Neuvola käynnit

Santra87

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Tänne vois kerätä niitä neuvola juttuja, milloin kelläkin on eka, kuinka sielä meni, miten on neuvolassa suhtauduttu, onko palvelu ollu sitä mitä odotti?
 
Mulla on eka neuvola 25.8. Silloin omien laskujen mukaan 7+3. Sain saman ihanan tädin kuin aiemminkin! Mun vanhemmat on tuolloin tulossa kulään (ei ollut vielä varmaa kun varasin). Jos vajaan parin viikon päästä ultrassa näyttää siihen mennessä hyvältä, niin kerrotaan ehkä vanhemmilleni kun he tulee kylään ja voisin siis päästä ekalle neuvolakäynnille ilman esikoista.
 
Meillä täällä kaukomailla ei ole neuvoloita, vaan käydään ihan vaan lääkärissä (gynegologilla). Kävin toissapäivänä verikokeessa varmistamassa raskauden (viikkoja 4+4 omien laskujen mukaan), ja sieltä soitettiin takaisin ja sanottiin että HCG-lukemat (raskaushormoni) olivat yllättävän alhaiset, n. 180 (jotain yksikköä..) ja passitettiin uuteen verikokeeseen. Kävin tänä aamuna toisessa kokeessa, ja nyt odottelen tuloksia.. Arvojen olisi pitänyt tuplaantua tuossa parissa päivässä jos kaikki on ihan ok.

Jännittää ja pelottaa, vaikka toisaalta itsellä on olo muuten ihan hyvä, eikä ole mitään merkkejä siitä että mikään olisi hullusti. Saan tulokset varmaan vasta huomenaamuna - pitkä päivä siis tiedossa tänään.
 
Varailen varmaan viikon parin päästä vasta, menee kuitenkin syyskuulle eka käynti veikkaisin. Onneks on vielä sama neuvolatäti mikä ollut tässä pari vuotta, on monia inhottavia samassa paikassa ja meillä onneks tuo mukava :) Neuvolassa käy kaks tk:n lääkäriä ja ihme kyllä molemmat käyttää kolme litraa hajuvettä (hyi hele) ja toisella semmoset 5cm pitkät punaiset kynnet aina, kyllä tuntuu sisätutkimus hyvältä :/
 
Minä varailin kans jo ekaa neuvola-aikaa joka laitettin 8 viikon (8+1) kohdalle 24.8 Samalla hoitaja halusi varata myös ensimmäisen virallisen ultra-ajan koska ne ovat kuulemma Treellä niin kortilla että saan suoraan siihen 12+1 kohdalle sen kun varataan jo nyt ajoissa. Se siis on valmiiksi varattuna 21.9. Mulla vaihtuu nyt neuvola sekä tälle raskaudelle että esikoiselle kun muutettiin uudelle alueelle vappuna. Puhelimessa vaikutti ainakin oikein mukavalta tuo hoitaja, joka tosin on vain tuuraaja vuorotteluvapaalla olevalle oikealle hoitajalleni. No, kivahan se olis jos olisi kokoajan sama hoitaja, mutta tätähän tämä maailma kai nykyään on ja siihen on tyytyminen.. Esikoisen neuvolakin on vasta muutaman kuukauden päästä eli senkää puolesta en ole päässyt uuteen neuvolaan tutustumaan vielä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä soittelin tänään ekaa neuvola-aikaa, tasan kolmen viikon päästä on eli 26.8. :) Th kehotti varaamaan 1½h käyntiin, miten siellä niin kauan menee? :woot:
 
Mulla on kai yleensä mennyt tunnin luokkaa, mutta on se ihan hyvä varata se 1,5h kaiken varalta. Siinä jutellaan kaikenlaista ja yleensä neuvolasta lähetetään etukäteen lappuja täytettäväksi ja terkka saattaa niiden perusteella kysellä myös. Sitten yleensä annetaan pissanäyte ja se testataan, samoin saatetaan ottaa verensokerit ja mitataan verenpaine.
 
Eka käynti ainakin esikoista odottaessa kesti sen 1,5h, seuraavat aina tunnin tai yli, enimmäkseen tuli aina höpöteltyä sen neukkutädin kanssa, joskus jos oli kiire ni selvisin puolessa tunnissa pois :D On kyl ollut mukavaa ettei oo sitä kiireen tuntua ollut noilla käynneillä, paitsi lääkärikäynneillä sit kaikki käsitelty alle 15 min. :D
 
Tampereella muutes noi esitiedot neuvolaan täytetään nykyään sähköisesti. Laitankin linkin tuonne Tampere-ryhmään jonka just tein :)
 
Mä soittelen varmaan viikon kahen pästä ku vielä näin uus juttu.. Mekin muutettu ja mulla oikeen ees tietoa missä koko äitiysneuvola täällä on.. vaikkakin jo 2 vuotta asuttu samassa pitäjässä. Edellisessä oli sekä lasten että äitiysneuvolat samassa paikkaa... Kun vaan ois nyt pienillä tarrasukkia jaloissa.
 
Rumpnisse, hui. Toivottavasti on verikokeiden tulokset kunnossa. Varmaan ikävä ootella tuloksia!

Meillä neuvola 24.8, saman viikon lopulla lähetään reissuun, niin myöhemmin ei olis enää käynyt. Meillä on sama täti esikoisellakin, niin on kiva käydä oon tykännyt tosta meijän tädistä, edeltävällä viikolla käydäänkin esikoisen juttuja siellä kattelemassa.

Eikös sillä ensikäynnillä oteta hemppakin? En tiedä, mun neukkutäti otti multa hempan melkein joka kerta muutenkin, ihan vaan varmuuden vuoksi ja sit heti rautaa syömään, kun lähestyttiin sitä rajaa. Kerkesinhän mä viimeks yhden tabun syömään, kun seuraavana päivänä käynnistyi synnytys.
Mutta joo, kyllä siellä ajan saa yleensä kulumaan :)
 
Sain verikokeiden tulokset, ja mulla oli onneksi hormoniarvot tuplaantunut tuossa kahdessa päivässä, joten kaikki on tällä tietoa hyvin. Nyt sitten vaan jännäämään varhaisultraa vajaan kahden viikon päästä. On tässä jännittämistä kerrakseen. :)
 
Rumpnisse, ihanaa! Jospa hedelmöittyminen on tapahtunut vähän oletettua myöhemmin ja siksi ei hcg-arvo ollut ekassa verikokeessa vielä niin korkealla? Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin! Onneksi ultra-aika lähenee!

Mutta on tässä kyllä jännitettävää, niinkuin sanoit. Itsestä tuntui, että viime viikko meni hurjan nopeasti (vaikka oli miehen eka työviikko loman jälkeen että olisi voinut olettaa päinvastaista) ja tämä viikko oikein matelee... johtuiskohan siitä, että ajan kulku hidastui heti sen jälkeen kun maanantaiaamuna tein testin?! :wink
 
Eleanora, mun mielestä esikoisen raskausaika meni toooodella hitaasti, vaikka kaikki sano että aika menee nopeesti varsinkin sit mammalomalla, ei vaan menny :D Samalta tuntuu nyt, jotenkin aika pysähtyy :D
 
Jannski, kyllä se musta jälkikäteen ajateltuna meni nopeasti, varsinkin keskiraskaus. Alussa jännitti että jatkuuko raskaus ja lopussa odotti jo synnytystä (vaikka mun poika syntyikin ennen LA:ta) ja molemmissa vaiheissa tuntuu että aika menee hitaasti. Jännä miten nopeasti aikakäsitys muuttuu raskaana ollessa. Siihen vajaan kahden viikon päästä olevaan ultraan tuntuu olevan ikuisuus!
 
Mulla on varhaisultraan aika 19.8. jonka jälkeen saan kuulemma varata neuvola ajan mikäli kaikki on hyvin :happy: meen kuitenkin ens viikolla jo yksityiselle ultraan ku tuli verituhrua tänään paperiin... Toivotaan, että kaikki olisi niinkuin pitää :Heartred
 
En tiedä missä päin asutte, mutta tuntuu että neuvoloissa on erilaisia tilanteita. itse soitin tiistaina ja sain neuvola ajan 31.8. se oli ainoa vapaa aika. Kun sitä ei voi kauhean myöhälle jättää, että kerkeää verikokeeseen ennen np-ultraa. Tuli ihan sellanen olo et olisko pitäny soittaa jo aiemmin.. no onneksi sain ajan. Ajattelin vaan ettei kannata kovin pitkään vetkutella soiton kanssa, etenkin jos LA on huhtikuun alussa..
 
Hirveän myöhään sait Heini neuvolan :/ Asutko isolla paikkakunnalla, varmaan ruuhkaa?
Soitin juuri neuvolatädille ja eka neuvola olisi 24.8. rv 7+0 silloin kaiketi. Laittelee jotain papereita kotiin taas tulemaan, varmaan se perustietokaavake tms.
 
Takaisin
Top