paino ei juurikaan muuttunu viimeseen 4 vko. Sf mitta kasvaa tasaisesti.

Varattiin seuraavat ajat tän viikon torstaille ja ens viikon maanantaille, mutta kovasti tuntui neuvolatätikin toivovan, että ei enää näissä merkeissä noita tapaamisia tarvittaisi. Voi kun tää vauva syntyis jo!!!
 
Äitiyspolilla käyty. Rv 37+1
Rr 107/70, pissa ok.
Käyrillä oltiin vartin verran, yksi olematon supistus, vauvan sykkeet 135-150 ja aamujumpat veti siinä :wink
Ultrassa lapsiveden määrä normaali, vauva RT vihdoinkin!!! Kohdunkaulaa jäljellä, auki sormelle kahdelle... ei laskeutunut. Pallit kellui, sekin tuli vielä varmistettua ettei tartte koko vaatevarastoa uusia :D
Kyllä on helpottunut olo. Nyt vaan odotellaan tositoimia! Oon nyt aivan varma, että saan kolmen viikon päästä siirtyä joulukuisiin :D Edellisetkin menny yli lasketun.
 
Toi suynnytystapa arvio.. onko se joku erillinen käynti? Mä sain vaan viikon päähän neivola-ajan ku oon turvonnu ihan muodottomaks ja paineet lievästi koholla ja proteiinit +1. Lääkäri oli jo. Vai suoritetaanko ees mitään arvioita ku pieni 2900g baby killuu oikein päin syvällä lantiossa ja kaikki sinänsä ihan jees?
 
Mulle ei ole ikinä tehty synnytystapa arviointia eikä muksuista arviota koosta, ainoastaan mahan päältä on tunnusteltu ja tuumattu ettei ole mitään jättiläistä tulossa. Kai ne on katsoneet, että lantio on sen verran leveä, että kyllä sieltä mahtuu tulemaan mitä vaan :grin

Huomenna neuvolaan meno, viikkoja sitten 40+0. Tänä aamuna turvotus sormissa ja käsissä ihan hervoton, samoin jalkaterissä. Saapa nähdä millaiset lukemat saa puntariin... Paineet oli viime käynnillä hiukan korkeammalla kuin aiemmin ja sitäkin vähän jännittää varsinkin kun tämä turvotus on pahentunut entisestään.
 
Veera Sofia, ei meilläkään tehdään mitään synnytystapa arvioita jos kaikki on kohdillaan. Eli sf-mitta normaali, painoa ei ole tullut liikaa, arvot kohdillaan jne. Esikoisesta ei tehty mitään, yliaikaiskontrollissa vasta rv 41+5 katseltiin kokoa Ultralla. Nyt tässä toisessa koska kyseessä on suunniteltu sektio niin päästiin viikolla 36 ylimääräiseen ultraan jossa katseltiin kokoa, rakenteita, ja lyötiin sektiopäivä lukkoon!
Labrassa tänään käyty antamassa verinäytteet ylihuomista sektiota varten! Nyt ansaittu huilitauko kun esikoinenkin nukahti :)
 
Täällä viimeisessä lääkärintarkastuksessa tehdään (rv36 aikoihin) sisätutkimus, ultrataan, otetaan sf-mitta ja normi neuvolajutut (rr, paino, virtsa). Näiden pohjalta lääkäri tekee arviota tulokkaan koosta ja määrittelee tarvitseeko lisätutkimuksia.
 
Joo siis mää kävin polilla siksi, kun neuvolalääkäri viime viikollla epäili lapsiveden määrää vähäiseksi, sikiön kokoa pieneksi ja asentoa. Onneks kaikki olikin hyvin! :) Yliaikaiskontrolli 41+3.
 
Onko teille muille ehdotettu kausi-influenssarokoitetta neuvolakäynneillä? Meille tarjottiin, pe laittavat jos halutaan. Vähän sekavat tunteet asiasta. Ikinä en ole ottanut, eikä mieskään, mutta vauva saa toisaalta minulta vastustuskykynsä niin pitäisikö sen nyt sit painaa vaakakupissa?o_O Siis että itse koen omalle vast.kyvylle hyväksi jos sitä vähän koetellaan, mutta vauvalle noi kausiflunssatkin voi kai olla aika vaarallisia?
 
Itse otin vauvan vuoksi tänään. Saa kauttani vastustuskyvyn. Itseäni en ehkä muuten olisi rokottanut. Toisaalta mietin myös, että olisi todella raskasta hoitaa vauvaa, jos itsellä olisi influenssa.
 
minäkään en ole koskaan aikaisemmin välittänyt kausirokotuksista mutta nyt itsekin arvelin että ei siitä mitään haittaakaan ole, päin vastoin jos sairastuisi tai varsinkaan jos vauva sairastuisi tuntuisi tyhmältä että pienellä piikillä sekin olisi ollut vältettävissä. pienelle kun nuo taudit voi olla rankempia.
 
Takaisin
Top