neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nyt ollaan taas käyty neuvolassa. [:)]

rv: 33+5
sf: 33 cm
RR: 134/84
sikiön syke: 135
raivotila
virtsa ok.
painoa tullu alle 500g viikkoa kohden..

Tänään oli neuvola, ja kaikki oli kyl sinänsä hyvin, mut painoarvion mukaan vauva painaa nyt n. 2,5 kg! Ja tällä menolla kuulemma on syntyessään 4,5 kg! Sen kun kuulin, niin silmissä vaan vilisi kaikki suklaat ja kakut ja karkit mitä oon hyvällä omalla tunnolla popsinut, kun ei oo näyttänyt aiheuttavan lihomista... Nyt tuli kyllä motivaatiota vähän rajoittaa sokerin syöntiä, jos sillä voi jotenkin vaikuttaa, ettei kasva ihan jättivauvaa... [&:]

Mun sf-käyrä oli nyt 32,5 cm, ja se on koko ajan mennyt yläkäyrän yläpuolella. Hoitsu on rauhoitellu tähän asti, että kyllä se kasvu tasaantuu loppua kohten, mut nyt se olikin lähtenyt noususuuntaan!

Ainakin tässä mietin, että kandeeko mun ihan pieniä vaatteita nyt sit ostellakaan... ja mitä jos vauveli on sittenkin poika (vaikka tyttöä veikattiin), kun on niin isokokoinen. Menee pasmat taas sekasin. [&:] [:D]

Kävin viime viikolla lääkärillä tarkistuttumassa sf-mittaa ja vauvan kasvua ja asentoa. Mitan huono kasvu johtui vauvan erikoisista asennoista eli ei ole mitään syytä huoleen. Siro tuo minun vatsani on edelleen, siellä alimmaisen käyrän yläpuolella juuri ja juuri mennään... Pää oli lääkärissä käydessä alaspäin mutta hän oli kuitenkin sen verran viistossa ettei sieltä niin päästä pihalle. Parin viikon päästä on sitten se viimeinen käynti, jolloin mietitään synnytystapaa. Sain myös lääkekuuriin pitkittyneeseen flunssaani, oli jo poskiontelon tulehduskin. Pitää kuulemma olla hyvissä voimissa kun kohta ollaan menossa synnyttämään. [:)]

No niin, toista päivää mammalomalla ja kolmas ja viimeinen neuvolalääkärin tapaaminen takana.
Jatkossa neuvolakäynnit on joka viikko.
Oli kyllä vähän nihkeä lääkäri, piti kiskoa vastaukset irti, ja montaa asiaa kun ei osannut kysyäkään, niin tuntui, että meni vähän hukkaan koko käynti.

Mulle ei sanottu mitään vauvan painoarviota eikä muutenkaan koosta mitään arviota. Sf-mitta oli ½cm pienempi kuin viimeksi (nyt siis 31cm ja viikkoja 35), mutta se lääkärin mukaan johtunee siitä, että maha on jo lasketunut. Lantio on kuulemma "normaali" mutta piti oikein puristaa ulos tietoa, että tarkoittiko tämä kaikki nyt sitä, että vauva on ok-kokoinen ja todennäköisesti mahtuu syntymään normaalisti alakautta. Ärsyttää! Ois kiva että tällaisella ensikertalaisella ois lääkäri, joka itse kertoisi tärkeitä asioita.

Ikävin uutinen oli se, että kohdunsuu oli selkesti pehmentynyt. Kiinni paikat ilmeisesti vielä kuitenkin on. Käytännössä pitemmät kävelylenkit saa nyt sit jäädä. Kotitöitä voi kuulemma normaalisti tehdä. Osasin kyllä jotain tämän suuntaista odottaa, sillä mulla on jo useamman kuukauden supistellut joka päivä. Supistukset eivät onneksi ole olleet kivuliaita, mutta ikävän tuntuisia.

Mikäs tilanne on muilla alkukuun odottajilla?

Kävin myös tänään neuvolalääkärissä! Painoarvio tällä hetkellä 2,6-2,7 kg [:-] Painon perusteella keskosuus olisi siis nyt ylitetty, mutta keuhkot tuskin olisivat vielä ihan priima kunnossa jos huomenna syntyisi. Mitat meni kuitenkin keskikäyrillä, eikä ainakaan maininnut mitään että olisi mamma syönyt vähän liikaa sitä Kismetiä [:)] Ajattelin nyt kuitenkin hillitä tuota herkuttelua.

Kohdun sisäsuu on auki sormelle ja muutenkin ilmeisesti paikat jo alkaneet pehmentyä. Tuosta aukinaisuudesta sanoi, että yleensä ensisynnyttäjillä ei tässä vaiheessa vielä ole sisäsuu auki, ulkosuu ainoastaan, niin sanoi sitten, että jos samaa rataa jatkuu niin todennäkösesti parikin viikkoa ennen laskettua aikaa voi syntyä. Jatkoi kyllä sitten "nyt kun mä sanon näin, niin menee ihan varmasti yli [:D]" Mutta mulle sopisi vallan mainiosti syntyä joskus siinä 38+ tai 39+ [:)] Mutta tosiaan, mulle ei siis sanonut mitään että pitäs jotenkin nyt ottaa rauhallisemmin tms. vaikka paikat onkin alkaneet kypsyä tai miten sitä nyt sanoisi. Tosin, mulla ei niitä supistuksiakaan oo ihan hirveesti. Tai ei niitä kivuliaita ainakaan.

Täällä on käyty näyttään paikkoja jo pari kertaa ylimääräistä niiden kivuliaiden supistusten vuoksi ja viimeksi lääkäri tosiaan totesi, että tosi napakasti on kiinni. Se lääkäri sanoi myös niin, että yleensä ne, joilla todetaan ennenaikaista pehmenemistä tai avautumista, huomataan ihan yllättäen ilman mitään kummallisia supistuksia. Tämmöset meikäläiset sitten menee komiasti yli lasketun ajan, vaikka vaivoja olis enemmänkin matkan varrella [:D] Tuli tuosta Pääskysen kertomasta mieleen tällanen... 

Neuvolassa käyty. Pikku tiitiäisellä oli kaikki mainiosti, ja painoakin oli painoarvion mukaan jo reilu 1,8kg. [:)] Mittojen perusteella kone anto lasketuksi ajaksi tällä kertaa jouluaaton! Toivottavasti ei kuitenkaan sillon synny. Vaikka oishan se maailman paras joululahja. Syke oli 147 ja raivotarjonnassa siellä edelleen majailtiin. Toivottavasti ei keksi enää kääntyä. Kohdunpohjan korkeus on menny koko ajan pikkasen ylimmän käyrän alapuolella, ja kun mun maha on edelleen melko pieni, niin voitte kuvitella kuin korkeella tuo muksu nykysin viihtyy.. :P Hyvä ettei kohdunpohja oo kylkiluiden alla.

Mammalla oli myös kaikki ok. Hemoglobiini hyvä eikä verenpaineetkaan ollu noussu. Painoa oli tullu +237g/viikko. Nyt on tullu tasan 6 kiloa siitä mistä lähettiin, jospa tuo painonnousu pysys maltillisena loppuun asti. (Vaikka sitä suklaata kyllä kuluu täälläkin..[:)])

Edit. OsaanMelkeinKirjoittaa.com

Terveiset neuvolasta.
Ei ole taas oikein mitään kerrottavaa muuta kuin että asiat on oikein hyvin. Vauva voi hyvin ja kasvanut arvion mukaan normaalisti. Sydän sykkii tasaisesti 150.
Multa ei HB otettu kun se on ollut aina niin korkea niin ei sitten viitsinyt sitä sen takia tarkastaa.
Verenpaine oli 116/70
Painoa oli tullut 100g viikkoa kohden lisää
SF oli hiukan yläkanttiin mutta sanoi sitä että kun jäbä on siellä peppu pystyssä ja nyt on eri mittaaja niin voi vaikuttaa. Sanoi sen olevan omituista jos olis noin noussut kun mulla on jatkuvasti ollut alakäyrällä tai maks. keskikäyrällä.
Unohdin kokonaan kysyä siitä influenssa rokotteesta joten antaapi nyt olla.

Mutta tosi loistava neuvolantäti tämäkin tämä uusi mulla ja ihan kivalta tuntuu käydä siellä sitten joskus vauvankin kanssa. Nuorehko.. tai no.. semmonen nelikymppinen nainen, rauhallinen ja lämpimät kädet omaava nainen[:D] Ja se kuunteli niin kauan niitä sydänääniä että tuli tosi mahtava olo, se ihan selkeesti halus meille antaa kuunteluaikaa paljon.

Laitanpa nämä kuulumiset tänne vaikka kävinkin sairaalakontrollissa, enkä neuvolassa. Eli eilen käyty Taysissa ja todettu se, että meidän pienokainen voi syntyä koska tahansa - tai pysyä viikkoja sisällä. Tilanne sellainen, että viikossa sairaalasta kotiutumise jälkeen kohdunkaula kypsynyt oikeastaan täysin ja oli nyt ihan höttöä ja sormelle reilusti auki - kanavaa jäljellä noin sentti. Painoarvio oli 2,2 kg, eli ihan kivan kokoinen kaverihan tuo jo olisi... Mutta soisihan hänen vielä sisällä pysyvän. Polin lääkäri otti yhteyttä osastolle, jolla Taysissa olin ja kyseli mahdollisuutta jäädä sinne muutamaksi päiväksi tarkkailuun, kun tilanne oli tämä, mutta osastolla ollut erikoistuva lääkäri oli sitä mieltä, että koska olen saanut Celestone-kortisonit, ollaan näinkin pitkällä ja minulla on kotona lääkkeet supistusten estelyyn niin osastohoidosta ei sinänsä enää mitään voida tehdä ja sama lähteä kotiin - eli täällä sitä jännitetään sitten vihlontojen (jotka selkeästi ovat niitä tilanteen edistäjiä minun kohtuni suulla) ja tänä aamuna myös taas hieman napakammaksi muuttuneiden supistusten kanssa... Kameran tuossa juuri pyysin mieheltä reppuuni - kun nyt näyttää aika selvältä, että jos tässä Tampereelle lähtö tulee niin silloin on tosi kädessä...

Muuten kaikki suht ok - pissa puhdas, mutta verenpaineet minulle korkeat (138/83) - VAIKKA olen syönyt adalatia (verenpainelääke) supistusten estoon ja tuo on yleensä vetänyt paineet tosi alas, toisaalta stressasin ja jännäsin kontrollia kamalasti... Ja vielä yksi juttu: synnytyksen lähestyminen on minulla joka kerta nostanut paineita.

Minä olen niitä alkukuun odottajia, viikkoja on nyt 35+1. Eilen olin taasen neuvolassa ja verenpainemittarin sain mukaan kotiin. Mulla on ollut verenpaine hieman koholla lähes koko raskauden, ei kuitenkaan niin paljon että siitä olisi kukaan ollut huolissaan ennen tätä. Nyt täti halusi, että mittailen kotona rauhassa paineita ja katsotaan mitä siellä ilmaantuu. Eilisen mittaukset ainakin oli oikein hyviä. Kohdunsuuta minulta ei ole katsottu sitten lokakuun alun jälkeen, joten sen tilanne on täysi arvoitus. Seuraavan kerran sitä katsotaan marraskuun 9. jollei mitään ihmeellistä ehdi tässä välissä tapahtumaan. Supistuksia ei ole juurikaan, muuta kuin vatsan kovettavia harjoitteluja, ei ollenkaan mitään kivuliaan suuntaankaan eikä edes epämukavaakaan. Vauvan asento oli tällä kertaa ilmeisesti ihan hyvä. Pää tuntui olevan aika alhaalla lantiossa mutta kääntyili sen verran helposti sydänääniä kuunneltaessa, että ei tiedä kuinka kauan hän siinä asennossa viihtyy.

Minäkin olen jo äitiyslomalla, tosin en ole sitä vielä ihan täysin sisäistänyt. Kolmatta päivää vasta lomailen, joten tuntuu vielä siltä että olisin vain pitkällä viikonloppu vapaalla...

Täällä kans vietellään ekaa äippäloma päivää :) Kävin tossa neuvolassa aamusella. Sf 32,5 cm eli vähän tasottunut kasvu, lapsen syke 135-140 ja rt.
Paineet nous kun puhuttiin synnytyksestä, mutta hilpas sitten alemmas 117/84 eli hyvät. Virtsa puhdas ja muksusta ei mitään kokoarviota taaskaan tullut.Oma paino olitkin sit 70,2 eli + n.600 g tullut, kaiken kaikkiaan yli 16 kg....[:'(]
Eikä influenssarokotteestakaan ollut puhetta...hyvä, koska en sitä halua.

Ens tiistaina sit neuvolalääkäri.

Hui tättärä kyllä se kuulostaa siltä että kohta tulee listaan lisää nimiä, tai siis ainakin näin mun kokemattoman korvaan kuulostaa siis siltä! Mutta ihanaa kun vaavi on jo niin iso että hyvät on eväät elämään varmasti.
Toivotaan nyt kaikki että pysyy rauhassa siellä mahassa vielä kasvamassa niin tulis vielä isommat ja paremmat eväät elämään [:)]
Mulla on ma kans taas tarkistus kaulan ja suun kunnosta, saa nähdä mikä on tuomio mulla ..

Oikein odotinkin tättärän kuulumisia. Toivotaan tosiaan, että vielä tulisi viikoja lisää. Onneksi pikkuinen kuitenkin on jo noinkin iso.

Mä olin myös sairaalakontrollissa tänään. Oli oikein mukava ja perusteellinen naislääkäri. Kerrankin!!! [:)] Painoarvio ultralla oli 1883 g (keskikäyrällä) ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Kodunkaulalla oli vielä hyvin mittaa. Mutta mikä oli uutta ja hämmentävää: lääkäri teki sisätutkimusta käsin ja parkaisin kivusta. Se todella sattui kovasti. Lääkäri sanoi, ettei sen noin kovaa pitäisi sattua ja otti jonkun tähystyssysteemin, että saattoi katsoa kunnolla. Sanoi, että näyttäisi olevan endometrioosipesäkkeitä minulla kohdunsuulla. Eli ne aiheuttaisi mulle kipuja. Se oli kyllä tuskaista se kipu. Oliskohan tuosta kyse myös mun muissa kivuissa... En oikein edes tiedä mitä nuo endometrioosipesäkkeet meinaa mutta... Sitten toinen hankala juttu kontrollissa oli kun otettiin sikiön KTG-käyrää. Piti mennä sellaseen nojatuoliin istumaan, jonka noja on vähän kallellaan taakse. Istuin jotain 2 minuuttia jonka jälkeen silmissä alkoi sumeta ja kylmä hiki nousta otsalle. Aivan hirveä olo. Onneksi kätilö tuli paikalle ennen kuin pökerryin kokonaan. Helpotti kyllä kun pääsin pitkälleen sen jälkeen.

Noh... mulla siis on edelleen päivittäin kipeitä supistuksia. Päätä särkee jatkuvasti + migreeni säännöllisesti + muita vatsakipuja. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, ettei hän voi määrätä minulle sairaslomaa, koska vauva voi hyvin ja kohdunkaulaa on riittävästi jäljellä. Mitä hittoa mä teen!!!? Äitiysloma alkaisi 3 viikon päästä. Kouluun en pysty tässä kunnossa (eikä siellä olisikaan mitään mulle 3 viikon ajalle). Mä oon ihan ymmälläni... Aiemmin on käsketty levätä ja nyt en saa saikkua...

Sä kävelet päivystykseen tms että sairaslomaa kiitos.
Ravaat vaikka sit hakeen kolmen päivän välein mutta KOULUUN ET MENE ETKÄ MUUTENKAAN RASITA ITSEÄSI YHTÄÄN!!!!!!!

neuvola oli keskiviikkona rv 31+2
miltä supistukset tuntuvat? siis ne ennakoivat vai mitkä lie onkaan? kun mulla välillä tuntunut menkkamaisia kipuja alamahassa, sit ne menee ohi ja ei mitään..aika usein kävellessä tuntuu, käveli hitaast tai nopeasti...hmm..kuhan mietin...kovasti tää taas liikkkuu iltaisin tää ötöseni masussa...
tänään koin ensimmäistä kertaa todella väsymystä...hmm...yritän kyllä vielä 3viikkoa töissä jaksaa =) sitten alkaa mammaloma...ei vitsi reilu 8viikkoa laskettuunaikaan..kauheaa ku aika menee nopeasti...
ei mulla ihmeempiä...ruoanlaittoon pitäisi mennä =)

...alapaine edelleen korkea, nyt pitää kotona seurailla...kahden viikon päästä olis taas nauvoa...hyvin sydämenäänet kuuluu...tosin ei oo kovin vilkas ollut..ehkä se nukkui xD...synnytysvalmennuksiinkin pitäisi mennä...hmm...jeps...mulla on kyllä nyt kotona ollut tosi korkeat verenpaineet, jos ei viikonloppuna laske pitänee ma soittaa neuvolaan ja joudun mahdollisesti pakko saikulle (kun en siis tahtois millään jäädä pois ennen kuin mammaloma alkaa)...huoh...

niin ja otin viime viikolla flunssarokotteen...ei se sitä ite maininnut..kysyin vaan että saanko vai enkö saa sitä :D

Bluerose & ötö 31+4

Onpa meemi erikoista! Ihan sama miten äiti voi, jos vauva vaan voi hyvin niin ei aihetta sairaslomaan??!! Mites sitten ei-raskaana kun menee työterveyslääkärille flunssaa valittamaan, niin ei saa saikkua kun kyllähän toi sydän nyt vielä lyö?? Käsittämätöntä. Haet sitten jostain muualta. Tympeetä, että joudut sen takia ravaamaan ja rasittamaan itteäs.

Takaisin