Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meil huomen neuvola ja sit siitä parin viikon päästä on lääkäri tyksissä. Muut hoidetaan tääl omas pääs, mut toi synnytystapa ja gyne ym tuol tyksissä kun on radi...

Neuvolassa käyty, kaikki taas ok. Painoa tullut yhteensä reilut 7kg joka on ihan sopiva. Sf-mitta on keskikäyrällä, onneks oon ollut tiukkana herkkujen kanssa :D pienen sydänäänetki oli 160, virkee kaveri :) seuraava neuvola onki kahen viikon päästä ja myös kyssin äitipoli kahen viikon päästä.

Mä täällä angstailen etukäteen jo huomista neuvolaa kun painoa on tullut kotivaa'an mukaan semmonen 2,2kg edellisestä neuvolasta joka oli 3viikkoa sitten -.- Ihan varmasti tulee noottia siitäkin. :'(

Nennaemilia voimia! Mulla on sama tuska joka kerta.. normaali painoni on ali ja normaalipainon rajalla ja nää poikaraskaudet paukkuu 90kg yli ihan kevyesti. Radia ei oo koskaan ollu ja maha on pieni mutta kintut ja selkä lihoo raskausaikaan! Nyt siis tuulut alusta jo 21kg! Ihan hirveesti.

Kaikki on kyllä lähtenyt kin ensinmmäisen vuoden aikana.

palmikko, sama täällä! jalat on ku tukit :D mutta kyllä sen painon oon kans aina saanu pois.

Mulla siis reilusti ylipainoa pohjalla joten ei tartteis todellakaan tulla yhtään kiloa lisää. Sinänsä oon tyytyväinen tilanteeseen, kun esikoisen kanssa tuli 13kg painoa (joka muuten jäi kaikki) ni nyt oon edelleen miinuksella lähtöpainosta, sentään. Mutta tuntuu se silti kurjalle kun naputetaan painosta. En mä huvikseni näitä kiloja tähän kehoon kerrytä! Oon kuitenkin pysynyt radi ruokavaliossa 95% koko raskauden ajan niin tuntuu epäreilulta et aletaan napista jos painoa tulee lisää. Hlvetilliset liitoskivut ei ainakaan helpota tota liikkumista yhtään.. Onneksi tää odotus on loppusuoralla ja kesän pienen rentoilun jälkeen voi alottaa kuntokuurin.

Nennaemilia ymmarran hyvin mita meinaat...mullaki vaha ylipainoa ennen raskautumista ..mut oon tan raskauden aikana laihtunu 16 kiloo ..and trust me ei oo yhtaan kivaa ...ravata tiputukses ja millon missakin...nyt oon sita mielta MIELUMMIM LIHOISIN HYVILLA MIELIN :D mut joo kuten sanoitki...ollaaaan loppusuoral ...3 viikkoo enaa laskettuuuun :8 ..sais jo tulla kohtapuolin :p ....ja jos siel neuvolas napistaan sulle parista kilosta sano suorat sanat vaa huh

Palmikko ja satuvee, liityn klubiin!;) Mulle tullut nyt jotain 15-17kg, about (en edes viitsi mennä vaa'lle himassa), ja niistä varmaan 14 on nimenomaan peffassa ja reisissä. Mahtavat lylleröt ovatkin;) Tällä kertaa olen säästynyt selkäläskistä, esikoisen kanssa sinne lapaluiden/niskan alueelle kertyi semmoinen ihana kyttyrä, voi ällö miltä se tuntui...Mutta onneksi kilot ovat munkin tapauksessa aina lähteneet about puolessa vuodessa korkojen kera, joten yritän kestää vielä vähän:)

Tänään oli synnytystapa-arvio, ja olipa huojentava reissu! Täällä tehdään siis rutiinina kaikille, erityistä syytä ei ollut. Raivotarjonnassa sirolta vaikuttava vauva (ohoh! Ja minä kun pelkäsin valtavaa mörssäriä.. toivottavasti arvio pitää kutinsa!) ja lantio ihan sopiva :) kohdunkaulaa oli vielä pari senttiä jäljellä, nyt siis rv 35+5. Pitää yrittää liikkua mahdollisuuksien mukaan, ettei kovasti yli menisi (tämä siis oma arvio, lääkäri ei sanonut mitään, en vain tahtoisi paljon yliajalle saati käynnistykseen :) ).

Äsken neuvolasta kotiuduttu, eipä siellä taas ihmeitä. Paino noussu 1kg kahessa viikossa,jes.. Alapaine vähän koholla omiin normaaliarvoihin verrattuna mutta ei se vielä kuulemma siltikään liian korkea oo. Sf mitta 29 nyt, alakäyrällä vissiin mennään mutta kasvaa kuitenkin. Raivotarjonnassa edelleenkin. Ens viikolla onkin lääkärineuvola jos sieltä vaikka sais vähän enemmän jotain irti.. :)
Piti siis vielä laittaa että viikkoja 34+4

Mullakin oli tänään neuvolakäynti. Tänään siis 36+0, kaikki vaikutti olevan hyvin :) Sf-mitta oli 30 ja edelleen tyyppi perätilassa.
Painoa tullut... Kröhöm, 13 kiloa. Hehee, no mutta 2 viikon päähän varattiin uusi käynti :)

Mäkin selvisin neuvolasta, jee! Hb oli taas laskenut 122 -> 115 eli pitää petrata ton raudan syömisen kanssa josko sen sais sieltä nousuun. Painoa oli tullu +2kg edellisestä käynnistä ja sf mitta oli 34, eli yläkäyrällä huidellaan. Mut tää vauva on todella ylhäällä. Paineet oli ok, vähän korkeemmat kuin mulla yleensä, mutta ihan hyvät kuitenkin.

Meillähän oli toi esikoinen mukana neuvolassa kun olin unohtanut koko neuvolan ja luvannut likalle kotipäivän. Nooh, onneks sai ottaa mukaan huoneeseen ja pääs kuunteleen sydänääniä ja noin. Oli siis tosiaan sijainen, kun noilla terkkareilla oli koulutuspäivä. Toi on ennen ollut tuolla äitiysneuvolan puolella terkkarina ja on ammatiltaan kätilö. Oli ihan mahtava tyyppi! Tunnusteli vauvan asennonkin ihan eritavalla kuin tuo oma terkkari. Eikä motkottanut painosta tai mitään vaik odotin semmosta.

Sovittiin seuraava aika 10.5. Kun 4.5. on TYKSissä lääkäri, kun totesin et turhaan mä sinne ens viikolla meen neuvolassa käymään. Sanoin et soittelen jos tulee oloihin jotain semmosta et tartteis tulla. Ja lupasin ilmotella jos en tuukkaa sillon 10.5. enää neuvolaan :D

Tänään käytiin kasvukontrolliultrassa, rv siis 38+1. Parin viikon takaisesta vauva oli kasvanut lääkärin mukaan ihan hyvin omalla käyrällään, alakäyrällä mennään siis edelleen, mutta ei ollut sen alle tippunut. Vähän huoli helpottui :). Tämän hetken painoarvio oli 2990 g. Lapsen pää oli kuulemma vielä tosi korkealla, joten jospa vielä ehtisi tuosta kasvaa :).

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin :) Painoo oli tullu 2,9 kiloa kolmessa viikossa, mutta neuvolantäti sanoi sen olevan täysin normaalia nestekertymää, jota naisen keho kerää synnytystä varten. Sama kuin lapsi syntyy vähän turvonneena ja käyttää sen 200-300g ihan aluksi, kun maitoa ei vielä välttämättä nouse tarpeeksi. Sitten vasta alkaa se painonnostattaminen pikkusella :) On toi mun neuvolantäti vaan ihana, ei ole kertaakaan saanut mun oloa yhtään huonoksi, vaikka painoa on nyt tullu sitten tommoset 12 kg ja valmiiksi olin tämmönen pallero. Niin joo ja ei löytyny strepokokkia eikä mrsa:ta, kun sekin työn vuoksi tarkistettiin.

No niin, meni vain puoli päivää neuvolareissuun. Ensin jouduin odottamaan melkein tunnin, kun kaikki oli myöhässä. Loppujen lopuksi jouduttiin käymään sairaalalla käyrillä kun Melskaajan sykkeet heitteli niin kovasti. Kätilö totesi kuitenkin, että sykkeet on oikein hyvät. Vissiin vain kaveri hermostui kovasti lääkärin tutkimuksesta.

Kaikki siis ok. Painoa oli tullut puolisen kiloa per viikko (eli painan ihan -tanasti...), mutta kukaan ei rutissut mitään. Turvotustahan siitä on vähintään puolet. Hemppa oli 133 (!!!) ja verenpaine edelleen erinomainen. Melskaaja hienosti raivotarjonnassa :happy: Kohdunsuu ei ollut kypsynyt yhtään vielä. Ja mun lantio on kuulemma oikein tilava! Huh, mikä helpotus. En ole siis turhaan kärsinyt näitä helevetillisiä nivuskipuja.

Sf-mitta oli yläkanttiin, mutta edelleen normaalirajoissa. Lääkäri (aika nuori) ei ollut ihan varma omista mittauskyvyistään, joten ei siitäkään huolissaan oltu. Ja käsituntumalta vauva kuulemma tuntui oikein sopusuhtaiselta, ei liian isolta.

Että semmosta..!

Neuvolassa käyty tänään ja painoa tullut kilon verran 1,5 viikossa. Paineet ja pissa hyvät,samoin sydänäänet. Mutta mutta...se alunperinkin itseä huolestuttanut sf-mitta olikin sitten 38cm eli komeasti yläkäyrän yläpuolella (mennyt koko ajan yläkäyrää pitkin) ja ihana sijainen kirjoitti lähetteen ä-polille kokoarvioon. Nyt ootellaan yhteydenottoa keskussairaalasta ja poliaikaa. Nyt siis 38+3

Muokattu viimeksi:
Eilen kans oli neuvolapäivä. Kaikki ok, hemppakin noussu 131 ilman rautaa ja otti vielä viimesen verikokeen vasta-aineiden takia. Sf-mitta 30 eli keskikäyrän ja alakäyrän väliin sijoittuu. Ihmettelen suuresti kun painoa tullu ihan sikana.. onneksi vauva kuitenkin kasvaa keskikäyrillä niin ei pelota toi synnytys isommin. vauva oli jo laskeutunut tosi alas, mutta ei vielä kiinnittinyt. Aika aikasessa vaiheessa mun mielestä laskeutunu ku nut vasta 35+5 mutta jospa se enteilisi ettei mene kovin pitkäksi :)

Neuvolassa kaikki ok. Seuraava käynti varattiin maanantaille 11.5, eli kun on 40+0. Ei vissiin ollut täti sitä mieltä että sitä ennen olisi vauva tulossa, ylhäällä on ja hienosti vielä heiluu;) Sf 36 tänään ja kaikki käyrät huutaa hoosiannaa, mutta arveli että noin kolmikiloinen olisi sitten, ei tunnu mitenkään isolta. No, on mitä on, sille ei enää tässä vaiheessa voi kauhean paljon:) Ai niin se streptokokkijutska nyt oli positiivinen, joten antibioottisatsi tiedossa synnytyksen yhteydessä jos positiivinen vielä silloin.

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Äsken neuvolassa 38+5. Painoa ei ole enää tullut, hemppa 126 (niinkuin viimeksikin.. Normaalisti 155:D heheh) Verenpaineet 84/130, eli ne on vähän koholla. Sf kulkee edelleen keskellä käyrää.. Eli 33,5 taisi olla. Vauva laskeutunut todella alas, hyvin mahtui sormia kylkiluiden ja kohdun yläreunan väliin :cool: Streptokokki on negatiivinen ja seuraava neuvola 39+6, jollei olla jo synnärillä!

Takaisin