Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mies on silloin tällöin mukana neuvoloissa ko sattuu olemaan kotona töistä, mutta en vaadi tulemaan paikalle. Saattaa olla neuvolassa mukana ehkä parina kertana... enempi tulee käytyä lasten kanssa neuvolassa... lapsetki hiljentyy kuuntelemaan tulevan sisaruksen sydänääniä piirtelyn lomassa :) Kolmosta odottaessa mies ei päässy kertaakaan ultriin mukaan ko sattu ultrat miehen työaikana... vähän meinasi kismittää se molempia ko se kuitenki on semmonen asia missä varmasti molemmat vanhemmat haluaa olla mukana. Miehen työ on reissussa, joten ei onnistunu hankkimalla vapaatakaan...Toivotaan nyt sitten parempaa tuuria tässä raskaudessa.. :)

Meilläkin mies oli ekassa raskaudessa mukana ekoissa neuvoloissa ja sitten taas lapsen kanssa. Pääsi hyvin kärryille ja kuuli samalla kaiken valistuksen, joka mun kertomana olis voinut kaikua kuuroille korville :D. Nyt tokassa ei varmaan tule kuin ultriin ja sit taas vauvan kanssa.

Maanantaina ois heti aamusta aika eka neuvolaan :) vaikka ei täällä Vantaalla ainakaan siellä kyllä mitään mainittavaa tapahdu. Ei siis ultrata, kuunnella tms.mistä oon kyllä vilpittömän kateellinen teille, kenellä sellainen mahdollisuus neuvolassa on!:)

Huomenna oliski jo eka neuvola, mies valitettavasti töissä joten ei pääse mukaan. Kuulin myös huhua, että kyseisessä neuvolassa olisi laitteet varhaisultraa varten täytyy toivoa niin! Olisi niin ihana saada tieto onko kaikki tässä vaiheessa kunnossa.

Minulla eka neuvola vasta 13.10, kun on tyttären 1v neuvola samassa. Pyysin itse asiassa sen samaan, ettei tarvii erikseen käydä. Mulla tuolloin ehkäpä rv 10 tai 11, eli myöhäiselle menee. Ja laitoin tosiaan tekstiviestiä terkkarille joku päivä plussan jälkeen, jonka tein lähes viikko oletettujen menkkojen alkamisen jälkeen. Viimeksi soitin heti plussan jälkeen. :D

Mulla oli ekassa raskaudessa mies mukana noin 80% kerroista. Sattui olemaan koulutuksessa silloin koko alkuraskauden ja muutoinkin työajat oli sellaiset, että pystyi joustamaan. :) Se oli tosi tärkeetä, ja mun mieheni onkin aivan loistava tuki ja sitäkin parempi isä (ja todellakin välillä myös rasittava tyyppi :D). Meillä on myös aivan ihana neuvolatäti. Asutaan kauempana meidän neuvolasta, mutta ei haluta vaihtaa. Tämä terkkari on ollut mulla ylä-asteesta asti, ja hän on loistava. Ymmärtäväinen, sopivasti terävä ja jämpti, huomioi meidät kaikki ja kuuntelee oikeasti.

Ärsyttävää tosiaan, ettei ultria paljon tehdä. Mulla on tuttu Kalajoella, ja siellä tehtiin ultra joka neuvolassa. Onnekkaita he! :) Luultavasti minä käyn erinäisistä syistä itse vielä yksityisellä loppuajasta, jos sinne asti päästään. Kokoa seuraamassa ainakin.

Ei millään jaksais oottaa ekaa neuvolaa. Vielä 3 viikkoa pitää ihmetellä. Miehellä onneks opiskelut siinä vaiheessa että pääsee mukaan neuvolaan ja ultraan. Hiukka jännittää että mitä ne painosta sanoo mutta eipä sitä voi nyt tässä vaiheessa muuttaa.

Mä ehdin jo käydä, otettiin hemoglobiini, pissanäyte, verenpaine ja paino. Kaikki kunnossa. Sitten käytiin läpi raskausajan ruokavaliota ja muita kuulumisia ja vaivoja sekä tietty laitettiin lähete ultraan. Eipä oikeastaan muuta, seuraava neuvola rv 14 :) mikä olikin kiva ylläri, että ovat lisänneet uudelleensynnyttäjien neuvolakertoja.

Nyt neuvola käyty ja samaa settiä ko elmerillä, taustatietoja otti ylös ja kauhia määrä kaikenlaisia ohjeistuksia kotia luettavaksi. Verikokeissa pitää seuraavaksi käyä ja viedä pissanäyte labraan. Sitten 7.10 ultra (sai semmosen jos halus :) ) Täytyy vissiin huomenna soitella vielä np ultraan aikaa ko sinne on puh.aika menny jo tältä päivää... Tuo alkuraskaus ultra oli uus juttu mulle, että ottavat ultraan, jos haluavat... viime raskaudessa sitä ei ollu vastako npultrassa eka käynti...itsehän olen jo yksityisellä käyny, mutta mikäpä ettei sitä halua mennä usemminki kattoon pikkusta ko kerta mahdollisuus tulee :)

Elmer, millekä viikolle sait ajan ultraan? Vai saitko vielä? :)

Vasta laitettiin lähete. Pk-seudulla sairaalasta tulee sitten kirjeellä aika jonnekin viikkojen 11-13 väliin. Ja sitä ennen pitää käydä verikokeessa, jos haluaa selvittää down-riskin.

Tänään myös täällä selvitty ekasta neuvolasta, eipä mitään ihmeenpiä samaa kuin aikaisemmillakin. Eipä tullut raskaudesta vielä yhtään varmempi olo.

Täällä kans tänään eka neuvola takana. Hyvä mieli jäi, oikein mukava täti oli onneksi ja sain hirmusti vastauksia kaikkiin kysymyksiini☺️

Jäi myös hyvä olo kun otti heti vakavasti asian kun puhuin että on ollut hyvin paljon kovia alavatsa kipuja ja halusikin varata ultraan varmistukseksi ajan jo ylihuomiselle että onko siellä kaikki hyvin. Täytyy nyt toivoa vaan että ne olisi vain kovia kohdun kasvamiskipuja tms. Millä sitä
Nyt voisi selitellä, eka raskaus ja
Paikat kovilla??

Itsekin yllätyin kuinka nopeasti lopulta kaikki menee kun muutaman viikon
Päähän saisi varailla jo verikokeisiin aikaa ja siitä viikko eteenpäin nt-ultraan ja sitten jo taas neuvolaan ☺️ pian se tuhiseekin jo vieressä<3

Elmer minne sairaalaan olet menossa ultraan?
Mietin, kun varasin itse soittaen molemmat np-ultrat sekä Jorviin että Lohjalle, neuvolan ohjeistuksen mukaan.

Naistenklinikalle tai Kättärille, riippuen niiden tilanteesta. Voi siis vain toivoa sairaalaa mutta aika menee niiden varaustilanteen mukaan :/. Noihin muihin Hus-sairaaloihin kai saakin varata itse, mutta meiltä on niihin niin pitkä matka, että toivotaan Helsingin sairaaloita. Ja tosiaan toivotaan, jos niin pitkälle päästään, että mahdutaan sinne myös synnyttämään.

Hassua, että vaikka on niin vasta ollut viimeksi raskaana, ei vain muista. Piti kaivaa neuvolakortti esiin, ja katsoa mitä ekalla kerralla tehtiin. :)

Minun eka nla oli muuten viimeksi 8+2, nyt taitaa olla vasta 9/10+ jotain.

Oulussa ei hirveesti tarvii miettiä ultria tms., kun täällä on vain oma nla/yksi sairaala sekä yksi keskusneuvola. :D

Aa okei, mietinkin että koskeeko kaikkia pääkaupunkiseudun sairaaloita, että vaihteleeko käytäntö siis jotenkin :)

Pitkään mietin, että en mene omakustanteiseen ar ultraan, mut soitin eilen ja sanoivat, et hyvin vois jo tehdä (huomenna 6+6), joten sinne huomenna. Mies oli eka ehdottomasti tulossa mukaan, mutta yhden kaverin kertoman perusteella varmistelin, että tietääkö mies ultran tehtävän todennäköisesti alakautta. No eipä tiennyt ja oli aika järkyttynyt. Sanoipa vielä, että hän ei ainakaan halua eikä voi mua sellaiseen pakottaa eli ei oo mun pakko mennä :smiley-bounce022 Sanoin, että ei oo kylläkään ihan eka kerta, kun alakautta ultrataan. Mies silti kohteliaasti kieltäyty. Tarjoutu tuleen käytävään ootteleen, jos kaikki ei ookkaan hyvin :) Meillä voi tulla vielä mielenkiintosia aikoja viimestään synnytyksessä... :grin

Muuten mies on muuttunut kovasti näiden 3 viikon aikana, kun on raskaus ollu varmaa (edit: siis paremminkin, et om tiedossa, eihän se vielä ole varmaa) Katsoo tarkasti mitä syön ja tuossa yksipäivä mittaili pulssia ranteesta ja tuumasi "äiti 75, vauva 152" <3

Hei kaikki pkseutulaiset oletteko itse varannu ultra-ajat lähinnä porvooseen?Kun näköjään kättärille pitää saada lähete.Ja voiko varata ennen ekaa neuvolaa?

Hehe, minun mies on niin jänkhään tyyppi, ettei sitä paljoo hievauta mitkään alatutkimukset tai synnytykset. Hyvä, kun ei itse mene opiskelemaan vierestä, että mitenkä se tehdään.

Tosin, esikoisen synnytyksessa olin sen ripittänyt niin huolella siitä, ettei sinne alas katsella, ettei se uskaltanut. :D

Takaisin