Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli synnytystapa-arvio sairaalalla. Nyt rv 36+1 ja painoarvio tällä hetkellä oli 2800 g. Keskikäyrillä kasvava ja sopusuhtainen vauva kuulemma kyseessä. :) Todella kovakouraisen sisätutkimuksen takia en muista paljoakaan, mitä lääkäri sanoi esim. kohdunkaulasta, mutta mielikuvana olisi "2 cm pitkä, puolipehmeä, kiinni". Häntäluun murtuman takia minulle tuo tehtiin ja häntäluu tulee tosiaan eteenpäin, mutta joustaa kyllä - jousti ainakin tuossa tutkimuksessa kunnon rusahduksen kera. :grin Kaikki siis kunnossa, mulle varattiin kuitenkin varulta vielä uusi käynti äitipolilla 11.5. (rv 40+1) jos en vielä siihen mennessä ole synnyttänyt.

Ainiin! Lääkäri katsoi myös, ettei lapsivettä ole kalvojen "väärällä puolella" kun on kuulunut kummallinen poksahdus ja tirskahtelua oikeasta kylkikaaresta, mutta ei ollut merkkejä siitäkään. Ja lapsivettä oli hyvin. :)

Neuvola täälläkin takana. Vauva oli vihdoin kääntynyt raivotarjontaan (nyt siis rv 33+4) ja sf-mitta meni keskikäyrän alapuolella 29cm, toivottavasti olis suuntaa antava ja ei mitään valtavaa vauvaa olisi tulossa :) Painoa tieten tullut liikaa, mutta muuten oli kaikki ok. Ens viikolla olis yksityisen painoarvioultra ja kahden viikon päästä olis neuvolalääkäri, että nyt saa sitten ravata viikottain jossakin :)

Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja nyt mennään viikolla 36 + 2. Omat arvot oli kaikki OK, hemoglobiini noussut 118:aan (en oo syönyt yhtään rautaa), verenpaine pysynyt 111, pissa puhdas ja painoa on nyt tullut yhteensä 10 kiloa kaikkinensa lisää. Kohdunsuu 2cm, kiinni ja pehmeä. Mullahan olo on vieläkin ihan loistava, käyn salilla jne, ei oo ollu supistuksia pitkiin aikoihin. Vauva liikkuu, lapsivettä on, istukka hieman kalkkeutunut.

Mutta sitten vauvan koko, lääkäri mittasi sen kolmeen kertaan ja joka kerta sai että vastaa viikkoja 39 + 6 (täysiaikaista vauvaa!!) ja tällä hetkellä painaa 3400g. Kääk. En oikeen ymmärrä, esikoinen oli syntyessään juuri tuona päivänä 3250, ja silloin lihoin puolet enemmän. No, ei voi mitään, kokoarvio laskettuna aikana 4 kiloa, eihän se nyt mikään mötkäle sekään vielä ole.

hitto mikä paska säkä! On varmasti semmonen "voittajafiilis" niin sanotusti :/

Mä stressaan jo ens viikon neuvolaa ihan pöljänä. Painoa on tullut lisää ja ärsyttää kun on sijainen eikä oma terkkari. Mä oon alkanut jostain syystä stressaamaan enemmän ja se on ihan tolkuttoman ärsyttävää.

Anime, ei oo pahan kokonen silti joku 4 kg. ja kuten on todettu, ne arviot voi heittää aika paljonkin. mulla ainakin yläkanttiin aina arvioitu. eikä oma paino merkkaa välttis yhtään vauvan kokoon!

Täällä tänään käyty neuvolassa. Paino oli laskenu 400 g. viime käynnin jälkeen et koko raskaus aikana nyt sit tullu 2,5 kg. :) Kaikki oli muutenkin hyvin ja neuvolantäti sanoi et pää on tosi alhaalla.. Nyt siis 34+4

Mäkin pääsin lääkärille ultraan megaison sf-mitan takia, mutta se ei kuulemma saanut antaa mitään painoarvioo kun ei oo eriksern siihen koulutettu... niin nyt sit ihmetellään et mennääks täs vielä naikkarille ultrattavaks vai arvaillaanko vaan ettei oo pikkunorsu tulossa.. :/ vähän outoa mun mielestä toi et ei saa arvioida, kaverille oli kuitenkin heitetty kättärillä painoarvio 3,5-5 kiloa, et eipä siitäkään nyt ihan hirveesti apua ollut.. :D

Mulla oli paino noussu 2 kiloo viime neuvolasta :nailbiting: eli reilussa kolmessa viikossa. Onneks SF mitta oli kuitenki menny lähemmäs normaalia. Yhteensä paino noussu 8 kiloa neuvolan mukaan mutta koska alkupunnitus on tehty mun omalla vaakalla ni oikeesti pari kiloo vähemmän. Toivottavasti ei enää paljoa nouse ku haluaisin pysyä alle 9 kilossa ku on ylipainoo jo ennestään niin paljon...

Vauva voi kyllä hyvin. Kova hikkaileen. Ens viikolla taas verikokeisiin veriryhmän takia. Sitte seukki viikolla on taas ultra ja sitte taas tietää vähän enemmän. Ihanaa ku aika menee jo paljon nopeempaa.. Mutta on tää aika outoo olla kotona. Onneks vointi on ollu hyvä vaikka kaikenlaista kremppaa sitä tässä vaiheessa kyllä tietenki on.

Mä olin tänään lääkärineuvolassa. Kaikki ihan hyvin. Vauva vielä tosi ylhäällä ja teki melkoisen häijyä, kun lääkäri yritti päätä tunnustella. Ja kun on ylhäällä, niin ei myöskään ole kiinnittynyt lähtökuoppiin. Tuon ylhäälläolon johdosta (kuulemma) osin oli sf-mitta 36 cm. Nyt siis rv 36+5 eli yläkäyrällä menee. Kyselinkin, tuntuuko hänen käteensä isolta ja meinasi olevan kuitenkin ihan ok kokoinen eikä mikään jätti. Seuraava neuvola vajaan 2 vkon päästä ja jos sama meno jatkuu, vaadin kyllä lähetteen kokoarvioon. Vauva mahtuu kyllä niin kivasti liikkumaan ja reilusti vaihtelemaan asentoa, etten itsekkään ihan kauhean isona jotenkin osaa ajatella, mut hiukan kyllä tuo ajatus hirvittää.

Ai niin, melkein unohtui...kohdunkaulaa on kaikki 3cm jäljellä, mutta pientä pehmenemistä havaittavissa ja on hiukan alaosasta auennut (1sormelle)

Mulla puolentoista viikon päästä lääkärineuvola ja vähän se jännittää. Että miten paino ja miten sf-mitta. En jostain syystä mittaile painoani kotona. Ei kyllä tunnu siltä, että painoa olis ainakaan paljoa lisää tullut. Ja vauvanenkin mesoaa suurinpiirtein samaan malliin kuin aikaisemmin, eli tuskin on jättiläinen... Mulle on jotenkin jäänyt sellainen pelko liian isosta vauvasta, kun niin paljon olen kuullut niitä "miten sulla on noin iso maha" -kommentteja. Mutta kun itseäni peilistä katson, minusta masuni on ihan luonnollisen kokoinen. Olenhan minä jo reippaasti kahdeksannen kuun puolella, että eiköhän sen nyt kuulukin olla näin iso!! Täähän syntyy jo pian.

Missä asennossa teidän terkat mittaa sf mitan? Huomasin, et paljon pienemmän mitan saa kun on jalat nostettava ylös telineille.

Mulla on ollu jalat suorana. Todennäköisesti en kykene sellaiseen asentoon enää ens kerralla, vähintään koukkuun ne nostan.

Juu, mietin vain kun itellä on mitattu kahdella eri tapaa ja jalat telineellä se maha häviää aina jonnekkin :D

Mulla oli viime pe neuvola kun oli rv36+0. Ihan normijuttuja taasen. Nyt on tullu kaikki vaivalla ennen raskautta pudotetut kilot takasin, sellanen 16kg :yuck: parempi suuremman osan lähtee synnytyksen myötä tai...tai....:grin sf-mitta oli pompannu edellisestä käynnistä yläkäyrän ylitte joten sain nyt lähetteen synnytystapa-arvioon. Oottelen et sairaalasta soitettas tai laitetaan kirje tällä viikolla...toivottavasti aika tulee ens viikolle koska tällä viikolla mies on reissussa ja haluan sen mukaan :eek: streptokokkia varten sain näytepuikon kotiin, pitää ite ottaa ja viedä labraan :wacky: nyt vaan jännityksellä ootan tota arviota ja kun pääsee näkee vauvelin ultralla! Toivottavasti ei kuitenkaan mikään jättiläinen ole kun vielä vajaa kuukaus laskettuun...jotenki en usko et itekseen tää käynnistys etuajassa ja yliaika pelottaa jos on iso vauva :nailbiting:

Tänään oli neuvola. Vauva on hienosti laskeutunut lantioon, muttei vielä kiinnittynyt. Aika paljon supistellut tänään, kun ronkittiin, mutta ihan mukava vointi muuten. Saas nähdä vieläkö tulee neuvolassa käytyä näin yhdessä osassa. Seuraava käynti siis varattu kahden viikon päähän :)

bitterfly, mitä hittoo et menit ultraan vauvan kokoepäilyn takia, eikä ultraaja saanu antaa painoarvioo :D!! sehän se syy sille käynnille on, eiks oo?! mulla kans oli ylimääränen ultra, ja kyllä se anto arvion (normaalikokoinen vauva, ihan turha keikka, mut parempi tietää se)..musta joka neuvolassa pitäis olla oma ultra, ja kaikilta kattoo se vauvan koko ja suunta lääkärineuvolassavarman päälle, ettei tarttis pelätä turhaan.

Takaisin