Neuvola jutut

Yllätyin, kun mulla rasitusaika on klo 7.40 ja sanottiin, että klo 22 jälkeen ei saa syödä. Luulin, että olis sen 12h, mutta parempi näin.

Yllätyin, kun mulla rasitusaika on klo 7.40 ja sanottiin, että klo 22 jälkeen ei saa syödä. Luulin, että olis sen 12h, mutta parempi näin.
Mulla oli viimeksi ihan sama juttu, mutta en valittanut! Ihan tarpeeksi kamalaa oli toi 22-7.30 paasto ;-)

Nyt on neuvolaan soitettu. Varhaisultra ens viikon tiistaina. Kierto on ollut aika vaihtelevaa (imetyksen takia varmaan) joten pääsen varhaisultraan. Neuvolatäti veikkasi, että nyt olisi menossa 6+4. :)

Tänään lähti käyntiin 10 viikko. Takana eka neuvola, sain lähetteen ultraan ja labroihin ja kuulin, että tässä raskaudessa tehdään sokerirasitus puolivälin tienoilla, koska BMI 26, eli hieman yli sallitun. Huoh.... paino oli noussu plussaamisen hetkiltä reilu 3kg ja olo on sen mukainen.... maha on turvoksissa ja näyttää siltä, ku olisin jo pidemmälläkin... toivottavasti vaan nesteitä jne. ja tasottuis tässä..... Kirjoitellut en oo tänne, koska olo on ollu aivan järkky ja kaikki energia on menny selviämiseen.... nyt helpottaa! :wink Kaikki siis hyvin!

Joo mä en oo kuullu vielä varmaa tietoa tosta paastoamisesta, mutta näin mulle ajanvaraajatäti sanoi, kun sanoin että kaikki muut ajat saa olla millon vaan päivästä, mutta iltapäivään asti en kyllä paastoa sitä sokerirasitustestiä varten ja se vaan sanoi, että nykyään ei tarvi paastota enää. Tiedä häntä sitten. Raportoin sitten jos sinne asti pääsen :)

Eilen oli eka neuvola ja jestas miten kivan "neuvolantädin" sain. Painoa oli tullut muutama kilo, mutta se ei näillä syömisillä ollut mikään yllätys. Kun uniongelmista johtuva energiavaje on jotenkin täytettävä niin ruokaa on tullut vedettyä ihan kohtuullisia annoksia... Perjantaina sit labroihin ja sit odotellaan kutsua nt-ultraan. Seuraava neuvola on toukokuun puolivälissä ja neuvolalääkäri kesäkuun alussa.

Mulla huomenna labra missä otetaan hivit sun muut ja veriryhmä katotaan. Pitääks sinne olla syömättä ku en muista?

Mä kävin tänään labrassa ja parin viikon päästä olis nt-ultra.

Toukokuun alussa on mulla toka neuvola ja siitä viikon päästä neuvolalääkäri.

Oisinki halunnu kysellä, kun jäi vähän epäselväksi, että kuuluuko miehenkin tulla sinne neukkulääkäriin? Tai siis, että tutkitaanko siellä kummatkin vai vaan tuleva mamma?:)

kaisu 10+3

Muokattu viimeksi:
Neuvolakäynnit oli esikoisen aikaan kaikki sellasia et mies saa tulla mukaan mut ei oo pakko. Miulla tais poikaa odottaessa olla mies yhen kerran mukana, sekii tuntu jotenkii miehen ajan tuhlaukselta. Toiset miehet tykkää olla täysillä mukana ja käyä kaikki neuvolat, meillä ei näin ole... Mutta koen kuitenkii että raskaus on miun juttu kun kaikki tapahtuu minussa, en oo erityisemmin kaivannu miestä neuvolakäynneille kun on ihan kiva yksin käyä, mies vain kärsii tän raskauden mukana kun joutuu vierssä kuuntelee miun valitusta :grin Eli mies mukaan niin halutessaan, yhtään pakollista kertaa ei pitäis olla.

Ainoa pakollinen miehelle on, jos on avoliitossa ja haluaa tehdä isyyden tunnustuksen neuvolassa ennen synnytystä. Silloin miehen täytyy tietysti olla mukana, ja molemmilla henkkarit.

Meillä neuvolaan toivotaan miehen osallistuvan noin viikolla 16 olevaan terkkakäyntiin tai neuvolalääkäriin. Meillä mies tulee mukaan tuonne terkkakäynnille. Pakko sanoa, että vähän turhana miehen mukana olemisen muuten koen; siinä istuu vieressä kun otetaan verenpainetta ja painoa :D Esikoisen kohdalla mies oli enemmän mukana neuvoloissa mutta nyt kolmosen kohdalla itsellekin nuo neuvolat alkaa olla aika peruskauraa eikä niissä mitään ihmeellistä tapahdu. Ehkä jos perheessä olisi syystä tai toisesta enemmän tuen tarvetta tms niin sitten olisi mun mielestä hyvä olla molempien paikalla. Tärkeämmäksi koen, että mies on mukana ultrissa ja synnytyksessä (joka meilläkään ei ole ihan kiveen hakattu, että mies pääsee/ehtii synnytykseen mukaan kun on jo kaksi lasta ja matkaa synnyttämään yli 100km vaikka mun vanhemmat ovatkin sitten hälytysvalmiudessa).

Mä kävin tosiaan eilen pikavisiitin neuvolassa kun kuunneltiin sydänäänet. Ultran varasin tänään ja se on jo ensi viikon perjantaina!

Minä kyllä toivon, että mies on mukana neuvolakäynneillä. Jos on hyviä uutisia, jakaa ilot ja huonoissa on tukena. Ja jos jostain syystä loukkaannun tädin jutuista, mies voi kertoa, oliko reaktioni aiheellinen vai ei.

Kuinka usein teillä muilla muuten on noita neuvolakäyntejä? Itselläni oli tosiaan ensimmäinen neuvola maaliskuun lopussa ja toinen neuvola vasta toukokuun lopussa... Mielestäni aika pitkä väli, vaikka onhan tässä välissä nt-ultra, mutta se tehdään eri paikassa... Nt-ultra siis ensi viikolla jo!

Tänään viikkoja 11+0! :)

Mulla eka neuvola oli 1.4. ja eilen kävin vaan kuuntelemassa sydänäänet kun terkka tarjosi sitä mahdollisuutta. Seuraava neuvola 19.5. Ja ultra ensi viikolla.

Ellukkainen, millä viikoilla terkka tarjosi sydänäänten kuuntelun?

10+0, kun ekassa neuvolassa viikolla 8+3 niitä ei saatu kuin pikahäivähdys kuulumaan. Nyt sitten sydänäänet löytyi heti ja kuului hyvin :) Pieni neuvola, niin jatkossakin saa melkein milloin vaan mennä kuuntelemaan sydänäänet, jos siltä tuntuu :) Musta kahden edellisen lapsen kohdalla terkka on suostunut kuuntelemaan sydänääniä vasta paaaaljon myöhemmin (eri neuvola).

Takaisin