neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on jo elokuun alusta lähtien silloin tällöin tirahtanut paita märäksi. Tosin se on sellaista kirkasta vielä ja tulee vain itsestään, kun on tullakseen, ei mitenkään puristelemalla.

Ensimmäinen neuvolalääkäri takana.. Kyllä rv 28 tämäkin tääl hoidettiin.

Sain "saikkua" loppuraskausajan.
Tuskin mies tolla saikkulapulla mitään tekee, olenhan mä kotiäitinä [:D][:D]
Ei kyykkyä, ei nostoja .. Thanks!

Kumminkin masulla on kaikki hyvin, ei näytteissä mitään mainittavaa, hemo 110, painoa tullut 5 viikon aikana 1,4 kg, vauva hyvinvoiva liikkuu hyvin ja syke kohdillaan, paikat kiinni ja kiinteät.

Saikkua voimakkaiden supistuksien vuoksi.

Mulla ei ole (onneksi) vielä maitotuotanto lähtenyt kunnolla käyntiin.
pari viikkoa sitten tuli suihkusta tullessani parit pisarat maitoo, mutta sen jälkeen ei ole onneksi pahemmin näkyilly.

Tänään neuvolassa.. proteiinit vähän plussan puolella eli pitäis mennä labraan huomenna :S rauhoteltiin kyllä että ei ois vielä mitään huolehdittavaa kun ei oo mitään muuta oireilua ollut..
Pahempi juttu oli se että sf-mitta oli kasvanut vaan puol senttiä sitten viime kuukauden mittauksen.. silloin oli 19cm, nyt siis 19,5. Ja rv 26+6. En oo aiemmin tajunnut noista mittauksista mitään mutta nyt oon googlaillut vähän ja huomannut että monilla se on ollut rv 27 paikkeilla jotain 22-27cm väliltä.. sain lähetteen jorviin ja ehin jo riivata niitäkin et saanko aiemmin ajan (2vk:n päästä ois muutenki ollut aika) ja äsken tuli soitto et ylihuomenna katotaan.. En jaksais venaa[:(]
Syke oli kuitenkin tosi hyvä ja onhan toi liikuskellutkin mutta silti huolestuttaa...[:(]

Mulla kans sf mitta topannut kasvamasta eli 2 viikkoa sitten oli 27  cm ja tänään sama. Kuulemma seurataan. Itse en nyt vielä jaksa ottaa stressiä, koska viimeks kasvanut ihan hillittömästi ja taas oli eri mittaaja. Kuulemma seurataan ja seuraavalla kerralla ihmetellään lisää, jos mittaa ei ole tullut. Painonnousu tasaantunut, nyt tuli 400 g lisää kahessa viikossä mikä hyvä, sikiön syke 145. Eli muuten ihan jees olotila, hemokin noussut takas 121 :)

Neuvolakuulumisia täältäkin!
Hauskaa seurata kuinka erilailla täällä englannissa toimitaan kaikessa. Tänään kävin sokerirasitustestissä, joka tehdään kaikille. Samalla näin kätilön ja tarkistettiin, että pissa on puhdasta ja verenpainekkin otettiin. Pissa puhdas ollut joka kerta ja verenpainekkin oli laskenut alaspäin viime kerrasta, vaikkei se koholla ollutkaan. [:)] Kertaakaan ei oo tehty sisätutkimusta, ei tutkittu veren rauta-arvoja eikä mua ole punnitukkaan sitten ensimmäisen neuvolakäynnin?![:-]
Tänää ekaa kertaa tutkittiin vatsan läpi, että missä asennossa vauveli on ja mitattiin sf mitta. Kuunneltiin myös sydänäänet ja tyyppi on kuulemma tosi aktiivinen, kun ei meinannut millään saada sykettä mitattua kun mentiin karkuun kokoajan [:D] Näin tosiaan oman kätilönkin vasta nyt ekaa kertaa ja ihan mukavalta hän vaikutti. Seuraavan kerran sitten viikolla 31 tutkimuksiin!!

Mulla oli vasta nyt tuo puolivälin lääkäri, vaikka nyt rv 30+0. Tuntuu uskomattomalta että menen ihan keskikäyrällä tän mahani kanssa. sf 26 ja kiloja ekasta neuvola reissusta +10kg. Paikat kiinni ja kaulaa 2,5cm. Sydämen sykkeet oli vain 120, mutta kun täti vähän herätteli, niin syke nousi 140. Muksu on pää alaspäin, mutta pää ei ole lantiossa. Se on jotenkin vinossa ja mahtuu pyöriin. Tuntuu että potkuja satelee milloin mistäkin. Mahan muodon ja alhaisen sykkeen perusteella veikkasi tyttöä, mutta kyllä se vieläkin mysteeri on kumpi on tulossa. Ei mun maha ole oikein levinny sivuillekaan.

Alkuun pelkäsin todella että mikä jättiläinen tästä on tulossa, kun on tasaisesti tullu kiloja 400-600g/vk. Töissä on jo kuukausia kuittailtu mahan koosta. Oli melkoinen ylläri että nyt lääkärissä puhutaan sirosta ja ei yhtään liian ison tuntuisesta.. Itse kun olen ollut yli nelikiloinen syntyessä ja veljet viel isompia. Tuntuu typerältä murehtia. Ei kai se maha ole koskaan sopivan kokoinen.. paitsi nyt.. seuraavaan käyntiin asti[;)]

Hienosti siis menee. Kädet puutuu ja turpoo, on ollu näköhäiriöitä, sääret kuin tukit iltaisin, ummetusta, närästystä, suonenvetoja, häpyluu vasemmalta välillä tod. kipee.. eli sitä samaa kuin muillakin. Mutta terve kuin pukki kaikkien testien mukaan, eikä yhtään supistuksia. Ja viikon loma - tuntuu ihan hienolta vihdoin. Välillä nää muutokset on jotenkin saanu arjen näyttään poikkeuksellisen harmaalta. Tsemppiä kaikille ja voimia jaksaa oireiden kanssa. Yritetään iloita pikkuasioista[:)]

Kävin tänään ensimmäistä kertaa neuvolalääkärillä. Viikkoja nyt siis 26+0. Kaikki arvot yms. oli ok. Vauva liikkui hyvin ja kohdunsuu kiinni. Mukava käynti, ei sen kummempia. Päänsärystä puhuttiin ja pahoinvoinnista puhuttiin. Tämä oli ensimmäinen lääkäri, joka tuntui oikeasti puuttuvan asiaan. Lääkäri kokeili mun selkää, hartioita ja niskaa. On kuulemma ihan täysin jumissa ja kovat lihakset. Periaatteessa tämä voi aiheuttaa melkein kaikki mun oireet. Ongelma vaan on se, että asiaa on vähän vaikea hoitaa kunnolla nyt raskausaikana. Selkä ja hartiat oli niin jumissa, että niitä ei kuulemma saa hieroa, ettei ärsyynny lisää. Lämmintä kaurapussia suositteli ja varovaisia venytyksiä ja jumppaa kun lihakset on lämmitetty. Täytyy nyt yrittää tätä, jos jeesaisi edes vähän. Sitten raskauden jälkeen voi tilannetta lääkkeillä helpottaa. En kyllä tajua, kun mä en ole kokenut, että mun hartiat olisi mitenkään erityisen jumissa edes... Mutta helpotti ihan suunnattomasti se, että lääkäri totesi sen ja alkoi selvitä syy mun loputtomalle päänsärylle. 

Mulla oli viime tiistaina neuvolalääkäri, ja kaikki oli kunnossa. Paikat kiinni, ja arvot kohdillaan. Se vähän ultrasikin ja kun yritin kysyä varmistusta sukupuolelle, niin ei suostunut edes katsomaan. Joku virolainen lääkäri oli. Seuraavana päivänä oli sokerirasitus, ja nyt vasta muistin, että en oo muistanut soittaa ja kysyä tuloksia. Varmaan siks kun jotenkin itsestään selvästi ajattelen, että ei mulla mitään diabetesta ole.

Paino on kyl noussut taas (nyt jo 500g viikossa) ja pakko myöntää, että nyt on tullut vähän ylimääräistäkin, siis muutakin kun vauvaa. Pitää yrittää vähentää herkuttelua. Ei sitä muualta niin huomaa, mut selästä ja lantiosta ja reisistä...

Tänään oli neuvola, kaikki hyvin. Pissa puhdas, verenpaine ok, paino ok, sykkeet ok, sf-mitta ok. Vauva vaikuttaisi mahdollisesti olevan kääntynyt, mutta täyttä varmuutta ei asiasta ole. Veikkausta puoltaisi kyllä pienten liikkeiden ja hikan tuntuminen alavatsassa sekä potkujen tunteminen lähes poikkeuksetta kyljessä. Vielä kyllä varmaan hiukan pyöriskelee, mutta ehkä se poju ainakin tietää mihin sen pitäisi olla menossa [:D]

Seuraava neuvola kahden viikon päästä ja siitä sitten kahden viikon päästä olisi toinen neuvolalääkäri, jossa sitten saadaan jotain painoarviotakin. Mukavana yllätyksenä tuli se, että siinä siis samalla myös ultrataan. Luulin, että rakenneultra oli viimeinen, joten aika kiva yllätys.

Tänään oli neuvola/lääkärinkäynti. Kohtu on kasvanut hyvin, kohdunsuu on kiinni (HYVÄ[:)]) ja sydänäänet ja liikkeet hyvät. Virtsasta löytyi valkuaista ja heti passitus sokerirasitustestiin. Mikään ei ole ihanempaan kuin kuulla, että kaikki on erittäin hyvin! Toivottavasti valkuaisen lisääntyminen virtsassa ei oireile mistään muusta ja sokerirasitustesti menee hyvin... [8|]

Tänään tuli käytyä neuvola lääkärissä...ja ihan kivasti..rupesi tämä neuvolan täti sitten nipottaa mun sokeri arvoista xD, mut omani sanoi ettei oo mitään hälyyttävää..joten mun pitää tarkkailla vain syömistäni...

Lääkäri sitten totesi että verenpaine on hyvä ja hemoglobiini on erinomainen.

siellä tuo ötö liikkui ihan vikkelää ja oli kääntynyt alas päin joka on hyvä...kovasti potki ja heilutti käsiään, mut silti en kunnolla tunne liikkeitä..niin ja nyt selvisi miun raskausoire, mahdollisesti AINOA sellainen...tunnen pistävää kipua vasemmal puolel seläs ja vasen jalkani puutuu hyvä että kävellä pystyy...läääkäri vaan totesi..juu se on normaalia, kuuluu raskauteen..niin ja totesi sitten...se muuten sitten pahenee. Kohtu on takana ja painaa hermoo jos makoilen tai jotain...totesi kyllä että saan sairaslomaa jos tahdon, sit kun tai jos pahenee...

juu ei täällä sen kummosemoaa..niin oikeian kokoinen on pikkunen ja hyvin kasvaa=)

Bluerose ja ötö 27+1

Tulin juuri neuvola/lääkäri käynniltä ja hieman jäi ahdistamaan kun sain tietää että kohdunkaulaa jäljellä enää 2cm, lyhentynyt kuulemma hammaslääkärikäynnin käynnistämistä supistuksista. Sanoi ettei ennään saisi lyhentyä, ettei ala aukeamaan. viikkoja minulla on 27+1 ja nyt pelkään kovasti että pieni ei jaksa oottaa joulukuulle vaan tahtoo maailmaan aikaisemmin :(.
Käski vaan levätä. muuten kaikki oli hyvin, rautaa saatava lisää... siellä se pieni oli poikittain <3

nti1987

Mulla mitattiin tuo mitta jo aikaa sitten mutta kaikki on vielä hyvin. Kunhan pysyy se suu kiinni ja tiukkana niin kaikki ok. Mulla on nyt alkanut supisteleen päivittäin töissä ja kävin äsken lääkärissä ja sanoi että jos yhtään lisääntyy supistukset niin lääkäriin uudestaan ja yritettävä keventää työtä tai jos ei onnistu niin sairaslomalle.
Mutta siis yritän tässä jotenkin saada sitä sanottua sulle että lääkärini sanoi että jollakin on se 1.5cm-2cm pituutta heti alkuunsa mutta komeesti menee loppuun asti. Silloin vasta on hätä kun alkaa KIPEÄT supistukset tai pitkään kestävät jatkuvat supistukset. Edes niillä normaaleilla supistuksilla ei vielä ole mitään merkitystä jos niitä tulee työn ohessa, mutta jos alkaa levossa tai vapaapäivinä oleen paljon niin sitten pitää huolestua. Ne supistukset tekee sen että avaa kohdunsuuta.

En ihan tarkkaan tilannettasi nyt tuosta tekstistä vielä tajunnut, että onko sulla siis minkälaisia ne supistukset jne. Mutta jos on yhtään samaa tilannetta kuin mulla niin sanon saman mikä mulle 45minuuttia sitten lääkäri sanoi: rauhoitu. [:D]

Olen ensiodottaja ja tottakai huolissani kaikesta mikä poikkeaa kirjatiedoista, esim just tuo mitta. Kun kirjassa sanottiin että nyt pitäisi olla vähän yli 3cm k.kaulan pituus niin tottakai mä olin ihan paniikissa kun se on vajaa 2cm.. mutta nyt kun on lääkärin kanssa asiasta pitkään jutellut (itseasiassa kolmen eri lääkärin kanssa..) niin alan rauhoittua. Mutta jos ne supparit alkaa oleen jatkuvia niin katotaan kuinka paniikissa taas olen..

Ne mun supistukset oli aika kipeitä ja sattu sekä mahassa että selässä, maha meni aina ihan kovaksi "palloksi" :(.
Olis laittanut mut sairaslomalle, jos olisi ollut tarvetta, olen siis kotona työttömänä, niin ei kattonut tarpeelliseksi (käski hakea sairaslomaa jos työkkäri yrittää töitä tarjota).
Mutta toivon todella, että tilanne oikeesti tasottuu levolla, eli mies saa kantaa lähi aikoina halot sisälle ni ei kylmä tuu :).
Minäkin ensimmäistä odotan :).

Toivottavasti meillä kaikilla vaavit jaksais pysyä tarpeeksi pitkään masussa, onnea kaikille odotukseen :).

Tuosta kohdunkaulan normaalimitasta vain vielä sen verran, että KÄSIkopelolla se normaali on sellaiset 2-3 cm. Yleisin on se kolmisen senttiä, mutta kaksikin on vielä oikein hyvä. Paremmin tuon tilanteen näkee ultraamalla ja sillä sen tulee olla YLI 2,5cm (normi sellaiset 4-5cm).

Heissuli, tänään neuvolalääkärissä käyty ja vähän sekavaa kun en nyt tiedä onko se hyvä vai paha kun on tuo kohdunsuu jo pehmennyt ( nyt siis viikkoja 28+2?) ja katselin että lääkäri kirjottanut neuvola korttiin että sormi menee jo kanavaan? Ei kovin selkeästi selitelly mitään ja en osannut kysellä. :(
Joku tietävämpi selostaa?

Janinamiia: tuo, että sormi menee kanavaan viittaisi siihen, että kohdun ulkosuu on lähtenyt avautumaan. Uudelleensynnyttäjällä kohdunkaulan pehmeneminen jo tässä vaiheessa on ihan normaalia, mutta esikoisenodottajalla pitäisi vielä olla kova ja kiinteä. Ja se suun aukeneminen ei ole toivottavaa vielä tässä vaiheessa. Etkö saanut minkäänlaisia ohjeita jatkoa ajatellen. Kannattaa varmaan soittaa ainakin neuvolaan ja kysyä mitä mieltä siellä ollaan olisiko aiheellista alkaa ottaa rauhallisesti.

Hohhoijaa oikeesti, miksei lääkärit voi kerralla tehdä potilailleen asioita selväksi?? Miksi pitää koko ajan juosta ja soitella perään, että niin mikä mulla nyt on? Toivottavasti janinamiian asia selviää, eikä vauva lähde vielä tulemaan!

^ joo samaa minäkin ihmettelen...tuntuu olevan monellakin aika tumpeloita lääkäreinä [8|] Mun kohdalle on sattunut tosi nuoria, mutta erittäin pätevän oloisia mimmejä, jotka ovat myös olleet ystävällisiä. No mä oon nyt muutenkin sellainen, että antaisin varmasti suoran palautteen sillä hetkellä,jos tuollaista törkeää käytöstä harrastettais...

Omaa: sf mitta 29,5 cm, paineet ja hemo hyviä, vauvan sydänäänet hyvät, raivotarjonnassa näyttäis heppu olevan, painoa tullut odotuksen alusta 13,5 kg [:'(] neuvolalääkäri mulla on seuraavan kerran vasta 02.11. eli en tiedä tuon kohdunkaulan tilannetta, mutta epäilenpä että on ihan ok ei sinänsä mitään suppareita pahemmin oo ollut. Neuvonlan th sano lähettävänsä mut pelkopolille tuon synnytyksen suhteen, mutta toisaalta auttaako se juttelu mitään? Jotenki mä luulen, että sitten kun se tilanne on päällä, niin ei ees muista
sitä pelkoa...en tiedä. Täytyy nyt katsoa,että meneekö  ihan paniikin puolelle vaiko mitä. Mutta siis kaikki hyvin meillä [:)]

Suokaa anteeksi, olen valvonut melkein koko viime yön: pelkopoli, tshihihhihhii [:D]

Oikeesti vakava asia ja hienoa, että synnytyspelkoon saa nykyään apua. Sana hihityttää mua vaan kovasti [:)] Pistetään valvomisen piikkiin.

Ja hei, juttelu auttaa aina ja joka vaivaan! Vähän ehkä liioittelen, mutta ei se varmaan täysin hyödytöntäkään ole, vaikka pelko ei kokonaan katoaisi. Yrittänyttä ei ainakaan laiteta!

Takaisin