neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juuri neuvolasta tulleena, nyt siis tasan 37+0, eli vauva ois nyt täysiaikainen:
paino noussut 400g/vko
turvotusta on normaalissa määrin
verenpaine 135/83
Hb 127
sf-mitta 38 (!)
lapsiveden määrä normaali ja edelleen RT
sydämen syke 145 ja liikkeet näkyy ja tuntuu

Tuosta painosta täytyy sanoa, että kuten joskus aikasemminki mainitsin, niin mua on kyllä kovasti ihmetyttänyt se ettei tämän enempää oo painoa vieläkään tullut. Maha kasvaa ja kasvaa ja sf-mitta on yläkäyrän yläpuolella, mutta painoa on tullut siitä ensimmäisestä neuvolakäynnistä tähän päivään 2,8kg!! Siis joo, olen valmiiksi ylipainoinen, mutta olisin kyllä kuvitellut, että enemmän ois tullut. Ja vauvan painoarvio lääkärin mukaan viime viikolla oli 2,7 kg, eli kunhan se tuolta ulos tupsahtaa ja samalla kaikki lapsivedet ja istukat ja sen semmoiset, niin mähän painan sit vähemmän ku ennen ku olin raskaana!! [:D][:D] Ei kyllä haittaa mua ollenkaan.

Ennen ku menin terkkarille, niin muistin, että pitää kysyä sitä influenssarokotetta, mut sit kun olin siellä, niin en taaskaan muistanu! Eikä se sit tarjonnu. Nyt kyllä puolen tunnin päästä soitan sille ja kysyn, kun mä siis HALUAN sen rokotteen, kun mulla on se astma, ja influenssa ois kyllä NIIN inhottava tauti saada vielä tähän...

Ens viikolla on vielä yks lääkärin painoarvio siellä naistenklinikalla, kun tuo edellinen lääkäri sai täysin saman arvion ku toinen lääkäri kaks viikkoa ennemmin... Katotaan miten ens viikolla sit käy...[:)]

Tättärä: Kyselit onko alkukuun La:t vielä kasassa? Mulla LA. 1.12, eli nyt viikot 38+0. Eilen oli viimeinen lääkärissä käynti ja kaikki ilmeisesti kunnossa. Sf mitta on pompsahtanut tässä viime metreillä muutamassa viikossa 30 -> 34cm. Painoakin on tullut yhteensä ehkä 17kg. Mutta nestettä siitä on kyllä osa. On niin turvonnut olo, eikä yölläkään enään tarvi vessassa ravata. Olen yrittäny kuitenkin juoda öisin, ettei olis niin kipeet nää kämmenet ja sormet aamuisin ja "tyynyn ja lakanan kuvat" koristaa koko kehoa aamuisin:). Sormet on ollu tunnottomana jo pari kuukautta, eli niihin on jo tottunu.. mut silti aika jännä aatella että kuukauden päästä viimeistään, olo voi olla aika toisenlainen!

Lääkärissä oli mukana joku mies kandi, joka sit kokeili sen kohdunkaulan tilanteen. Hän totesi sen olevan jo ihan pehmee, mutta ei ollut auennut sormelle. Meillä ei ole neuvolassa mitään ihmeempiä laitteita, joten kokoarviota en tule saamaan varmaan kun vasta juuri ennen synnytystä synnärillä. Kyselin että mistäs sen tietää mahtuuko ulos, niin totesivat vaan että kyllä mulle olis siitä jo sanottu, jos sellasta epäiltäis. No hiemanhan tuo alkaa jo jännittää, kun itse olen ollut 4005g, äite 4300g ja mummo 4500g.. ja neljästä sisaruksesta minä olen toiseksi pienin lähtöpainoiltani. Toivotaan että isän geenit vähän vaikuttais tässä kohdin[:)]

Mulla on niin pinkee tuo maha, ettei viikko sitten neuvolan täti oikein pystynyt palpomaan, ennen kuin maha rentoutui. En siis tunne mitään harjoitus suppareita, kai niitäkin on ollut kun tuo kohdunkaula on jo pehmentynyt. Toisaalta niitä sukkapuikkotuntemuksia saattaa tulla ihan makuuasennossakin tai sohvalla. Ehkä sellaista lievää kuukautiskipumaistakin on jo tuntunut, mutta ei mitään sellaista kunnollista.

Neuvolassa sanottiin viikko sit että häpyluu on jo jotenkin raollaan ja lääkäri totes saman. No se varmaan selittää tuon ikävän kivun vasemmalla puolella häpyluussa. Vasenta jalkaa on aika vaikee nostaa makuuasennossa. Myös kävellessä on enempi ja vähempi paineentunnetta alhaalla.. naureskelinkin että nyt kun alkaa olla hyvät viikot, niin taidanpa aloittaa ne reippaat lenkit, kivuista huolimatta. Jos saatais lapsonen ulos[;)]

Täälläkin neuvolassa käyty just, olipa sitten viikossa pompsahtanut sf mitta 4cm!! Että terve. Ja siitä kun oltiin huolissaan kun ei meinannut kuukaudessa kasvaa ollenkaan. Oon kyllä tainnut nyt vähän herkutellakin kun tuo paino ei meinannut millään nousta [8|]. Nyt oli sit noussut melkein kilon...hui ku viimeks oli taas laskenut sen 600g...

RV 34+6

RR116/80
Sf 34
vauvan liikkeet ++
vauvan syke 148

Painoa tullut nyt yhteensa noin 9kg.

Supistelutki nyt vähän rauhottuneet, ens ma ois konntrolli äitipolilla kohdunsuun tilanteesta.

Lumista tulevaa viikonloppua kaikille! Ainiin ja tajusin just et tänää on ekä virallinen ä-loma päivä [:)]

Laitanpa tänne, vaikka oikeastaan nämä on enemmän sairaalakuulumisia. Tosin neuvolassakin tuli tänään käytyä, mutta mitään uutta ei oikeastaan eiliseen tullut.

Kävin siis torstaina sairaalassa tarkkailtavana lapsiveden vähäisyyden takia, ja vesi oli vähäinen edelleen. Lääkäri jo epäili, että onko kalvot puhjenneet ja vesi siksi vähäinen (on kuulemma mahdollista, että vesi tihkuttaa sen verran pienesti ulos, ettei sitä välttämättä huomaa!), mutta näin ei asia vielä ollut. Jossain vaiheessa, kun asia vielä oli epäilyasteella, meinasivat jo laittaa minut synnärin puolelle! Vähän "säikäytti" että joko nyt..! Mutta uusi tarkkailuaika on siis viikon päästä ja silloin, jos vesi on edelleen vähäinen, ehkä käynnistetään synnytys. Tosin kaiken sen ronkkimisen jälkeen on mahdollista, että synnytys käynnistyisi itsestään jo ennen torstaita, mikä tietysti olisi parempi asia. Paikat on melkolailla auki, joten esteitä käynnistymiselle/käynnistämiselle ei olisi.
Huh, jännät päivät edessä..!

Tämän aamun neuvola kuulumisia

Rv 35+6
Painonmuutos +1,100/vko
Turvotus +
RR 131/80
Sf 33,5cm
Rt
Syke 152
Liikkeet ++

Hempparii ei tällä kertaa katottu ollenkaan, meen kuitenki jo ens viikolla uudestaan ni katotaan sitten. Muksu tuumas kerrankin olla ihan hiljaa ja paikallaan kun sydänääniä alettiin kuunteleen, ni sit piti jo alkaa häiriköimään toista että saatais vähän muutoksia lukemiin. [:D] Ei kuulema saa liian tasainenkaan se syke olla. [8|] Ens viikolla onkin sit taas juokseminen kun maanantaina verikokeeseen miinus-veren takii, tiistaina synnytystapa-arvio ja perjantaina sit seuraava neuvola.
Tänään otettiin myös b-streptokokki näyte, täälä vissiin otetaan ihan rutiininomaisesti kaikilta.
Pitkästä aikaa ei leukkarit ollu kohollaan, viimeks ne olikin kolmella plussalla. Vähän meinaa alapaine nousta korkeelle, mut ei ainakaan vielä liiaks.

Minä sitten kävelin tänään yhtenä kappaleena neuvolaan, vaikka viime yönäkin oli taas kerran luuri kädessä ja mietin jonkin aikaa todella vakavissani Taysiin lähtöä. Tuli siis muutama ihan oikein kunnon synnytyssupistukselta tuntuva supistus, mutta kun ne sitten taas kerran hiipuivat niin meninkin nukkumaan.

Eli viikkoja tänään neuvolakäynnilla huimat 36+6 (Täysaikasiuus huomenna!!!), nyt onneksi oli taas pissakin puhdas, mistä lie viimeksi napannut ne proteiinit. Hemoglobiini 130 - älyttömän hyvä minulle, jolla usein on anemiaa ihan ilman raskauttakin ja varsinaista lisärautaa en ole nyt koko aikana edes syönyt. verenpaineet normaalit 116/78, eli tuon puolesta ei näyttäisi siltä että tässä heti on synnytys tulossa (minulla ovat aina verenpaineet pompanneet ennen synnytystä, tosin sunnuntaina mittasin kotona kun oli huono olo ja silloin näytti 148/88.) Ei turvotusta ja paino noussut 100g viime viikosta. Sf-mitta oli viikossa tipahtanut kaksi senttiä viime viikon lukema oli 34 ja nyt 32.

Vauvaakin katsottiin ultralla ja tehtiin painoarvio, 3125g, joka mielestäni jopa saattaa olla aika lähellä totuutta, kun vertaa aiempiin näillä viikolla syntyneisiin lapsiini (poika rv37+0 3100g ja tyttö rv37+3 3030g)

Siinäpä se taisi ollakin..... ja vielä uskalsi ensiviikolle antaa ajan.

Täällä myös neuvolakäynti takana.  Vauvalla ja äippällä kaikki hyvin, vaikka viime yö menikin taas kukkuessa.

Painoa oli kahdessa viikossa tullut 1,2 kg (huhhuh)
Verenpaine 135/89
Sf 32
rt
vauvan syke +130
liikkeet ++

Näillä mennään.. Painan kohta varmaan enemmän ku oma ukkokulta, mutta siitä kai on turha itkeä tässä vaiheessa [:D] Ens viikolla olis synnytystapa-arvio.

Tosta painosta tuli mieleen... mies sai eilen hyvät naurut kun katottiin leffaa. Siinä joku esitteli puolisonsa tähän tyyliin: "tässä on toinen puoliskoni...tai lähinnä kaksi kolmasosaa!" [:D] Otti tuon ihan omakseen ja aikoo jatkossa esitellä mut noin, ainakin niin kauan kun tätä mahaa vielä löytyy. Thanks.

Kävin eilen neuvolassa rv 38+3. Kaikki erinomaisesti. Turvotus edelleen massiivista alaraajoissa. Näytin tädille paksun sukkahousun läpi, kuinka parin sekunnin sormella painamisesta jää komea kuoppa sääreen. Täti oli vaikuttunut. [:)]

Paino oli kuitenkin pudonnut viime viikosta -700g.
Sf 31,5 cm ja kaikki muutenkin ok.

Tällä kertaa terveydenhoitajallani oli sijainen. Kun siinä pötkötin pöydällä maha paljaana, hän totesi, että: "Ei susta paljon huomais, että olet raskaana, jollei näkisi sivusta päin."

Olin vähän huolissani sellaisesta asiasta, että mitä jos juuri kun pitäisi synnyttää, saan kunnon migreenin. Kerroin, että mulla on välillä sellaisia migreenejä, etten voi sormea liikauttaa, kun mikä tahansa liike riittää räjäyttämään pään. Sanoin, että kuolen siihen paikkaan, tai vähintäänkin menen tajuttomaksi kivusta, jos sellaisessa tilanteessa pitäisi jotain supistuksia vielä ottaa vastaan. Terveydenhoitaja rauhoitteli mua ja sanoi, että kyllä sairaalassa on sellaiset kivunlievityskeinot, että migreenipäänsärky saadaan kuriin. Huh, hyvä! Toi oli ainoa asia, mikä mua synnyttämisessä huoletti.

^mä olen kanssa pelännyt samaa migreenin suhteen. Mut kyllä ne varmaan tosiaan sairaalassa keinot keksii ja toisaalta luotan vahvasti, että luonto pitää huolen siitä, että migreeniä ei tule silloin kun pitäisi synnyttää. 

Neuvolakäynti 35+0

painonmuutos +1350 g/vk
RR 122/84
sf 33,5
Lapsiveden määrä N
Tarjonta RT
Virtsa ok
Sikiön syke 150
Liikkeet ++

Joo, vähän järkyttyneenä kävin neuvolan vaa'alla... Tosin mulla oli aika paljon enemmän vaatetta kuin yleensä ja turvotus on lisääntynyt, mutta silti!!! Kahdessa viikossa painoa tullut 2,7 kg! Vauva oli edelleen raivotarjonnassa, mikä oli ihana helpotus, vaikka kyllä sitä mieltä olen itsekin, että pää alaspäin ollaan. Th:n oli vaan vähän vaikea saada tuntumaa päästä kun se on niin tosi alhaalla. Mutta kaikki siis ok, entisillä oireilla jatketaan. Viikon päästä sitten neuvolalääkärille.

Täälläkin taas yksi neuvolakäynti takana. Eikä mitään muutoksia olossa. Seuraavan ajan sainkin sitten lasketulle päivälle. Neuvolatäti kyllä jo kyseli ajo-ohjeita kotikäyntiä varten mutta mitään merkkejä siitä, että me jakaannuttaisiin ei vieläkään ole. Yhtään ainutta supistusta, edes pienen pientä en ole havainnut. Mutta odotellaan, eiköhän olo jossain vaiheessa muutu...

Älä huoli meemi, mulla on ollut välillä tollaisia painonlisäyksiä, mutta neuvolatäti on sanonut, että kroppa ottaa takaisin sen, mitä alussa menetti ja toisekseen turvotukset vaikuttavat paljon. Mulla myös on vaikuttanut se, että kahdella edellisellä neuvolakäynnillä ollaan just edellisenä iltana oltu isosti ravintolassa syömässä, eikä tavara ole vielä tullut ulos. Lisäksi olen saattanut juuri nousta aamiaispöydästä ja silloin olen kyllä aina juonut runsaasti kaakaota, mehua, vettä varmaan yhteensä vajaa 2 litraa.

Viimeksi kuitenkin mulla oli pudonnut paino 700g viikossa. Turvotus on ennallaan, joten siitä se ei ole, mutta nyt ei oltu oltu ravintolassa ja lisäksi neuvolani oli myöhemmin, eikä juuri aamiaisen jälkeen. Yhteensä on nyt tullut 10kg, josta varmaan näillä turvotuksilla on nestettä ainakin 3kg!

Jotenkin toi painontarkkailu on aika tyhjänpäiväistä, kun niin moni asia vaikuttaa siihen, että ei siitä oikein voi päätellä mitään.

Se on ihan totta, että painosta stressaaminen on aivan turhaa. Se tulee mitä tulee, mutta eiköhän se lähdekin aika nopeasti. Sitä on itte vaan niin turhamainen, että tuo puntarin lukema alkaa jo hirvittää, vaikka sille ei mitään voikaan. Mulla on tähän mennessä tullut 12 kg ja sen tietää, että tässä ehtii vielä tulla vaikka useampi kilo, jos oikeen nestettä alkaa kertyä. Me ollaan ens kesänä ihan rantsukunnossa koko porukka jo, että huoli pois vaan [:D]

Viime neuvolakäynnillä oli terveydenhoitajaopiskelija, joka hoiti suurimman osan käynnistä ja oma neuvolatäti tuli sitten vasta sf-mittaukseen ja sykkeiden kuunteluun mukaan. Ärsytti ihan hitosti, kun mullakin oli taas painoa tullu aika reilusti (tosin, oon vieläkin sitä mieltä, että edellisellä kerralla oli mittausvirhe), mutta en siis ite ottanu siitä mitään paineita. Koska se kaikki on mitä ilmeisemmin ihan vaan omassa perseessä ja herkkujen syömisenkin olen saanut taas hallintaan, että vauvalla ainakin pitäisi kaikki olla ihan kunnossa. Mutta koska oli kyseessä opiskelija, jolla ei ole kokemusta, sen sijaan vaan kirjatietoa, niin sehän puuttu siihen saman tien. "toi puoli kiloa viikossa on kyllä se suositus, että sitä pitäs tarkkailla" Ei mullakaan nyt toi kokonaispainonnousu oo ihan hirvee, 13 kg ja ihan viimiset viikot käsillä. En siis sikäli olis ihan hirvittävän huolissani painosta. Tietty vähän on mietityttäny vauvan sokeriarvot, mutta eniveis. Tuli vaan vähän paha mieli siitä, vaikka ite pohjimmiltaan kuitenkin tietää, ettei pieni rasvakertymä perseessä kaada maailmaa.

eilen olin taasen neuvolassa. vauva kiinnittyny jo tosi alas ja sanoin että voi syntyy koska tahansa.. mulla on nyt 3 päivänä ollu aika paljon supistuksii, mutta ei säännöllisii.. neuvola täti oli tunnustelemassa just mahaa kun tuli supistus. [:D]

RV: 38+3
paino: +350
turvotus: +
RR: 144/92
SF: 41[8|]
tarjonta: RT
syke: 145
Liikkeet: ++

Laittoi sitten influenssa piikinki samalla.. kysyi kyllä eka että haluunko niin sanoin että ihan sama, niin sitten se sano että sitten laitetaan.. että on kuulemma parempi laittaa nyt että vauva saa siitä myös jotain hyötyy vaikkei se influenssa aalto tänne vielä tulekkaan, mutta sitten kun vauva on syntyny niin sitä rokotetta ei voi antaa kun puolen vuoden ikäsenä kuulemma.

Palailin kans juuri neuvolasta. Aika paljon muutoksia viime viikon lääkärissä käynnistä.

Rv 39+1
Hb 121
paineet 117/75
paino +389g
sf 31, viikko sitten se oli 34!
syke +
liikkeet ++
tarjonta rt

Pää on kuulema todella alhaalla ja kiinni. Viime sunnuntain supistelujen 3,5h aikana asukki meinas tulla yksiönsä seinistä läpi ja varmaan se aikaan sai tuon kunnon laskeutumisen. Vaikka aika pienesti tunnen nuo supistukset, niin niitä ne kuulema on. Eli menkkakipuja, alamahassa, selässä ja sisäreisissäkin sellaista ihan kun verisuonet menis tukkoon. Lisäksi pientä kipuilua alamahassa ja kohdunsuulla.
Neuvola täti oli mielissään ja veikkaili että mahdetaanko enään nähdä yhtenä kappaleena, kun on niin hyviä oireita. Noo ei nuolasta ennen ku tipahtaa, mutta tietenkin tuntuu tosi kivalta että elimistö toimii.[:)]

Voi jestas, miten isot viikot lumin jo onkaan kerännyt... Itse tässä juuri hoksasin, että siitä on liki 14v(!!!), kun olen ollut tällaisilla raskausviikoilla kotona ja toimintakunnossa... muuten olen ollut jo synnyttänyt tai ainakin sairaalassa.

Lumin, aivan varmasti se lapsukainen sieltä pihalle tulee ja luultavasti aika pian, minulla on täällä kotona neljä todistuskappaletta siitä, että eivät ne tuonne jää ikuisiksi ajoiksi, vaikka joskus sitä tuppaa siltä tuntumaan, kun oikein malttamattomana odottelee.

Myös minulla on nyt parina päivänä ollut noita supistustuntemuksia myös reisissä ja AIEMMIN se on aina tiennyt varsin pikaista menoa, mutta saa nähdä tällä kertaa. Joka tapauksessa nyt 37+1 ja hyvin mielin voisin minäkin jo jakautua.

No nyt on sit käyty lääkärillä Naikkarilla:
38+1
RR 130/71
lapsiveden määrä N
painoarvio 3280g (kuulemma ihan keskikäyrällä ja normi)
Tarjonta RT
sydämensyke +
liikkeet +

Ja kohdunsuu on nyt pehmeä ja 1cm auki, kanavaa on kuulemma 2cm. Ja pää on jo tosi alhaalla (ei kyllä maininnut erikseen kiinnittymisestä, mutta kait se on jo kiinnittynyt, kun oli niin hankalaa saada sitä päänympärysmittaa ultrallakin ku oli niin alhaalla) ja tuntu siis sisätutkimuksessa jo.

Sydänkäyrää otettiin kans ja se näytti normilta kätilön mielestä, lääkäri kuulemma kuittaa sen kun ehtii (en enää nähny sit lääkäriä uudestaan sillon). Siinä käyrillä ollessa ei tullu tietenkään yhtään supistusta, mutta heti ku lähdin bussille, niin koko matkan tuli supistuksia [:D]
Mulla on vielä(kin) toistaiseks olleet supistukset vaan lähinnä epämukavia, ei varsinaisesti satu, jos nyt ei mitenkään ihanaltakaan oo tuntunut. Suppareita kyllä tulee nytkin aika tiuhaan tahtiin, mutta sit välillä menee pitkiäkin aikoja ilman yhtäkään.

Kävin sit vielä avoneuvolan puolelta hakemassa sen influenssarokotteen, kun unohdin sillon viimeks neuvolassa pyytää, eikä se täti muistanu sitä tyrkyttää. Ja tän viikon neuvola-aika peruttiin, kun oli tuo lääkäriaika.

Toisin sanoen siis kaikki OK ja synnytys sen kuin lähestyy! [:)]

Ihanaa kun on tälläisiä keskustelupaikkoja joissa on muitakin samassa tilassa olevia [:D]
Kun katteli noita painoarvioita niin meillä taitaa olla tulossa melkoisen kokoinen vaaveli. Jatkuvalla syötöllä käyty ylimääräisissä ultrissa joissa on seurattu sikiön nopeaa kasvua. Ja tämän päivän painoarvio tuloksena oli sitten 3821 g ja tosiaan noita viikkoja tasan 35 O_O
Ensi viikolla sitten synnytystapa-arvio jossa luultavasti suunnittelevat synnytyksen käynnistysajankohtaa. Hmmm... tässähän alkaa jännittää [;)]

Takaisin