neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty tänään, kaikki ok. Itse ihmettelin, kun yhtäkkiä oli parissa viikossa painoa humpsahtanut +992g/vko, mutta neuvolatäti sanoi, ettei se ole ihmeellistä, kun mulla aluksi paino tippui pahoinvoinnin takia ja nyt sitten otetaan vähän kiinni. Ja toisekseen, mulla on vähän turvotusta ollut pari päivää, joten voi olla nestettäkin osa tuosta. Yhteensä on tullut reilu 7kg, mikä on kuulemma vähän vähemmänkin, kuin keskiarvo. Mun kaverilla, oli näillä viikoilla tullut jo 15kg, eikä sillekään mitään oltu huomauteltu, ja nyt sen jälkeenkin eräänä viikkona oli tullut jopa +1600g! (Meemi näitä painonnnousuasioita ihmetteli tuolla toisessa ketjussa.)

Semmoinen pieni ylläripylläri sattui tuossa viimeviikolla, että eräänä päivänä laattasin kaksi kertaa, kun en kerrasta uskonut, etten näköjään enää voi syödä tulista, intialaista vindaloo-kastiketta. Luulisin ainakin, että siitä ruuasta se johtui. Ekan kerran piti parin ekan haarukallisen jälkeen käydä oksentamassa, mutta sen jälkeen oli ihan hyvä olo, joten söin loppuun ruokani, joka palautui sitten takaisin ilmoille parissa minuutissa. NO EI SITTEN! [:@] (Olin siis kotona, en ravintolassa...)

Edellisen kerran vastaava tilanne oli kaksi viikkoa sitten, mutta silloin en kyllä ollut syönyt mitään kummallista, paitsi antibioottia. Ihmeen herkäksi sitä on tullut kaikelle. Ennen mun mahaani ei saanut mikään kääntymään ympäri.

Minä olen käynyt tähän mennessä neljä kertaa neuvolassa ja kaksi kertaa lääkärissä. Neuvola käynnit alkavat nyt pyörimään kahden viikon välein ja lääkärissä käyn vielä kerran marraskuun alkupuolella. Siellä tarkastetaan missä asennossa ollaan tulossa. Hiukka vähän noita käyntejä on ollut tähän mennessä mutta kun ei ole ollut juurikaan vaivoja niin ei ole ollut mikään ongelma.

Tässä vielä koneella ennen kuin lähden Tampereen suuntaan... Epäilenpä kyllä että sinne toistaiseksi tulen jäämään, kun matka on pitkä (n. 130km) ja tilanne nyt sitten uhkaava ennenaikainen synnytys. Eli eilen illalla lääkäri kirjoitti lähetteen Taysin äippäpolille, lähete on päivystykseen, mutta koska nyt ei kuitenkaan aivan akuutista tilanteesta ole kysymys, eli synnytys ei ole käynnissä niin sain luvan olla vielä tämän yön kotona ja aamulla nyt lähdettävä sitten kun pääsen. TIETYSTI meidän isompi auto on laitettavana (eilen ajelin lääkäriin yksin kaksipaikkaiella Pajerolla, ja taisi olla viimeinen yksin tehty reissu tässä raskaudessa...), mies soittelee sen perään heti aamusta, jos sitä ei suht pikaisesti saada niin kai on mentävä taksilla sitten.

Tässä vielä mitä lääkäri kirjoitti lähetteeseen: "G5P4. Yksi synnytys rv31 TAYS:ssa (-02). Tätä raskautta seurattu aktiivisesti neuvolassa. Strepto-B ollut positiivinen, saanut V-pen kuurin, kontrollissa strepto-b edelleen positiivinen, sittemmin saanut Kefexin-kuurin, joka on nyt vielä kesken. Viime päivinä napakoitunutta supistelua.

ST: ... Sisätutk cx-kanava noin 2cm, ulkosuu sormelle raottaa. Vag. uä:llä kuitenkin nähdään selvä funnel, noin ½*1cm, suljettua cervikaalikanavaa n.2,5cm. Suspektin näköinen tilanne.

Sikiö rt, lv normaali. P.a 1670g, napaflow ok.

Suos. koht. jatkohoidon suunnittelua varten."

Eli sinne polille käy tie ja epäilen, että tässä ainakin vähän aikaa sitten tulee olemaan osoitteena taysin osasto 4A. Hitsit, kun oli juuri hankinnassa miniläppäri ja nettitikku, mutta en ehtinyt niitä hommaamaan, joten siellä olen sitten pimennossa. Pitää yrittää saada joku sellaiset puolestani hakemaan...

Kaikille muille oikein hyviä viikonjatkoja ja toivotaan että olisin ainoa, joka tässä nyt on joutumassa sairaalakeikalle tässä vaiheessa.

Hurjasti tsemppiä ja toiveikkaita ajatuksia tättärälle!!! Peukut on täällä pystyssä, että ei ainakaan syntymään vielä lähtisi useaan viikkoon. Hyvä kuitenkin, että pitävät tarkasti silmällä raskautta, vaikka ikävää olisikin sairaalaan joutua. Toivottavasti isäntä toisi sulle myös sitä elektroniikka, jos sinne joudut jäämään [;)] Voimia ja rautaisia hermoja!!

Rv 31+6

Turvotus:+
Paineet:131/92
Pissa puhdas
Hemppa:122
Sf-mitta:36cm
Tarjonta:RT
Sykkeet:150-155
Liikkeet:++

Sf-mitan korkeuteen löyty syy,jätkä majailee vaan tosi ylhäällä ja alhaalla on aivan tyhjää.Ja suostu neukku myöntämään ettei tämä nyt mikään iso lapsi ole..Äippäpolin lääkäri oli laittanu seurantaultran rv38 mutta aika on jo ens tiistaina joten täytyy soitella ja kysyä siitä et onko sattunu joku sekaannus.Mutta neukun mielestä hyvä jos kävisin kun saattaa olla alkavaa myrkytystä kun toi alapaine korkea sekä turvotusta ja painoa tullu kiitettävästi.

Kovasti tsemppia TÄTTÄRÄLLE!! Toivotaan, että vauva vielä hetken malttas ja terveydentila sinulla kohenis[:)]

Itselläni oli tänään polikäynti, jossa tsekattiin istukan sijainti kun epäilivät sen olevan liian alhaalla ja näin alatiesynnytys olisi mahdoton. No hyvien uutisten kanssa lähdettiin sieltä pois. Istukka nyt 5cm päässä kohdunsuulta, joten alateitse saa synnyttää. Sano lääkäri, että sit jos on esim 2cm kohdunsuulta niin pitää alkaa harkitseen jo leikkausta. Nyt voi alkaa sit odotteleen ja jännittään, että millon se pikkunen tahtoo tulla maailmaan. Hirveen sekavat tunteet ollut kaikesta tästä. Onneksi nyt selvis ja ainakin toistaseksi nyt näillä mennään [:)]

siis mistä ne alko epäilee, että istukka (liian)alhaalla, onko jotain oiretta tms.?
tättärälle tsempit ettei tuo pieni nyt ihan vielä olis tulossa maailmaan!!!!

tänään tuli istuttuua äiti polilla melko kauan.. mentiin kontrolli käynnille sokereitten taki, niin siellä oli sitten jollain synnytys menossa niin odoteltiin lääkäriä sellanen reilu tunti.. hohho.. mutta pikku mies oli kasvanu ja paino arvio oli 1875g.. [:)] iso poika jo.. siellä se köllötteli naama ylös päin eikä yhtään tykänny kun lääkäri häntä yritti mittailla..

sitten seuraava käynti onki viikolla 36.. [:)]

Kovasti voimia ja tsemppiä Tättärälle sekä pikkuiselle!

Mut laitettiin kans sairaslomalle äityisloman alkuun asti. Kohdunkaula oli onneksi edelleen jäljellä ja kiinteä. Supisteluiden minimoimiseksi töihin menoa ei voi kuulemma edes ajatella. Vähän mä kyl säikähdin ku lääkäri sanoi, että jospa se vauva pysyis mahassa vielä pari-kolme viikkoa, jottei tarvitse lähteä Tampereelle synnyttämään [&:] Vaikka mä oon koko ajan pelänny tyyliin "entä jos vauva syntyyki liian aikaisin", emmä viime aikoina ole edes miettiny, että vauva olis vielä syntymässä.. supistuksista huolimatta. Huomenna ois lähtö Tallinnaan tyttöjen reissulle. Tekis todellaki hyvää lähteä, mutta saa nähä uskaltaako sitä.. [8|]

jep, saikulla loppuaika täälläkin. enpä sit päässyt sängystä ylös tuon issiaksen takia tänään, koko päivän liikkuminen ollut yhtä helvettiä...
kauheet tropit tuli ja niitä pitäs vetää ja voi yök kun en haluis lääkkeitä syödä [:(] mut ei auta, jos meinaa päästä liikkeelle. Pitää nyt mennä sijoittamaan kunnolliseen tukivyöhön. Täytyy sanoa, että onneks mies jo sen verta hyvässä hapessa leikkauksensa jäljiltä, että pääsee koirien kanssa ulos....muuten tulis kyllä ongelmia [8|] Täytyy nyt vaan ottaa iisisti ja liikkuu sillee kun tuntuu hyvältä.

Mulla tuli joskus rv 20 ja + ihme maha kipuja ja lähettivät neuvolasta äitiyspolille ja ultrasivat päältä ja sisältävät.. Siinä van sit näky, että istukka oli toss alhaalla.. Eli ihan yllättäen se löyty. Kävi kyllä tuuri, että se löydettiin. No nyt sit oli tosiaan kontrolli, että onko se liian alhaalla ja jos ois ollu niin ois pitäny alkaa suunnittelee sektiota. Koska se on lapselle hengenvaarallista tai oon käsittäny et vauva ei voi selvitä jos istukka tulee ensin.. Mutta onneksi nyt saatiin hyviä uutisia.. Nyt aletaan sit jännittää pojan tuloa[:)] se sektio päätös ois ollu kyllä pelottava, mutta toisaalta ois ollu silleen jännä kun ois tienny tasan millon vauva syntyy(toivottavasti ymmärrätte mitä tarkotan).. Mutta tietenkin parempi näin.

Apua, täällä kuulostaa siltä, että vauvoja on pukkaamassa pihalla kohta yhdellä jos toisella... no toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä!! [:o] Mulla se tuntuu vielä tosi kaukaselta, kun ei oo tainnu olla edes supistuksia vielä.

Neuvola oli tänään ja kaikki hyvin ja vauva on jo oikeassa asennossa synnytystä varten, tosin voi kyllä vielä vähän kääntyilläkin.

Oon ollut viikon pois "linjoilta" ja täällä tapahtuu vaikka mitä. Ensiksi onnea ja jaksamista Tättärälle. Ei oo kiva, jos joutuu sairaalaan pötköttelemään, mutta kaikenhan sitä pikkuisen eteen tekee. Muille saikkulaisille kans jaksamista kotiin! Mulla oli viime viikon loppupuoli ihan samaa taistelua, kun Fearsomella. Yhtäkkiä tosiaan postas selkä ja jalat ei kantanut. Pisti tonne lonkkaan ja selkään joka askeleella. Sain selän parempaan kuntoon uimalla. Kävin kolmena päivänä peräkkäin ja taas on tämä viikko mennyt töissä porskuttaessa. Olin kyllä ihan varma, että jos olisin mennyt näyttämään lääkärille, niin kotiin olis laittanut. Pitää yrittää vielä ainakin muutama viikko selvitä töissä, niin sitten voi paremmalla mielellä jäädä vaikka kotiinkin.
Nyt on selkä täällä voinut paremmin ja aiemmat supistelutkin vähentyneet runsaasti. Tosin silloin, kun supistuksia tulee, ne tosiaan pysäyttää. Koitetaan pitää jalat ristissä vielä, että sais pikkuiset vähän kasvaa [:)]

Pitkään aikaan en oo täällä käynytkään, kun viikot vierii työn merkeissä niin nopeeseen tahtiin! Mun neuvolakäynnit ja -lääkärikäynnit on ollu joka kerta vähän "hoh hoijaa" -tyylillä. Viimeksi terkkaa ei mm. kiinnostanut ottaa mun hemoglobiinia (oliko piikit sit loppu vai mistä johtu), vaikka arvot ollu laskusuunnassa, ja käski ite merkata korttiin pissan kohdalle merkinnät, että kaikki ok. "Joo syö vaan sitä rautaa, varmaan alkaa helpottaan."

Lääkärikertoja 2, kummatkin lekurit tod näk erikoistumisvaiheessa olevia, melkosen epävarmoja nuorikkoja.. Viimeksi melkein sanoin siinä jalat levällään, että "Anna mennä vaan, hyvin sujuu!" XD. Onneks on ollu koko raskausaika tähän asti suht ongelmaton, ni ei oo jääny paljoo harmittaan tai vaivaamaan nuo visiitit. Kävin kyllä omalla gynellä elokuussa, ihan vaan ku se tietää ainakin mitä tekee.. :)

Kontrolliultra reilun viikon päästä.. katsotaan mitä sydämeen kuuluu, onko kalkkipallo hävinnyt, ja josko jalkoväliinkin näkisi vihdoin! Jännittää! Voimakkaita potkuja ja liikehdintää kyllä riittää, ja nyt on päättymässä vko 29. Koko maha aaltoilee, ja tulee sellanen olo, että pysyis nyt siellä sisällä ihan rauhassa vielä...

Siis mitä ne neuvolalääkärit oikein tekee?? Mulla ei oo tän raskauden aikana KERTAAKAAN ollu mitään lääkäriä! Viimeksi tuonne alapäähän on katsottu silloin vko 12 ultrassa, joka tehtiin alakautta! Ja senkinhän teki terveydenhoitaja. Mulla ei oo siis mitään tietoa eikä kontrollia siitä, että onko kohdunsuu kiinni tms. Ei kyllä oo ollut mitään vaivojakaan, mut näin ekassa raskaudessa kun ei oo pahemmin tietoa, et mikä on normaalia ja mikä ei, niin välillä mietityttää, et kyllä kaikki vahvistukset ois ihan tervetulleita.. Neuvolassa oon käyny tietysti ja kaikki ollut ihan hyvin, käyn myös kerran kk viemässä virtsanäytteen labraan (seurannan vuoksi, koska alle vuoden sisällä raskauden alusta on ollut virtsis) ja sokerirasituksessakin kävin (kuulemma, koska ikää yli 25-v.). 

Oho,malla:S Tosi kivasti vaihtelee ilmeisesti joissain paikoissa.. Mä en tiiä kyllä paljonko normaalisti on yleensä neuvolalääkäreitä kun mä oon ollut seurannassa alusta saakka mutta kyllähän tossa nyt ois ainaki kerta ollut. Se oli kai puolivälin paikkeilla..Mut eiköhän nyt ainakin pitäis sopii sullekin neuvolalääkäriaika, kun 30vk:n jälkeenhän neuvola-ajat on muutenkin kahen viikon välein..

edit; Mulla tänään neuvolassa vauvan syke oli ekalla kerralla jotain 170! Se veteli tuolla ihan täysillä niin että maha heilui jokapuolella, heräs siihen ku neuvolatäti kokeili miten se siellä majaili. Venasin sit puolisen tuntia ja tokalla kerralla oli kunnolla rauhottunu ja syke 142:D
Mä ihan luulin että se ois poikittain tuolla kun pari pv on liikkeet tuntunut samaan aikaan kummallakin puolella mut pää alaspäin se oli nyt ainakin.
Hemoglobiini oli 133 eli paljon parempi ku jopa ekassa neuvolassa, harmi vaan että silti oon niin väsynyt aina, muuten mulla olis energiaa vaikka mihin varmaan:D Nyt saakin sitten alkaa menee kahen viikon välein tuonne kun viikko 30 on ohitettu..

Meillä Tampereella on neuvolalääkäri jokaisessa raskauskolmanneksessa. Itse olen käynyt jo kolmesti, koska kerran kävin ylimääräistä valtavan migreenin takia ja yhden kerran kävin synnärillä synnytyslääkärin päivystyksessä supistusten takia. Parin viikon päästä on viimeinen lääkäri (kun olen viikolla 35). Sen jälkeen neuvolakäyntejä kerran viikossa.

mulla on ollu neuvola lääkäri 3 kertaa.. kaks ihan niinku pitää ja 1 kerta hiivatulehduksen takia.. nyt kävin ultrassa lääkärissä.. meillä kuuluu normaalisti 3 lääkäri käyntiä raskaudessa. [:)]

täällä on vähintään 2 lääkärikäyntiä raskauden aikana. Ensimmäisellä käynnillä kävin kun viikkoja oli 26. Toinen käynti on sitten loppuraskaudesta kun tehdään synnytystapa-arviota. Alkuraskaudessa on lääkärikäynti tarpeen mukaan, mutta itse en silloin käynyt. Nyt kyllä olen käynyt lääkärillä jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta tuo 2 on se "normaali" täällä.

Mulla täällä tampereen kupeessa on kolme lääkäriä, yksi joka kolmanneksessa ja sen lisäksi synnytystapa arvion tekee lääkäri myös.
Itse olen ravannut neuvolalääkärillä syystä tai toisesta useammin. Ja hän on usein ollut päivystyksessä lääkärinä kun on pitänyt käydä jostain ihan muustakin kuin raskaudesta. Ihanaa kyllä että sama lääkäri ollut aina kaikessa, tuntee mut hyvin.
Harmi kun tuohon tulee muutos, viimeiset lääkärintarkastukset tekee eri lääkäri muuttomme takia..

Takaisin