Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keväällä, kun keskenmenon jäljiltä oli rauta-arvot alhaalla, join Floradixia, mitä mainostetaan siinä neuvolasta saadussa vauvakirjassakin (lienee siis turvallista myös raskaana), ja toimi oikein hyvin ilman vatsaoireita! Ja minulla siis normaalisti superherkkä vatsa.. Siihen aion kyllä turvautua, jos rauta-arvot lähtee laskuun.

Neuvolassa käyty rv 15+4 :) Paino +1,6kg, jee olin varautunu henkisesti johonkin kolmeen kiloon :grin Hemppa oli 122 (viimeks 123) et en saanu vielä mitään rautaa. Paineet 121/72 (viimeks 122/78) eli tasasesti etenee :grin

Sydänäänet kunneltiin ja hienosti kuulu :love7 sydämen syke 136. Kuulemma hirveesti liikku, karkas koko ajan anturin alta. Th kysykin et tunnenko liikkeet kun toinen viuhtoo noin paljon. Tuntisinkin!

Pissat sun muut ok. Verikokeista en saanu mitään lukemia tietää :confused: sano vaan et jos np:stä ois tullu jotain huonoa niin se tieto ois jo tullut :grin mut siis mulle ei kerrottu niitä down-lukemia mitä jotkut on laittanu tänne....Veriryhmästä juteltiin sen verran kun oon O rh- että joskus rv24 otetaan verikoe mistä katotaan taas vasta-aineet (nyt niitä ei ollu) ja samalla onko sikiö rh- vai rh+. Jos se on plussa saan samantien sen vasta-aine piikin. Jos ei oo niin sen saa vasta synnytyksen jälkeen. Ja viikolla 36 otetaan kans verikoe.

Seuraavaks ois 18.12. neuvolalääkäri. Mitä se yleensä tekee, aika oli lyhyt n. 20min? Terkkari sano vaan ettei välttämättä tee sisätutkimusta jos sille ei oo tarvetta...mulle jäi vaan mieleen kun kaveri kerto et sen piti ottaa ite joku näyte molemmista rööreistä kotona :grin ja lääkäri oli myös tutkinu kaikki aukot :grin (vai tuleeks tälläset myöhemmin, en muista millä viikoilla kaveri oli :D ).

Ja laittamalla vaan käden mun vatsalle terkkari sano et kohtu on pyöristyny kauniisti :p osaispa ite ees paikantaa koko kohdun :grin

Influenssapiikinki hain reilu tunti sen jälkeen ku lähin neuvolasta. Terkkari unohti sen, munki piti kysyä mut unohin :grin Soitin sit neuvolan ajanvaraukseen ja sain toiselle terkalle ajan, oma oli sit aulassa vastassa ja nappas mut itelleen kun sanoin että oon tulossa vieraisiin :p

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Mulla oli hemoglobiini ennen esikoista jotain 135, mutta odotusaikana laski 103:een, tokalla kerralla 107:ään vaikka vedin tripla-annokset rautaa. Kumma kyllä en tuntenut itseäni mitenkään väsyneeksi, mutta ei noussut, ei sitten millään. Lääkäri jopa passitti keliakiatestiin kun epäili sitä (vaikka vatsaoireet on viiminen asia mistä yleensä kärsin), mutta sekin osoittautui negavtiiviseksi.

Loppuraskaudesta arvot kylläkin nousi kuten vissiin pitääkin, silloin oli jotain 125 paikkeilla. Obsidanilla ei tapahdu mitään, Retaferiä syön tällä hetkellä, sillä nousi esikoisen kanssa. Tokan kanssa kokeilin myös Maltoferia, tippamuodosssa. Floradixit ja muut nestemäiset pitäisi imeytyä hyvin, mutta eivät toimi mulla. Minkäänlaisia vatsaoireita ei siis tule, mutta arvot pysyy alhaalla vaikka kuinka yrittäisi oikeaan väliin tunkea ja välttää kahvit ja maitotuotteet.

Mutta toisaalta, jos vointi on hyvä, niin en jaksa hirveästi ottaa paineita. Eikähän se vauva saa tarvitsemansa. Syödään vähän Retafepillereitä ja nautitaan elämästä:)

Yh, mun maha ei kestä Retaferia ollenkaan :D Katoin jo valmiiks netistä et jos joudun rautavalmisteita ottamaan niin kokeilen tollasta nestemäistä IRON VITAL F HUBNER nimistä tuotetta.

Mulla ei myöskään kestä maha retaferia. Obsidania on kestänyt hyvin, kun sen ottaa yöllä.

Piti mitata verenpaine nyt ku oli mahdollista miehen isän luona, mulla ollu tuolla neuvolassa ja ultrassa (yllättäen :wink) aika korkea niin nyt ku mittas niin oli onneksi normi lukemissa :grin

Tänään 16+5 ja eka lääkärineuvola käyty. Kaikki oikein mallillaan. Hetken aikaa meni, ennen kuin sydänäänet löytyi. Tämä jatkaa siis samaa rataa aiempien lasten kanssa, että sydänääniä ei hevillä löydetä (edes viimeisillä viikoilla) ;) Lohduttavaan kohtaan osui tämä käynti, kun eilen olisi ollut la raskaudesta, joka meni keväällä kesken. Tosin osasin odottaakkin kaiken olevan aihan kunnossa, kun liikkeet tuntuneet kohta jo kolmisen viikkoa. Nyt pääsee sitten varailemaan aikaa rakenneultraan, josko jouluksi saataisiin tulokkaan sukupuolikin selville :Heartred

Me ollaan nyt käyty 2x neuvolassa ja siinä välissä nt-ultra. Oon vasta nyt uskaltautunut kirjoittamaan tänne. :)

Kaikki on ollut tähän mennessä hyvin. Pikkuista on saatu ihmetellä ultrassa ja sydänäänetkin saatiin viime neuvolakäynnillä kuuluviin. Pientä jännitystä tosin toi, kun th etsi yli 25min ääniä...kunnes toinen th löysi samantien tasaisen jumputuksen! <3

Hemoglobiini on laskenut 117 ja jatkaa laskuaan. Mitenköhän on lisäraudan laita... Tosin mulla on astmakin, joten rauta-arvot saisi kyllä olla kohdillaan, että happi jaksaa kulkea tarpeeksi!

Niskaturvotus meillä oli 0,6. Sieltäkään ei tullut mitään ylimääräistä huolta. Joten eiköhän tässä pikkuhiljaa uskalla nauttia enemmän ja enemmän! :) <3

Nevolassa käyty. :) Hyvin kuulu sydänäänet kummaltakin, sykkeet 150. Meidän neuvolan täti on ihana, se kun ei ole hoitanut monia kaksoisraskauksia eikä naispareja niin ei aina tiedä ihan kaikkea, mutta kyselee paljon meiltä. :) Eikä se haittaa, kivalta tuntuu kun hän on aidosti kiinnostunut ja valmis ottamaan asioista selvää jos ei tiedä.

Tokassa neuvolassa käyty. Kaikki muut arvot ja riskiluvut hyviä paitsi hemoglobiini lähtenyt laskuun, ei tosin ollut vieläkään hälyttävä (1.neuvola 139, 2.neuvola 119), mutta määräsi lisäraudan aloitettavaksi. Pikkuisen syke oli noin 149, oli vähän hankaluuksia saada kun aina kun syke oli löytynyt, hän karkasi toiselle puolelle ♥ painossa normaalinousu 300g/vk :)

Neuvolalääkäri sitten seuraavalla viikolla ja tammikuun alussa rakenneultra ♡

Meill on to lekuri ja seuraava terkkariaika vasta tammikuussa. Just sanoin miehelle, ett täytyy pyytää lääkäriä tsekkaamaan hemoglobiini, kun en hereillä meinaa pysyä ja muutenkin vain nukkuisin jos saisin.

Täällä tänään käyty neuvolassa. Kaikki arvot oli hyvät ja sydänäänet saatiin kuulumaan nopeesti ja oli 150. :) Seuraava käynti on 19.1 mut onneks rakenne ultra on välissä ni ei oo sit niin pitkä tauko kuitenkaan ja se ultra mulla on 9.1.. :)

Toinen neuvola takana, riskiluvut oli hyvät trisomia oli 1:12987 ja edwards 1:100000, ettei tosta tähän hätään tartte murehtia. Maanantaille varas neuvolalääkärin ja helmikuulle sen ajan missä katotaan neuvolaan hakemukset ja mistä saa sen raskaustodistuksen kans sitten. Paino ihan ok, neuvolan vaakan mukaan 0.8kg lisää edelliskertaan, mutta mä vähän epäilen et yövuoro/vähän unta aamulla/ ja vaateet päällä iltapäivällä paino ei ihan sama oo kun mitä oma aamupaino. Pitempään ollut jo sen 81kg ja varmaan/toivottavasti siinä vielä vähän aikaa pysyisi :) Synnytysvalmennuksetkin varattiin jo :)

Miten onko muilla otettu hemoglobiini joka kerta kun ei tällä kertaa sitä multa mitannut ollenkaan?

Multa on kyl otettu hemppa näinä kahtena kertana ku neuvolassa oon käyny. Kannattaa kysyy sit siel lääkärisneuvolassa jos tietää, Olisko unohtunut? Kyl se on musta asia, jota pitäis seurata.. ainakin sen lisäraudan tarpeen takia jo.

Mul oli samat riskiluvut, kuin sulla JMT, unohdin sen mainita ku tänne kirjoitin neuvolan jälkeen kun ei ollut mitään hätää niiden suhteen :)
Nii lisäks meiän pitää tehdä pissatesti joka kerta kun menee neuvolaan, mut sekin taitaa olla aika yleinen käytäntö kaikkialla :)

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Viimeksi ei nähty tarvetta hemoglobiinia ottaa, koska ekat lukemat oli hyvät ja vointi ok sekä pirteä.. nyt ei meinaa hereillä pysyä..

Että semmonen käynti terveysasemalla... Istuskeltiin sitten sujuvasti odotustilassa semmoiset puolituntia, ennen kuin selvisi, ett lääkäriä ei ole eikä tule olemaankaan.. Lekuri oli lomalle lompsis mennynnä eikä muistanut kellekään siitä kertoa. Terkkareille pikku paniikki sitten aikoja perumaan ja uusia varaamaan. Noh, me päästään kyll jo huomenna toiselle terveysasemalle lääkärille. Ystävällinen terveydenhoitaja suostui mittaamaan mun hempan ja sehän oli tipahtanut oikein urakalla, ei ku apoteekkiin rautaa ostamaan jospa sitt alkais pysymään taas hereillä. ☺

Täälläkään ei hemppaa mittailla joka kerta, jos vointi hyvä ja edellisellä kerralla ollut ok lukena. Mulla otettiin ekassa neuvolassa rv 9 ja nyt kahtena viime käyntinä ei, kun ei omastakaan mielestä siihen tarve. Ens kerralla luultavasti tsekataan, kun kuitenkin jo yli puolivälin silloin mennään, että näkee hiukan tilanteen.

Mulla otettiin hemppa viimekskin mut kerkesin ite sanoa et kiinnostaa onko se pysyny samassa vai laskenu kun edelleen huippailee kun nousee nopeesti ylös yms.

Moikkelis vaan tännekkin ketjuun kaikille (vaikken olekaan täysin varma ettenkö olisi joskus tähän ketjuun jotain kirjoitellut :think005 )

Mulla oli toka neuvola tässä viikko-pari sitten, en muista sen hetkistä rv.tä mutta totesi silloin terkkari että on kohtu hyvin kasvanut, 2cm navan alapuolella korkein kohta, ja tänään tuli tuonne omille sivuille teksti että nyt olisi pari sormen leveyttä alle navan kohdun korkein kohta. Vähän pistänyt jänskättämään kasvaako ihan hurjaa vauhtia pikkuinen vai onko ihan normaalia kun en ensisynnyttäjä ole. Tietääkös kukaan?

Sit voisin vähän kans omaks huvikseni listailla tähän nuita muita tietoja mitä neuvolasta lähti mukaan, eli pissat ok, paino noussut nvl.tädin mielestä vain 400g (omat laskut puhuvat lähemmäs 1kg), sykkeet olivat pikkuisella 150luokkaa eli samaa mitä oma kotidoblerikin näyttää (silloin kun satun löytämään ylipäätänsä jumputusta) :) Muuta ei terkka ihmeemmin kertonut, kyseli kuulumisia ja tuntui että lörpöteltiin enempi niitä näitä kun raskausjuttuja, ihan kiva entuudestaan tuttu täti-ihminen on kohalle osunut vaikka hihittelee ja hekotteleekin mielestäni välillä hieman ihmeellisille asioille (esim. kun en saa enää rahkaa alas iltaisin).
Ja sit vielä mikä on hieman hämmentänyt, niin hemoglobiinit oli viimeksi 159, ekassa neuvolassa olivat 151. Ja itselle aika ominaista pamahtaa anemia lukemiin ihan ilman raskauttakin (jonka vuoksi itse pyydän joka kerta ottamaan nui lukemat), niin kyllä vähän jäskättää että podenko nestehukasta jonka vuoksi olisi noin korkeat lukemat, vaikka koitan kyllä litkiä nesteitä vähintään sen pari litraa per päivä. Oon vaan nykyään niin väsynyt että laittaisin kokemuspohjalta anemian piikkiin, muttamutta.

Niin ja voi vitsit Mamsi minkämoinen lääkäri siellä teillä :confused: Toivottavasti seuraaval kerral osuu joku muu kohallesi.

Takaisin