Neuvola jutut

Neuvolassa tänään käyty ja samalla oli perhevalmennus. Jotenkin mukava käynti kun kaikki oli kunnossa ja nyt tajuntaan jotenkin meni että lähtö voi käytännössä tulla milloin vain. Ei toivottavasti vielä ihan mutta kuitenkaan :-)
Paino noussut nyt 300g/vk, verenpaineet 112/84. Sf-mitta meni täsmällisesti keskikäyrää 31cm ja vauvan syke 141.
Seuraava aika siis vajaa parin vk päästä, jolloin lääkäri tekee sisätutkimuksen. Muuta synnytystapaarviota ei sitten olekaan. Tänään toki kysyin että onko neuvolatätillä mitään kokoarviota niin sanoi hänen käteensä tuntuvan ihan sirolta, viikkoja vastaavan kokoiselta vauvalta. Vaikka tuo nyt kovin tarkka arvio ollut mutta kyllä siitä hyvä mieli jäi :-)
Tänään siis rv 34+3.

Minkä takia Tulitukka käynnistystä miettivät?

Siun kannattaa Belle soittaa lasten neuvolaan lasten influenssarokotteista. Meillä ei vielä ollu rokotteet tullu kun tällä viikolla kävin neuvolassa. Th sanoi että ens viikolla soitettava lastenneuvolan puolelle ni saahaan pojan kaa aika rokotukseen, äitiysneuvolan puolella kun eivät lapsia rokota.

Mie kävin tänään rv 36+1 kokoarvioultrassa lääkärillä radin vuoksi. Nopee käynti oli. Lääkäri katto miun sokerimittaukset ja sano että tosi hyviä arvoja. Ultralla mittas koon, arvio vajaa 2700g, eli aika tasan keskikäyrällä menee. Laskettuna aikana n. 3,5kg jolloin olisi vähän pienempi kuin esikoinen. Vaikka menisi pari viikkoa ylikin ja käynnistykseen joutuisi niin ei neljään kiloon pitäisi päästä. Hyvä mieli jäi kun tietää ettei pitäisi liian iso olla :) Ja tyttö on edelleen kun pyysin tarkistaa ettei vehkeitä löydy jalkojen välistä :hilarious: Sisätutkimusta ei tehnyt, kysyi haluanko, totesin että ei varmaan tarvetta kun ei ole ollut oikeita supistuksia ja hän samaa mieltä.

IQ, mä en iitseasiassa edes tiedä. Kun varasivat torstaille (17.11) ajan just sen takia, ettei viikonloppua vasten aleta käynnistelemään, vaan on ainakin perjantai välissä. Syytä eivät kuitenkaan sanoneet, enkä mäkään tajunnut kysyä, kun pidin sitä ihan normaalina käytäntönä. Tosin lueskelin sitten vasta jälkeen päin, että eihän noita yleensä käynnistellä näin aikaisin.

Nokun sitä mie Tulitukka ihmettelin että miksi lasketun ajan tienoilla käynnistystä miettivät o_O Kokoarviokin hieman pienempi kun miulla nyt (miulla keskikäyrällä) ja meillä sama la. Normaalisti annetaan mennä sen kaksi viikkoa yli ennen kun käynnistetään jos ei mitään ihmeitä ole.

Mua ottaa niin päähän tuo, että toiset saa kokoarvioita ja toiset ei!:(
Mulla ens maanantaina neuvola (rv 38+1 sitten), ja jos en edelleenkään saa mitään arviota niin mulla menee siellä kyllä täysin hermot sitten..
Stressaa tuo vauvan painoasia oikeasti.. Tuntuu että ihan tyhjän kanssa noi käynnit neuvolassa..

rv 37+5

Minulla vauvan kokoa on arvioitu ja päätä mittailtu taajaan, mutta helpottavin viesti on ollut se, että vauvan koko, edes pään koko, ei ole kovin vaarallista, koska vauvan syntyessä oikeassa tarjonnassa pääkin muotoutuu niin, että jopa pieni äiti pystyy synnyttämään. Niinpä toivon, että kaveri löytäisi oikean asennon.

Nyt oli ekaa kertaa raskauden aikana eri neuvolantäti, jonka johdosta käynti oli jotenkin turha.. ei kiinnostanut paljon käydä läpi samoja asioita vieraan ihmisen kanssa, kun kuitenkin oman tätin saan ens viikolla takaisin.

Painoa oli tullut vaan 400g viikossa ja sf mittakin oli viime kerrasta lähtenyt taas nousuun - näin muuten ekaa kertaa sen koneella olevan kaavion ja se on todellakin aivan erilainen kuin se neuvolakortissa oleva.

Vauva on laskeutunut ja äitiinsä tullut: ei tykännyt yhtään tädin painelusta ja kopeloinnista vaan kiepsahti heti käsien alta pois. :happy:

Täti sanoi myös, että jos ei synny lähiaikoina, niin sitten käynnistellään viimeistään kaks viikkoa la:n jälkeen.

Ne labrat oli olleet puhtaat ja verenpaineet kunnossa, ei tarvii enää mittailla, kunhan vaan kuulostelen vähän omia tuntemuksia, että jos tuntuu oudolta, niin sit soittoa synnärille..

Taas neuvolassa käyty, kaikki näyttäis olevan hyvin! Sf mitta laskenut ollen 32cm (33cm viimeksi) ja nyt mennään keskikäyrän alapuolella :) hyvin on masu laskeutunut siis lähtökuoppiin! Painoa tullut lisää vain n. 500g/vko mikä hyvä tässä kohtaa :) verenpaineseuranta lopetettiin kun paineet kotona hyviä ja myrkytysoireita ei ole. Seuraava neuvola laskettuna päivänä, iiks :D sanoi että jos ei ole silloin syntynyt niin voi tehdä sisätukimuksen jos se saisi synnytyksen käyntiin ja samalla tietäisi kohdunkaulan tilanteen muutenkin :) jännää! Hemppa yhtäkkiä nyt muutamassa viikossa noussut 112 -> 123! Wooh! :D
Eilen illalla oli jo aika hyvin supistuksia ja menkkajomotuksia, sais tulla jo!

Jeanney 38+4

Mulla oli verenpaineet nyt 113/95 ja niitä nyt seurataan kotona tiiviisti, nimittäin pissa oli kuulemma siinä ja siinä oliko protskut plussalla joten ne menee vielä labraan. Turvotus oli ++. Myrkytyshän se tästä vielä puuttuukin.. Magnesium pitää nyt heti lopettaa kun voi vaikuttaa mun kilppariarvoihin kun ne on ollut pielessä, torstaina katotaan taas viimesimmät arvot. Ultralla tehtiin kokoarvio joka oli 2600g, korkeintaan vähän päälle 3kg tyttöä lupaili mutta en uskalla kauheasti noihin arvioihin luottaa. Sisätutkimus oli ja streptokokki näyte otettiin, eikä pitäisi olla estettä alatiesynnytykselle. Paikat edelleen tiukasti kiinni, kohdunkaula 3cm.

Rv 36+3

Mulla oli verenpaineet nyt 113/95 ja niitä nyt seurataan kotona tiiviisti, nimittäin pissa oli kuulemma siinä ja siinä oliko protskut plussalla joten ne menee vielä labraan. Turvotus oli ++. Myrkytyshän se tästä vielä puuttuukin.. Magnesium pitää nyt heti lopettaa kun voi vaikuttaa mun kilppariarvoihin kun ne on ollut pielessä, torstaina katotaan taas viimesimmät arvot. Ultralla tehtiin kokoarvio joka oli 2600g, korkeintaan vähän päälle 3kg tyttöä lupaili mutta en uskalla kauheasti noihin arvioihin luottaa. Sisätutkimus oli ja streptokokki näyte otettiin, eikä pitäisi olla estettä alatiesynnytykselle. Paikat edelleen tiukasti kiinni, kohdunkaula 3cm.

Rv 36+3

Minulle annettiin silloin pari vuotta sitten ohjeeksi saman kokeneena, että pitää levätä pimeässä huoneessa ja ei saa katsoa telkkaria tms. Sanottiinko sinulle mitään ohjeita?

Minulle annettiin silloin pari vuotta sitten ohjeeksi saman kokeneena, että pitää levätä pimeässä huoneessa ja ei saa katsoa telkkaria tms. Sanottiinko sinulle mitään ohjeita?

Ei annettu ohjeeksi muuta kuin että pitää vain levätä. No en minä juuri muuta ole tehnytkään kuin levännyt..

Tänään oli lääkärineuvola. Viimeeksi neuvolassa käynyt 5 viikkoa sitten. Verenpaineet ollut kotimittauksissa noususuuntaisia ja niin oli nyt neuvolassakin. Alapaine pääsääntöisesti yli 90 ja yläpaine 130-140. Normaalistihan minulla on matalahkot paineet. Nyt sitten sovittiin neuvola-aika jo ensiviikolle, kun siellä tulee sitten tsekattua se pissikin. Paino oli noussut 2 kg viidessä viikossa. Ja selvisipä sekin, että tämä ipanahan on perätilassa ja äitipkl:lle lähti lähete. Olenkin ihmetellyt, kun tää myllää ja möyryää niin paljon ja joka puolella, niin kuulemma johtuu juuri tuosta perätilassa olosta, kun on enemmän tilaa peuhata. Sf-mitta oli sama kuin 5 viikkoa sitten, eli 29cm :wideyed: Huomasin tuon vasta kotona, eikä lääkärikään mitään maininnut. Johtuukohan tuosta asennosta?! Viimeksi kuitenkin terkkari oli sitä mieltä, että on rt:ssa ja pää hyvin laskeutunut.. Onkohan voinut lapsi tulla toisiin aatoksiin ulkomaailmaan tulon suhteen? :grin

Minä haluan synnyttää alakautta!!!

Niin sen verran vielä, että kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni.
Rv 35+4

Muokattu viimeksi:
Tänään oli lääkärineuvola. Viimeeksi neuvolassa käynyt 5 viikkoa sitten. Verenpaineet ollut kotimittauksissa noususuuntaisia ja niin oli nyt neuvolassakin. Alapaine pääsääntöisesti yli 90 ja yläpaine 130-140. Normaalistihan minulla on matalahkot paineet. Nyt sitten sovittiin neuvola-aika jo ensiviikolle, kun siellä tulee sitten tsekattua se pissikin. Paino oli noussut 2 kg viidessä viikossa. Ja selvisipä sekin, että tämä ipanahan on perätilassa ja äitipkl:lle lähti lähete. Olenkin ihmetellyt, kun tää myllää ja möyryää niin paljon ja joka puolella, niin kuulemma johtuu juuri tuosta perätilassa olosta, kun on enemmän tilaa peuhata. Sf-mitta oli sama kuin 5 viikkoa sitten, eli 29cm :wideyed: Huomasin tuon vasta kotona, eikä lääkärikään mitään maininnut. Johtuukohan tuosta asennosta?! Viimeksi kuitenkin terkkari oli sitä mieltä, että on rt:ssa ja pää hyvin laskeutunut.. Onkohan voinut lapsi tulla toisiin aatoksiin ulkomaailmaan tulon suhteen? :grin

Minä haluan synnyttää alakautta!!!

Rv 35+4

Eli sama juttu mullakin noiden paineiden kanssa, kerrohan sit miten pärjäilet ja millaisia arvoja sulla on!

Varpahat, joo kerron sitten miten paineiden kanssa menee. Edellisessä raskaudessa oli myös korkeita paineita ja ihan loppumetreillä sain lääkkeet siihen. Lapsi syntyi rv 40+6 ja 4006 g. Synnytys lähti spontaanisti käyntiin. Ei siis aiheuttanut lapselle mitään. Ja niinkuin tuolla toisessa ketjussa olikin, niin mittarin näyttö toiseen suuntaan, ettei sitä itse näe ja kaksi kertaa aina mitataan.

Täällä käytiin äitiyspolilla kasvukontrollissa. Kasvu on kolmessa viime mittauksessa linjassa, kasvuspurtti pikkuisen tasoittunut. Tänään rv. 36+6 arvio painosta 3074g ja lähelle vajaa neljää kiloa vois mennä 40 viikkoon siis. Seuraava äitiyspolikäynti siis 39+6, jännää ollaanko silloin vielä yhtenä kappaleena. Koska olen 176 pitkä, eivät sen kummemmin mieti mahtuuko alakautta, tällä kertaa ei tehty edes kohdunsuun tarkistusta.
Lapsivettä oli tänään havaittavissa normaali määrä lapsivettä, mikä on hyvä. Kilon oli aamupaino taas pompahtanut, eli lyhyt ilo oli tuosta painon tasoittumisesta :o
No ei auta, ku koittaa pinnistellä viime viikot kohtuuttomasti paisumatta!!

Katjusha rv. 36+6

Täällä oli tänään neuvolalääkäri. Kaikki ok, tosin hb:tä ja sf-mittaa ei tänään katottu. Verenpaine 106/79, painoa tullut kolmessa viikossa +700g. Vauveli on jo hyvin alhaalla ja lääkäri tunsi vauvan pään alakautta. Kohdunkaulaa ei ollut enää ollenkaan jäljellä ja kohdunsuu pehmeä. En älynnyt kysyä onko yhtään auki.
Vähän kauhistuttaa toi, et siellä on kaikki sinänsä jo valmista synnytystä varten ja periaatteessa milloin vaan voi tapahtua. Toki voi tilanne pysyä samana vielä kuukauden. Mut niin hirveesti kaikkea hommaa ja ei tarttis nyt ainakaan kolmeen viikkoon vielä syntyä, et ehtisi kaiken. Jännää. :nailbiting:

Mullakin oli tänään rv38+3 äitipolilla käynti kun viimeksi kävin siellä viikolla 34+jotain, normaalisti synnytystapa-arvio on siis rv36 ja sain tämän ajan vissiin kun tuo edellinen aika oli aiemmin. Eihän ne multa mitään lantiota enää tutki kun kaksi olen jo alakautta synnyttänyt. Mutta lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen kun kysyi haluanko, että katotaan sekin. Vauvalla kaikki hyvin, ihan ekana pääsin käyrille äitipolilla (en tiiä pääsinkö siksi kun lääkärin ajat oli myöhässä vai miksi...) ja kätilö vaan totes, että tämä varmaan on jo mulle tuttua. Mutta oon ollut ihan vaan käyrillä silloin kun esikoista menin synnyttämään ennenkuin siirryttiin synnytyssaliin :grin Tokan kanssa koskaan en ollut missään käyrillä erikseen, suoraan synnytyssaliin eikä raskausaikana mitään käyriä otettu missään vaiheessa. Ja vauvan sydänkäyrä oli oikein hyvä, kaksi supistustakin käyrälle ehti piirtyä :)

Vauva tulee todennäköisesti olemaan vähän pienempi kuin nuo kaksi ekaa, nyt painoarvio oli 3100g. Mutta lääkärikin sanoi, että on tutkimuksella todistettu että kokenut terveydenhoitaja/kätilö saa käsikopelolla tarkemman painoarvion kuin mikään kone. Ja kaikki virtaukset oli hyvät. Kohdunsuun tilanne aika sama kuin silloin rv34+ eli pari senttiä kohdunkaulaa jäljellä, pehmeä on mutta sisäsuu vielä ihan visusti kiinni. Tuskin meille siis lokakuun lapsosta on tulossa...

Eli eipä tuolla mitään ihmeellistä ollut. Aika ronskin sisätutkimuksen teki mutta tuskin sekään synnytystä käynnistää...

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Takaisin