Neuvola jutut

Varasin neuvolan vasta varhaisultran jälkeen, kun en uskaltanut liikaa intoilla. Eka neuvola 4.4., jolloin rv 9+6. Miten usein olette pyytäneet / vaatineet:p puolison mukaan? Itse toivoisin, että mies ehtisi jokaisella kerralla mukaan, jotta kokisi olevansa yhtä osallisena odotusta.

Mulla eka neuvola 10+5 viikolla...en käy varhais ultrassa...meillä eka neuvolassa kuunellaan vauvan sydän äänet ja täytellään lappusia ja varataan ultra ja seuraava aika....ekalta pääsin tosiaan viikolla 12 neuvolaan vasta...nyt oisin päässyt viikkoa ennen mut ku itelle ei passannut....hankala olka kahessa paikkaa yhtä aikaa :wink täällä kaks kätilöä jotka tekee ultrat äitipolilla..ja sinne pääsee tarvittaessa ultraan...

Varasin neuvolan vasta varhaisultran jälkeen, kun en uskaltanut liikaa intoilla. Eka neuvola 4.4., jolloin rv 9+6. Miten usein olette pyytäneet / vaatineet:p puolison mukaan? Itse toivoisin, että mies ehtisi jokaisella kerralla mukaan, jotta kokisi olevansa yhtä osallisena odotusta.
Meillä mies oma alotteisesti tulee aina mukaan ku mahdollista töiltä..

Eka neuvola takana. On taas tavat muuttuneet kolmessa vuodessa. Ennen terkkari otti itse ne tietyt verikokeet ja ne kromosomiseulat tehtiin koksissa ultran yhteydessä, mutta nyt mulle annettiin tietty päivä kun pitää mennä tuohon lähimpään labraan, jossa otetaan neuvolan näytteet (aids ym testit), kromosomiseulat ja pissanäyte. Ultra on sitten joskus ens kuun lopussa ja seuraava neuvola joskus muistaakseni 4.5.
Nyt lähti tämäkin raskaus kunnolla käyntiin. La muuttui hieman 2.11. Mutta katsotaan sitten kuukauden päästä ultrassa tarkemmin.:)

Salmaa, meillä on sama tapa (HUSin alueella siis). Eka neuvola oli tiistaina ja pitkään käytiin keskusteluja, vaikka sama neuvolatäti ku edellisessä raskaudessa. Labrat on parin viikon päästä ja kutsua nt-ultraan odotellaan sairaalasta... Jäi hyvä mieli tapaamisesta, en tiedä oliko oma vai neuvolatädin asenne muuttunut, mutta mieskin pääsi paremmin osaksi keskustelua kuin ennen :)

Jännä kuulla näitä neuvolajuttuja, kun meillä tosiaan tavataan aina vaan lääkäri, eikä sen kanssa juuri jutella muuta kuin kuulumisia, kun tunnetaan jo esikoisen odotuksen ajalta viis vuotta takaperin. Faktoissa pysytään :) Katsoi ultralla, että kaikki on hyvin, sitten passitti verikokeisiin ja antoi pinon luettavaa (siis ne ravinto-ohjeet sun muut). Verikoetulokset tuli tänään, kaikki muuten hyvin, mutta lievää anemiaa (selittäisi tän huimauksen ja väsymyksen). Eli pinaattia ja pihviä tästä eteenpäin lautaselle sitten - sopii mulle :) Lisäksi sokerit oli vähän koholla, vaikka olikin viitearvojen sisällä. Yritänkin nyt ihan karkkien ja muiden herkkujen lopettamista kokonaan. Herkuttelen sitten hedelmillä ja tummalla suklaalla (vaikka saakeli sitäkin pitää varoa kun on sitä kofeiinia). Pitäkää peukkuja ;)

Huomenna aamulla eka neuvola käynti. Samalla on esikoisen 1v neuvola.

Meillä terkka laittaa eka käynnillä lähetteen ultraan ja aika varataan itse soittamalla polille.

Mä en kyllä tajua miten se laski aikaa varatessa, että olisin huomenna vasta 8+0. Omien laskujen mukaan tänään olis rv 9+0 ja samaan tulokseen päätyi varhaisultassa lääkärin tietokone.

Mä tänään soittelin neuvola-aikaa ja sain sen 19.04, silloin on 8+3. Olin ihan hämmästynyt kun kuulin että kaikki verenpaineet, painot ja pissanäytehommat pitää ottaa ite nykyään, ei sillon 2v sitten tarvinnut täällä Vantaalla :O

Mulla oli neuvola jo tosi aikaisin, 7.3 rv 5+5 ja nyt ens viikolla sitte labraan. Mitä siellä oikein niinku tehään? Montako putkee sitä verta otetaan? Joutuuks sen sokerirasitustestin tehä nyt jo?

mulla eka neuvola 9+0 , sano et ois viikkoja 5+5 nyt, mun laskuje mukaa 5+4, no np:ssä sit näkee varmuudelta sinne aikaa , vast joskus toukokuussa ois suunnillee

Calendula, yleensä sokerirasitus tehdään vasta joskus 25vkolla mutta jos on suuri riski tai aiempi radi-diagnoosi, joutuu rasitukseen jo aiemmin eli vko 13-16. Näin ainakin hki-alueella.

Mä olin tänään ekassa neuvolassa, kalenterin mukaan siis 9+5, mutta kahdesti ultrattu vähemmän viikkoja, eli oikeasti on vähemmän.
Mä järkytyin, kun paino nyt ekassa neuvolassa oli 10kg enemmän kuin nykyisen kuopuksen ekassa neuvolassa :eek:
Terkka vaan nauroi, että olen nyt vanhempi, ja BMI kuitenkin 20, ettei mitään hätää. Huh silti :oops: enkä edes syö mitään makeaa.
Sydänäänet jumputti niin vauhdikkaasti :Heartred

Mä muuten kuulin että täällä meillä sokerirasitukseen ei tarvi enää paastota! Ah onni ja autuus, muistan nimittäin esikoisen kohdalta kuinka kamalaa se paastoaminen oli. Se sokerilitkukaan ei tuntunu missään kun oli vaan niin hirveä nälkä ja jano. Mitenköhän Suomessa?

Ensimmäinen neuvola-aika on 12.4 ja silloin olisi viikkoja 7+2.Siellä varataan aika ensimmäiselle lääkärikäynnille joka on 9-10 viikoilla.Siellä ultrataan ensimmäisen kerran.Lähinnä vain että nähdään vastaako viikkojaan,löytyykö syke ja on varmasti oikessa paikassa :D Lyhyt ultraus mutta saa ainakin varmuuden.Seuraava ultra onkin np-ultra johon tulee postissa aika.

Mä tänään soittelin neuvola-aikaa ja sain sen 19.04, silloin on 8+3. Olin ihan hämmästynyt kun kuulin että kaikki verenpaineet, painot ja pissanäytehommat pitää ottaa ite nykyään, ei sillon 2v sitten tarvinnut täällä Vantaalla :O

Joo, muakin ohjeistettiin, että neuvolaan pitäis tulla ainakin se puol tuntii ennen sovittua aikaa, ensin antamaan pissanäyte ja sitten sieltä seuraavaan huoneeseen, jossa mitataan paino ja kun syke vähän tasaantunu ni verenpaine. :p

Täälläkin on vaihtunu systeemit sitten vuoden 2014. Nyt ei ekalla kerralla ollu ku paino-, verenpaine- ja hemoglobiinimittaukset. Pissanäyte viedään labraan 10+ viikon verinäytteiden yhteydessä ja jatkossa vasta otetaan pissanäytteet neuvolakäynneillä. Ja HUSin alueella asun siis minäkin.

Mä muuten kuulin että täällä meillä sokerirasitukseen ei tarvi enää paastota! Ah onni ja autuus, muistan nimittäin esikoisen kohdalta kuinka kamalaa se paastoaminen oli. Se sokerilitkukaan ei tuntunu missään kun oli vaan niin hirveä nälkä ja jano. Mitenköhän Suomessa?
Ei tarvi paastota?! Miten voi olla mahollista? :eek: Eihän se paastoarvo anna luotettavaa tulosta. Mutta täällä siis edelleen se 12h(?) paasto, eka paastoarvo, sitte tunnin päästä toinen ja tunnin päästä kolmas. Sukurasitteen takia mä jouduin esikoisen aikaan käymään jo rv 16 ja sitte uudestaan oisko ollu rv23.

Aika erikoista, ettei tarvitse paastota. Ehkä eivät ole sitten kiinnostuneita paastoarvosta vaan ainoastaan noista seuraavista arvoista. Mutta luulisi että nekään eivät ole luotettavia, jos on juuro syönyt vaikka kunnon aamiaisen...

Takaisin