Neuvola käynnit

Liika kalsiumin saanti estää mm. magnesiumin imeytymistä ja saattaa jopa heikentää luustoa. Kalsiumannokseksi riittää 800 mg/vrk, mutta on erityisen tärkeää syödä riittävästi D-vitamiinia. Muutoin kalsium ei imeydy. Parasta olisi saada kalsium puhtaasta ruuasta.

Suomessa maitotuotteita nautitaan todella runsaasti ja siitä huolimatta meillä osteoporoosin esiintyvyys on suuri.

Itse syön jogurttia 1dl päivässä enkä käytä muita maitotuotteita. Nyt raskaana ollessa olen turvautunut kalkkivalmisteeseen varmistaakseni sikiön luiden kehittymisen. Tiedä sitten, onko sillä merkitystä :wink
 
Neuvolalääkärissä käyty. Kaikki hyvin, pissa puhdas, painoa tullut nyt yhteensä 2,5kg, rr 120/70, hb 134, sykkeet 143 ja ollaan kiinteitä sekä kiinni. Happy!!!

Rv. 16+5
 
Viimeksi multa katottiin muistaakseni kohdunsuu ja otettiin papa-näyte.. Lääkäri kyseli vointia yms.. Th sit vielä katto pissan, verenpaineen, kuunneltiin sykkeet.. en ihan tarkkaan muista kaikkea :rolleyes:
 
Ei siellä neuvolalääkärissä tosiaan mitään ihmeellistä ole. Esikoisesta kävin joskus 16+ ja katottiin kohdunsuu ja onko valkovuoto normaalia. Papaa ei tarvitse ottaa jos on katottu vissiin 4 vuoden sisään. Ja sitten katsottiin vauvaa kun löyty ultra laite sielt. Ei välttämättä ole. Ei siel sen kummempaa tapahdu. Kysellään voinneista yms.
 
Toisessa neuvolassa käyty :) Hb oli laskenut jonkin verran, mikä mua itseäni ainakin huoletti koska oon ollut kovin väsy, sekä mulla aina hb paremminkin liian korkea. Nyt oli 115 (ekalla kerralla 133) joten vielä silti vissiin ihan ok. Verenpaine edelleen myös varsin alhainen, 103/78. Painoa ei ollut tullut juuri lisää 200g vain. Vaavin sykkeiksi saatiin 155, eli oisko se se tyttö mitä oon uumoillut :p Mutta periaatteessa kaikki siis kunnossa, seuraavaksi rakenneultraan!

Mulla toi eka lääkäriaika oli tosi aikaisin (olin jotain 8+ vkoilla), siellä vaan kurkkas nopeesti alas ja totes että täältä ei ees huomais että oon raskaana, ellei tietäis... Ookoo. Sitten kysyi että onko vointi ollut millainen ja kun valitin runsasta pahoinvointia, totesi vaan että niin se nyt kuuluu asiaan. Papaa ei otettu vaikka sanoin etten ole ihan varma onko otettu 2012 vai 2011, mutta kaipa tuo silti on sopivan aikarajan puitteissa. Ei ottanut verenpaineita, hemoglobiineja, ei mitään muuta. Olin kyllä vähän ihmeissäni käynnin jälkeen, mutta kaipa se oli ihan tavanomainen.
 
Eka otettiin ihan perus pissa, paino, verenpaine ja hb. Pari sanaa vaihdettiin ja sit lääkärin luo. Lääkäri teki sisätutkimuksen (kohdunkaulantilanne) ja tarkasti tosiaan valkovuodon määrää ja koostumusta ja hajua? Tarkasti vielä sydänäänet. Multa ne ei kovin helposti meinaa löytyä.. :/ Sit kyseli niitä näitä ja pääsin pois.
 
No niin, ensimmäinen neuvolalääkäri takana. Teki sisätutkimuksen ja pikaisesti kyseli voinnista. Ei katsonut painoa, verenpainetta eikä hb:ta. Virtsanäytteen annoin normaaliin tapaan, mutta tuskin sitäkään kukaan nyt sitten stiksasi. Sisätutkimus sattui ihan mielettömästi :sad001 Sykkeet kuului hienosti, 147 pikkuinen siellä tykytteli ja hienosti kuului liikkuvankin :Heartred
 
Mullakin nyt vihdoin eka neuvolalääkäri takana Terkkari tsekkas ensin pissan, painon, verenpaineen ja hemoglobiinin (oli noussut 117 > 125, jei!) ja sit lääkäri tarkisti limakalvot ja kohdunkaulan, jotka kummatkin oli kuulemma hyvällä mallilla. Sit mun mielestä mielenkiintoisimmat, eli kuunneltiin sydänäänet (eka kerta :Heartred) ja ultrattiin nopeasti. Avauduin vielä mun painohuolistani ja keskusteltiin niistä varmaan n. 15min. Jäi tosi hyvä mieli, lääkäri oli ihan mielettömän mukava!
 
Täälläkin neuvolalääkäri takana. Pissa oli puhdas, hb 122 ja verenpaine kohdillaan. Sitten tuli painon vuoro. Mä siinä jo th:lle nolosti sanoin, etten taida tohtia tuohon puntarille kun ruoka on niin maistunut. Mutta painoa oli tullut viime kerrasta vain 100g! Siis 100g o_O mä ootin kahta kolmea kiloa! :eek: Mihin se kaikki ruoka on sit menny o_O Kohdunsuu ja limakalvot olivat myös kunnossa. Vauva liikkui niin kovasti, ettei sykettä meinannu löytyä, mut siellä se jumputti 155 :) kohtu mullon kallellaan vähän vasemmalle ja siksi tuo vasen puoli pullottaa joskus. Seuraava neuvola onkin sit ens kuussa, samoin ru :happy:
 
Mä en yhtään muista millon mulla oli se viime raskaudessa :eek: mutta nyt ei oo th puhunut siitä mitään, joten liekö sitä on nyt ollenkaan o_O
 
Mulle sanottiin että iän ja bmi perusteella olisi hyvä käydä viikoilla 24-28.
 
Meillä joutuu kaikki 25 vuotta täyttäneet sokerirasitukseen ja mulle terkka sano että se olis sit n. rv26 tehtävä.
 
Mun tossa neuvolalappusessa sanotaan että sokerirasituskoe on viikoilla 12-16 mikäli on riskiryhmässä (yli 40, ylipainoiset, aiempi raskausdiabetes tai diabetesta lähisuvussa) ja sitten muille viikoilla 18-24, poislukien alle 40v uudelleensynnyttäjät joilla ei aiemmissa raskauksissa diabetesta eikä myöskään ylipainoa, jolloin sitten sitä koetta ei tarvita. Mulle kans sanottiin neuvolassa että koska olen alle 25v ensisynnyttäjä, lähisuvussa ei diabetesta enkä ole ylipainoinen, niin en joudu ollenkaan kokeeseen. :)
 
Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Painoa tullut nyt kolme kiloa lisää. Ihana kuulla taas pienen sydänäänet, varsinkin kun liikkeitä en ole vielä tuntenut. Tietää että siellä se kasvaa. :)
 
Tänään meillä oli lääkärikäynti. Aivan turha reissu, kiva oli kuulla sydänäänet, mutta mitään muuta ei tehty. Itse mittasin verenpaineen, painon ja pissasta proteiinit ja sokerit. Ei sisätutkimusta, vaikka valittelin supistuksia.
 
Takaisin
Top