Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! :) Meillä edessä huomenna aamulla, ei oo ehtinyt edes yhtään jännittään kun oon koko viikon järkkäillyt lasten synttäreitä. Ens yönä ja aamulla varmaan sitten jännitän koko viikon edestä :D

tttiuhti mä työskentelen akuuttisairaalan ortopedian/traumatologian osastolla fysioterapeuttina eikä mulle ole mitään rajoituksia sanottu - tosin mulla ei ole mitään oireitakaan. Esikoisesta jaksoin hyvin olla ihan äitiysloman alkuun saakka ja ajatuksena on olla nytkin jos vaan vointi sallii. Mutta kyllä mulle on sanottu että jos tulee kipuja tai supistuksia tms. niin sitten pitää ilman muuta hakea sairaslomaa.

Vaikuittaiskohan täälläkin sitten se, että mulla on tosiaan toi iskias ja haluavat sen takia sen synnytystapa-arvioinnin tehdä? Muilla kokemuksia? :) Saattaa se täällä "maalla" kyllä bonuksena kuulua ns. vakiovarusteluunkin :grin

Mä työskentelen kaksvuorotyössä mielenterveyspuolella ja olin jo ennen kesälomaa yhden viikon stressisaikulla, kun on ollu siellä vähän rankkoja tilanteita. Oon ollu nyt kuukauden lomalla ja palaan maanantaina töihin - oon toivonu mahd. vähän yksintyöskentelyä ja seuraavasta kuudesta viikonlopusta ilmottanu kuus jotka VOIN olla töissä (meillä pieni työryhmä, en tiedä miten suhtautuvat mun toiveisiin mut luulis et ymmärtävät). Viikonloput meillä tehdään yksin. Ens viikko ei mieltä ylennä, ainoastaan pe vapaa ja neuvolapäivänkin jouduin vaihtaan vuoroo etten vaan oo tuntiakaan pois töistä :P Oon ihan kypsä, mut ajattelin jaksaa ainakin neljä viikkoa, vedän loput lomat äitiysloman eteen ja pääsen tuolta pois syyskuun alkupuolella... Toivon!

Mulle ei ole puhuttu mitään mistään synnytystapa-arvioinneista. 12 viikolla ku oli verenvuotofarssi ja istukan todettiin olevan edessä, todettiin vaan et sen sijainti vaikuttaa synnytystapaan. Ja rakenneultrassa vauva oli perätilassa. Neuvola keskiviikkona, tarkotus kai tehä kelan papereita (oon ainaki käsittäny että ne auttais, mutta en tiedä, "palvelu" ollu sillä suunnalla niin yhtä tyhjän kanssa että ehkä ne vaan lykkää jonku todistuksen kouraan, en ihmettelis). Samalla aion kysyä näistä ultrakäytännöistä jne. Nää on kyl niin eri tolalla ympäri Suomen nää systeemit...

Oho joko teillä on siis se Kela-neuvola? :eek: Meillä se on vasta heinäkuun 14. päivä, vaikka rakenneultra oli jo lähes 2 viikkoa sitten. Joutuu oottaan kamalan pitkään äippäpakettia :grin

No näin mä oon käsittäny, en tiedä. Kuuluisko neuvolan olla jotenki kiva juttu? :D Mulle se on ollu jotenki niin tyhjänpäivänen tähän, enemmän merkannu noi ultrat kuitenkin (missä käynyt neljä kertaa jo yhteensä, rv 21+3). Ekalla kerralla en tavannu mun "omaa terkkaa", oli sairaana. Tokalla kerralla näin häntä viis minsaa ja hän ohjas mut lääkärille (joka oli tyly). Nyt kolmannella kerralla mulla on taas siellä vastassa joku uus ihminen ja neljännellä kerralla taas kuulemma tää mun "oma terkka".

Mua on töistä rässätty jo toukokuussa kertomaan koska jään pois että voidaan sijaista hankkia, oon kelan laskurin kautta (mikäli oon sen oikein ymmärtäny) kattonu koska äitiysloma alkais ja selvittäny lomapäivät mitä on jäljellä, et isken siihen eteen. Toivon todella et sais ne paperisotkut nyt pois alta.

Lähinnä odotan niiltä neuvolakäynneiltä, että saa kuulla sydänäänet (mulla ei kotona doppleria) ja että saa myös paperit kuntoon ja äitiyspakkauksen hakuun. :)

Ru takana ja kaikki oli kuten pitääkin, vaikka hän oli niiiin väsynyt ettei halunnut kääntää kylkeään ja kätilö ei millään meinannut saada sydämmestä tarvittavia kuvia. Lopulta sai kuin saikin. Kätilön hetken mittailtuaan pikkuista mua alkoi hymyilyttään ja kysyin mieheltä: "joko oot päässyt selvyyteen, kumpi on tulossa?" Mies vastasi ettei hänellä ole mitään hajua ja keskustelivat kätilön kanssa, onko se ollut jo mahdollista nähdä. Kätilö oli selvästi niin keskittynyt mittailuihin ettei ollut ehtinyt kurkkaamaan sukupuolta. Kysyi sitten: "Haluatte ilmeisesti tietää sukupuolen? Katsotaas.. kyllähän ne äidin arviot oikeaan osui, ei täällä ainakaan mitään suurempia ulokkeita ole näkyvissä." Eli pientä prinsessaa odotellaan syntyväksi 5.11 :) <3

RU takana ja vaavilla kaikki hyvin. Pieni rinsessa on meillekin tulossa ja liikkeistäkin sai ++ vaikka np ultrassa oli silloin kovin uninen. Mun istukka on edessä ja aika alhaalla, joten uus aika rv 28 ja tarkastetaan sillon onko istukka noussu riittävän ylös. Ihanaa, kun nyt voi ottaa hieman rennommin ja tietää että pikkuprinsessalla on kaikki hyvin :)

Onnea kaikille ihanista ultrauutisista :) täällä myös ru oli viimeviikolla ja kaikki juuri kuten pitääkin :)
Noita teidän neuvolakokemuksia lukiessa tuli vaan vähän surku olo. Itsellä kun kaikki on sujunut tosi mukavasti ja neuvoloista ollut VALTAVA apu ja tuki. Käyntejäkin toki ollut normaalia enemmän, kiitos migreenin. Joka kerta on kuunneltu äänet ja ultrattukin jos olen halunnut. Neuvolalääkärin kanssa en alkuunsa päässyt samalle sivulle, mutta viimeinen kokemus hänen kanssa asioinnista oli jo aivan ok. Ja äitiyspoliklinikalla myös ollut mukavat ja asiakseen ottavat lääkärit ja hoitajat. Ensi viikolla tuo "kela" neuvola (silloin 22+6) ja viimeistään seuraavalla viikolla arvioidaan loppuraskauden työssäolo.
Toivottavasti muutkin saatte paljon mukavia neuvolakokemuksia!
Niin ja synnytystapa-arvioinnista ei ole ollut puhetta. Synnytysvalmennus tulossa syksylle.

Mulla on neuvolassa kaikki sujunut ihan hyvin mutta en oo kokenu siittä olevan erityisemmin hyötyä. Kolme kertaa käyny, joka kerta eri täti, kaikki ihan ok mutta mulle voi tietty myös puhua kuin ihmiselle eikä tarttis lässyttää :D Nyt tänään oli toi kela-käynti; kuten arvelinkin, näytettiin mistä kaikki löytyy mutta ei niitä sen tarkemmin käyty läpi. Ite saa sitten tenkkapoot katella ja siks ton lomakkeen nyt alkuun tulostin että hahmotan paremmin. Lähetän si netin kautta. Seuraavaks on ohjelmassa sokerirasitus 28.7. ja samalla viikolla neuvola. Kohta lähden iltavuoroon ja aluks sumplimaan lähiesimiehen ja palkanlaskennan kanssa paperisotkuja etiäpäin.

Perhevalmennuksista sun muista sain prosyyria mut tuskin ollaan menossa muuta ku tutustuun sairaalaan.

Kaikki noin muuten hyvin. Sykkeet löyty ihan heti, 140 oli ja vaihtelevuutta sopivasti. Paino on nyt noussu viis kiloa mutta varmasti johtuu siittäkin että oon kuukauden ollu lomalla enkä koirien ulkoilutusta ja satunnaista liikkumista enempää ollu aktiivinen. Nyt kun palasin töihin tulee vähän kuljettuakin, kipeän selänkin kannalta ihan jees. Mietin vielä, varaanko joskus tossa myöhemmin yhden ajan ultraan, kun se sukupuoli jäi hiukan epäselväksi ja se nyt sit kuitenkin pikkasen vaivaa... :D

Mie olen kyl samaa mieltä muutaman edellisen kommentin kanssa, että neuvolasta en koe olleen mitään suurta hyötyä. Kaks kertaa olen siellä käyny ja ens viikolla on kolmas "kela-neuvola". Kertaakaan en oo väliaikoina sinne soitellut, kun kaikki on ollu koko alkuraskauden ajan hyvin. Mutta oon kyllä ollu tilanteeseeni hyvin tyytyväinen. Parempi näin, kun jos vaavilla/mamilla ois ollu jotain hätää ja kovinkin usein ois joutunu lääkärissä/neuvolassa käymään. Millä viikolla on yleensä keskiraskauden neuvolalääkäri? Entäpä millä viikolla on yleensä sokerirasitus?

Meillä ei ole kuin kaksi kertaa neuvolalääkäri, rv 18 ja rv 36...

Muoks, ja sokerirasitustesti rv 26+ viikolla. Sukurasitetta ei ole mutta bmi ennen raskautta 25,4.

Muokattu viimeksi:
Siis mulla ei oo mistään lääkäristä mitään puhuttu :o Olisko ollu vkolla 8 kun lääkäri teki neuvolassa ultran, sen jälkeen en oo lääkäristä kuullut/nähnyt ja nyt rv 18+5.

"Kela-neuvola" takana eli eikun tukia hakemaan. Painoa oli tullut reilut 300 g / viikko eli ihan ok. Ja sydänäänet kuului hienosti, tasainen 150. Hemoglobiini oli rautakuurin avulla noussut huimasti, mutta jatketaan nyt vielä toistaiseksi kuuria, vaikka ei ehkä enää näyttäisi olevankaan tarpeen. Mieluusti lopettaisin, kun pistää vatsan aika sekaisin. Ekaa kertaa myöskin mitattiin sf-mitta ja hieman alle keskikäyrän nyt ollaan. Pissa ei valitettavasti ollut ihan puhdas, ja nyt pitää sitten vielä labrassa teettää laajempi virtsatutkimus. Sama oli edellisessä odotuksessa, mutta mitään tulehduksia ei kuitenkaan silloin löytynyt. Seuraavalla kerralla on sitten tiedossa toinen neuvolalääkäri - meillä niitä on kolme normiodotuksen aikana.

Täällä poksu viikko 22 tänään ja sen kunniaksi käytiin "potkimassa" neuvolan terkkaria oikein kunnolla. Mitäs tuli häiritsemään doppelerilla hyviä unia ;).Syke 130-140. Hemoglobiini oli hiukkasen laskenut eikä lisärauta olisi pahitteeksi, mutta ei siis vielä vältttämätöntä. Sf-mitta saatiin ja 20 se oli eli kaikki ok. :)

Kelaa varten todistus saatu ja töistä mammaloma samantien haettu.

Mistä ihmeen Kela-neuvolasta te puhutte? Ja mikä todistus sitä Kelaa varten pitää saada? Mistä tiedän mistä päivästä alkaen voin jäädä äitiyslomalle töistä, lukeeko se siinä todistuksessa, jonka neuvolasta saa? Olen täysin ulalla kaikesta ja mistään Kela-neuvolasta mulle ei ole missään vaiheessa puhuttu. Olen käynyt kaksi kertaa neuvolassa terkkarilla ja koen käynnit täysin turhiksi.

Raskaustodistus ja voit netissä kelan sivuilta käydä laskemassa koska sulla alkais mammaloma :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

I-P , kun "Kela-neuvolasta" puhutaan, on kyseessä raskausviikon 22-24 käynti neuvolassa, jolloin neuvolasta saa raskaustodistuksen. Raskauden pitää olla kestänyt tietyn määrän, muistaakseni joku 154päivää. Tätä todistusta tarvitaan, kun kelasta haetaan äitiyspakkausta ja äitiyslomaa. Eli kun saat todistuksen, kannattaa laittaa kelan paperit eteenpäin.

Kelan sivuilta löytyy hyviä laskureita täältä http://www.kela.fi/asioi-verkossa_l...BK9zj78CWI38ZUdJtbLEnsMmTAMu0mBFgykiWI5zw_wcB
kuten ohjeetkin kertoo, ekalla laskurilla voi laskea suunnilleen kuinka paljon tulee saamaan äitiysrahaa, toisella laskurilla taas sen, koska äitiysloma alkaa. Syötä laskettuaika, ja kone laskee automaattisesti koska äitiysloma alkaa, miltä ajalta saat äitiysrahaa ja miltä ajalta vanhempainrahaa.

Takaisin