neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakäynti rv 33+0

painonmuutos +530 g/viikko
turvotus +
RR 136/81
Virtsa ok
B-Hb 121
Sf 32,5 cm
Sikiön syke 150
Liikkeet ++

Kävin siis tänään neuvolassa. Kysyin niistä kohdunsuun vihlovista kivuista. Oli vähän ihmeissään niistä ja sanoi, että voisin käydä tk-lääkärillä tarkistuttamassa tilannetta. Tarjontaa tutkittiin pitkään ja kahteen otteeseen. Ensin th sanoi, että vaikuttaa edelleen perätilalta. Sitten sikiöllä alkoi hikka ja se tuntui navan alapuolella (siltä kuului myös sydänäänet) ja sen vuoksi th alkoi tutkia vielä uudestaan. Hän tunsi "jotain" todella syvällä alhaalla. Hän alkoi epäillä, että se saattaisi sittenkin olla pää, koska peppu harvoin laskeutuu ja kiinnittyy noin alas. Toisaalta hän oli tuntevinaan pään ylhäällä, mutta sanoi, että asennosta riippuen tuo voi olla peppukin... Eli hieman jäi asia auki ja hän sanoi, että jos kahden viikon päästä on epäselvä tilanne, niin sitten tarkistetaan ultralla. Vauva tosiaan mylläsi niin, ettei sydänäänien kuuntelusta meinannut tulla mitään. Hikkakin vielä sekoitti, se alkoi heti kun mahaa alettiin painella. Sf mitta menee yläkäyrällä tai jopa vähän yli. Onneksi kuitenkin ultran mukaan vauvan paino oli keskikäyrällä 2 viikkoa sitten. Nyt todettiin ekan kerran turvotusta ja verenpaineet oli ekaa kertaa noin korkeat. Siis eihän nuo yleisellä tasolla mitkään korkeat ole, mutta ne on mulle korkeat. Mulla on tähän asti ollut tosi matala verenpaine. Paino vaan nousee edelleen. Meinasi epätoivo tulla kun tänään ylittyi taas uusi kymmen vaa'alla. Yhteensä kiloja siis jotain 15 kg jo raskauden aikana. [:(] Ahistavaa...

Älä Meemi masennu noista kiloista. Niitä nyt vaan tulee, mutta kyllä niistä sitten pitäis eroonkin päästä. Mulla on tullut painoa kohta 12 kg ja kyllähän se välillä meinaa vähän ahdistaa, mutta oon päättänyt olla murehtimatta. En kuitenkaan mässäile mitenkään älyttömästi ja yritän syödä ihan monipuolisesti.
Toivottavasti pääset ultraan kattoon sen tarjonnan. Musta tuntuu, ettei ne aina neuvolassa ihan kaikkea saa oikein arvioitua. Mulla maanantaina oli neuvolassa myös opiskelija. Terkka ja opiskelija mittas molemmat sf-mitan ja eri lukemahan siitä saatiin, vaikka ihan paikallani makoilin. Se ei ollut kolmessa viikossa kasvanut ollenkaan. Silti äippäpolilla totesivat, että vauvalla kaikki ihan mainiosti.

Kävin perjantaina (5.11) neuvolassa, on vaan ollu niin kiirusta etten ole kerinny päivittään tilannetta [:)]

Elikkäs
Rv 33+6
Painonmuutos +481/ vko
Turvotus +
RR 125/77
Hb 109
Sf 31,5cm
Tarjonta rt
Sykkeet 154
Liikkeet ++
Protskut 3+...

Ekan kerran merkattiin korttiin tuo tarjonta, tiedä sit miks ei aikasemmin ole kirjattu ylös vaik on mainittu et rt ois. Mukana oli sairaanhoitajaopiskelija joka tunnollisesti kirjas kaiken tarvittavan [:)] Onneks noista protskuista ei stressata, kysy vaan et onko minkä verran on valkovuotoo, ja kun sanoin et sitä on reilusti ni asiasta ei sen suurempaa haloota nostettu. Yläpaine oli pudonnu viime kerrasta vähäsen, alapaine hieman noussu mut ei mitenkään hälyttävästi. Sf mitta vähän pompsahti, aikasemmin menty tosi tasaseen vähän keskikäyrän alla, nyt hyppäs yläkäyrän alapuolelle, melkein käyrälle. Ei kyl mikään ihmekään kun yht'äkkii mitta kasvanu kahdes viikos 4 senttii, kun aikasemmin tullu se 3-4 senttii kuukauteen... Muksulla meinas olla sykkeet korkeet aluks, mut aikamme kun kuunneltiin ni kaveri suostu rauhottuun sen verran et lukemat palas järkevälle tasolle. On kyl tullu huomattuu et tää muksu on Erittäin reviiritietonen, ja ei kyl tykkää yhtään kun häntä aletaan häirihteen. [:D] Doppleri pomppi välillä mahan päällä kun kaveri yritti sitä häätää pois, ja siitä sai kyl kaikki paikalla olijat hyvät naurut. [:D][:D][:D]
Nyt saatiin vihdoin tietää millon meil on valmennukset ja synnäritutustuminen. Valmennukset kuun vaihtees -kaikki kaks kertaa- ja synnärille olis ollu keikka 11.12, viikkoo ennen meidän laskettuu, ni tuumattiin et eikö millään yhtään aikasemmin pääsis.. [8|] Onneks järjesty tutustumiskeikka jonkun toisen kunnan porukan mukaan ens lauantaille. Hyvä vaan et näinkin ajoissa päästään, jos muksu tuumaa tulla etuajassa ni tiedetään minne siel sairaalalla pitää mennä [;)][:D]

meemi, join the club... tähän mennessä yli +17 kg ja huomenna kauhulla odotan neuvolan punnitusta. Mun huimassa 155 cm:n varressa näkyy ihanasti tää pyöreys...
Täytyy ottaa itteään niskasta kiinni kun on synnyttänyt ja toivottavasti saan imetettyä vauvaa, jotta kilot karisis äkkiseltään [:)]

Noista kiloista... Mulla tullu tähän mennes 20 kiloo lisää, ja vaikka moni onkin sanonu et ei se minussa näy, ni kyl se silti hieman meinaa ahistaa, vaikkakin olen tuumannu et ne tulee mitä tulee, mä murehdin niitä sit myöhemmin. Imetys tuntuis tosiaan olevan melko hyvä keino "pudottaa painoo", ja mullakin on kyl ollu alusta asti toiveissa pystyä imettään. Ja ei mulla ehkä kasvoista se painon lisäys näykään kun suurin osa tullu reisiin ja hanuriin... Vaatteissa yläosan koko kasvanu yhellä pykälällä, mutta alaosat onkin sit eri juttu... Ennen raskautta vaatteet oli kokoa S, nyt on alaosat kokoo 42-44 [:D][:D][:D] Vaikuttaa tietty sekin vähän kun mä en siedä enää mitään kiristäviä puristavia vaatteita, varsinkaan housuissa [;)]

Mulla on vähän sama! Perse levenee ja naama rumenee [:D] Maha on kuitenkin maltillisen kokoinen. Mammahousut on kokoa 42, mutta uusin neulepaita on edelleen S (tosin aika timmiä mallia se on). Miehen mummu tuossa viikonloppuna totes, että "et sää sentään oo levenny tuonne kainaloihin" ja samalla epäili, että poika olis tulossa. No eipä ole poika [:D]. Toivotaan, että imetys lähtee kaikilla halukkailla sujumaan. Ittellä olis ainakin tavoitteena olla ens kesänä taas omalla kropalla.. edes suurin piirtein. 

mulla oli paino laskenut [8|] -600g eli kokonaisena 5kg tullut lähtöpainosta tähän asti! Hb oli onneksi noussut 123 edellisella kerralla 111..ilmeisesti rautalääke auttanut vaikken aina muistaa niitä ottaa [8|] sf.mitta 30 eli mennään keskiviivalla..pari viikon päästä lääkäri ja viikon päästä siitä neuvola jos ollaan vielä kasassa [:D]

Huh, ei ollut tullut kuin 500 g lisää painoa, onneksi [:)]
virtsa puhdas
turvotus +
liikkeet ++
paineet 128/81
hb 128
rt
vauvan syke 148
sf 36 eli 4 cm tullut 9:ssä päivässä lisää....[8|]
vauvan kääntynyt puolelta toiselle mutta edelleen siis rt

Mullekin kelpais toi puoli kiloa viikossa lisää painoa, mutta turha toivo. Kismetit ovat koituneet tuhokseni [;)] Melkein kilo viikkoa kohden tullut nyt lähes koko viimisen kolmanneksen ajan. Ja mulla myös kaikki tuolla reisissä. Toivottavasti vauvalla on nälkä [:)] Huomenna neuvola, saa nähdä mitä vaaka taas näyttää. Kotivaa'an perusteella vois tulla pahimmat lukemat tällä kertaa.

Eilen olin neuvolassa. Olikin aika mielenkiintoinen päivä kaiken kaikkiaan. Heräsin yöllä 2.50 ja olin valmis uuteen päivään :/ Sain onneksi nukuttua vielä 7-9 ja melkein myöhästyin neuvolasta. Kaiken kukkuraksi olin pyytänyt kaverin illaksi kylään kun mies oli kaverinsa varpajaisissa ja nukkumaan pääsin sitten kolmen aikaan yöllä. Oli melkonen päivä siis. Tänäänkin vielä vähän höttönen olo, mutta onpa ihanaa kun ei tarvi tehä mitään [:)]

Mutta neuvola siis. Virtsanäytettä en saanut puristettua kun toi aamu meni miten meni ja tietty ennen kotoa lähtemistä oli pakko käydä vessassa. Olin myös unohtanut käydä antamassa sen vasta-aine verinäytteen, mutta kävin sitten eilen neuvolan jälkeen. Mutta verenpaineet ja sykkeet edelleen ok ja voitteko kuvitella!! +200g/vko!!! Jeee!!!! Vähän kyllä veikkaan, että tuli terkalle mittausvirhe [:)] Ei ollut oma terkka ja toi sijainen mittas jotenkin hirveen nopeesti ni alko epälyttää, että noinkohan. Ja kotivaaka näyttää jotain muuta. Mutta kotivaa'athan nyt aina valehtelee [;)] Uskotaan nyt kuitenkin tätä [:)]

Sitten oli sikäli jännä käynti, että terkka puhu sitten synnyttämään lähdöstä tai lähinnä viimisten neuvolakäyntien näkökulmasta. Että näillä viikoilla on ihan ok, vaikka ei ehtisi/tulisi mieleen peruuttaa aikaa kun onkin tullut lähtö synnyttämään, että he kyllä osaa sitten päätellä, että todennäköisesti ollaan sairaalassa. Ohjeisti kuitenkin heti kotiutuessa ottamaan yhteyttä, jolloin myös sovitaan kotikäynti (paikan päällekin saa toki mennä) ja sitten selitti vielä siirtymisestä lastenneuvolan asiakkaaksi. Tuli taas yks sellanen herätysmomentti, että hei, tässä alkaa olla h-hetki käsillä ihan oikeasti [:)] Ja vielä kun noi supparit on lisääntyneet ja välillä tulee pidemmän aikaa suht säännöllisesti sellasia lieviä supistuksia, niin pikkusen jo jänskättää. Hyvällä tavalla siis. Tulipas nyt vähän ohi aiheen. Heippa! [:D]

Eilinen neuvolakäynti ei tuonut juuri mitään uutta ja ihmeellistä. Kaikki tuntuu olevan edelleen ihan hyvin. Streptokokki oli negatiivinen, joten ei sekään siis selittänyt minun vuotojani. Ihan hyvä sinänsä mutta olisihan se ihan mukava, jos joku syy löytyisi. Vuodan nyt sitten vain ihan omaksi ilokseni...
Mulla ei ollut paino enää noussut eikä mahakaan kasvanut. Lapsivettä on edelleen niin runsaasti, että tädillä oli hankaluuksia hahmottaa vauvan osia mutta pääalaspain siellä vielä oltiin. Ja liikuttiin ahkerasti. Synnyttämään lähtemisestä puhuttiin ja siitä mitä sairaala ajalta voi odottaa. Ihan mukava oli jutella kaikesta mikä meitä on jäänyt askarruttamaan.

Täälläkin neuvolassa käyty. Kerrankin painoa ei ollut tullut yhtään lisää ja sf mitta nyt 37. Paineet hyvät
ja virtsa puhdas, mukelon syke 145-150.
Kaikki hyvin. Tosin tässä nyt ei edes ollut paljon väliä, viimeksi käynyt 11.11. ja tänään taas olin.
Lapsivettä tuntuu mullakin olevan paljon ja muksun liikkeet...hmmm...rajut [:D]

Minäkin kävin eilen neuvolassa. Kaikki kuten ennenkin. Voin erinomaisesti. Terkka sanoi, että vauva on vähän laskeutunut, koska päätä on vaikea erottaa enää käsin, kun on niin syvällä lantiossa. En kyllä itse ole huomannut mitään muutosta. Turvotukset ovat massiiviset, mutta eivät haittaa muuten kuin kosmeettisesti. Eilen aamulla heräsin täydellinen lakanamosaiikki jokapuolella kroppaa. Jalkaterät on niin pulleat, että voivat poksahtaa milloin vain.[:)]

Massuni on aika pieni ja soma. Sanoin terkalle, että olin kuvitellut vauvamahan olevan paljon suurempi, kuin tämä. Olen aika lyhyt (163cm) ja olin kuvitellut, että näyttäisin tosi hassulta barbapapalta tässä vaiheessa. Ei mulla ole sellaista "pöytää" tossa rintojen alla, mitä olen muilla nähnyt vaan aika loivasti kupertuu tuo maha. Ehkä siksi ei närästäkään. Tietokoneen sf-käyrältä näin, että lähempänä alakäyrää mennään kuin keskikäyrää. Eikä vauva käteenkään kuulemma tunnu mitenkään kovin isolta. Me likes! Rv 37+4 ja sf 31cm. Saan muuten helposti suorilta jaloilta sormet varpaisiin. :O

Neukussa taas tänään käyty. Influenssarokotteen sain ja muuten asiat oli ihan mukavasti!
Rv: 35+1
painomuutos: +992 (!! okei hieman herkuteltu viime viikolla.. Ja heti huomaa! [:D] )
RR:112/75
sf:31
Tällaista tälla kertaa, huonosti on nyt tullu kirjoteltua tänne, mutta seurailtu on hyvin teidän muiden vointeja! Kaikille jaksamisia ja hyviä vointeja, ihanaa kun aletaan ihan loppusuoralla olemaan! (Uskomatonta!)

Yritänpä taas saada pari riviä aikaan, jos tämä netti suostuu pelittämään sen aikaa...

Eli eilen kävin neuvolassa... Täti tuli ihan varovasti ovesta kurkkaamaan, vieläkö tulin yhtenä kappaleena paikalle ja suuri oli yllätys ja ilo, kun siellä olin. Seuraavankin ajan sitten antoi. Sanoin kyllä suoraan, että jos tämä kahteen edelliseen on tullut (molemmista olen joutunut sairaalaan lähtemään rv36+5) niin sitten jää ensi viikon aika käyttämättä, mutta eihän tuota ikinä tiedä.

USKOMATONTA, että tuonkin 35+6 neuvolakäynnin sai tehdä! Ja tänään siis kasassa 36+0 ja varsinaiset keskosviikot takana, viikon päästä täysaikaisuus häämöttää, eli kalkkiviivoille ollaan päästy!

Sitten niitä tietoja... paino -200g viime viikosta (no nyt olen ollut jalkeilla ja ihan riittävästi tuota kuitenkin on lähtöpainoon tullut - tosin neuvolatädin mielestä 12kg ei ole paljon, kun normipainoindeksini on 19) Sf-mitta huimat 34cm!!!Koskaan ei ole tuollaisia lukemia ollut yhdestäkään ipanasta.

Pissassa oli valkuaista ties mistä syystä ja tosi niukasti sitä irtosikin... Verenpaineet ja muut arvot kuitenkin ihan hyvät, mutta oloansa tässä on tarkkailtava. Muutama supistuskin siinä tutkimuspöydällä näytti merkkejä itsestään. (puhumattakaan automatkasta...)

Vauva liikkui kuten tavallista, tosin hieman aiempaa laiskemmin ja sydänäänet eivät nyt painelleet viimeviikkoiseen tapaan 180 tuntumassa vaan olivat normaalimmat 130-140.

Inhottavaa, kun minun nettiyhteyteni on nykyään niin epävarma, usein olisin halunnut päästä teille jotain kommentoimaan, mutta näin harvoin kun sisälle pääsen niin sitten tulee valitettavasti keskityttyä omaan napaan.

Alkukuisethan ovat jo reippaasti täysaikaisia, miksi kukaan ei ole lähtenyt synnyttämään vai onko......?

Mahtaa olla tättärä hienot fiilikset, kun viikkoja onkin ehtinyt kertyä noin paljon! Kuten joskus itsekin sanoit, taisi olla kyllä suuren suuri vaikutus sillä, että otit varovasti heti ensimmäisten merkkien ilmestyttyä.

Jaa että miksi ei ole lähdetty synnytäämään, Tättärä... Sitäpä minäkin mietin. Viime viikon lopulla oli jo aika varma, että kohta lähdetään, mutta nyt ei taas ole merkkejä. Kiva kuitenkin kuulla, ettet sinäkään ole vielä lähtenyt :)

Viime perjantain neuvolasta terkkari pisti minut sairaalaan liiketarkkailuun. No sairaalassa vauva tietysti innostui mylläämään urakalla (mikä on aika outoa, ottaen huomioon miten laiska liikkuja tämä on koko ajan ollut) ja liikkeistä ei lääkäri sanonutkaan mitään. Virtaukset olivat hyvät ja kokoarvioinkin sain vihdoin eli 3,4 kg.
Ainoa huolestuttava asia oli lapsiveden vähyys ja sen vuoksi menenkin huomenna uudelleen sairaalaan. Saapa nähdä mikä tilanne sen myötä on.

Perjantaisen lääkärikäynnin jälkeen ajattelin kyllä, että lähtö synnyttämäänkin saattaa olla lähellä, sillä koko viikonlopun tuli veren sekaista limaa runsaasti, eli päättelin kyseessä olevan limatulpan, ja tämän lisäksi supisteli varsin tiukasti ihan vain sohvalla pötkötellessä. Nyt supistukset ja vuoto ovat molemmat loppuneet (no kävellessä "lenkillä" supistelee edelleen mutta se onkin eri asia).

Mutta katsotaan siis huomisen jälkeen mikä tilanne on. Olen kuullut, että joskus lapsiveden vähäisyys on syy käynnistää synnytys...

tättärä: hienoa, että olet kasassa edelleen. [:)] Tuosta painosta. Olen vähän funtsinut, että taitaa tuo kipuilukin polttaa energiaa... Mä en ole liikkunut juuri mitään ja ei ole silti nyt paino noussut (ellen ole harrastanut jotain extraherkuttelua), vaikka olen syönyt normaalisti. Taatusti liikunnan määräni ei ole kuluttanut syömääni määrää, mutta kipuja on reilusti. Kai sekin kroppaa kuluttaa. Ja supistuksessahan mm. tekee lihastyötä... Mä en kyllä tod. ole päässyt 12 kg... [:D] Sf mulla oli 32,5 cm jo 33+0, joten saapa nähdä mitkä lukemat on kun olen sinun viikoilla... En usko, että 34 cm riittää...

Meillä ei ole ollut merkkiäkään synnyttämään lähtemisestä. En ainakaan ole sellaisia tiedostanut. Taidan jo alkaa kaipaamaan supistuksia, teillä muilla kun niitä näyttäisi riittävän vaikka muille jaettavaksi. Muksu vaan myllää niin kuin sillä ei olisi aikomustakaan tulla ulos...

Kiloista olen tosiaan "selvinnyt" vähällä. Nyt olen onnistunut vastustamaan joulusuklaa himojakin. Tähän mennessä ei ole tullut kuin kymmenen kiloa lisää mutta minulla näyttäisi olevan vielä tuota aikaa itseäni lihottaa kun mitään ei missään tapahdu... Ja pieni ihminen olen, joten vatsa kyllä näyttää isolta vaikka sf-mitta on vain 31 ja viikkoja 38+6.

Takaisin