Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minua ihmetyttää helsingin käytäntö ottaa streptokokki näyte vasta sairaalassa, koska itse olin vesien menon jälkee kotona 13h kunnes käskivät sairaalaan ja heti laittoivat antibiootit menemään! Itselle ehti nousta kova kuume ja vauva altistui pöpöille! Noh nyt tässä toisessa raskaudessa osaan vaatia sairaalaan menoa heti jos vedet menevät eikä supistuksia tule heti.

Täällä näyte otettii itse ja vietii labraan.. itseasiassa tänään vein rv 36+2 ja labrassakin sanottiin tuloksen olevan ok 5viikkoa jonka jälkeen otetaan uusi tarvittaessa. Ja tosiaan, jos synnytys käynnistyy vesien menossa niin pian sairaalan, ehtii antibioottia saada ennen synnytystä muutaman tunnin ja tippaa jatketaan koko synnytyksen ajan. Jokaiselta vauvalta otetaan kuitenkin 2-3pvän iässä tulehdusarvot, joten jos strepto b näyte jää ottamatta niin vauva tutkitaan kuitenkin. Niin täällä Ekks.

Täällä ei oteta mitään näytteitä ollenkaan... Ellei sit sairaalaan mentäessä ota. Ihme kuinka eri käytännöt. Ei meillä tehdä mielellään sisätutkimustakaan enään viikon 30 jälkeen ettei paikat turhaan "ärsyynny" kun taas monessa paikassa tuntuu et ne tsekataan huvikseen rv 35-37

Mä en muista koko näytettä. Mulla on molemmat synnytykset käynnistyneet vesien menolla, ja kummallakin kerralla ehdin pyöriä kotona vielä aika pitkään ennenkuin lähdettiin sairaalaan, koska supistusten käyntiin lähtö kesti aikansa. Esikoisen tapauksessa siivoilin vielä kotona, laitoin ruokaa ja pakkasin sairaalakassia kaikessa rauhassa. Taisi siinä mennä reilu 12 tuntia ennen kuin tytär syntyi. Toisen tapaus meni samaan tyyliin. Muistan kahlanneeni reisiä myöten lumihangessa katsomaan esikoisen lumilinnaa, joku käsipyyhe tai vastaava housuissa kun lapsivettä tuli. Streptokokki-näytteestä ei ole mitään muistikuvaa. Voi olla että se otettiin sairaalassa jossain välissä, mutta silloin on kai ollut jo ns meno päällä, etten ole ehkä edes tajunnut kaikkea mitä siinä ympärillä on tapahtunut.

On tosiaan käytännöissä eroa! Verenpaineitten ja vähä kaikkien suhteen! Mulla otettii streptokokki 14. Päivä neuvolalääkärissä ja sain kyllä neuvolassa sitte 2vk päästä kuulla tulokset O.o
Mamamehiläinen; mulla on paineet ollu jo pitkän aikaan 130/80 ja pissatki aina puhtaat, varmaa sen takia ne mietti raskausmyrkytystä taaai migreeniä, kun viikon koskenu vaa päähä ja vähä meinannu tähtiä näky. Viime neuvolassa mulla oli noussu verenpaineet 140/90 ja tätskä halus että tarkistetaa vielä neuvolalääkärissä ja sielä ne sitte olikin sen 150/100 ja pissa oli +-. Noh en tiijä, käytännöissä on kyllä eroa tosiaankin :D

Täällä streptokokkinäyte otettaan normaalisti viikolla 37, mut miulta otti jo viime neuvolakäynnillä, jos sattus synnytys käynnistymmään (sillon oli viikkoja 35+3). Näyte oli puhas. Terkka sano, että hän ottaa sit uuven näytteen jos mennään yli 37 viikon. Täällä laittavat lapsivesien mentyä antibiootin vain jos vauva ei synny 12h sissään. Ja toki sillon, jos streptonäyte on positiivinen. Ja sillonkin antavat antibiootin, jos synnytys käynnistyy ennen viikkoa 36, koska silloin sen on käynnistänyt hyvin todennäköisesti joku tulehus.

Täälläkin otettiin streptokokkinäyte eilen ja viikkoja oli se 37+4 joka kuulemma otetaan nykyään ihan jokaiselta tai ainaki se pitäs ottaa.

No tänään oli sitte tosiaan se vauvan kääntämis yritys aika, lääkäri veikkaili jo heti aluksi ettei tule kääntymään ja niinhän siinä kävi, oli aika epämukavaa mutta ei se kipeetä loppusiltaan käyny, onneksi :) eihän se saiskaan käyä. No nyt on sitte ens torstaiksi varattu sektio aika heti aamusta :)
Toivottavasti saahaan auto kuntoon siihen mennessä ku hajos sitte tuohon kotipihaan, ku oltiin tultu lääkäristä.. :o onneksi vasta täällä, eikä sielä 50 km päässä kotoo..

38+4 neuvola takana, kaikki hyvin. Painokin edelleen laskee eli turvotukset alkaa pikkuhiljaa vähenemään. Vauvan syke ka 135, sf 34, ei ole vielä laskeutunut tai kiinnittynyt vaikka tosi alhaalla onkin.

39+2 neuvolassa käyty ja kaikki oikein hyvin. Verenpaineet kurissa ja mamin paino taas hieman pudonnut. Vaavi on jo synnytyskanavassa ja melkein kiinnittynyt paikoilleen. Hän on kääntynyt niin, että selkä on eteenpäin tuossa etuistukan suojissa, joten sydänäänet saatiin vaan kaikuna istukan kautta, mutta niidenkin osalta kaikki kunnossa, syke vaihteli 125-140 välillä.

Päätettiin neukkutätin kanssa, että jos ei synny nyt isänpäivälahjaksi niin sitten 11.11. kuulostais tosi hyvälle syntymäpäivälle :) Sitten sain supistuksenkin kesken neuvolakäynnin (miehän oon luullu, että miulla ei niitä oo koskaan ollutkaan). Maha veti pinkeeks kun nousi siitä sydänäänten kuuntelussta ja täti sano, että "Kappas, sua taitaa vähän supistaa..." No ilmeisesti sitten niin. Enhän mie mitään tuollaista ite oo huomannu :)

Niin ja kysyin tosta streptokokista. Päijäthämeessä sitä ei seulota kaikilta vaan jos on jotain syytä esim. alatutkimuksissa bongattu jotain tulehduksia tjtn. Eli multa ei oteta ollenkaa.

Mulle soitettiin tänään neuvolasta ja oma streptokokki näytteeni oli positiivinen. En ole kyllä itse huomannut mitään normaalista poikkeavaa eikä ole mitään tulehduksia ollut joten aika riskillä menevät siellä Päijäthämeessä... Luin että jos synnytyksessä mahdollisesti tarttuu vauvaan voi tulla esim. aivokalvontulehdus ym. muuta tehohoitoa vaativaa.

Soiton yhteydessä neuvolatäti opastikin että jos vedet nyt menee niin ei tarvi ambulanssia soittaa mutta niin nopeasti synnärille kun pääsee että kerkeää antibiootti imeytyä..

Eniten itseä harmittaa että kuulemma avautumisvaiheessa tuskin päästävät ammeeseen kun on toi positiivinen näyte annettu:confused1

Oma streptonäyte oli positiivinen (meillä otetaan rutiinisti kaikilta) ja kyselin siitä neuvolassa hoitajalta, että mikä mitä miten ja miksi... Vastaukset meni jotenkin näin: Streptokokkibakteeri on ihan normaalia bakteeriflooraa emättimessä ja se aktivoituu joskus, syytä ei tiedetä, mutta äidille se ei aiheuta mitään oireita (ei ole tulehdus) eikä sitä hoideta mitenkään. Vauvaan se saattaa tarttua synnytyksen aikana varsinkin jos on pitkään synnytyskanavassa. Kun tiedetään, että tulos on positiivinen niin vauvalta seurataan tarkemmin tulehdusarvoja ja ensimmäisen puolen vuoden aikana jos tulee epämääräisiä infektioita vauvalle niin tiedetään epäillä streptokokkia. Edellinen synnytys ensimmäisestä supistuksesta syntymään kesti sen 4 tuntia ja nyt pitäisi ehtiä olla sama aika ab-tipassa ennen syntymää :confused:. Jotenkin epäilyttää, että ehdinkö saada mitään lääkitystä tälläkään kertaa...

Juniorin syntyessä -13 ei kyseistä näytettä otettu eikä siitä edes puhuttu mitään. On siis täysin mahdollista, että silloinkin minulla on saattanut olla tuo strepto positiivinen. Pojalla kaikki on ollut kuitenkin ok, ei mitään normi flunssakuumeista poikkeavaa.

Kävi kuten toivoin, polikäynniltä sisään osastolle ja käynnistetään tänään tai huomenna. Tietoa viel oottelen. Nyt sit viimeistään jos joku luulee et "tarvii" tulla kipuja et paikat valmistuu, ni EI. Mulla puskee vauvan pää pihalle, kohdunkaulaa ei oo jäljellä yhtään. Lisäks kun oon ollu koosta huolissani ja neuvolasta kysellu synnytystapa-arviota kolme kertaa enkä oo saanu - lääkäri ihmetteli miksen o semmoseen päässy. Niimpä niin. Vauva on nelikiloinen, sektioon ois kai päädytty jos ois huomattu aiemmin. Nyt katsoivat et mahtuu syntymään mulla kyllä alateitse.

Kävin neuvolassa ja nyt ei voi sannoo, että kaikki oli hyvin. Paineet on koholla (145/87), joten sain mittarin kottiin ja jos pyssyyvät kotimittauksessakin yhtä korkkeina pittää olla huomenna terkkaan yhteyvesaä niin hän konsultoi synnäriä. Samoin, jos ilmennee pääkippuu, vaikka viikonloppuna, yhteys synnärille. Miun paino ei ollu noussu eikä sf mitta kasvanu, joten heti maanantaille varas uuven neuvola ajan. Ei tarvii huolissaan olla, mutta nää pittää kuitenkin kontrolloija. Painneet miulla on noussu tuolle tasolle aina ennen aynnytystä, joten saa nähä miten pitkkään vielä ollaan kasassa.

...täällä mitään tänään tehdä. Makaan siis hyvävointisena aamuun asti täällä, sit kuulemma "otetaan kantaa käynnistykseen". Tylsyys. Mies tuo läppärin kohta...

Voih Lilliputtis, toivottavasti sit käynnistävät huomenna! Tai käynnistyisi itsestään :) varmaan turhauttavaa jäädä sinne vaan lepäileen kun on hyvä olo jne. :/

Pikkasen joo. Polin lääkäri oli jo sitä mieltä et joka tapaukses käynnistetään, et ei kai ne sitä perua voi. Osaston tilanteesta kuiteski kii koska... No, parempi tää ku se et ois verenpainelääkkeen kans lähetetty kotiin. Eka verenpaine täällä oli nyt ihan
ok. Reisiä vähän jomottelee ja alaselkää, oon nyt tarkkana kipujen kanssa ku ei ois eka kerta et lääkärin ronkkiminen vähän edesauttais asioita...

Mul meni vedet...tippunut jo pari antibioottia..3cm auki ja ei kai kaulaa...kunnon supistuksia tai ees lyhempi välisiä odotelles...ja ällöö ku lapsi vettä tippuu ku kävelee... Nyt 36+3

Takaisin