Neuvola jutut

Kyllä pienikin äiti saa isoja vauvoja. Ainakin minä.

Ja mä yritän lohduttautua sillä että isot äidit voivat saada myöskin pieniä vauvoja :D niin kuin minä toivon omalla kohdallani käyvän, vähän kauhistuttaa jos alkaa nelikiloinenkin olemaan..

Varpahat, minä taas yritän tsempata itseäni, että eihän se reilu nelikiloinen liian iso ole.

Kyllä pienikin äiti saa isoja vauvoja. Ainakin minä.

Onko sulla sitten aiemmin ennen synnytystä jo osattu sanoa että on tulossa iso vauva? Vai onko tullut ihan yllätyksenä vauvan koko? Mua nimittäin jäi kyllä kaihertamaan se että lääkäri pelkästään mun koon perusteella sanoi että ei voi tulla isoa vauvaa. Meidän suvussa kaikki naiset on mun kanssa suht saman kokosia (itse oon 154cm ja normipainoinen) ja silti on syntynyt isoja vauvoja vaikka ei ole ollut edes raskausdiabetesta.

Painon noususta vielä että mulla nousi rv 25-32 ~700g/viikko ja nytkin oli rv32-36 tullut vielä ~500g/viikko ja neuvolan mukaan ihan ok. Koko raskaudessa painoa tullut +9kg ja lääkäri sanoi sen olevan juuri sopiva määrä, suurin osa siitä on kuitenkin "raskaudesta johtuvia" kiloja (vauva, istukka, lapsivesi, lisääntynyt verimäärä, turvotus) :)

Maje, kahdessa ensimmäisessä raskaudessa tunnusteltiin vain vatsan päältä vauvan kokoa ja silmämääräisesti lantioni. Todettiin, että hädin tuskin kolme kiloa hyvin mahtuu. Olen 156cm lyhyt.
Ensimmäinen vauva oli 3880g ja toinen 3960g. Kakkonen juuttui päästänsä kiinni ja synnytyssalissa oli yhtäkkiä neljä kätilöä ja lastenlääkäri, siis kiinni jaloissani ja joku painoi vatsan päältä jne. Kun vauva pääsi pinteestä pää muistutti päärynää ja silmät olivat turvoksissa, haikaranpuremia oli otsalla, silmissä ja niskassa.
Tässä raskaudessa olen ensimmäisestä neuvolasta lähtien tuonut esille, että vauvan koko tulee tutkia ja jos on yhtään isompi kuin kakkonen, niin pitää etukäteen tutkia, mahtuuko syntymään. Viime viikkoisen ennusteen mukaan tämä on laskettuna aikana 4100g ( aiemmat raskaudet ovat menneet reilusti yliaikaisiksi) ja pään koko oli jo viime viikolla isompi kuin edellisillä syntyessään.
Hyvin kasvaa. Toivon silti alatiesynnytystä, mutta sokkona en kyllä enää lähde. Ensi viikolla tutkitaan lisää.

Juu pienestä äidistä voi tulla isoja vauvoja kuten myös varmasti toisin päin. Sukulainen sai vuosi sitten pojan, äiti pituudeltaan häppäräppä 160cm mut ylipainoinen + raskausdiabetes, ja vaavi oli 4660g.. eikä muutenkaan mennyt hommat ihan putkeen, vauva oli arvioitu olevan 3800g..
Omia ja miehen syntymämittoja jos mietin, niin toivon ja luotan, et meillä ois max 3500g.. mut mistäs tästä tietää ennen kun on pihalla, millanen köllikäinen tuolla on. Epäilen, että en saa tällä lantiolla pihalle puserrettua ees mitään nelikiloista.. tuntuu sille, kun lantiokaan ei ois yhtään leventynyt vielä tähän mennessä.. ens to senkin kuulee, minkä kokoinen sieltä mahtuu tulemaan vai mahtuuko minkäänkokoinen..

Mileim, meillä sisaruksilla on silminnähden kapeat lantiot. Kumpikin siskoni on punnertanut ulos yli nelikiloisen tyypin. Ulkomitat ei kerron paljonkaan sisämitoista synnytystä ajatellen, siksi en oo ihan paniikissa.
Enemmän huolettaa, että vanhoilla päivillä synnyttävän supparit ei ole tarpeeksi voimakkaat, ja sitten mennään sektioon. Että ei ehkä kannata miettiä, että tämä on varmuudella joku voimaannuttava kokemus.

Voi apua.. Ja kaikenlisäksi painoarvioihin ei täälläpäin ole yhtään luottamista!

Mileim, minä olen ollut pienehkö vauva eikä lasten isä ollut syntyessään yhtään isompi. Tämän lapsen isä on iso, mutta vauvana oli noin 3800g. Äitini ja siskoni ovat minua pidempiä, mutta heillä on ollut vaikeammat ja pidemmät synnytykset kuin minulla. Ennakointi on aika vaikeaa, mutta ajattelen, että tutkimalla saa selville ainakin sen, onko mitään teoreettista mahdollisuutta synnyttää tätä kaveria alakautta. Nyt vielä uskon, että on.

Täällä myös niin, että olen ollut syntyessäni ihan normaalipainoinen vauva ja samoin molempien lasteni isät. Lapsilla tosiaan vielä eri isät ja molemmat mun vauvat olleet yli nelikiloisia syntyessään. Ja mulla ei ole raskausdiabetesta. Molemmissa aiemmissa raskauksissa SF-mitta on mennyt keskikäyrän alapuolella, eli senkään perusteella ei mitenkään olisi voinut arvata vauvoja isoiksi. Ja käsikopelolla tehdyt kokoarviot ovat menneet pieleen kun on veikattu ihan normaalikokoisia vauvoja, ei nelikiloisia.

Jaa saas nähdä minkä kokoinen tulee tällä kertaa, nyt SF-mitta on mennyt keskikäyrän yläpuolella ja on tällä hetkellä keskikäyrällä. :woot:

Meillä oli tänään seurantaneuvola, kun edellisen kerran viikko sitten sf-mitta oli kääntynyt selvästi laskuun. Tälläkään kertaa tuo mitta ei ollut kasvanut, saman 29 cm antoi kuin edelliselläkin kerralla viikko sitten. Itse sitä vähän epäilinkin, kun maha on selkeästi laskeutunut alemmas eikä ole niin pinkeällä. Painokin oli hieman pudonnut itselläni, mutta viimeksi siihen vaikutti varmasti edellisiltainen yltiöraskas syöminen... :D

Th sitten tarkisti vielä ultralla, että on varmasti tarpeeksi lapsivettä ja sanoi ainakin määrien olevan ihan normaalit. Nähtiin pikkuisen nassukin siellä, tuohon profiilikuvaan nähden oli saanut hieman pullakammat posket ;) Laittoi kuitenkin lähetteen vielä polille ultrattavaksi, sieltä saamme sitten paremman kokoarvionkin vauvasta :) Sanoin kyllä, että itsekin olin kuulema loppuraskaudesta hidastanut kasvamistani ja äitini olikin juossut viikoittain ultrattavana, mutta aina vaan olin sitten vähäsen kasvanut. Synnyinkin vielä vasta 5 päivää lasketun ajan jälkeen. Th epäili, että voihan tämäkin tapaus sitten vähän mallailla itseäni siinä, että hidastelee kasvuaan nyt loppumetreillä. Itse olin syntyessäni kuulema 45 cm ja 2655 kg, eli äitini sanoin "lyhyt ruipelo", joten katsotaan millainen itse saadaan sitten :) Vauva on kyllä ollut oikein vilkasliikkeinen, joten siltä osin saa olla rauhassa ja raivotarjonnassa on kuten tähänkin mennessä.

Itselläni oli tällä kertaa verenpaineet nousseet niin, että joudun nyt sitten kotonakin mittailemaan verenpaineita :/ Harmittaa vähän, kun muuten on ihan hyvä olo eikä mitään ikäviä oireitakaan, niin alkaa sitten verenpaineita vahtaamaan... Kuulema täytyy olla yhteyksissä, jos menee kaksi kertaa yli 140/90 jompi kumpi arvo. Muutenkin th soittaa sitten maanantaina ja kyselee, että millaiset arvot on olleet. Toivottavasti nyt pysyisivät ihan hyvänä, en tähän loppuun nyt mitään harmeja kaipaisi enää :) Voi olla, että viime yön huonounisuus ja muutenkin touhuaminen ja "stressaaminen" siitä, ettei ole vielä kaikki valmista on vaikuttanut noihinkin verenpaineisiin. Tänään sitten kasattiin senkin takia jo pinnasänky ja olen pessyt vauvapyykkiäkin jo kolmatta koneellista. Että jos saisi sitten rauhoituttua, kun kaikki on kasassa, kun olen alkanut nähdä kovasti jo synnytyksestä unia :D

Ai niin, ja kun kerran ultrattiin niin tiedusteltiin, että pystyykö siitä vakoilemaan, että kumpi sieltä nyt sitten olisi tulossa, kun jäi rakenneultrassa epäselväksi, niin kuulema vahvasti on tytön näköinen ja kuulema ihme on jos tuleekin poika ;) että meilläkin nyt sitten ehkä sitten oikeasti odotellaan sitä tyttöä, vaikka molemmat ollaankin nähty unta, että saadaan poika :D

Jenskis rv 35+4

Vähän jännittää minkä kokoinen pötkäle meille sieltä on tulossa, itse olen ollut syntyessäni n. 3600g ja mies 4400g :D sf mitta mennyt viimekertaan asti ihan yläkäyrää, nyt tippunut keskikäyrälle mutta sanoi johtuvan mahan laskeutumisesta. Viimeksi mitta siis 31cm. Mitään painoarviota ei olla saatu, neuvolalääkäri sanoi vain että ei tunnu liian isolta...

Jeanney 35+6

Kävin tänään kasvukontrolliultrassa äitiyspolilla ja ei kyllä ollut mitenkään erityisen miellyttävä reissu. Ensin tekivät sisätutkimuksen, joka oli todella kivulias ja nyt vuodankin palkaksi verta sitten... Sen verran selvisi, että kohdunsuu oli 0,5 cm auki, sitä oli 3 cm jäljellä ja puolikova (epäkypsä siis). Olisi minun puolestani saanut jäädä tutkimatta, sen verran inhottavaa se oli! :D
Vauvaa mittailivat kovasti sitten ultralla, itsehän en edes nähnyt koko ruutua ja kommunikointi oli hyvin vähäistä. Napero oli nuppinsa asettanut hyvin syvälle lantioon ja joutuivatkin kovasti tekemään töitä saadakseen sen mitattua... Ei tietysti tullut yllätyksenä, että se nuppi on alhaalla kun on tuokin maha pudonnut ja häpyluussa niitä kipuja aika-ajoin onkin.
Ihan oli pikkunen vielä käyrillä, vaikkakin alakäyrää mentiin. Painoarvio oli tässä vaiheessa 2,4 kg. Lätkäisivät vielä uuden kontrollin kahden viikon päähän tästä, itse toivon melkein, että napero syntyisi ennen sitä niin ei tartteisi mokomaan enää mennä :D Muuten ei ollut mitään vikaa istukassa tai virtauksissa tai missään. Meidän pirpana nyt vaan taitaa tulla äitiinsä ja syntyä pienenä. :)
36+1

Kävin tänään kasvukontrolliultrassa äitiyspolilla ja ei kyllä ollut mitenkään erityisen miellyttävä reissu. Ensin tekivät sisätutkimuksen, joka oli todella kivulias ja nyt vuodankin palkaksi verta sitten... Sen verran selvisi, että kohdunsuu oli 0,5 cm auki, sitä oli 3 cm jäljellä ja puolikova (epäkypsä siis). Olisi minun puolestani saanut jäädä tutkimatta, sen verran inhottavaa se oli! :D
Vauvaa mittailivat kovasti sitten ultralla, itsehän en edes nähnyt koko ruutua ja kommunikointi oli hyvin vähäistä. Napero oli nuppinsa asettanut hyvin syvälle lantioon ja joutuivatkin kovasti tekemään töitä saadakseen sen mitattua... Ei tietysti tullut yllätyksenä, että se nuppi on alhaalla kun on tuokin maha pudonnut ja häpyluussa niitä kipuja aika-ajoin onkin.
Ihan oli pikkunen vielä käyrillä, vaikkakin alakäyrää mentiin. Painoarvio oli tässä vaiheessa 2,4 kg. Lätkäisivät vielä uuden kontrollin kahden viikon päähän tästä, itse toivon melkein, että napero syntyisi ennen sitä niin ei tartteisi mokomaan enää mennä :D Muuten ei ollut mitään vikaa istukassa tai virtauksissa tai missään. Meidän pirpana nyt vaan taitaa tulla äitiinsä ja syntyä pienenä. :)
36+1

Apua, mun alapää on ollut sellainen saharan autiomaa koko raskausajan että sisätutkimukset todellakin tulevat sattumaan :/ viimeksikin hiivan takia tutkittiin niin sanoin heti että sitä liukastetta pitää laittaa ja PALJON mutta vissiin noi lääkärit ei ymmärrä mikä on paljon ja mikä vähän.. Nimittäin se oli yhtä tuskaa, teki mieli potkaista sitä lääkäriä!

Tänään oli toinen neuvolalääkäri ja se oli kyllä varsinainen pikakäynti. Verenpaine ok, painoa lisää reilu 700g viikossa, kohdunsuu kiinni ja pari senttiä jäljellä. Pää alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt, eli ei tässä taida heti synnärille tulla lähtöä. Hämmentävää oli, että hukkasivat pissanäytteen, mutta ei siinä aiemmin ole mitään ollutkaan. Toivottavasti eivät sekoittaneet kenenkään muun näytteen kanssa.

Ensiviikolla on meno synnytystapa-arvioon ja sitten ollaan taas viisaampia. Sain pikaisella käynnilläni myös kaksi "sulla on laskettu aika varmaan ihan nyt" kommenttia. No ei muuten ole, viikkoja 36+0. Pötsi on muiden mielestä vissiin jäätävän kokoinen.

Muokattu viimeksi:
Maaria, se on jännä miten juuri tässä ryhmässä on "valtavia" mahoja :D Toivottavasti nyt omasta kokemuksesta oppineena en kommentoi samoin muiden mahoja ;)
Vielä YKSI työpäivä ennen äitiyslomaa. Mä oon niin valmis!
Pahoittelut kaikille, joiden paikat ei kestä käsin rassausta. Mulla on varmaan niin lapsettomuushoidoissa parkkiintuneet vehkeet, että menee huomaamatta.

Taas neuvolan odotus on päällä. Ens ma olis lääkärineuvola...

Tuntuu et on vielä niin monta neuvolaa ennen synnytystä, että haluaa äkkiä päästä käymään ne. :D

Mullaki lääkäri viimeks sisätutkimusta tehdessä oli niin kovakouranen että huhhuh, sit paino yli ikävästi sormenpäillä ku katto aukeeko kohdunsuu paineelle. Teki kans mieli potkasta, kaikista paras oli et sit ku se ultras mahanpäältä ja ei saanu vauvan päätä näkyviin ku oli nii syvällä lantiossa niin siinä vaiheessa pyysi anteeks ku joutu pyörittelee sitä ultralaitetta ihan ku se nyt ois missään tuntunu:banghead::hilarious:

Taas eri neuvolatäti kun mihin on tottunut, vaisu nuori tyttö ja meillä ei vaa jutut tuu luonnollisesti (kerran aikaisemmin ollu) 10min olin varmaan sisällä jos ees sitä, nyt odotan lääkärii.. neuvola/lääkäri tänään.
Onko muita kellä ei vaan neuvolatäti oo, noh, "oikeassa paikassa"?
Vauvatoive 34+5 (oih miten se aika rientää...)

Ootteko käyneet neuvolalääkärissä yksin vai miehenne kanssa?
Mulla olis huomenna aamulla aika ja mietin, että menenkö yksin vai..
Enää raskauden aikana ei ole kun yksi perus neuvola-aika sitten parin viikon päästä jos pikkuinen tulee ajallaan.

rv 36+2

Takaisin