Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ahk87: noin viikolta 20 kuulemma aloitetaan mahan mittailu, että ehkä sit seuraavalla kerralla neuvolassa mitataan sulta :) Multa mitattiin jo olisko ollu 19+1, kun sattui siinä oleen neuvola ja seuraava vasta tammikuun puolivälissä. Toivotaan ny kumminki, ettei ihan hirmuisen komee meloni ole tulossa puristettavaksi :eek::p

Multa mitattin sf lääkärikäynnillä 18+jotain, ja 17 cm sai tulokseksi. Kuulemma yläkäyrällä.. Mä oottelen tammikuun neuvolaa, kun se mun oma terkka mittaa silloin. Muistan edellisraskaudessa, Että lääkäri sai aivan erilaiset tulokset kun oma täti, joten sitten näkee millä käyrillä mennään. Esikoisesta meni ihan keskikäyrällä, viikolla 22 oli 19cm.

Mun mielestä mun neuvolatätikin sanoi viime raskauden aikana että ne lääkärit mittaavat aina vähän eri lailla (lue: miten sattuu), ja aina yläkanttiin. Mene ja tiedä:)

Jännä muuten ajatella että ne maagiset 154 päivää on tullut täyteen seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä, aika on mennyt niin sairaan nopeasti! Jotenkin tuntuu, että edellisillä kerroilla se Kela-neuvola on ollut vasta kun on ollut ikuisuuksia raskaana, nyt tuntuu että tein positiivisen testin ihan muutama viikko sitten:)

Ylihuomenna rakenneultra, kääk!

Mulle terkkari varasi ylimääräisen lääkärineuvolan tälle keskiviikolle, kun jo viikon verran on tuntunut ikäviä kipuiluja ja painetta alavatsalla. Lisääntyy rasituksessa ja iltaa kohden. Terkkari kysyi, että onko ne sellasia menkkakivun tyylisiä, mutta enhän minä siihen osannut vastata kun ei ole ikinä menkkakipuja ollut. :confused: Sen verran luulen osaavani erottaa, ettei ne ainakaan kivuliaita supistuksia ole. Jonkun verran kivuttomia kovotteluja ollut, ja kyllä nekin lisääntyy rasituksessa ja iltaa kohden. 4 km rauhallinen hiihtolenkkikin tuntu olevan liikaa...

Huojentavaa tuntea joka tapauksessa päivittäin topakoita liikkeitä masussa! Seksiä en uskalla miettiäkään ennen kun lääkäri on tarkistanut, että on paikat kiinni eikä mitään kypsymisen merkkejä ole. :oops:

Tai et sä näköjään ees kysyny, että koska alotetaan mittailut :rolleyes: Mää näin ihan omiani nyt :dance008

Luit vaan ajatuksia :grin seuraava neuvola on tosiaan rv22+0 ja siel on ne kelajutut, katotaan jos ottaa ekan mitanki :P ehkä saatan mainittakin sille et jäi nyt tällänen olo ultrasta, melonia odotellessa :stop

mulla on kans vähän se kokemus, et neuvoloista ei oo mitään hyötyä.

ultrat on sen sijaan mulle ainakin tosi tärkeitä, ja lääkärikäynnit univaikeuksien ja raskausmasennuksen takia. ja vika neuvolakerta käynnisti eka kerralla synnytyksen kun tehtiin alatutkimus, eli sinne meen mieluusti :D

mut se punnitseminen ja diipadaapa ei kyl auta mitään, enemmän rasittaa. eikä ne tädit oikeen osaa vastata edes terveydellisiin kysymyksiin, ja typerin kysymys kun oon yrittäny kertoa oikeesti miltä tuntuu (raskausmasennuksesta kärsivänä) on, että "mut oothan sä kuitenkin onnellinen?". eihän siihen voi muuta kun valehdella että kaikki on hyvin. ja mitä hyötyä on täytellä kaikkia alkoholi- ja voimavaralappuja, ku ei niistä mitään hyötyä oo kellekään, paitsi no tilastojentekijöille..mä voisin mieluusti luovuttaa mun käynnit esikoista odottaville :)

en aio raahata miestä mukaan, ekassa raskaudessa pakotin kyl joka kerta megeen :D

kuukiurustakesään, ne saattaa kyllä olla oikeita (eli kipeitä, ei harkka) supistuksia, mulla ainakin on ollu nyt supistuksia iltasin ja rasituksen jälkeen. tuntuu vielä epämääräseltä kipuilulta just ja sellaselta "kireydeltä" kohdussa (ei koko vatsassa). tiedän ite siis kokemuksesta et mulla ne on niitä oikeita, viime raskaudessa oli samoin, ja mitä pidemmälle meni niin sitä voimakkaammiks tuli ja lopulta vauva tuli muutaman viikon etuajassa.

kun tosi tarkkaan seuraa, niin ne kipuilut on aaltomaisia. onks sulla et ne niinku voimistuu ja laskee? sitä aaltoilua on kyl vaikee viä tässä vaiheessa huomata, ja kipu on esim. mulla todella lievää verrattuna synnytyksen käynnistymiseen..

Satuvee, hyvää pohdintaa. Kyllä ne taisi vähän aaltomaisina tulla, mutta ovat jo menneet ohi, ja kun neuvolalääkärikään ei havainnut kohdunsuun tilanteessa etenemistä eikä mitään muutakaan poikkeavaa, niin mieli on rauhoittunut kummasti. Mitään vuotoja ei missään vaiheessa myöskään ollut. Tilalle on nyt tullut liitoskivut häpyliitoksen seutuun, onneksi vielä aika lievinä. Pitänee kuitenkin seurata, mitä tuo massu tuumaa kun taas joululoman jälkeen pitää töihin palata, vaikka fyysisesti kevyttä työtä teenkin.

Kyllähän ne neuvolakäynnit aika turhilta tuntuu, mut toisaalta ite ajattelen olevan parempi niin. Niin kauan, kun kaikki on hyvin, niin tavallaan onkin "turhaa". Mutta saattaa siellä olla joku kaunis kerta viitteitä esim. alkavasta raskausmyrkytyksestä, josta ei oma olotila vielä kerro yhtään. Kukapa niitä pissoja, paineita, turvotuksia ja sf-mittoja kotona seurailis lopulta kuitenkaan. Ja eihän neuvolassa oikeesti oo edes pakko käydä. Toki kela tietenkin edellyttää tietyt käynnit, mut jos siltä tuntuu, niin rohkeesti pyytää sit harvempaa käyntitiheyttä.

Mites noi neuvolakäynnit menee?
Mulla oli toinen neuvola 16+6 ja seuraava on vasta rv24+6 eli helmikuun alussa, tuntuu todella pitkältä väliltä :o

Lmk, meillä on suunnilleen samanlainen väli, tokihan rakenneultra osuu siihen keskivaiheille. Seuraava kerta on ns "kelakerta" (ja terveyskerta, pitkä käynti siis), eikä siinä oikein taida olla pointtia kovin aikaisin, että varmasti sitten saa todistuksen raskaudesta tukien hakua varten.

Mulla aikalailla samalla kaavalla menee, toki toi ultra on aika lähellä tota seuraavaa neuvolaa kun on vaan 2 viikkoa väliä ja edellinen neuvola oli jo joulukuun alku puolella

Täälläkin oli iso väli neuvoloissa, mutta kävin välissä ylimääräisessä lääkärineuvolassa alamahan tuntemusten takia. Seuraava eli ns. Kela-neuvola on 26.1. jolloin on rv 25+1.

Mitenhä mulla oli...eka joskus 9+4. Sit eka ultra 13+0. Sit taas neuvola olikohan 16+ jotain, siellä varattiin neuvolalääkäri 18+6. Sit oliki ultra 19+4 ja nyt perjantaina neuvola (kela) 22+0.

Tänään oli neuvola, rv22+1. Täti oli tyytyväinen (melko) hyviin verensokerin seuranta tuloksiin, ja (melko) vähäiseen painonnousuun :) Rautaa sais alkaa napsia taas. Sydänäänet löytyivät heti, ja mahan mitta oli yläkäyrällä, tai öhöm vähän sen yläpuolella! :) Kelan hakemuksia saa alkaa laittaa nyt. Sähköistä ipana esitietolomaketta pitäis myös kohta täytellä.

Mulle sattunut kyllä kiva terkkari, jonka kanssa jutella. Onhan ne välillä vähän niitä näitä, esim. viimeks kyselin että saako mennä pulkkamäkeen ja sanoi että "loiva mäki ok" eli tietysti pitäs olla varovainen, myös esim. liukkailla teillä. Ja ne mittauksethan kertoo myös ihan tärkeetä tietoa, että tietää paremmin mikä tilanne. Vaikka yleensähän tulee oireita jos on jotain, niin kyllä se on kiva tietää et niiden perusteella pitäis olla kaikki kohdallaan. Viimeks määräs rautatabletteja kun oli hg alhaalla. Ja tuli raskaustodistus käteen ja tiedot valmennuksista jne. Et tähän mennessä ei kyllä ole ollu yhtään turhaa neuvolakäyntiä. (rv 24) :wink Mutta tietysti ensimmäistä odottavana myös kaikki uutta.

Takaisin