Neuvola jutut

Siis päteekö tuo sama kaikille että loppuraskaudesta ei saisi syödä rautaa? :O en ole kuullutkaan!

Tänään aamulla mulla oli kauan odotettu neuvolalääkäri ja oli kyllä sellainen pettymys..!!
Se oli joku lastenlääkäri ja oli ihan pihalla kaikesta. Etsi vauvan sykettä kauan ja ei kommentoinut oikeen mitään muutenkaan. Kysy vain että miten voin ja missä vauvan liikkeet tuntuu. Ei kertonut tai kysellyt muuten kamalasti mitään ja itse sitten kysyin kasvukäyrästä kun ei siitäkään maininnut mitään ja siihen tokaisi "en nyt ole aivan varma kun en osaa tuota mitata oikein kunnolla..", siis mitä?!
Kokeili kuitenkin kädellä että pää on alhaalla, mutta ei sanonut onko kiinnittinyt yms.

Jäi niin outo olo koko käynnistä. Mulla on alkanut pelot synnytyksestä sekä kaikkea muuta mitä yritin hänelle sanoa, mutta tuntui etten saanut mitään fiksua ja helpottavaa takaisin..ei myöskään kattonu mun hemoglobiinia, kommentoinu painoa, verenpainetta tai mitään! Ärsytti ja olin tosi pettynyt kun lähdin sieltä. Tekis mieli pyytää aika joltain muulta ja valittaa tosta..

Lisäksi: Eilen yöllä 2 aikaan oli aikamoiset kivut, supisteli ja selkään särki ja vatsaan. Ei ole ennen tuollaista kipua ollut. Olin aika varma että nyt synnytys käynnistyy. Otin yöllä panadolia kun tuntui ettei pysty muuten olemaan enkä viittinyt yöllä soittaa minnekään.. Miehen herätin kun jännitti niin paljon.
Tähänkään tää "lääkäri" kommentoi vaan, että "sun pitäisi varmaan käydä fyssarilla, että jos se on vaan selkäkipua ja se selkä sitten heijastuu sinne vatsaankin" ja että ei olisi hyvä ottaa panadolia. Hohhoijaaa.....!

rv 36+3

Meillä oli tänään äitipolin seuranta.. Kohdunkanava taas pidentynyt 3 cm ja sisäsuu ei auennut , eli tilanne hyvä.
Nyt ei enään seurantoja ole, koska rv 35 eteenpäin saa lapsi syntyä jos on syntyäkseen.

Raivotarjonnassa pää-alaspäin ollaan edelleen ja painuttu tonne alas. Koko keskikäyrillä ja alatiesynnytykselle ei esteitä. Edelleen muistutti että synnytyssairaala on rv 35 asti Naistenklinikka , mutta ymmärsin että saan olon mukaan tehdä ja olla. Ajattelin nyt jos vähän uskaltaisi olla pystyssä , eilen jo mietoon saunaan uskalsin ( sitä ei siis ollut kielletty edes, en vain ollut itse uskaltanut käydä).

Jotenkin kyllä jäi olo että ei hätää nyt meillä. Lapsella kaikki hyvin , kohdunkaula tilanne hyvä , alatiesynnytys mahdollinen ja kohta ne turvalliset rv 35 viikot. JES !

Lakritsi 33+6

Olipas Kaitsulla lääkäri o_O Vissii aika yleistä että neuvolalääkärit ei tiiä mistään mitään.. Meillä lääkärikäynnit on ollu ihan samanlaisia kun th käynnit, tai oikeestaan th tekee enimmät mittaukset ja lääkäri vaan kattoo sf mitan ja sykkeet, ni ei oo kokemusta lääkäreiden tietämättömyydestä. Ei siis oo ollu mitään odotuksia kun ei oo ollu mitään kysyttävää, siellä on vaan käytävä pakolliset käynnit.

Hemoglobiini oli miulla laskenu puolen välin tienoilla (?) 115 jolloin aloin ottaa 50mg rautalisää, seuraavat mittaukset 120 tienoilla. Muutama viikko sit siirryin 100mg rautaan ja viimesin mittaus reilu 120. Th sanoi että ihan hyvä miun jatkaa raudan syöntiä synnytykseen asti, ja tietty sen jälkeen, pysyy hemoglobiini tarpeeks ylhäällä ni toipuu nopeemmin synnytyksen veren menetyksestä. Seurataan toki hemoglobiinilukemia vielä neuvolakäynneillä. Loppuraskaudesta saattaa hemoglobiini itestään nousta, ei pitäs ainakaa enää laskea.

Kaitsu, voi hohhoijjaa!

Todellakin olis aihetta uudelle käynnille. Kehtaisitko soittaa ja pyytää päästä vielä jollekin toiselle? Lääkäri kuullosti todella siltä, että ei ollut nyt ihan ammattitaitoinen hoitamaan lääkärineuvolakäyntiä!

Arg!

Kaitsu, voi hohhoijjaa!

Todellakin olis aihetta uudelle käynnille. Kehtaisitko soittaa ja pyytää päästä vielä jollekin toiselle? Lääkäri kuullosti todella siltä, että ei ollut nyt ihan ammattitaitoinen hoitamaan lääkärineuvolakäyntiä!

Arg!

En tiedä kehtaanko soittaa vaikka aihetta olisi. Jotenkin tuntuu että ei ne muutkaan osaa tuolla yhtään paremmin kuitenkaan ja ravaan vain turhaan..
Raskauden alussa se toinenkaan lääkäri ei mikään kummoinen ollut. Olisi asiantuntevampi kyllä, mutta sitä ei kiinnostanut kanssa ollenkaan mikään.
Mulla on noin puolentoista viikon päästä perus neuvola-aika ja ajattelin siellä mainita ihan viimeistään tuosta epäpätevästä lääkäristä ja mahdollisesti toivoa uutta aikaa.
Mutta jos tänään innostun ja rohkenen niin saatan soittaa ja kysyä uutta aikaa:grin:rolleyes:

Soitin!:wideyed: Ei ne voineet antaa kuulemma uutta lääkärin aikaa. Aika tarkkoja näköjään tuosta että 2 lääkärinaikaa/raskaus.
Kysy että haluanko ihan neuvola-ajan, mutta kun mulla on jo se seuraava tuossa yli viikon päästä niin sanoin että sillä mennään.

Kehoitti kuitenkin soittamaan suoraan ylilääkärille, että jatkossa ovat tietoisia tuollaisesta toiminnasta.. Saa nähä kehtaanko soittaa sinne:oops:

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Soitin!:wideyed: Ei ne voineet antaa kuulemma uutta lääkärin aikaa. Aika tarkkoja näköjään tuosta että 2 lääkärinaikaa/raskaus.
Kysy että haluanko ihan neuvola-ajan, mutta kun mulla on jo se seuraava tuossa yli viikon päästä niin sanoin että sillä mennään.

Kehoitti kuitenkin soittamaan suoraan ylilääkärille, että jatkossa ovat tietoisia tuollaisesta toiminnasta.. Saa nähä kehtaanko soittaa sinne:oops:

No ompas kumma, kyllä täällä saa ajan lääkäriaikoja jos vaan on hyvä syy. Tosin asun täällä maalla joten ehkä ei ole samanlainen kiire kuin kaupungeissa. Mutta mun mielestä pitäisi jokaisen kohdalla katsoa erikseen tuollaiset tapaukset, eikä vain sanoa että sori, oot käyttäny jo sun 2 käyntikertaa..

Jos ei oo erityistä syytä ni niitä lääkäriaikoja ei varmasti ylimääräsiä irtoa. Samat perustarkistukset tehdään kuitenkii th:n toimesta tavallisilla neuvolakäynneillä. Mutta ehdottomasti Kaitsu tekisin valituksen tuollaisesta lääkäristä. Varmasti hän osaa työnsä hyvin mutta on vaan laitettu väärään paikkaan, odottavien äitien tarkastukset pitäisi tehdä sellainen lääkäri joka on siihen koulutettu, tietää mitä tekee. Ehkä sielläkin saisi kyseinen lääkäri opastusta hoitamiinsa tehtäviin, tai jatkossa joku toinen lääkäri hoitaisi äitiysneuvolassa tarkastuksia. Seuraavassa neuvolassa vielä kerrot lääkärikäynnistäsi th:lle, ja jos on tarvetta niin kyllä sinne lääkärillekin pääsee varmasti vielä käymään :)

Kiitos myötätunnoista ja tsempeistä! :) sanon ehdottomasti seuraavalla neuvolakäynnillä vielä tuosta tapahtuneesta!

Ohhoh Kaitsu, onpas ollu ihme lääkäri!

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja oli kyllä aika pikainen käynti. Lääkäri oli kyllä mukava ja ammattitaitoinen, ja mikä parasta, katsoi vielä ultralla, että vauva on oikeinpäin. Ja niinhän se pieni olikin raivotarjonnassa :happy:
Paikat oli vielä hyvin kiinni, vaikka kovasti on supistellutkin. RR 120/73, sf 31 cm, lapsivettä normaalimäärä, vauvan syke 156. Kokoarviota lääkäri ei suostunut tekemään. No esikoinen syntyi rv 40+1 ja oli 3400 g. Jos tästäkään ei nyt mikään jättiläinen tulis... :nailbiting:

Ruth rv 35+5

Neuvolassa käyty, painoa tullut lisää nyt 550g/vko, sf-mitta nyt 33cm eli keski- ja yläkäyrän välissä mennään. Vauvan syke n. 150 mitä on ollutkin. Ainoa murhes nyt sitten on mun verenpaine, 137/90 oli neuvolassa mitattuna eli kotiseurantaanhan sitä sitten jouduttiin :S ja seuraava neuvola jo viikon päästä. Pissanäyte onneksi puhdas ja turvotukset ennallaan, ainoa oire tuosta korkeasta paineesta on välillä se että näen tähtiä :O
Influenssarokotteenkin sain tällä kertaa :)

Jeanney 36+6 (täysiaikaisuus here we come!)

Onko ketään muuta alkanut jo vähän tympiä neuvolassa käynnit? Ensin niitä odotti ja kävi innoissaan.... nyt se menee sillä rutiinilla. Enkä mä oikeen pidä mun neuvolan th sta. Kesällä oli kiva pirteä nuori sijainen kerran. Aina mua ressaa paino, vaik sallitun rajoissa on ja tiedän että se lähtee pois ja kuuluu asiaan jne. Sen tietenkin ymmärrän että vauvan ja äidin parhaaksi siellä kaikki tehään, mutta minkäs sille voi jos alkaa jo tympiä ne "no onko supistellut, no onko liikkunut, no oletko nukkunut" jne. Ehkä musta jo ens viikolla tuntuu toiselta ja meen mieluusti neuvolaan mut tänään tuntuu tältä. Ja sitä vikaa neuvolalääkäriä en yhtään odota, ainoastaan se kohdunsuun tilanne kyllä kiinnostaa. Lääkäri vaan on aika...noh...on mikä on. Nuiva.

Mua taas harmitti, että seuraava neuvola on vasta lähes kolmen viikon päästä! Välissä käynti äitipolilla sitä ennen. Mä oon käynyt neuvolassa tosi mielelläni vaikka eihän siellä koskaan mitään ihmeellistä ole eikä ole ollut mitään ongelmia raskaudenkaan suhteen. Terveydenhoitaja on tosi mukava :)

Meillä vaihtui kuun vaihteessa neuvolantäti, ja nyt en taida olla sen uuden kanssa yhtään samoilla aaltopituuksilla. Voi olla kulttuuriero kun itse olen "savolainen" ja neuvolantäti "rantaruotsalainen". Onneksi kaikki mittaukset tehdään tosi tarkkaan yms. mutta tympäisee kuulla kommentteja painonnoususta yms. (Viimeksi 700g/vko). Mulla ei ole maha toiminut sitten viime kevään, joten eipä kai ihme, että hoikasta naisesta on tullut muumi. Koko ajan on huono omatunto painonnoususta, sokeriseurannasta, joka suupalasta... En epäile yhtään, etteikö paino lähtis kevään mittaan hittoon (meinaan taas juoksukisoja ens kesäks) - olen vaan herkkä arvostelulle. Siksi kammoan joka sokeriseurantapäivää, että mut lähetetään keski-ikäisenä opettelemaan terveellistä ruokavaliota jonkun diabetestädin luokse.
No, mikä on hyvä niin äitiyspolin seurannat, siellä tuntuu olevan ammattitaito kohdillaan. Neuvolassa vaan on käytävä kaikki testit kahden viikon välein ja sillä hyvä.

Mä kyl ootan joka kerta neuvolakäyntejä. Kieltämättä vähän jopa olin pettyny ku noita käyntejä on koko raskausaikana niin vähän.. mä tykkään meiän neuvolatätistä,sen kanssa on ollu alusta asti helppo jutella(mikä ei oo mulle itsestäänselvyys).. ootan taas seuraavaa kertaa,ens viikolla :)

mut neuvolalääkäriin mä olen erittäin pettyny! No yleislääkärihän se on,ei niinkää just neuvolalääkäri.. se ainut lääkärikäynti.. ei se kahtonu ees kohti ku puhu! Sisätutkimuksen teki tosi nopeesti,ja sen jälkeen olin tosi kipee loppu päivän..

nyt sama lääkäri soitti mulle ti kilppareista ni ensi se oli sitä mieltä et kaikki on kunnossa eikä annosnostoo tarvita ja sit kuitenki se nosti thyroxin-annostusta 100mg/vk.. "ei voi enempää nostaa ettei tuu rytmihäiriöitä". Jälkikäteen pohdin et ehkä en uskalla nii paljon nostaa tuota annosta koska mulla on sitä rytmihäiriötaustaa!!
Ja kyllähä se sen puhelun aikana haukku mut läskiks jolla on varma uniapnea.. ja neuvolatäti koittaa rohkasta minuu sillä et on tosi hyvä ettei mun paino oo noussu raskausaikana!

Saa nähä et mimmonen kätilö ja lääkäri sit synnärillä on vastassa.. vähä hirvittää kyllä.. kuha tulis niie kaa toimeen ni hyvä ois!

Rv 35+1

Neuvolakäynnit ollut kyllä niin harvassa, ettei ole kerennyt kyllästymään. Tuntuu, että käynyt vain pari kertaa. Eipä se haittaakaan, vaikka täällä on ihan älyttömän kiva ja asiantunteva neuvolantäti. Nyt on menossa viiden viikon tauko neuvolakäynneissä ja seuraava on lääkärikäynti. Nuo normikäynnit on kyllä ihan minimissä. Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja olen luvannut itse seurailla paineita, turvotuksia ym ja herkästi soittaa.

Rv 34+0

Tänään käyty toiseksi viimeisessä neuvolassa ennen laskettua :) sf 33cm ja viikko sitten lääkäri antanut painoarvioksi 2670g, eli keskikäyrillä mennään. Raivotarjonnassa ollaan ja pää lähes kiinnittynyt! Eli nyt vaan ootellaan:wacky: yhtään en enään malttais!

Rv 36+6

Mä oon niin kateellinen teille ketkä on saanu vauvan painoarvioita ja tietoa että onko kiinnittynyt! :sad015
Tuntuu että mun pitää mennä synnytykseen ihan tietämättömänä, tyhmä neuvola :(

rv 36+5

Mä en oo kans saanu mitään painoarviota.. vähän kyllä jänskättää minkä kokoisen sitä pusertaa ulos.. mäkään en tiedä onko kiinnittynyt, laskeutunut on kyllä :O

Takaisin