Neuvola jutut

Onko kenelläkään tietoa mihin saakka yrittävät ulkoista kääntämistä perätilavauvoille? Ja ylipäätään onko hyvät mahdollisuudet onnistua.. Alko nyt tää aihe kiinnostaa, kun äitipkl:lle lähete vetämässä pt:n vuoksi. Esikoinenhan meillä oli 4006g syntyessään.. Ei malttaisi millään nyt odottaa sitä aikaa :oops:

Muruliini, minulla on käännetty viikoilla 36 ja 37 ja vielä on varattu aika viikolle 38. Käännös on onnistunut, mutta vauva tahtoo aina pyörähtää omia aikojaan toiseen asentoon. Kääntämisen onnistumiseen vaikuttaa, kuinka paljon kohdussa on vielä tilaa.

Muruliini, minulla on käännetty viikoilla 36 ja 37 ja vielä on varattu aika viikolle 38. Käännös on onnistunut, mutta vauva tahtoo aina pyörähtää omia aikojaan toiseen asentoon. Kääntämisen onnistumiseen vaikuttaa, kuinka paljon kohdussa on vielä tilaa.
Sainkin viikon päähän ajan, ettei onneksi kauempaa tarvitse tätä miettiä :) Saisi kääntyä raivotarjontaan ennen sitä.

Rv 35+5

Täällä oltais nyt sit perätilassa! :nailbiting: Siitä todennäköisesti johtuu sf-mitan suuruus.. Maanantaina uusi aika lääkärille ja katsotaan ultralla josko olis kääntynyt takaisin raivotarjontaan. Jos ei niin sit laitetaan lähetettä Poriin. Muuten oli kaikki vauvalla hyvin ja hyvän kokoinen. :happy: Painoarvio tällä hetkellä 2462g.

Viimeksi mä jo neuvolassa sanoin, että vauva muljahteli jotenki ihmeellisesti yks ilta ja pelkäsinki et olis kääntynyt. Kätilöopiskelija joka otti kaikki mitat ja arvot tunnusteli, että vauva olisi edelleen ollut pää alaspäin. Vähän alkoi tuntumaan siltä, että hän teki virhearvion, kun ei se mun hoitajani sitä sit varmistanut erikseen.. :arghh: Varmaksi en osaa sanoa, kun kerta esikoistani odotan.

Muut kuulumiset

Rv 34+6
Paino laskenut 200g
Rr 128/82
Pissa ok
Hb 116
Syke +
Liikkeet ++

Samalla otin sit sen influenssarokotteen, kun se oli saatavilla :)

Täällä muksu on jo kaivautunut lantioon ja on nyt raivotarjonnassa.
Olin kanssa neuvolassa ja systeemit:
Paineet 110/75
Sf-mitta 34
Vauvan syke 135 ja hänellä oli hikka, kun kuunneltiin sydämenlyöntejä.
Pissa ok, hb:tä ei otettu.
Painoa tullut viikossa 700 grammaa, ja nyt ollaan noin 10 kilon painonnousussa. Voinko juhlia tätä?!?! Ekasta raskaudesta tuli niin kreisinä, että olen ihan voittajafiiliksissä, kun nyt on pysynyt paino kuosissa.

Onko kenelläkään tietoa mihin saakka yrittävät ulkoista kääntämistä perätilavauvoille? Ja ylipäätään onko hyvät mahdollisuudet onnistua.. Alko nyt tää aihe kiinnostaa, kun äitipkl:lle lähete vetämässä pt:n vuoksi. Esikoinenhan meillä oli 4006g syntyessään.. Ei malttaisi millään nyt odottaa sitä aikaa :oops:

Minä kävin eilen äitipolilla ja tosiaan yrittivät kääntää (eilen rv 35+6), ja eivät siis siinä onnistuneet. Seuraavan ajan sain kahden viikon päähän, jolloinka rv 37+6, eivätkä kuulema enää yritä silloin kääntää. Vaan silloin tehdään synnytystapa-arvio. En tiedä miten muualla tai onko tämä 'yleinen' tapa, mutta näin täällä. Ja itse olen ihan tosi pettynyt, etteivät enää yritä kääntyä. Ja pettynyt siihen, etteivät aiemmin tehneet asialle mitään, kun vauva on ollut ihan koko ajan perätilassa. Ymmärrän, että minulla tähän kääntämiseen vaikuttaa vähäinen lapsiveden määrä, mutta kaikesta huolimatta olen ihan älyttömän pettynyt tapaan, miten kaiken tämän ovat hoitaneet. Ja eilisestä kääntämisyrityksestä muistona kiitettävä mustelma mahassa ja järkyttävä kipu. ..ei ymmärtääkseni ihan noin rajua pitänyt olla..

Minä kävin eilen äitipolilla ja tosiaan yrittivät kääntää (eilen rv 35+6), ja eivät siis siinä onnistuneet. Seuraavan ajan sain kahden viikon päähän, jolloinka rv 37+6, eivätkä kuulema enää yritä silloin kääntää. Vaan silloin tehdään synnytystapa-arvio. En tiedä miten muualla tai onko tämä 'yleinen' tapa, mutta näin täällä. Ja itse olen ihan tosi pettynyt, etteivät enää yritä kääntyä. Ja pettynyt siihen, etteivät aiemmin tehneet asialle mitään, kun vauva on ollut ihan koko ajan perätilassa. Ymmärrän, että minulla tähän kääntämiseen vaikuttaa vähäinen lapsiveden määrä, mutta kaikesta huolimatta olen ihan älyttömän pettynyt tapaan, miten kaiken tämän ovat hoitaneet. Ja eilisestä kääntämisyrityksestä muistona kiitettävä mustelma mahassa ja järkyttävä kipu. ..ei ymmärtääkseni ihan noin rajua pitänyt olla..
Voi ei mikä kokemus sinulla. Minäkin todella toivoisin, että kääntyy. Haluaisin niin kovin alakautta synnyttää.

Voi ei mikä kokemus sinulla. Minäkin todella toivoisin, että kääntyy. Haluaisin niin kovin alakautta synnyttää.

Minäkin toivon edelleen, että voisin alakautta synnyttää ja sehän on mahdollista, jos tietyt kriteerit täyttyy. Minulla ymmärtääkseni on sitten parin viikon päästä sellainen käynti, missä arvioidaan juurikin se, että onko alatiesynytys edelleen mahdollinen. Ja voihan se vielä olla, että pikkuinen päättääkin kääntyä itsekseen. Saa nähdä. Tsemppiä sinnekin, toivotaan parasta että pikkuinen kääntyis siellä itsekseen ja jos joudut ulkokäännytykseen, niin se olisi sinulla miellyttävämpi kokemus, kuin minulla! :)

Voi että Tiitu! tosi ikävää, että yritetään vaan kerran :( Ootko yrittänyt kotona saaha vauvaa kääntymään olemalla ite erilaisissa asennoissa, mikä vaikuttaa vauvan oloihin?

Myötätuntohali täältä päin. Ärsyttävää :( toivottavasti olisi kuitenkin alateitse mahdollisesta ja mikä parasta vauva kääntyisi vielä oikeen päin!

Voi että Tiitu! tosi ikävää, että yritetään vaan kerran :( Ootko yrittänyt kotona saaha vauvaa kääntymään olemalla ite erilaisissa asennoissa, mikä vaikuttaa vauvan oloihin?

Myötätuntohali täältä päin. Ärsyttävää :( toivottavasti olisi kuitenkin alateitse mahdollisesta ja mikä parasta vauva kääntyisi vielä oikeen päin!

Kiitos! :) Täällä on pylly pystyssä kökötetty kerran jos toisenkin ja yritetty silleen saada pikkuinen pyörähtämään, toistaiseksi ei oo tuottanu tulosta.. Ja pyrin nukkumaan vasemmalla kyljellä, senkin pitäisi ilmeisesti jeesata. Aion jatkaa 'harjoituksia', josko se kuitenkin vielä auttaisi asiaan! :)

Eiks täällä ollu joskus jotai jääpalakikkaa ja taskulamppukikkaa ollu tuohon kääntämiseen vinkattu..? Onko tiitu kokeillu? Meiän tyttö on ollu jo piiiitkään samassa asennossa eli raivotarjonnassa, kuulemma viikkoja sit oli jo tosi syvällä lähtökuopissa ni ei tarvii huolehtii. Mut silti oon miettiny et mitä jos ois toinen tilanne, vauvan kääntäminen käsin kuulostaa aika ikävältä ni siihen en haluis. Tsemppiä teille kellä vauvat sitkeästi perätilassa tai sinne koko ajan kääntyvät, toivotaan heidän vielä itsekseen kääntyvän oikeaan tarjontaan :)

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Eilen käyty neuvolassa. Painoa tullut 1400g/vk ja valittelinkin, että hieman huonoa oloa ollut ja turvotus myös lisääntynyt. Nyt painoa tullut yhteensä 19 kg. Verenpaineet ok. Vauva edelleen raivotarjonnassa ja sykkeet oli hyvät. Sf-mitta tipahtanut nyt keskikäyrältä alakäyrälle, oli nyt 31,5 cm. Sen takia sain sit jo viikon päähän uuden ajan ni mittaa taas uudestaan.

Ruth 37+5

Neuvolassa taas käyty, paino pompsahtanut 1200g/vk, mutta kokonaisuudessaan tullut yhteensä 16kg eli ihan siedettävissä lukemissa mennään.
Neuvolatäti paineli vatsaa ja pyysi lääkärin vielä varmistamaan epäilyksen lapsiveden vähyydestä, mikä lopulta osoittautui turhaksi epäilykseksi. Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3300g ja pää täysin kiinnittynyt. :happy: Montaa päivää ei lääkärin ennustuksen mukaan tarvitse enää odottaa:joyful: ja sain myös influenssarokotteen!

38+6

Eiks täällä ollu joskus jotai jääpalakikkaa ja taskulamppukikkaa ollu tuohon kääntämiseen vinkattu..? Onko tiitu kokeillu? Meiän tyttö on ollu jo piiiitkään samassa asennossa eli raivotarjonnassa, kuulemma viikkoja sit oli jo tosi syvällä lähtökuopissa ni ei tarvii huolehtii. Mut silti oon miettiny et mitä jos ois toinen tilanne, vauvan kääntäminen käsin kuulostaa aika ikävältä ni siihen en haluis. Tsemppiä teille kellä vauvat sitkeästi perätilassa tai sinne koko ajan kääntyvät, toivotaan heidän vielä itsekseen kääntyvän oikeaan tarjontaan :)
Nyt on kyllä miulla menny ihan täysin ohi tämmöiset kikat?! Että niitä ei oo kyllä tullu kokeiltuu. Mitä/millasia ne on? o_O
Näyttää tai oikeastaan tuntuu vaan valitettavasti siltä, että pikkuinen ei vaan yksinkertaisesti enää mahdu kääntymään. Kääntyy kyllä poikittain (tuntuu kun pää ja jalat siirtyy tuonne sivuille), mutta siitä eteenpäin ei pääse pyörähtämään, vaikka miten oon koettanut aina niinä hetkinä kökötellä pää alaspäin. Että täytynee vaan varmaan toivoa, että minun lantio olisi ideaali perätilasynnytykseen alateitse. Eniten harmittaa se, kun olen odottanut ihan suunnattomasti sitä, että pääsisin kokemaan synnytyksen alateitse, niin jos nyt joudutaankin suunniteltuun sektioon. Toisaalta, jos tulee suunniteltu sektio, niin sitten tiedetään ainakin milloin pikkuinen syntyy! :Heartred

tiitu toivotaan jokun kikan toimivan :) Jouduin hakua käyttämään että löysin viestit, up-84 kirjoitti:

"Hartiaseisonta ja jääpussi/pakastehernepussi.

Molemmat jalat sohvan päälle ja itse selin makuulle lattialle. Siitä nosto hartiaseisontaan, eli lavat ylös lattiasta. Kylmä pussi mahan yläosaan. Joko itse jos tasapaino riittää tai mies hommiin. Se kylmä lähellä päätä ei tunnu vauvojen mielestä kivalta ja tolla keinolla käänsin mun jääräpää-neitin aikanaan, kun uhkailtiin jo ulkokäännöllä :) . Samaa kikkaa käytetään joissakin jenkkiläisissä birth centereissä."

Ja Toukkis30 kirjoitti:

"kysyin että kuinka vois itse koittaa saada kääntymään takas raivotarjontaan. Niin isän pitää iltaisin sohia taskulampun valolla alas päin.. lapsi näkee valonkajon kohtuun ja lähtee kuulemma seurailemaan sitä. Tästä on kuulemma ihan tutkittua tietoa että lapsi on saatu kääntymään tuolla tavalla.."

Nää löyty la marraskuussa ketjun sivulta 311. En tiiä miten muistin nuo jutut mutta jokaisen viestin oon tainnu täällä marraskuisissa tähän mennessä lukea :grin T: Foorumi koukussa oleva IQ :hilarious:

tiitu toivotaan jokun kikan toimivan :) Jouduin hakua käyttämään että löysin viestit, up-84 kirjoitti:

"Hartiaseisonta ja jääpussi/pakastehernepussi.

Molemmat jalat sohvan päälle ja itse selin makuulle lattialle. Siitä nosto hartiaseisontaan, eli lavat ylös lattiasta. Kylmä pussi mahan yläosaan. Joko itse jos tasapaino riittää tai mies hommiin. Se kylmä lähellä päätä ei tunnu vauvojen mielestä kivalta ja tolla keinolla käänsin mun jääräpää-neitin aikanaan, kun uhkailtiin jo ulkokäännöllä :) . Samaa kikkaa käytetään joissakin jenkkiläisissä birth centereissä."

Ja Toukkis30 kirjoitti:

"kysyin että kuinka vois itse koittaa saada kääntymään takas raivotarjontaan. Niin isän pitää iltaisin sohia taskulampun valolla alas päin.. lapsi näkee valonkajon kohtuun ja lähtee kuulemma seurailemaan sitä. Tästä on kuulemma ihan tutkittua tietoa että lapsi on saatu kääntymään tuolla tavalla.."

Nää löyty la marraskuussa ketjun sivulta 311. En tiiä miten muistin nuo jutut mutta jokaisen viestin oon tainnu täällä marraskuisissa tähän mennessä lukea :grin T: Foorumi koukussa oleva IQ :hilarious:

Kiitos!! Täytyypä tänään ottaa nämäkin keinot käyttöön!! :D

Kertokaa mulle pliis joku uudelleensynnyttäjä et sekä ekassa että vikassa neuvolalääkärissä on ollut kohdunsuun ja kaulan tilanne sama? :woot: mulla oli siis tänään lääkäri ja kaikki on oikein hyvin. Jotenkin vain ajattelin että edes jotain muutosta olisi tapahtunut.. Huomenna on täydet viikot niin ei siis ainakaan tarvi himmailla kävelylenkeissä tai muussa.

Mulla oli sama tilanne rv 8 ja rv 36+ kohdunkaulalla ja suulla. Ja nyt viides lapsi tulossa. Viikot 40+2 ja ei merkkiäkään että synnytys olisi lähellä. Mulla yleensä alkanu kerta rytinällä synnytys,se eka kipeä supistus on johtanut synnytykseen 13 tunnin sisällä.

Neuvolassa käyty,pissa puhdas, rr 134/86, liikkeet +, syke 154, sf 36, ei turvotuksia. Käynnistys on ens viikon tiistaina 41+1 jos ei sitä ennen oo syntynyt. Pelottavaa ajatella että alle viikon kuluttua meillä todennäköisesti on vauva :o mikähän paniikki muhun nyt iski :) 40+2

Varmaan täälläkin mennään yliajalle kuten esikoisesta. Mullakin alkoi silloin synnytys niin ettei sitä ennen ollut ainuttakaan kipeää supistusta ja synnytys kesti vajaa 11h. On tässä tosin vielä se kolme viikkoa laskettuun aikaa että eihän sitä tiedä vaikka tilanne muuttuisi. Pitäisi vaan olla tyytyväinen kun vauva viihtyy mahassa kun siellä hyvä kasvaa. Tulee vaan malttamaton olo kun muille alkaa syntymään pikkuisia :rolleyes:

Takaisin