Neuvola jutut

mulla oli tänään kanssa neuvola ja isyydentunnustus. Vauva onkin nyt sitten tiistaista laskeutunut raivotarjontaan ja oli kuulemma alhaalla. Että saa nähdä ehditäänkö siihen suunniteltuun sektioon vai tuleeko jo aiemmin. Mulla paineet 110/60, ja hb 117. Vasta-aine verestä otettiin ja vastaukset tulee ensi viikolla. Olen Rh- ja vauva plussaa, niin sitä vahdataan. Tänään oon hyvistä yöunista huolimatta ollut ihan poikki ja ekaa kertaa on tuolla alakerrassa sellaista venymisen tunnetta/ painetta.

Paino on tullut nyt reilun kilon viikossa, mutta vielä ei ole kuin n. 9 kiloa tullut. Taitaa tämä kilokin olla nestettä, kun sormet ja jalkaterät ovat mahdottoman turvoksissa. Ja nyt ristiselkää juilii... Mahtaakohan vauva jaksaa odottaa suunniteltuun sektiopäivämäärään asti :o

Neuvolassa käyty ja samalla isyys tunnustettu! :happy:

Rv 34+0
Rr 150/79, yleensä ollut 135/75 luokkaa
Pissa ok
Sf-mitta 38cm
Painon muutos viikossa 1,307kg
Rt edelleen
Hb:tä ei otettu tänään lainkaan
Syke +
Liikkeet ++

Ensiviikoksi varattiin lääkäriaika ja katsotaan ultralla vauvan kokoa :nailbiting:
Hoitaja kuitenkin rauhoitteli, että lapsivettä olisi paljon, kun liikkuukin niin paljon..
Vähän kyllä alkoi pelottaa, kun sf-mitta kuukaudessa noussut 9cm ja paino 3,4kg :nailbiting:
Liitin vielä käyrästä kuvan.

Liitteet

• IMG-20161020-WA0008.jpeg
    IMG-20161020-WA0008.jpeg
    152.9 KB · Katsottu: 30
Murmele, ensi viikon ultra varmasti kertoo, onko todella noin iso vauva vai olisiko vain runsaasti lapsivettä. Minulla on sekä paljon vettä että iso vauva. Tilannetta seurataan viikottain äitiyspoliklinikalla. Onneksi meillä on toimiva neuvolajärjestelmä ja osaava henkilökunta synnytyssairaaloissa.

Mulla oli muutama päivä sitten (35+2) neuvolalääkäri, tuntui ihan verorahoja tuhlaukselta! Hätäistä sisätutkimusta lukuunottamatta saman ois voinut tehdä meidän superihana terkkaritäti.

Lääkäri pyysi mut sisään, kirjoitti ylös painon ja verenpaineen, jotka meillä otetaan itse ennen vastaanottoa. Sitten pyysi makuulle, kuunteli sydänäänet ja aika roskisti teki sisätutkimuksen, joka tosin kesti ehkä 2 sekuntia. Sitä ennen paineli vatsaa varsinkin alhaalta pari sekuntia tosi lujasti, niin että multa pääsi pieni vinkaisu kivusta. Totesi, että paikat on kiinni, ja että synnytän luultavasti vasta kun käynnistetään viikolla 43, kun kerran olen ensisynnyttäjäkin. Arpoi hetken mitä kirjoittaa neuvolakorttiin vauvan kooksi ja totesi lopulta et "voisko se joku 2600g näillä viikoilla olla" kun sf mitta oli keskikäyrillä. Sitten totesi et kaikki ok, tsemppiä synnytykseen, moikka. :wideyed:

Aika kylmäksi jätti. Tääkö oli se synnytystapa-arvio? Ja alapää on yhä tänään kipään, au! En tiedä johtui kovasta vatsan painelusta, mutta pikkuinen mesosi vatsassa koko päivän ihan hulluna ja oli iltaan mennessä kääntynyt monta viikkoa kestäneestä rv asennosta poikittain. :arghh:Hikka kun tuntuu nyt ihan selvästi kyljessä ja navan yläpuolella. Onneksi tässä on vielä reilusti aikaa kääntyä takaisin, ainakin mitä lääkäriä on uskominen.

35 + 4

Voi apua mitä neuvolalääkärikäyntejä monella ollut! Taidan jättää väliin... Tai en tiedä voiko jättää käymättä, mutta toivon niin. Soitin tänään nimittäin äitipolille, kun ei ole kuulunut aikaa vauvan asennon tarkistukseen (neuvolassa laittoi lähetteen rv 33 tai jotain). Siellä oli vain tiedoissa, että palautetaan lähete, liian aikaista todeta asentoa, koska ehtii vielä pyöriä moneen kertaan. Terkkarin mukaan oltais skipattu neuvolalääkärikäynti tällä äitipolikäynnillä, mutta mites nyt kun en mene äitipolille? Noh, mulla on aika neuvolaan th-käynnille marraskuun alussa, joten sielläpä selviää. En jaksa alkaa kyselemään perään, kun en tollasta ronkkimista kaipaa yhtään :D vauvakin taitaa olla pääasiassa nykyään rt, eikä enää vaakatasossa kuten rv 33.

Ja taas unohdin
Mrs V 35+4

MrsPiggy, argh... en tiiä mitä olisin itse tossa tilanteessa tehny, varmaan olis leuka loksahtanut pysyvästi auki :o Mitä ihmettä tuollaisella "kokoarviolla" tekee, että "kirjasta" arpoo mitä se koko näillä viikoilla on?!
Mua on ruvennut tympimään, että muuta ei ihmiset suustaan saa, kun että ensisynnyttäjänä menee AINA yliaikaiseksi. Miten kummassa moni tuntemani esikoinen on VOINUT syntyä ennen laskettua päivää. No, ensikertalaisena ehkä vaan en ymmärrä (tätäkään).

Ei joka paikassa ronkita neuvolalääkärikäynnillä :grin Miulla toinen raskaus ja kummallakaan kertaa ei oo neuvolalääkärikäynneillä tehty sisätutkimusta. Esikoista oottaessa eka sisätutkimus tehtiin synnärillä muutama päivä lasketun ajan jälkeen kun synnytys oli käynnissä ja sinne olin menny kun en enää kipuja kestäny kotona... Tälläkään kertaa ei oo sisätutkimuksia tehty, luultavasti huomenna (rv 36+1) tehdään kun käyn ylimääräsellä lääkärikäynnillä radin vuoksi, pitäis ultrata ja tehä synnytystapa-arvio.

Mulla ekassa raskaudessa tehtiin 3 sisätutkimusta, tokassa 2 ja tässä kolmannessa on tehty vain 1. Koskaan ei ne tutkimukset oo sattuneet tms. Ihan hirveältä kuulostaa MrsPiggy tuo sinun neuvolalääkärikäyntisi. :confused: Paikat oli mullakin kiinni ekassa raskaudessa viimeisessäkin sisätutkimuksessa, mutta ei se lääkäri mitään tuollaista heittänyt että tyyliin varma käynnistys rv 43. Esikoinen syntyi rv 41+1 ilman käynnistystä.

Eilen kävin neuvolalääkärissä. Koska pikku takamus löytyy yhä useimmiten oikean puolen kylkiluiden alta, on pääkin oikeassa suunnassa, vaikkei vielä kovin alhaalla. Painoarvio tällä hetkellä 2700g, eli ehtii hyvin lähemmäs 3500g vielä kasvamaan.

Sitä mietin, että olikohan tämä käynti nyt se synnytystapa-arvio? Ainoa siihen suuntaan viittaava tekijä oli kysymys, että pelottaako synnytys. No ei erityisemmin (ainakaan vielä) pelota vaikka jännittääkin, joten sen enempää aiheesta ei keskusteltu. Lääkäri oli sama, jolla kävin syyskuussa supistusten takia. Ei erityisen lämmin tai empaattinen, mutta asiallinen. Kohdunkaulan kokeileminen sattui jälleen yllättävän paljon ja mietin, että johtuuko vain hänen kovakouraisuudestaan vai onko normaalia. Jos se sattuu jo näin normaalitilassa, miltähän mahtaa tuntuakaan synnyttäessä..? :chicken: Kaula on pehmentynyt, mutta edelleen kolmessa sentissä, joten sen puolesta ehditte synnyttää hyvin vielä ennen mua. Ennen marraskuuta ei varmasti tapahdu mitään.

pianma 35+5

Mullakin oli tällä viikolla se ns. synnytystapa-arvio (neuvolan aikataulun mukainen 2. lääkärikäynti) ja käteen jäi oikeastaan vain painoarvio. Ei olisi kuulemma tarvinnut tehdä sisätutkimustakaan, kun ei sillä ole enää väliä, koska vauva saa syntyä :facepalm:

36+2

Täällä ei edes saa minkäänlaista kokoarvioo neuvolassa. Ei lääkäriltä eikä th.lta.
Tän viikon neuvolassa opiskelija ja th kopeloi mahaa ja th tuumas mulle vaan "miltä sinusta tuntuu minkä kokoinen on?" Minä olin vaan että täh? No varmaan sitte niinku aiemmatkin noin 3,5kg....mistä minä tiiän.
KOKSissakaan ei viime kerralla lääkäri katsonut vauvaa mitenkään. Alakautta ultralla istukan paikan ja kädellä kohdunsuun tilanteen.
Ensi viikolla neuvolänlääkäri luultavasti vaan kokeilee mitenpäin vauva on ja kopeloi alapään ja kiitos hei.

Voi apua minkälaista henkilökuntaa eri sairaaloissa on!! Tai neuvolassa.. Mulla on lääkäriajat olleet ihan ok, silloin on ollut ihan asiantuntevaa palvelua mutta entäs neuvolatäti... Kiva aina käydä tällei ensiodottajana neuvolassa kun täti vaan sanoo että "joo kyl sä sit ite tiiät" ja koko käynti kestää ehkä 5 min, ei tavallaan ole kiinnostunut yhtään mun raskaudesta (ammatillisesti tottakai) eikä varmaan mistään muustakaan.

Varpahat,

Mäki oon kuullu moneen asiaan ton kyl se itse tiedät. Ja että se on raivostuttanut kun en ole saanu vastausta kyllä tai ei, mut oon sit ruvennu miettii et voisiko tää johtuu siitä et jokaisella on erilainen raskaus ja toiselle jotku asiat tekee pahaa ja toisille jotku.. koska kyl mä sen oon huomannu et kun kuuntelee itseään , sen tuntee mikä ei tee hyvää ja ruokienkin kanssa aika lailla sama.. et niitä tekee mieli missä puutosta ym.

Mut mulla vaan ongelma etten haluis luottaa itseeni näissä , ettei sit vaan käy jotain.. siks haluaisin et joku joka tietää sanoo mulle , mut ehkä sellaista joku joka tietää mun raskauden kannalta tärkeät asiat ei vain ole olemassa :o näin olen ajatellut..

Lakritsi 34+1

Varpahat,

Mäki oon kuullu moneen asiaan ton kyl se itse tiedät. Ja että se on raivostuttanut kun en ole saanu vastausta kyllä tai ei, mut oon sit ruvennu miettii et voisiko tää johtuu siitä et jokaisella on erilainen raskaus ja toiselle jotku asiat tekee pahaa ja toisille jotku.. koska kyl mä sen oon huomannu et kun kuuntelee itseään , sen tuntee mikä ei tee hyvää ja ruokienkin kanssa aika lailla sama.. et niitä tekee mieli missä puutosta ym.

Mut mulla vaan ongelma etten haluis luottaa itseeni näissä , ettei sit vaan käy jotain.. siks haluaisin et joku joka tietää sanoo mulle , mut ehkä sellaista joku joka tietää mun raskauden kannalta tärkeät asiat ei vain ole olemassa :o näin olen ajatellut..

Lakritsi 34+1

Jep, en minäkään osaa näissä asioissa luottaa vaan omiin tuntemuksiin! Kerran kysyin että miltä niiden supistusten kuuluisi tuntua, niin vastaus oli että "kyllä sä sitten tiiät". Juu, kaikilla ne voi tuntua erilaisilta, mutta olisi nyt vaikka antanut niitä esimerkkejä. Isyydentunnistus oli aivan naurettava, käski vaan laittamaan nimet paperiin ja luki paperista vaan kohdan "ömmm ömm ömm ja lapsella on sitten oikeus isän sukunimeen ja niin pois päin hmmm hmmh hmmm joo eipä tässä oikein muuta". Mulla oli myös kerran neuvola-aika ja täti oli itse hieman myöhässä, ja sanoi että hänellä olisi kohta kotikäyntikin. Ihan kuin minä olisin siihen syyllinen? Kauheaa huokailua koko käynnin ajan. Mä suutuin ja pomppasin itse vaa'alle ja sanoin että käydään nyt äkkiä sitten nämä läpi kun sulla on kerta niin kiire. Ei osannut täti oikein odottaa sitä :D raskaana olevaa naista ei kannata suututtaa :D

Me käytiin eilen kontrollissa ja samalla hoitui lääkärikäynti. Onneksi. En edes halua tietää, millaista se omalla kohdalla olisi ollut täällä. Oltiin vielä aamulla hyvin myöhässä, kun en meinannut saada nukutuksi ja halusin syödä ja ääh. Molemmat hirmu kireänä, mutta kyllä se hymy nousi huulille, kun oli mukava lääkäri ultraamassa.

Tällä kertaa meille kerrottiin koko ajan missä mennään ja mitä katsotaan ja pitäisikö olla huolissaan. Mahatyyppi ei taaskaan ollut samaa mieltä virtauksien mittaamisen kanssa, mutta nähtiin kuinka kaveri opetteli hengittämistä. Teki myös sisätutkimuksen (prkl että tuntui ikävälle), mutta 2cm kaulaa jäljellä puolipehmeänä(?) ja sormelle auki. Lantio normaali. Tyypin painoarvio 2,4-2,5kg, että kahdessa viikossa humauttanut kasvamaan 500g :''DD

Kovasti pohtivat, että joutuvat varmaan käynnistämään ja varasivat ajan vielä kontrolliin LA:na. Ja ehkä käynnistävät silloin. Iiik.

Neuvolassa käyty tänään, rv 37+1.
Verenpaine hyvä.
Paino noussut 140g/vko.
Vauvan syke 152.
SF-mitta 30cm (oli pienentynyt, viimeksi oli 31cm. Mutta kätilö sanoi, että tämä on ihan normaalia kun maha on laskeutunut. Aika kummallista kuitenkin, että mulla on sf-mitta aiemmin mennyt keski- ja yläkäyrän välissä ja 2 viikkoa sitten oli keskikäyrällä, ja nyt tasan alakäyrällä!? :eek:)
Hemoglobiini vain 102. Vaikka oon nyt muistanut Obsidania napsia. :sad001
Sain influenssarokotteen, ja onneksi mies oli tällä kertaa mukana niin hänkin sai sen samalla. Tyttökin oli mukana, mutta hänelle ei rokotetta annettu, eikä pojastakaan puhuttu mitään että ottaisiko hän rokotteen...

Oliks se nyt tää keskustelu missä monet puhuivat matalasta hb:sta ja siitä miten rautavalmisteet ei imeydy/ärsyttävät vatsaa? En voi kuin vain suositella tätä http://www.vitabalans.fi/index.php?id=29 rautavalmistetta, ei ärsytä ja mulla ainakin on nostanut hemppa arvoja.

Oon käyttäny kans tota ferrodania, ei mullakaan oo ärsyttäny yhtään vatsaa mut ei oo kyllä nostanu hemppaakaan. Voi olla et ilman rautaa mul ois hemppa laskenu et voi johtua siitä :)

Välillä tulee semmoinen olo että neuvolan th on tosi epävarma, vaikka käsittääkseni hänellä on ikää ja kokemusta. Tai ei halua ottaa vastuuta yhtään. "Kyllä sinä itse tiedät tai soita synnärille" .... vai onko se th vaan jo kyllästynyt ja väsynyt. Kesällä sijainen oli kivan reipas ja puhelias ja otti kantaa asioihin.
Joo, mun on ostettava jotain muuta rautaa kun obsidan. Sitähän täytyy synnytyksen jälkeenkin käyttää.

Mies on intona näytelly mun mahakuvaa töissä ni jokainen sen nähnyt on sanonut että niin alhaalla on maha että tuo syntyy ihan pian! :D saas nähä. Tänää kyllä itse tunsin pään tunkevan niiiiin alhaalla että ihan säikähdin ja hetken päästä mietin että tunsinko minä oikeesti mitä tunsin.

Takaisin