Neuvola käynnit

Ohhoh Pähkinä, aika outoa ettei sisätutkimusta ees vaikka supistuksia :0 Tosin eipä mullakaan ole ollu ku joskus h10-11 lääkärineuvola ja seuraavan kerran kai joskus joulunpyhien tienoolla n. h26 .. Eli ei ne ehkä koe että tarpeellisia sisätutkimukset kovinkaan usein
 
Mä olin just lääkärineuvolassa ja tehtiin kyllä sisätutkimus. Myös sydänäänet kuunneltiin. Ompas tosiaan erilaisia käytäntöjä :sad001
 
Eihän tosta lääkärikäynnistä ole mitään hyötyä jos ei tehdä sisätutkimusta. Miten se eroaa tavallisesta käynnistä :eek: Aika erikoisia käytäntöjä... o_O
 
Kävin eilen aamulla lääkäri neuvolassa. Oli oikein avartava kerta. Mulla kun on ollut monta kysymysmerkkiä. Ensinnäkin sokeriraaituksen tulokset oli normaalit. Paineet ihan hyvät. Jännitin vaan kovasti eli sen takia oli vähän kotona mittaamiin tuloksiin heittoa. Paino oli pysynyt samana vaikka maha on niin kovaati kasvanut.

Ultralla katsottiin pikkuista ja kaikki oli sillä hyvin. Istukka on etuseinämässä ja liikkeitä odottelen kun ei oo kun pientä kuplintaa aina välillä tuntunut.

Ikävin asia. Mulla pissassa joku bakteeri mikä ei oo normaali pissatulehdus. Sen takia hoitomuotona ei oo muuta vaihtoehtoa kun käydä ottamassa kolmena päivänä kolme kertaa antibiootti suoraan suoneen. Se bakteeri vielä lisää riskiä saada keskenmeno. Toivotaan että seuraava pissa seula olisi puhdas. Se tässä kaikista oudointa on että mulla ei oo minkään näköisiä oireita ollut. Ei kirvelyä tai lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta. Nyt mennään päivä kerrallaan ja toivotaan parasta.

Jos tulee siinä välissä huolta pikkusesta pääsen tämän kaiken takia varmasti ultraan. Nyt yritän vaan olla pelkäämättä. Mullahan keväinen keskenmeno saattoi johtua tästä oireettomasta bakteerista. Lääkäri ei sen enempää spekuloinut asiaa. Nyt on kuitenkin kaikki menny hyvin tähän mennessä.

Sitten sain samalla hoidettua lääkityksen mun kamalaan närästykseen mikä on vaivannut. Ehkä nyt on helpompi nauttia raskaudestakin. Samalla otin influenssa rokotteen.

Kelaneuvola on 31.12 ja ru on 23.12.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä että oli noin avartavaa! Ja toivotaan että häätyy helposti se bakteeri! Oliko sulla mitään muuta oiretta että miksi ees tutkivat pissan? Jotenki huolettaa kun tommosiakn voi selvitä ja silti lääkärineuvoloita, pissanäytteitä, sisätutkimuksia ym tuntuu olevan monessakin kaupungissa tosi vähän!?!
 
Ruusa, joo tutkivat nyt tarkemmin kun oli siinä keskenmenneessä tämä samainen bakteeri. Ei ollut yhtään mitään oiretta. Sitähän se on että enään vähän tutkitaan. Bakteeri näkyy mulla vaan labran kokeessa. Olen nyt ollut aktiivisempi itse. Tälläistä ongelmaa ei ollut esikoisen raskaudessa.
 
Tänään oli neuvola ja sain raskaustodistuksen kelaa varten! Jee, oikeasti pääsee kohta pikkunuttuja ihastelemaan. Ei me miehen kanssa muuta joululahjaa tarvitakaan, vaikka varmaan jotain ostetaankin toisillemme ja lapsille tietysti.

Kaikki hyvin, paitsi hemoglobiini. Viime kerralla 125 nyt oli vaan 105 :woot:
EI ihmekään jos päätä särkee ja henkeä ahdistaa. Kunnon rautakuurit vaan päälle!
 
Kelaneuvola takana, raskaustodistuksenkin sain vaikka tänään vasta 153 päivää. Tossa lukee kyllä että 154 täyttyy 9.12 vaikka onkin päivätty tänään, neuvolatädin mukaan ennenkin näin ollut ja kela ei oo nupissut. Laittelen varmuuden vuoksi kelalle kumminkin vasta huomenna. Verenpaine oli edelleen suht alhainen, mutta vielä ihan normaalin rajoissa, hemoglobiini laskenut entisestään vaikka oon jo pari viikkoa ollut rautakuurilla :confused: Kamalaa ku se on normaalisti päälle 140 ja nyt mennään siellä satasen huitteilla rautatabujenkin kanssa. Vaavi oli taas vauhdissa, sykkeet 155+ (miks se on aina menossa ku ollaan neuvolassa tai ultrassa?? alan miettiä nukkuuko se ollenkaan :grin) ja sitä sfmittaakin ekaa kertaa ottivat... 19 tässä lukee, kaipa ihan normi. Painoa on tullut lähtöpainoon vaan tasan kilo, mistä olin iloinen. Tossa välissä kerkesin hiukan laihtumaankin oksentelun takia, mutta nyt siis kilo plussalla. Kaikin puolin siis vaikutti olevan ok :)
 
Mul oli eilen kelaneuvola. En meinaa kyl vielä laitta papereita eteenpäin. Mä ajattelin odotella sen paketin kans..kuuleman viikossa tulis jos laittaisi hakemuksen menemään. Koska viimeistään pitää hakea äitiysavustus?
 
Kuulemma keskimääräisesti Kela käyttää 1-4 päivää hakemuksen käsittelyyn siitä laskettuna kun hakemus tullut perille ja sitten loppuaika menee paketin lähettämiseen. Mulle sanottiin myös että sekin vaikuttaa kuinka kaukana tosta jakelukeskuksesta asuu, jos aika lähellä niin voi tosiaan saada paketin jo viikossa. Ja kaks kuukautta ennen laskettua aikaa viimeistään pitäis olla hakemukset sisällä.
 
Onpas kyllä vaihtelevia käytäntöjä näissäkin. Täällä on odotusaikana yksi lääkärintarkistus ja sen ajankohta on rv 24-26.

Ite olen käynyt nyt kolmesti neuvolassa ja kahdesti ultrassa. Eka neuvolakäynti (rv 9+4) oli yleissivistävä (meillä meni melkein 2h höpötellessä), otettiin ns lähtömittaukset (verenpaine, paino, hemoglobiini ja virtsanäytteet) ja samalla sain verikokeisiin lähetteet. Ultrattu ei eikä edes dobblerilla sydänääniä kuunneltu eli eka selkeä todiste elämästä saatiin niskapoimu-ultrassa.

Tokalla neuvolakäynnillä (3vk np-ultran jälkeen) käytiin verikoevastaukset ja perhe- ja synnytysvalmennusasioita läpi, punnittiin ja kuunneltiin sydänääniä. Aika nopea käynti siis.

Sitten oli ru ja nyt kun viikot oli täynnä raskaustodistukseen niin oli kolmas neuvolakäynti, jolloin käytiin Kela-asioita läpi, punnittiin ja mitattiin hb:t ja verenpaineet. Sydänäänet kuunneltiin ja nf-mitta otettiin ekaa kertaa.

Ensi viikolla on sitten tuo ainoa lääkärinvastaanotto, jolloin on sisätutkimus. Samalla vissiin varataan seuraava neuvolakäynti. Sokerirasitustesti on tammikuussa, kun viikkoja on yli 27.

Itse olen ollut tyytyväinen järjestelyihin, tosin olisin ekalla käynnillä toivonut jotain "konkreettisia todisteita" pienestä elämästä. Ei auttanut kuin oireisiin ja testiin luottaa.
 
Takaisin
Top