Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh päh.. Minäkin niin sinne varhaisultraan haluaisin. Ihan vaan oman mielenrauhan takia.

Mahtaakohan sitä kaupungin puolelta saada enää, kun eka neuvola-aika on ens ke. Eli siis kaikki ketkä kaupungin/kunnan puolesta on sinne päässyt, niin oletteko saaneet ajan jo soiton yhteydessä vai vasta ekan neuvola käynnin jälkeen?

Ja kyllä tiedän, ettei sinne kovin helpolla täälläpäin ainakaan pääse, mutta toivossa on hyvä elää :P

Mä en päässyt viime keväänä, vaikka viikoista ei ollut mitään käryä. Viikot oli ekalla neuvolakerralla jotain 6-9. Kesken meni pari viikkoa tuon jälkeen. Ei myöskään toivoakaan päästä kunnalliseen ultraan vaikka km jo 2 tässä vuoden sisään. Kävin yksityisellä, kustansi noin 170e. Lahdessa tai Hämeenlinnassa on joku yksityinen, jossa selviää 50e:llä. Oliskohan lokakuisissa ollut siitä puhetta...

Mulle annettiin aika kun varailin ekaa neuvola aikaa ja olin huolissani selkäkivuista ja tietysti siitä kun tuo edellinen raskaus päätyi keskenmenoon. Pyysin siis saada asiaan varmuuden ja siinä sitte samalla neuvola varasi ajan terveyskeskuksen ultraan.

Ensi viikolla varaan ekan neuvolan ja ar-ultran. Saamme kunnassamme ar-ultran automaattisesti jos haluaa seulontoihin. Siihen vaaditaan ultra ns. omassa paikassa. Tok imulla on ihan lyömätön työpaikkaetu, kun voin halutessani vaikka joka päivä vauvaa katsoa ultralla, kun ultralaite meiltä löytyy yksiköstäni. Olen siis röntgenhoitaja :) Tietystikään en katsele kuin korkeintaan kerran viikossa - on rauhoittavaa nähdä sydämen pomppivan ja näin anatomian ihmisenä kiehtovaa pystyä erottaan pieneltä ruudulta pieni sydän kaikkine kammioineen jne. <3

Sydänäänistä :

Te joilla lapsia on jo ennestään, millä viikolla sydänäänet on saatu kuulumaan neuvolassa? Googlailin asiaa, mutta monet löytämistäni ketjuista oli jostain vuodelta 2007-2009, eli laitteet lienee siitä kehittyneetkin jo? Minulla on 1. neuvola pari päivää ar-ultran jälkeen, joten siellä ultrassa syke löytyy uskon olevani hetken onnellinen siitäkin tiedosta, mutta mieheni ei pääse mukaan ultraan mutta neuvolaan pääsee, joten ajattelin että voisikohan sitä kokeilla edes vielä silloin, taitaa olla sitten rv 7+3

Sen tiedän ettei kotidopplerilla kannata ennen rv10 toivoa kuulevansa ääniä, mutta oletan että neuvolan laitteet on tehokkaammat? Millä viikolla olette saaneet kotona äänet kuulumaan? (Saan sukulaiselta kotidopplerin lainaan, mutta en taida vielä muutamaan viikkoon edes pyytää sitä kotiin härnäämään... :) )

Milli88: Mut ainakin tupattiin heti ultraan, ennen mitään neuvoloitakaan. Ei tarvinnu ees kinuta. Totesin vaan olevani epävarma viikoista. Näin siis Tampereella. Tokihan lääkäri ultrassa ihmetteli missä mun neuvolakortti on, mutta kuiteskin :)

Tinja79: Ekassa ultrassa löytyi heti sydän ja raikui sydämen äänet... Ja lääkäri arvioi silloin, että oltais menossa rv 6+1. Tosin, tuohan voi vielä muuttua...

Neuvolan laitteilla meillä ei edes kokeilla ennen 12 vkoa. Ultrassa näkyi syke 7+3. Toivottavasti myös np ultrassa 24.4 näkyy syke ja kaikki on kunnossa. Tulloin 12+5.. Aika myöhään siis. Toivotavasti ei olla paljon edellä, muuten ei voi mittailla turvotuksia. Mutta Jorvissa ei ultrata ennen kuin on 12 vko täynnä ja tuo oli eka vapaa aika sen jälkeen.

Tinja79 Meillä ei neuvolassa myöskään ole sydänääniä kuunneltu ennen vko 12. Neuvolantäti perusteli viimeksi sillä, että ääniä on vaikeampi löytää ja ellei löydy, luo se turhaa stressiä odottajalle, joten eivät ees yritä. Ja laite, joka meidän neuvolassa oli sydänäänien kuunteluun, oli aika risa ja vanha eli ei niissä aina tehokkaampia laitteita ole :grinTäti pyysi ihan anteeksi, että laite oli mitä oli ja toivottavasti toimii...

Mutta voittehan te edes kysyä suostuisiko kuuntelemaan ja selittää syyn! Kai se on nlatäti kohtaistakin:)

Tinja79: mulle sanottiin puhelimessa, että ekan neuvolan yhteydessä kokeillaan kuunnella dopplerilla sydänäänet ja jos ei löydy, niin vilkastaan sitten mahdollisesti vähän ultralla (en tiiä onko tää myös sitten vähän ensiodottajan rauhottelua :D) Aika hurjia eroja tuntuu olevan neuvoloiden toiminnan välillä eri paikkakunnilla.. o_O Täällä ensimmäinen neuvola viikolla rv 9+2 (menkoista laskettuna).:)

Milli88; Viime raskaudessa mulle varattiin se ar-ultra 1. Neuvola käynnillä kun terkka halusi varmentaa raskauden keston. ( merkitystä nt-ultra-aikaa varattaessa tietää viikot edes suunnilleen oikein)

Ja kyllä mun mukava terkka kokeili myös sydänääniä kuunnella silloin, ei kuulunut vielä. Istukan ääntä oli kuulevinaan. Seuraavana päivänä syke löytyi kyllä ultrassa. Sillä vaan kyselin että miten aikaiseen teillä on sykkeet kuuluneet, että voishan sitä taas yrittää että isi saisi kuulla pikkuista. <3

Mites kotidoppleroijat, milloin kotona äänet löytyneet? Saan lainaan dopplerin, mutta lienee järkevintä hakea se kotiin vasta joskus rv10+ ? Vai..? ;)

Eilen käyty ar-ultrassa ja kyllä sieltä matkustaja löytyi vaikka oireiden vähyyden vuoksi vähän epäilytti. Viikkoja 6+3 ja sydämen syke näkyi :love017 Toki hyvin alussa ollaan, mutta kätilön mukaan kaikki näytti todella hyvälle. Laskettuaika ultran mukaan siirtyi muutaman päivän 11. päivästä 14. päivään. Nyt sitten odotellaan ensimmäistä neuvolassa käyntiä parin viikon päästä.

Nyt on saatu neuvola varattua :) 7.4. olisi viikkoa oman laskurin mukaan 7+6. Neuvolan mielestä nyt on menkkojen mukaan menossa yksi päivä vähemmän :D Sillä käynnillä varataan ar-ultra, joka luultavasti samalla viikolla neuvolassa tehdään :) Nyt tarttis enää ilmoittaa esimiehelle raskaudesta, kun tässä tulee kaikista käynneistä poissaoloja ja röntgenin sulkuja... iik!! :D

Tsemppejä ultrakuulumisille <3

Mulla on huomenna ensimmäinen neuvolakäynti. Eipä siellä taida ihmeempiä tapahtua, kunhan höpötellään ja saadaan nivaska kaikenmaailman esitteitä ja lappuja. Olispa niin kiva kuulla ja nähdä jo, onko siellä masussa mitään elossa. Ei tunnu yhtään todelliselta vielä koko raskaus kun ei ole nähnyt mitään muuta "todistetta" kuin lääkärin kertomat hcg-arvot, ja kaksi viivaa yhdessä liuskatestissä joka oli pakko tehdä vielä kotona myöhemmin kun ei meinannut uskoa. Jotenkin en osaa ottaa näitä kaikenlaisia raskausoireita yhtään "todisteina", sillä niitähän voi olla vaikka olisi tuulimunakin... Nt-ultraan on toisaalta aikaa enää 3 viikkoa, joten suht nopsaan aika on loppupelissä mennyt. Jännitetään jännitetään. :grin

käääk,mä meen ekaan neuvolaan 1.4!! ja ultraan varattiin aikaisempien komplikaatioitten takia aika jo 9.4.
Seurataan muutenkin tosi tarkkaan tällä kertaa ku edellises raskaudes todettiin RADI.
Olisi hirmuhienoa,et tällä kertaa saisi ajoissa kaikkeen mahdolliseen apuja. edellisen kans oli veritulppaa,oli ennenaikaisia supistuksia,rautaa sain kaks kertaa suoneen jne. niin ja toki myös siis synnytin kakkosemme melkein 6 viikkoa etuaikaan ja nyt hänellä on kaikenmaailman vaivat ja sairaalas ollaan jouduttu olemaan tosi tiuhaan. olis hienoa,et helpottaisi hänen hankaluudet,jotta pääsisin ite edes hieman nauttimaan tästä mun jatkuvasta pahoinvoinnista ja päänsärystä :D

Meillä oli eka neuvola-aika eilen, rv 6+6. Epäilin, että olisko saanu alkunsa jo tammikuun puolella, niin sen takia oli näin aikasin. Sen takia käytiin tänään myös ultrassa, jossa varmistu sitten nuo viikot. :) Siellä näky myös kovaa sykkivä sydän ja saatiin myös kuva mukaan (vaikka eihän siinä kyllä näy ku pieni epäselvä toukka :D). Mutta rauhotti mieltä ja nyt voidaan sit pohtia rauhassa että osallistutaanko siihen seulontaan vai ei..

Mä olin maanantaina siinä "ylimääräisessä" ultrassa, kun viikko sitten (rv6+0) ei näkynyt vielä sykettä, mutta saatiin sentään varmistettua ettei raskaus ole kohdun ulkopuolinen. Ja nyt siis uudessa ultrassa (rv7+0) näkyi pienellä sintillä syke :Heartred myös koko vastasi viikkoja.

Mulla on ens viikon tiistaina 1.4. lääkäri ja sielläkin katsotaan ultralla. Sieltä saa myös kuvan mukaan :gen014

Takaisin