neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvola tätini sanoi kyllä että pitäisi rauhallisesti ottaa. Työssä en enää käy, mikä oli lääkärin mielestä hyvä. Muuta ei oikein sieltä saanut irti! Noh Kiitos teille tietäville paremmin, osaan ainakin ottaa tosissani rauhalisemmin.  [:)] Toivotaan että kaikki menee kuitenkin hyvin.. :)

Mä en ymmärrä! Miksi jotkut käy noin harvoin neuvolassa ja meitä täällä pirkanmaan yhdessä kolkassa juoksutetaan koko ajan!
Nyt on menossa tahti kerta kahteen viikkoon ja se muuttuu kohta kerta viikkoon!
Ihan alussa oli viiden viikon välein, sit kk välein ja nyt tosiaan joka toinen viikko!! On se oikeesti myös aika rasittavaa kun koko ajan mitataan ja niin edelleen.
Toki on upeaa että seurataan mutta on se myös tosiaan vaiva ainakin mulle hommata kyytejä jne.
Kaikki mullakin tosiaan ihan hyvin, eilen kävin neuvolassa ja myös sitten lisäekstrana lääkärillä.
Paino on noussut koko raskausaikana nyt reilu viis kiloa [:(] Mun piti olla niin että ei tuu yhtään lisää kun on muutenkin ylipainoa [:(]
No kaikki muut paineet ja muut on loistavat. Ei proteiineja tai valkuaisia pissassa eikä sokereita tms, hemppa loistava jne.
Kohdunsuu täysin kiinteä ja kiinni siis, no se pituus on mikä on mutta en siitä enää ressaa yhtään.
Vauva on ollut aina raivotarjonnassa kun on katottu uä tai kokeilemalla. Sen syke on nyt alkanut laskea, nyt on ollut pari kertaa jo 144-147 kun tähän asti oli poikkeuksetta 155. Mutta  se on ihan normia että laskee syke tässä vaiheessa.

Ang1, täällä Espoossa on sama homma, mä oon nyt jonkin aikaa ravannut parin viikon välein terveydenhoitajan luona, loppu vaiheessa kerran viikossa. Lääkärin vastaanotolla olen ollut 3 kertaa. Mun mielestä se on hyvä asia kyllä, että seurataan kunnolla.
Esim. Helsigin puolella on vissiin ihan eri väliajat raskauden seurannassa, en nyt tiedä onko sekään hyvä [8|]

Joo samaa mieltä kyllä siinä että hyvä että seurataan mutta meidän perheessä tää tarkoittaa aikamoisia järjestelyjä että sinne neuvolaan pääsee ylipäätään.. siksi se vähän on ristiriitaista mitä siitä neuvolassa käynnistä ajattelee.
Mutta on se parempi tosiaan käydä usein kuin sitten taas kerta kolmessa kk tyyliin..

Olkaa onnellisia, että teille on vasta nyt tullut se parin viikon välein. Minä olen täällä peräkylässä käynyt alusta asti 2-3viikon välein. Olisi aina ottanut 2 viikon välein, mutta joutui pitämään lomaa välillä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Viikkoja on nyt 27+4.

Kyllä tässä aikamoiset järjestelyt on saanut tehdä, kun aina ei voi ottaa tota esikoista mukaan.

Meidän vauva osaa kujeet jo alkuunsa. Se on alusta asti tykännyt enemmän olla pää ylöspäin ja se on jo pitkän aikaa tehnyt sitä, että vain neuvolaan mennessä kääntyy. Olen yrittänyt sille sanoa, että kohta käy huonosti, jos ei ala pysyä pää alaspäin, mutta taitaa tulla vielä pahempi jästipää kuin siskostaan... [;)]

Onko teillä muilla sellaisia ihania sukulaisia, jotka valittaisivat tulevan vauvan horoskooppi merkistä? Olen molempien raskauksien aikana saanut omalta mummilta (minun äidinäiti) saanut valituksen siitä, että teen ihan väärän merkkisiä lapsia. Ensimmäisestä tuli rapu ja se oli ivan hirveää, "miten te ette yhtään ajatellut?" Siinä ei tullut horoskooppi merkit mieleen, kun puoli vuotta yritettiin ennen kuin tärppäsi. Toisen raskauden kohdalla suree sitä, että tulee kauris, joka on kuulemma vielä pahempi, eikä nytkään oltu yhtään mietitty. Tätäkin yritettiin 5 kuukautta niin ei todellakaan alettu laskemaan minkä horoskooppi merkin alla syntyy. Ensimmäisen kohdalla ärsytti, mutta nyt lähinnä naurattaa, kun vanhan ihmisen huolet ovat tätä tasoa.

Ja mitähän vikaa meissä Kauriissa muka on??? [:'(]

Joo ei onneksi ole semmosia täällä valittamassa, me kaks vuotta yritettiin joten jokainen joka tulis jotain valittamaan vauvan syntymäajasta sais kyllä varmasti kuonoonsa, ainakin henkisellä tasolla.

Itse suren kun vauva joutuu 18 vuoden päästä odottaan niin kauan että saa ajokortin jne kun on vasta loppuvuodesta syntynyt, kai mä saan kuulla mikä kamala ämmä olen mutta ihan sama[:D] Siinähän valittaa sitten ipana[:D]
Mun äiti syntynyt 13.12 ja ihan hyvin on pärjännyt. Mun lapseni la on 12.12 joten toivotaan että tulee mummunsa kans samana päivänä, se olis über söpöä [:)]

Me onneksi asutaan ihan kävelymatkan päässä neuvolasta, niin sikäli ei haittaa toi käyntien tihentyminen. Viimeksi oli jopa niin kiva rupatella, että ei haitannut käydä. Emmäkään kyllä jaksais vaan verenpaineita käydä mitatuttamassa ja sykkeitä vähän kuuntelemassa jatkuvasti, että pitää aina saada keskustelua jostain aikaiseksi [:D]

Ei hyvää päivää kateri! [:D] Ei edes tullut mieleen, että joku voisi tuollaista pohtia ihan noin kovasti! Meilläkin kyllä anoppi alkoi aika pian miettiä, että niin minkäs merkkinen siitä nyt tuleekaan, mutta ei sillä tavalla, että sillä jotain merkitystä olisi. Meillä on sillain muuten hassua, että sekä minä ja mieheni että mieheni vanhemmat ollaan kaikki kaloja [:)] Olisi ollut hassua, jos tämä esikoinenkin olisi osunut kalaksi. Sä voisit vähän kettuilla takas ja sitten joskus sopivan tilanteen tullen todeta: "no mitäs me nyt tuolle voidaan kun on tommonen kauris" [:D] Mua naurattaa kyllä tääkin juttu ihan hirveästi [:D]

Hih, sori kateri, mutta jostain syystä rupes hirveesti naurattamaan, kun luin noista horoskooppimerkeistä. [:D] Sun täytyy vaan olla onnellinen, että mummin asiat on aika hyvin, jos pahin huolenaihe on tulevan lapsen horoskooppimerkki. Pitäsköhän mun tarkistaa, miten kaurislapsi sopii kaksosäidin ja leijonaisän kanssa yhteen? Onkohan se ihan toivoton yhdistelmä? Hmm. Enpä oo kyllä tullu koskaan ees tarkistaneeksi, sopiiko edes kaksonen ja leijona yhteen.. [:)]

Mutta niin, mun piti kirjottaa noista neuvoloista.. Täälläkin käydään noin neljän viikon välein neuvolassa tonne raskausviikolle 28-30 asti. Sitten kahden viikon välein ja raskausviikosta 36 alkaen viikon välein. Eli aikalailla valtakunnallisten suositusten mukaan.. Tähän mennessä mulla on ollu yks lääkärintarkistus (rv 16) ja seuraava neuvolakäynti (parin viikon päästä) on kans lääkärille. Ilmeisesti aivan loppuraskaudesta on sitten vielä yks lääkärintarkistus.

Mä olen tosi luottavaisin mielen tuon meidän tulevan jousimies vaavin kanssa, me tullaan ainakin hyvin toimeen. Kauris ja jousimies todistetusti tulee hyvin toimeen, äitini ja minä siis siitä hyvä esimerkki. Mun mies on vesimies, kyllä kai sekin tulee ihan hyvin jousimiehen kans toimeen.
Jos menee yliaikaiseksi ja tulee kauris niin eipä sekään hätä ole, tulee ainakin isänsä kans toimeen. Kaks kaurista ei tuu hyvin toimeen mutta ei sekään hätä ole siis koska kyllä äiti ja poika voi välillä yhteenkin ottaa [:D]

Nopeasti, kun kone rupesi pelittämään... Ei sitä horoskooppimerkkiä välttämätt etukäteen tiedä, meillä on ihana jousimiespoika - josta piti tulla kalat, mutta syntyi sitten muutaman horoskooppimerkin liian aikaisin. Eli oikeasti en ymmärrä ihmisiä, jotka tosissaan suunnittelevat vauvansa syntyvän tiettyyn horoskooppiin. (te ette ole sellaisia, mutta noita olen nähnyt ja kuullut noita ihan vakavia keskusteluja siitä, MILLOIN on hyvä tulla raskaaksi, että VARMASTI saa haluamansa merkkisen lapsen...)

Nyt suljen ruudun ja menen antamaan ekaluokkalaiselle aamupalan, jännittää mahtaako kone taas takuta tunnin, kun seuraavan kerran sen avaan...

eilen oli neuvola. kaikki oli hyvin. paino oli pysyny samana ja tuli kovasti kehuja siitä neuvola tädiltä[:)] jee, kerranki.
sf-mitta oli 30 eli tos ylä käyrässä mennään. sydän sykkii hyvin ja vauva liikku kovin. meillä on ollu 3 viikon välein aika lailla noita nevola käyntejä, onneks on toi neuvola vaan parin kilsan päässä ja töissä ovat hyvin vaihtaneet vuoroja jos on neuvola just sille päivälle missä mulla olis aamu vuoro. tosi mukavia työntekijöitä. enään on tää kuu töitä. :)

YÖK! Sokerirasitustesti... [:'(] Kädet vielä siitä aivan tunnottomat ja molemmissa taipeissa on nyt kunnon mustelmat verikokeista... Toivottavasti kokeet ihan ookoo...!

Ultrassa käyty tiistaina rv 30+5,vastasi kaikkien mittojen kanssa rv 33+5..
Painoa jätkällä 2,2kg,lääkärin mielestä normaali,käyrien mukaan meni vähän yläkäyrällä..
Uusi käynti ultrassa 12pv

Huomenta kaikille[:)]

Onko teillä kanssa sisaret ollut joka kerta sama neuvolalääkäri, kun olette käyneet lääkäris?(tarkoitan neuvolan kautta tulevia aikoja)
Mulla on ollut koko raskauden ajan eri lääkärit[:@] Se miksi mua tää asian nyt kiukuttaa enemmän, johtuu siitä kun viime viikolla alkoi alavatsa kivut ja ajattelin et ne johtuu kun maha kasvaa ja vauva on lasketunut alas muttei kiinnittinyt.
Tein töitä ihan normaalisti ja torstaina ajattelin et taidan levätä pari päivää.
Soitin työpaikkalääkärille, kun täällä Oulussa saa tosi huonosti aikoja neuvolalääkärille.
Mulle sattui lääkäri mikä on toiminut neuvlolalääkärinä n.10 vuotta ennen siirtymistä yksityiselle puolelle. Määräsi minut sairauslomalle kun epäilee kohdunkaulan lyhentymistä. Kontrolli on tällä viikolla.

Mua jännittää kun en oikein tiedä mitä tarkoittaa jos kohdun kaula on lyhentynyt? Voisiko joku kertoa jos tietää asiasta enemmän!!!

Ja kun nyt sitä ei tiedetä onko se lyhentynyt vai ei!! Lääkäri vertaa nyt kontrollissa mitä on tapahtunut viikossa! Olis ollut kiva jos olisi koko raskauden ajan sama lääkäri niin ei olis tarvinnut odotella viikkoa kontrollia[:@][:@] Odottavan aika on pitkä ja kun asiasta ei tiedä kauheasti.

Pitää tehdä mukavia asioita ja yritää olla ajattelematta koko asiaa[:)][:)]

Ihanaa alkanutta viikoa ja nautitaan[:)][:)]

Kohdunkaulan lyheneminen tarkoittaa sitä, että kohtu alkaa valmistautua synnytykseen. Synnytyksen lähetessä kohdunkaula pehmenee ja lyhenee ja lisäksi kohdunsuut (sekä kanavan alkupäässä vauvan puolella oleva sisäsuu että loppupäässä ulkosuu) alkavat avautua. Eli vielä tässä vaiheessa tuo kohdunkaulan lyhentyminen ei ole ihan toivottavaa... toisin on sitten kun viikkoja alkaa olla kasassa 38.

huomenisia. [:)]

mulla on ollu tän raskauden aikana 6 eri neuvola tätiä ja 3 eri lääkäriä. Eii oo kyl kauheen kiva ku joka kerta eri täti nii joutuu sille sitten selittää samat asiat kun toiselle edellis kerralla. toinen neuvoo toista ja toinen toista, ei ikinä tiiä mikä mahtaa olla paras neuvo.. Nyt on sentän ollu 2 kertaa sama hoitaja joka on ihan mukava. mulla on ollu pari oikeen tympeetä akkaa.. [:@]

Kiitos tättärä valaisit mua kohtu asiassa. Nyt vaan sit odotellaan tulevaa kontrollia ja toivotaan et kohtu on pysynyt samassa.

Takaisin